Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier met wei / melkwei

Gestart door Edolem, 27-06-2022 10:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Edolem

Hoi,

Dit jaar bestaat ons kleine brouwerijtje 5 jaar. We zijn in een ruimte start met een kaasmaker. Nu willen op het einde van het jaar een soort crossover maken met hem. Hij is kaas aan het maken waar hij onze quadrupel gebruikt heeft in het pekelbad. Dat gaan we binnenkort proeven, maar dat werkt.
Nu willen wij graag iets doen met verwijzing naar zijn kazen.
We zaten nu dus te denken aan het gebruik van wei/melkwei in het bier. Wei bevat nog eiwitten/vetten en is in het proces om te verzuren. Verhitten hoger dan 85 graden zou de deeltjes laten klonteren.
Heeft iemand ervaring ermee? Hoe gebruiken jullie het?
Tips?
NB... op dit moment denk ik dat het in het proces van maischen tot aan de kook niet haalbaar is toe te voegen, aangezien de deeltjes vrijkomen bij de kook. In de nagisting?
Wie heeft hints en tips?

PP

De frisdrank Rivella wordt ook gemaakt met wei. Bevat veel kunstmatige zoetstoffen.
Mix Rivella eens met een van je bieren; krijg je een indruk.

De pH correctie zou je met wei kunnen uitvoeren.
Afhankelijk van de hoeveelheid wei zal het bier redelijk tot zuur worden; daar zou ik het brouwsel ook op baseren qua type bier.
De meeste eiwitten wil je niet ("verdwijnen" tijdens het brouwproces); vet al helemaal niet (dat stop je in de kaas).

Creatief idee, groet Paul

Edolem

Nou ja... in mijn beleving is melkwei vooral water met opgeloste lactose, vetten en eiwitten. Als ik de vetten en eiwitten eruit laat gaan, blijft lactose en water over. niet echt de combinatie die ik zoek; dan wordt het een beetje smal?

Theo Mol

Citaat van: Edolem op 27-06-2022  20:53 uNou ja... in mijn beleving is melkwei vooral water met opgeloste lactose, vetten en eiwitten. Als ik de vetten en eiwitten eruit laat gaan, blijft lactose en water over. niet echt de combinatie die ik zoek; dan wordt het een beetje smal?
Ongetwijfeld zijn er uitzonderingen maar de meeste gisten die we voor bier gebruiken zetten lactose niet om in alcohol. Lactose werd wel gebruikt voor zoete bieren als oud bruin.
Misschien kun je het in die richting zoeken.

PP

Weibier is al commercieel gebrouwen, zie bijv. https://indebuurt.nl/utrecht/winkelen/deze-glutenvrije-weibieren-gaan-perfect-samen-met-een-kaasje~152602/

M.n. met de mineralen uit wei gecombineerd met de lactose zoetheid en het melkzuur kun je variëren.
Daar bier arm is aan mineralen zullen de wei mineralen een duidelijk invloed op de smaak hebben.

Proeven en brouwen zou ik zeggen! Groet, Paul

Staple

In kaas zit vaak zout. Heb je al gedacht of je dit in het bier wil?

Edolem

Niemand van jullie heeft dit al gemaakt?
Dus geen tips over, wanneer te gebruiken en hoeveelheden?
Alvast bedankt?

Gerb

Mijn stelregel bij het gebruik van vreemde ingrediënten is altijd: smaakt het vanzichzelf niet lekker, dan wordt het bier ermee ook niet lekker.

Hoe vind jij de smaak van wei?

Staple

Toevallig iemand gesproken dit weekend die een vergist vruchtenwater maakt met wei. Hierbij gebruikte hij zeer spaarzaam wei. Op 1 liter zo'n paar lepels volgens mij.

Edolem

We hebben het nu als spoelwater toegepast. Dan blijft eigenlijk alleen water en lactose over.
Best aardig

Vergelijkbare Topics (7)

25205

Reacties: 21
Gelezen: 5722

6287

Gestart door Sjaak

Reacties: 9
Gelezen: 6066

42104

Gestart door Jac Thijs

Reacties: 4
Gelezen: 960

29620

Gestart door Jeroen 1973

Reacties: 6
Gelezen: 2088

10899

Gestart door Busters

Reacties: 6
Gelezen: 2383

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.