Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Temperatuur einde primaire gisting

Gestart door MH, 21-11-2022 18:38 u

Vorige topic - Volgende topic

MH

Hoi allen,
Afgelopen zaterdag een blond bier gebrouwen en daarbij de SAFALE™ BE-256 gist gebruikt. Temperatuur ingesteld op 24 °C. Wat een snelle gist zeg. Deze is nu al klaar, zie screenshot.
Nu vroeg ik me af of de temperatuur naar beneden kan omdat het heating systeem niet echt goed werkt (75W infrarood verwarming), zie ook screenshot.

Screenshot_2022-11-21-17-13-35-51_293bcf179c8b88a0eeff8972adf12894.jpg

thepsych

Lijkt mij dat de gist aan het einde is. Om niet te veel afvalprodukten/dode cellen te krijgen zou ik naar 2o graden of evt lager gaan

Jacques

Citaat van: MH op 21-11-2022  18:38 uAfgelopen zaterdag een blond bier gebrouwen en daarbij de SAFALE™ BE-256 gist gebruikt. Temperatuur ingesteld op 24 °C. Wat een snelle gist zeg. Deze is nu al klaar, zie screenshot.

De gist is zo snel door de hoge temperatuur... Hoe hoger de vergistingstemperatuur des te sneller de vergisting. Daar zit wel een nadeel aan. Een hogere temperatuur zorgt in de regel voor meer esters en hogere alcoholen. Slechts bij een aantal uitzonderingen is de toename aan esters en hogere alcoholen beperkt.
Als je de smaak van mout en hop meer naar voren te laten komen is het beter om de vergistingstemperatuur te verlagen en op het einde de vergistingstemperatuur naar boven te brengen om te zorgen dat je bier goed uitgist,

MH

Ik had begrepen dat je deze gist op een wat hogere temperatuur vergist om meer 'fruitige' esters te verkrijgen, vandaar mijn 24 °C.
Maar als ik je dus goed begrijp had het dus anders om gemoeten. We gaan zien wat het wordt. Maar voor nu is het dus beter om de temperatuur naar beneden te brengen, als ik de reacties zie.

Jacques

Citaat van: MH op 21-11-2022  21:24 uIk had begrepen dat je deze gist op een wat hogere temperatuur vergist om meer 'fruitige' esters te verkrijgen, vandaar mijn 24 °C.
Maar als ik je dus goed begrijp had het dus anders om gemoeten. We gaan zien wat het wordt. Maar voor nu is het dus beter om de temperatuur naar beneden te brengen, als ik de reacties zie.

Het is wat je wilt. Wanneer je meer esters wilt kun je op een hogere temperatuur vergisten. Echter als je een IPA of een ander bier waarbij veel esters niet gewenst zijn kun je dat beter niet doen.
Overigens zorgt een hogere vergistingstemperatuur ook voor een vermindering van de schuimhoudbaarheid door de aanmaak van meer hogere alcoholen.

Snelbier

BE256 is een snelle.  Maakt meestal het werk af binnen 1 week, en gaat dan uit als een nachtkaarsje.
Zoals al gezegd kan warme start (hoofdgisting) meer esters geven.
Meeste esters worden gemaakt bij hoofdgisting, die is al voorbij, doe je niets meer aan.
Laat de gist nog een paar dagen 'opruimen' op zelfde temperatuur.
Nog NIET koelen.  Als je te snel koelt kan gist stilvallen voordat gist echt 'klaar' is.
Geldt overigens voor meer gisten, eenmaal gekoeld komen ze slecht weer op gang.
Succes, Snelbier.

MH

Citaat van: Snelbier op 22-11-2022  08:50 uNog NIET koelen.  Als je te snel koelt kan gist stilvallen voordat gist echt 'klaar' is.
Geldt overigens voor meer gisten, eenmaal gekoeld komen ze slecht weer op gang.
Succes, Snelbier.

En met nog niet koelen bedoel je niet lager dan 10 °C?

Jacques

Citaat van: MH op 22-11-2022  17:26 uEn met nog niet koelen bedoel je niet lager dan 10 °C?

Het beste is de temperatuur constant te houden gedurende 8 tot 10 dagen. Op die manier kunnen er nog omzettingen plaatsvinden.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.