Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Oxi clean

Gestart door Jan.vidal, 12-09-2022 17:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Jan.vidal

Hallo iedereen
Ik heb op veel amrikaanse youtube channels gezien dat ze oxi clean gebruiken om hun brouwketels en vergistingsvaten etc.. propere te maken zoals je kan zien op de foto.
Mijn vraag is of ik de oxi powder van bijvoorbeeld de albert heijn ook kan gebruiken om mijn brouwgerief mee proper te maken?
Ik vind het heel raar dat ze dit gebruiken.

Screenshot_20220912-173813_Albert Heijn.jpgScreenshot_20220912-173703_Amazon Shopping.jpg 

Arthur B

Daar is hier ook al het een en ander over geschreven... 😉

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=38800.0;all

Jan.vidal

Citaat van: Arthur B op 12-09-2022  20:37 uDaar is hier ook al het een en ander over geschreven... 😉

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=38800.0;all
ooops dat wist ik niet.. ik heb pbw gekocht van star san maar ik vind dit redelijk duur  smile

Jacques

Zelf gebruik ik de Subliem Oxi White Brilliance van de Action.
Deze is geurloos en spotgoedkoop.

Action heeft ook een versie voor de bonte was, maar die kun je beter links laten liggen omdat deze geparfumeerd is.

Overigens gebruik ik vaak een mengsel van Subliem Oxi White Brilliance  met Enzybrew 10. 4 delen oxi op 1 deel Enzybrew 10.

Goldin

Citaat van: Jacques op 12-09-2022  21:37 uZelf gebruik ik de Subliem Oxi White Brilliance van de Action.
Deze is geurloos en spotgoedkoop.

Action heeft ook een versie voor de bonte was, maar die kun je beter links laten liggen omdat deze geparfumeerd is.

Overigens gebruik ik vaak een mengsel van Subliem Oxi White Brilliance  met Enzybrew 10. 4 delen oxi op 1 deel Enzybrew 10.

Enzybrew moet je 5 tot 10 gram per liter water gebruiken. Is dan 25 gram enzybrew icm 100 gram Oxi White genoeg voor 25 liter?

Ik vind de enzybrew namelijk nu wel duur in gebruik met een volle ketel.

Jacques

Citaat van: Goldin op 12-09-2022  22:02 uEnzybrew moet je 5 tot 10 gram per liter water gebruiken. Is dan 25 gram enzybrew icm 100 gram Oxi White genoeg voor 25 liter?

Ik vind de enzybrew namelijk nu wel duur in gebruik met een volle ketel.

De prijs is ook de reden dat ik een mengsel gebruik. In de Oxi van de Action zitten ook enzymen. Vandaag heb ik het mengsel weer gebruikt en het werkt goed.

JanDeGraaff

Zou je de door jou gebruikte hoeveelheid per liter kunnen delen, Jacques?

De verhouding Oxi:Enzybrew die jij gebruikt is 4:1.
Hoeveel gram/liter gebruik je dan van dit mengsel?

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 12-09-2022  22:43 uDe verhouding Oxi:Enzybrew die jij gebruikt is 4:1.
Hoeveel gram/liter gebruik je dan van dit mengsel?

5 g per 10 liter. 5 g per liter.

Goldin

@Jacques Als ik het goed begrijp: Voor 20 liter water zou je 2 gram Enzybrew en 8 gram Oxi gebruiken? 

Jacques

Citaat van: Goldin op 12-09-2022  23:07 u@Jacques Als ik het goed begrijp: Voor 20 liter water zou je 2 gram Enzybrew en 8 gram Oxi gebruiken? 

Ik maakte een vertyping.
Ik bedoelde 5 g per liter...

thepsych

Citaat van: Jacques op 12-09-2022  22:35 uDe prijs is ook de reden dat ik een mengsel gebruik. In de Oxi van de Action zitten ook enzymen. Vandaag heb ik het mengsel weer gebruikt en het werkt goed.

Ik gebruik ook de oxi van de Action, soms de geparfumeerde versie als de andere er niet is, maar dan alleen als reiniging na het brouwen. niet voor bv het reinigen van het vergistingsvat.
Wel schuimt dat spul veel meer dan de gewone , officiƫle oxi, die als je het koopt per 5 kg kost het ook maar 5 euro, altijd nog duurder dan die van de action.
Ik kom met de oxi goed uit, heb weinig/geen infecties gehad maar spay altijd wel na met star san.
Veel gebruiken die thuisbrouwers hebben zijn denk ik niet of nauwelijks bewezen effectief maar bestendigd door overdracht van brouwer op brouwer. Eigenlijk net als in de medische wereld waar veel gebruiken zijn die nauwelijks bewezen zijn (niet alle hoor!). Zo denk ik ook over de verhouding oxi en enzymbrew van 1 op 4. lijkt verstandig maar of dit per se moet in deze verhouding of de toevoeging van enzymbrew iets toevoegt is de vraag. Ik wil niet iets afdoen aan keuzes die gemaakt worden en op het forum gepost worden als ze maar niet als zaligmakend opgevat worden. Maar voor iemand die niets weet is het natuurlijk wel een startpunt.

JanDeGraaff

Citaat van: thepsych op 13-09-2022  16:47 uZo denk ik ook over de verhouding oxi en enzymbrew van 1 op 4.
Voor de zekerheid: De verhouding Oxi:Enzybrew is 4:1. Niet andersom zoals jij zegt.

Citaat van: thepsych op 13-09-2022  16:47 uVeel gebruiken die thuisbrouwers hebben zijn denk ik niet of nauwelijks bewezen effectief maar bestendigd door overdracht van brouwer op brouwer.
Maar juist dit is precies wat jij bedoelt. Jacques' werkwijze met de Oxi/Enzybrew mix is nu juist in de praktijk bewezen en wijkt af van wat normaliter 'voorgeschreven' of in de overlevering van brouwer op brouwer doorgegeven wordt.
Dan kan iedereen natuurlijk nog steeds voor zichzelf beslissen om er iets mee te doen, maar het treedt wel degelijk buiten de gebaande paden.

Verder laat ik de opmerking over de medische wereld geheel en al voor jouw rekening..

Jacques

Citaat van: thepsych op 13-09-2022  16:47 uWel schuimt dat spul veel meer dan de gewone , officiĆ«le oxi,

Het meer schuimen betekent dat de oppervlaktespanning van de oplossing lager is. Dat heeft als voordeel dat de oplossing beter indringt in krassen, scheurtjes en kiertjes.

Citaat van: thepsych op 13-09-2022  16:47 uof de toevoeging van enzymbrew iets toevoegt is de vraag
Ik gebruik het mengsel voor het reinigen en niet voor desinfectie. Toevoeging van enzymen aan een percarbonaat (het hoofdbestanddeel van oxiproducten zorgt voor een betere reiniging. Bij veel textielreinigingsmiddelen, die ook voornamelijk bestaan uit percarbonaat, wordt dit ook gedaan. In Enzybrew zit trouwens ook percarbonaat...

Vergelijkbare Topics (7)

20055

Reacties: 13
Gelezen: 5551

38800

Reacties: 60
Gelezen: 14425

28207

Reacties: 6
Gelezen: 2383

12-03-2015 12:51 u
door homoeccentricus
22371

Reacties: 34
Gelezen: 17156

8796

Reacties: 11
Gelezen: 6277

42488

Reacties: 4
Gelezen: 943

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.