Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen verdelen over twee dagen.

Gestart door Kokkebil, 09-11-2022 13:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Is er iets op tegen om de brouwsessie te verdelen over twee dagen?
M.a.w. 2 x de helft van de mout maischen (wel met de totale hoeveelheid maischwater per keer)en dan dag 2 koken e.d.
Bij zwaardere bieren is het beslag enorm dik en heb ik een slecht rendement, vandaar.

Broewerke

Citaat van: Kokkebil op 09-11-2022  13:44 uIs er iets op tegen om de brouwsessie te verdelen over twee dagen?
M.a.w. 2 x de helft van de mout maischen (wel met de totale hoeveelheid maischwater per keer)en dan dag 2 koken e.d.
Bij zwaardere bieren is het beslag enorm dik en heb ik een slecht rendement, vandaar.
Ik begrijp dat je dan dunner inmaischt?
Zo ja dan kun je beter vantevoren een brouwsel maken en het wort of een gedeelte hiervan als maischwater gebruiken.

Kokkebil

Citaat van: Broewerke op 09-11-2022  14:30 uIk begrijp dat je dan dunner inmaischt?
Zo ja dan kun je beter vantevoren een brouwsel maken en het wort of een gedeelte hiervan als maischwater gebruiken.

Ik verdeel de mout over 2 portie's en maisch dan 2x (de helft van de mout) met de totale hoeveelheid maischwater.

Broewerke

Citaat van: Kokkebil op 09-11-2022  14:36 uIk verdeel de mout over 2 portie's en maisch dan 2x (de helft van de mout) met de totale hoeveelheid maischwater.
Zo ga je toch geen zwaarder bier krijgen. Je gebruikt dus toch meer water per saldo? Als het om rendement te doen is kun je dat verwaarlozen tov de extra energie

Bvk1983

Citaat van: Broewerke op 09-11-2022  15:14 uZo ga je toch geen zwaarder bier krijgen. Je gebruikt dus toch meer water per saldo? Als het om rendement te doen is kun je dat verwaarlozen tov de extra energie

Zoals ik het lees is dit een dubbele maisch. Dat is wel een manier om zwaarder bier te krijgen.

middelaersch

Volgens mij is dat wel mogelijk. Maar hoe meer mout je gebruikt, hoe lager het maisch-rendement wordt.
Je kunt ook een wat lichter bier brouwen, en dan moutextract poeder of suiker toevoegen om aan het gewenst begin SG te komen.

Hou er wel rekening mee dat je bij SG's zwaarder dan 1.090 a 1.100 vaak problemen met de vergisting krijgt, afhankelijk van de gebruikte gist soort. De gist gaat op een gegeven moment dood door de hoeveelheid alcohol die het zelf geproduceerd heeft. Maar dat word dan het volgende draadje wel  :-\ 

Broewerke

Citaat van: Kokkebil op 09-11-2022  14:36 uIk verdeel de mout over 2 portie's en maisch dan 2x (de helft van de mout) met de totale hoeveelheid maischwater.
2x de helft maishen lijkt mij geen dubbele maish, hij gebruikt dezelfde hoeveelheid mout en wel meer maishwater. Als hij daardoor een zwaarder bier gaat krijgen ga ik stoppen met drinken om dit te begrijpen. Ga steeds minder het doel van de vraagstelling begrijpen.

Kokkebil

Citaat van: Broewerke op 09-11-2022  18:21 u2x de helft maishen lijkt mij geen dubbele maish, hij gebruikt dezelfde hoeveelheid mout en wel meer maishwater. Als hij daardoor een zwaarder bier gaat krijgen ga ik stoppen met drinken om dit te begrijpen. Ga steeds minder het doel van de vraagstelling begrijpen.

Ok,dan nog even voor simpele zielen. ::)  ::)  ::)
Ik verdeel de mout in twee gelijke hoeveelheden.
Portie 1 maisch ik met de totale hoeveelheid maischwater van het recept.
Dan portie 2 maisch ik weer met hetzelfde water waarmee ik portie 1 heb gemaischt.
Het voordeel is dat het beslag veel minder dik is dus meer rendement en makkelijker te roeren.
Nu duidelijk? 8)  8)  8)  8)  8)

Bvk1983

Citaat van: Kokkebil op 09-11-2022  19:19 uOk,dan nog even voor simpele zielen. ::)  ::)  ::)
Dan portie 2 maisch ik weer met hetzelfde water waarmee ik portie 1 heb gemaischt.
Het voordeel is dat het beslag veel minder dik is dus meer rendement en makkelijker te roeren.

Citaat van: Broewerke op 09-11-2022  18:21 u2x de helft maishen lijkt mij geen dubbele maish, hij gebruikt dezelfde hoeveelheid mout en wel meer maishwater. Als hij daardoor een zwaarder bier gaat krijgen ga ik stoppen met drinken om dit te begrijpen. Ga steeds minder het doel van de vraagstelling begrijpen.

Dit is dus wel een dubbele maisch. De 2e helft van de mout maisch je in het wort van de 1e helft. Het werkt, maar je rendement zakt er wel door. Alleen handig als inderdaad het beslag anders te dik wordt, of je ketel/automaat de hoeveelheid mout niet in 1x aan kan.

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 09-11-2022  13:44 uIs er iets op tegen om de brouwsessie te verdelen over twee dagen?
Ja oxidatie.

Broewerke

Citaat van: Kokkebil op 09-11-2022  19:19 uOk,dan nog even voor simpele zielen. ::)  ::)  ::)
In de eerste vraagstelling begreep ik niet dat je als maischwater op de 2e dag het wort van de eerste brouwdag gebruikte. Ja dit is dubbel maischen en kan. Gelukkig begrijp ik het nu en kan blijven drinken 🤣🤣🤣

Jacques

Zoals Hans ook al opmerkte is dat vragen om oxidatie. Daarnaast heb je meer risico op infecties. Natuurlijk wordt het wort later gekookt, maar er kunnen wel smaakstoffen gemaakt worden door ongewenste micro-organismen in je wort blijven.

seed7

[...]

Je maischt portie 2 dus met het wort van portie 1. Niet het water.

Andere optie is om naar je manier en kwaliteit van het spoelen te kijken. Je spoelrendement. Bij zware bieren is de kans groot dat je te fijn schroot waardoor het filterbed snel dicht slaat en je spoelwater langs de wand van de pan weg loopt. Of door in het filterbed gevormde kanalen. Ook zo min mogelijk roeren tijdens het maischen.

ingo

Kokkebil

Thanks voor alle reacties hier kan ik wel wat mee.
Ik schroot inderdaad wat te fijn, dus even mijn molen bijstellen.

CeesM

Waarom niet in één dag? Is maar een uurtje extra. :-\

Vergelijkbare Topics (7)

1221

Gestart door wim

Reacties: 35
Gelezen: 15561

34729

Reacties: 3
Gelezen: 1631

20026

Reacties: 6
Gelezen: 3599

33202

Reacties: 22
Gelezen: 5393

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.