Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te dikke Weizen

Gestart door Pieter1954, 29-07-2022 16:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Pieter1954

Ik heb zondag een Weizen gebrouwen maar door een foutje heeft deze een te hoog begin SG meegekregen, 1058 ipv 1047.
Het wort is vergist met MJ M20 en was na 2 dagen klaar op 1017 ipv 1007. Hij staat nu te koudhoppen.

Wat is nu verstandig:
1. De boel verdunnen tot 1007?
2. Zo laten want ook een Weizen mag wel een beetje zoetig zijn.

Ik gebruik eigenlijk altijd een bottelgist (F2).
Moet ik nu bij zo'n hoog eind SG nog wel bottelsuiker toevoegen of pakt de F2 wel de restsuikers aan.
Loop ik geen risico op bommetjes met wel of geen suiker toevoegen?

Wie kan hier wat over adviseren?

seed7

Als afvult el suiker toevoegen. Als het uitgegist is is er niets meer voor je F2. Ook als het nog niet helemaal uitgegist is. F2 lust alleen simpele suikers en die zijn al op.

Niet verdunnen. Of, als je dat wilt met een andere Weizen. Je had, achteraf, beter het wort wat kunnen verdunnen. Da's geen probleem.

Ik zou me er niet te druk om maken, het is een mooie zomer en dan is het zo op.

ingo

Snelbier

Vergistingsgraad 'origineel' was ~85%  (1.048 naar 1.007).
SVG 85% zou je nu ook moeten halen, dan van 1058 naar ~1009.
Je zit nu op 1017 ?? Lijkt me erg hoog. Zou het goed laten uitgisten.

Om dat (toevoeging SG-end)nu met water te corrigeren (als SG al klopt) zou je ruim 80% water moeten toevoegen, is geen reële optie.
Goed laten uitgisten en advies van Seed7 opvolgen  :proost:
Succes, Snelbier

Kapau

2 Dagen is erg kort. Ik verwacht dat het SG nog een beetje gaat zakken de komende dagen, vooral als je nu aan het dry hoppen bent. Geef het even wat tijd!

Thomas97

Die gist heeft volgens de fabrikant een svg van 70-75%. Van 1058 naar 1017 is precies 70% en lijkt me dus niks om je zorgen over te maken.

Pieter1954

Na het toevoegen van de koudhop is het SG nog gezakt naar 1019 (Ispindel). Gevolg van hop creep?
Ik heb ergens gelezen dat deze hopcreep nog ver en lang kan doorgaan omdat de enzymen uit de hop de lange restsuikers in kleine stukjes knippen. Ergo: worden het dan toch nog bommetjes?

jooprules

Ik heb met deze gist al een keer gehad dat ik te vroeg gebotteld heb. Na twee weken gebotteld, SG leek stabiel. Eenmaal in de fles is deze nog doorgegist. Geen bommetjes gelukkig, maar wel flink wat druk. Zou dus zeker minstens twee weken met bottelen wachten en goed checken of het SG gelijk blijft.

Snelbier

Citaat van: Pieter1954 op 01-08-2022  10:44 uNa het toevoegen van de koudhop is het SG nog gezakt naar 1019 (Ispindel). Gevolg van hop creep?
Ik heb ergens gelezen dat deze hopcreep nog ver en lang kan doorgaan omdat de enzymen uit de hop de lange restsuikers in kleine stukjes knippen. Ergo: worden het dan toch nog bommetjes?
SG nu 1019, gestegen ?  Lijkt er op dat je iSpindel is vervuild, komt vaker voor na dryhop.
Enige manier om juiste SG te vinden is een monster uit het gistvat zelf meten.

Hopcreep blijft een lastige.  Meer restsuikers kán meer creep geven, maar de vraag is hoeveel.
Ook bij weinig restsuikers kan creep optreden, maar langzamer?
Zie bijlage van Shellhammer: Hop-Creep-–-Technical-Brief.pdf
Tegen creep kan je weinig doen, behalve koel opslaan en sneller drinken  :beersmiley:
Succes, Snelbier

goom

Een weizen koudhoppen?

Pieter1954

Citaat van: goom op 01-08-2022  11:54 uEen weizen koudhoppen?
Experimentje n.a.v. YT-film van David Heath. Mandarin Bavaria gebruikt.

Pieter1954

Citaat van: Snelbier op 01-08-2022  11:47 uSG nu 1019, gestegen ?  Lijkt er op dat je iSpindel is vervuild, komt vaker voor na dryhop.
Enige manier om juiste SG te vinden is een monster uit het gistvat zelf meten.

Hopcreep blijft een lastige.  Meer restsuikers kán meer creep geven, maar de vraag is hoeveel.
Ook bij weinig restsuikers kan creep optreden, maar langzamer?
Zie bijlage van Shellhammer: Hop-Creep-–-Technical-Brief.pdf
Tegen creep kan je weinig doen, behalve koel opslaan en sneller drinken  :beersmiley:
Succes, Snelbier
Zojuist 1014 gemeten met de dobber.

Snelbier

Citaat van: Pieter1954 op 01-08-2022  15:15 uZojuist 1014 gemeten met de dobber.
SG hoger dan bedoeld/verwacht, maar wél 3-5pt lager dan eerder. Verschil van ruim 8g suiker/L..

Voorzetje: bottelen met minder suiker ivm verwachte hopcreep etc?
Bijna zinloos.. Hopcreep (en ook te vroeg gebotteld bier) kan/zal ruim 2 SG-pt doorgisten, equivalent van 5g/L bottelsuiker.
Ga je dan bottelen met 1g suiker? Ik dus niet, tenzij écht helemaal zeker, maar dat ben ik nooit (van bier en gisten)  :weetniet:
Bottelsuiker verminderen wordt vaak ge-opperd (ivm mogelijk doorgisten), maar is een bijna kansloze GOK voor ons hobbybrouwers.

WEL te doen voor hobbybrouwers als je vemoedt dat je (gebottelde) bier doorgist:
- Bottelsuiker laag houden. Met 5g/L krijg je ook drinkbaar bier als het NIET doorgist.
    Als het wel doorgist kan dit net het verschil zijn tussen gushers en 'drinkbaar'. Meer niet.
- Koud zetten als schuim/CO2 'voldoende' is. Vertraagt het doorgisten.
- Niet te lang bewaren, maar opdrinken zolang het drinkbaar en schenkbaar is. :proost: .
Succes, Snelbier

Jacques

Nog nooit van hophenweizen hopfenweizen gehoord?

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 01-08-2022  17:20 uNog nooit van hophenweizen gehoord?

Ik niet, wel een Hopfenweizen.

HHopbier

goom

Heb ik zeker van gehoord en ook zelf gebrouwen....

Jacques

Citaat van: goom op 02-08-2022  12:41 uHeb ik zeker van gehoord en ook zelf gebrouwen....

Dan snap ik de vraag
niet...

goom

Ik las een weizen.. en ging er vanuit dat het een weizen was.. en niet een hopfenweizen.

Jacques

Citaat van: goom op 03-08-2022  12:02 uIk las een weizen.. en ging er vanuit dat het een weizen was.. en niet een hopfenweizen.

Weizen is de verzamelnaam...

Pieter1954

Citaat van: Jacques op 03-08-2022  15:53 uWeizen is de verzamelnaam...
Valt dus wel in klasse A onder de weizen? I.v.m OBBK?
Vandaag gebotteld; al een paar dagen niet lager dan 1014.

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 03-08-2022  16:37 uValt dus wel in klasse A onder de weizen? I.v.m OBBK?

In principe wel.
Maar de keurmeester zal wel een traditionele weizen in zijn/haar achterhoofd hebben...

Het hopkarakter zal sterk aanwezig moeten zijn om het bier als hopfenweizen in te zenden. Altijd lastig dit soort bieren die tussen twee bierstijlen (weizen en IPA) in zetten.

Vergelijkbare Topics (7)

24209

Gestart door Tomm89

Reacties: 8
Gelezen: 3872

11556

Reacties: 16
Gelezen: 5950

44038

Reacties: 11
Gelezen: 1281

38078

Reacties: 4
Gelezen: 1536

31750

Reacties: 1
Gelezen: 1261

25671

Gestart door wimwo

Reacties: 10
Gelezen: 2891

22668

Reacties: 25
Gelezen: 7823

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.