Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwzaalrendement

Gestart door karel62, 08-08-2022 22:06 u

Vorige topic - Volgende topic

karel62

Ik ben bezig mijn brouwzaalrendement te berekenen
Ik gebruik pilsmout Munchnermout en havervlokken
Mijn vraag is nu of ik de havervlokken moet meenemen
In de berekening of alleen de pils en munchnermout

BVD karel

Eriks

Havervlokken moet je ook meenemen in je berekening. Een programma als BrouwHulp doet dit automatisch voor je ;)

hansHalberstadt

Bet brouwzaalrendement geeft aan welk percentage van je moutgewicht in je kookketel terecht komt. dus moet je alle grondstoffen meenemen die daaraan bijdragen. Je zou ook kunnen spreken van een partieel brouwzaalrendement. dat is dan de bijdrage aan het brouwzaalrendement tgv elke ingrediënt. Dat kan alleen de software voor je afschatten omdat je natuurlijk niet alle ingrediënten apart maischt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-08-2022  23:04 uBet brouwzaalrendement geeft aan welk percentage van je moutgewicht in je kookketel terecht komt. dus moet je alle grondstoffen meenemen die daaraan bijdragen. Je zou ook kunnen spreken van een partieel brouwzaalrendement. dat is dan de bijdrage aan het brouwzaalrendement tgv elke ingrediënt. Dat kan alleen de software voor je afschatten omdat je natuurlijk niet alle ingrediënten apart maischt.

Bij het berekenen van het brouwzaalrendement neem je alle mouten en granen mee. Kristalsuiker en dergelijke niet omdat die niet gevormd worden tijdens het maischen.

karel62

Dank voor jullie reactie
Dus de havervlokken wel meenemen in de berekening maar hoeveel % potentieel extract
moet ik dan aanhouden voor de havervlokken.

brouwerwaldonk

Havervlokken hebben een extractie rendement van 77%

Fractus

Volgens BrouwHulp is de potentiële opbrengst zo'n 60%, zie voor alle gegevens uit BrouwHulp de screenshot. Ik denk dat het extractierendement waar brouwerwaldonk het over heeft net iets anders is? Kan me niet voorstellen dat het zo'n 20% kan fluctueren.

Screenshot at 2022-08-09 09-34-56.png

karel62

hansHalberstadt

Citaat van: Fractus op 09-08-2022  09:38 uVolgens BrouwHulp is de potentiële opbrengst zo'n 60%, zie voor alle gegevens uit BrouwHulp de screenshot. Ik denk dat het extractierendement waar brouwerwaldonk het over heeft net iets anders is?
waarom denk je dat? Ik heb al vaker gemerkt dat brouwerwaldonk mbt rendementen precies weet waar hij het over heeft. Vraag is dus Hoe Adrie aan die getallen in BrouwHulp is gekomen.   

hansHalberstadt

volgens het pakje:
https://www.ah.nl/producten/product/wi48405/ah-volkoren-havermout
kom je op 59 %

Voedingswaarden
Deze waarden gelden voor het onbereide product.

Soort   Per 100 Gram
Energie   1580 kJ (375 kcal)
Vet   7 g
waarvan verzadigd   1.5 g
waarvan onverzadigd   5.5 g
Koolhydraten   59 g
waarvan suikers   0.7 g
Voedingsvezel   10 g
Eiwitten   14 g
Zout   0.03 g

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 09-08-2022  10:56 uwaarom denk je dat? Ik heb al vaker gemerkt dat brouwerwaldonk mbt rendementen precies weet waar hij het over heeft. Vraag is dus Hoe Adrie aan die getallen in BrouwHulp is gekomen.   
Dat komt volgens mij omdat de maker van BrouwHulp niet met de correcte formule werkt om het brouwzaalrendement te berekenen.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 09-08-2022  11:58 uDat komt volgens mij omdat de maker van BrouwHulp niet met de correcte formule werkt om het brouwzaalrendement te berekenen.
als je met de 'verkeerde' formule werkt dan wordt het rendement in het algemeen hoger omdat die 'verkeerde' formule het normale rendement van 75% als referentie neemt en dat dan op 100% zet. maar in BrouwHulp is het lager.
of bedoel je wat anders?

Micha

Mocht je de formule van BrouwHulp helemaal willen nakijken dan kun je dat hier doen:
https://github.com/BrewBuddyOrg/BrewBuddy

Dit is schijnbaar de source code die destijds open source gemaakt is. Het zal even zoeken zijn, want er mag her en der wat opgeschoond worden. Wel leuk om het eens uit te pluizen.

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 09-08-2022  12:18 uals je met de 'verkeerde' formule werkt dan wordt het rendement in het algemeen hoger omdat die 'verkeerde' formule het normale rendement van 75% als referentie neemt en dat dan op 100% zet. maar in BrouwHulp is het lager.
of bedoel je wat anders?
De formule om het brouwzaalrendement te berekenen is
Graden plato stamwort x SG / 1000 x bekomen liter / kg mout / 100
SG is een getal als 1070 dus hoger dan 1000
laatste /100 is om in % te bekomen

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 09-08-2022  14:10 uDe formule om het brouwzaalrendement te berekenen is
Graden plato stamwort x SG / 1000 x bekomen liter / kg mout / 100
SG is een getal als 1070 dus hoger dan 1000
laatste /100 is om in % te bekomen
hier nog even de afleiding van die formule. (als je heel precies kijkt komt er nog een factor 0.992 bij vanwege het feit dat we SG definieren tov het SG van water)

alleen kom ik met die formule en de gegevens op een pakje havervlokken maar op een brouwzaalrendement van 59%. of het zou zo moeten zijn dat er ook vetten en eiwitten oplossen. (die meet je ook mee met het SG dus het brouwzaalrendement) maar dan kom je nog niet op 77% omdat dat eiwit ook weer grotendeels uitvlokt dus raak je kwijt bij de meting
brouwzaalrendement.gif

Eriks

Citaat van: Fractus op 09-08-2022  09:38 uVolgens BrouwHulp is de potentiële opbrengst zo'n 60%, zie voor alle gegevens uit BrouwHulp de screenshot. Ik denk dat het extractierendement waar brouwerwaldonk het over heeft net iets anders is? Kan me niet voorstellen dat het zo'n 20% kan fluctueren.

Screenshot at 2022-08-09 09-34-56.png
Ik wist niet dat BrouwHulp voor Windows XP geschikt was  :o

Spyro

Citaat van: Micha op 09-08-2022  13:44 uMocht je de formule van BrouwHulp helemaal willen nakijken dan kun je dat hier doen:
https://github.com/BrewBuddyOrg/BrewBuddy

Dit is schijnbaar de source code die destijds open source gemaakt is. Het zal even zoeken zijn, want er mag her en der wat opgeschoond worden. Wel leuk om het eens uit te pluizen.
Spijtig dat er geen afgewerkte versie van Brewbuddy gemaakt is, is er echt niemand die zich er mee bezig wou houden om het in een nieuwe versie te gieten, ik gebruik nog steeds BrouwHulp, maar ben al bang dat het ooit niet meer zal werken bij bvb een nieuwe Windows versie oid... :-(

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 09-08-2022  11:58 uDat komt volgens mij omdat de maker van BrouwHulp niet met de correcte formule werkt om het brouwzaalrendement te berekenen.

Deze discussie hebben we al heel wat keren gevoerd. BrouwHulp en heel veel andere brouwsoftware die internationaal gebruikt worden hanteren een formule met een andere andere benadering. Het is maar net wat je gewend bent...

Jacques

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-08-2022  23:41 uDeze discussie hebben we al heel wat keren gevoerd. BrouwHulp en heel veel andere brouwsoftware die internationaal gebruikt worden hanteren een formule met een andere andere benadering. Het is maar net wat je gewend bent...
Maar dat betekent dat de getallen alleen maar hoger worden en niet lager tov wat brouwerwaldonk en ik hadden aangegeven, dus dat geeft geen antwoord op de vraag waar die 60^of 77% rendement vandaan komt.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-08-2022  23:55 u70% volgens http://howtobrew.com/book/section-2/what-is-malted-grain/table-of-typical-malt-yields
62% volgens https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2050-0416.2011.tb00487.x
50% volgens https://www.brewingwithbriess.com/blog/all-about-oats/
Dat verklaart het dus beter waarom we verschillende uitkomsten gebruiken, nl omdat de bronnen elkaar al tegen spreken. Voor zover ik kan zie gebruiken ze wel de definitie zoals ik en brouwerwaldonck ook heb gebruikt in #13 #14, nl welk deel van je gewicht van de grondstof als suikers in je beslag komt en na filteren dus inje kookketel met het filter rendement (ca 70-80% voor standaard brouwautomaten en 95% voor een goed hevelfilter of platenfilter) daar dan nog bijkomend dus.

Micha

Citaat van: Spyro op 09-08-2022  23:14 uSpijtig dat er geen afgewerkte versie van Brewbuddy gemaakt is, is er echt niemand die zich er mee bezig wou houden om het in een nieuwe versie te gieten, ik gebruik nog steeds BrouwHulp, maar ben al bang dat het ooit niet meer zal werken bij bvb een nieuwe Windows versie oid... :-(

Het is open source,en de compiler is nog steeds beschikbaar. In theorie kun je zelf een eigen package maken.
Het punt zit m in de compatibiliteit van de gebruikte libraries en je hoeveelheid vrije tijd.
Ik ben er eens ingedoken omdat ik wat miste op de checklist.
Toen het open source werd,wilde de nieuwe maintainer het omzetten naar een moderne taal, maar dat betekent eigenlijk opnieuw beginnen. Dat gaat mij teveel tijd kosten en toen was de afweging om over te stappen naar brewfather zo gemaakt. Deze is al web based, heeft meer moderne features en wordt actief onderhouden.
Er zijn nog genoeg goede alternatieven over zoals brewtarget en BrouwVisie om maar wat te noemen.
En anders kun je altijd zelf nog de mouwen opstropen.  ;) 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-08-2022  13:28 uDat verklaart het dus beter waarom we verschillende uitkomsten gebruiken, nl omdat de bronnen elkaar al tegen spreken

De meest betrouwbare bron lijkt mij de tweede link. En die waarde is dicht bij de 60% van Adrie. Omdat haver snel voor filterproblemen zorgt zal een rendement van 50% niet ongebruikelijk zijn. In ieder geval haal ik altijd een wat lager rendement bij gebruik van haver.

Fractus

Citaat van: Eriks op 09-08-2022  22:21 uIk wist niet dat BrouwHulp voor Windows XP geschikt was  :o

Het is vast ook voor Windows XP geschikt, gezien hoe oud de software is. Maar deze screenshot is gemaakt in een uitgeklede versie van Ubuntu   ;D

Ik moet trouwens ook gedeeltelijk terugkomen op mijn opmerking, blijkbaar kan de potentiële opbrengst wel degelijk flink verschillen, getuigen de bronnen van Jacques. Misschien zijn er meerdere haverrassen, die andere havervlokken opleveren? Of wellicht veranderen de voedingswaarden afhankelijk van de omstandigheden, en is Amerikaanse haver van andere samenstelling dan west-Europese haver door andere grond etc. Het blijft een natuurproduct

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-08-2022  14:53 uDe meest betrouwbare bron lijkt mij de tweede link. En die waarde is dicht bij de 60% van Adrie. Omdat haver snel voor filterproblemen zorgt zal een rendement van 50% niet ongebruikelijk zijn.

De getallen op een verpakking havermout leiden ook naar 60% zoals ik al had aangegeven in #9. Omdat die getallen op een verpakking verplicht zijn zullen ze wel moeten kloppen en zijn ze via lab analyse verkregen. Maar met filterproblemen zit je al snel een stuk lager zoals je zegt, mede omdat de filterproblemen van de haver ook het rendement van de andere mouten mee omlaag trekken (omdat die ook niet meer filteren) dus als je dat probleem toedicht aan de haver kun je zo op een onwaarschijnlijk laag rendement komen van je haver of in ieder geval veel tolerantie (naar beneden) op het rendement. Een goed filter is dan zeker aan te raden.   

Vergelijkbare Topics (6)

45091

Reacties: 16
Gelezen: 770

8593

Gestart door ed

Reacties: 13
Gelezen: 8405

18790

Reacties: 5
Gelezen: 2636

34087

Reacties: 22
Gelezen: 3867

11552

Reacties: 90
Gelezen: 38013

26530

Reacties: 13
Gelezen: 4918

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.