Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Aspergebier

Gestart door Kokkebil, 15-04-2022 15:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Ik had er nog nooit van gehoord, tot vandaag.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is het te pruimen?
Heeft iemand het wel eens gebrouwen?
Recept?
Lijkt me een uitdaging.

Jacques

Geen recept voor het brouwen van een aspergebier maar wel een link met bieren die gedronken kunnen worden bij asperges.  :beersmiley:
https://www.bierista.nl/bierlijst/top-10-beste-aspergebier

Klein Duimpje brouwt een aspergebier. Je zou eens contact kunnen opnemen met Eric.
https://kleinduimpje.nl/bier/asperge-blond/

Je zou ook eens kunnen informeren bij Brouwerij Hommeles
https://www.entreemagazine.nl/dranken/nieuws/biernieuws/hommeles-asparagus-bijzonder-aspergebier33364

Eriks

Citaat van: Kokkebil op 15-04-2022  15:54 uIk had er nog nooit van gehoord, tot vandaag.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is het te pruimen?
Heeft iemand het wel eens gebrouwen?
Recept?
Lijkt me een uitdaging.

Ik heb er een half jaartje terug eens eentje op, durf de brouwerij zo niet te zeggen. Maar...

Buiten dat ik het niet echt lekker vond, moest denken aan groentesoep.
Was het ook nog eens zo dat er erg veel drap in m'n flesje zat, dan bedoel ik eiwit en het leek zelfs op mout stukjes. Schuimkraag was zo weg. En dat allemaal voor een commercieel biertje

Maar goed dat laatste is te voorkomen, dat eerst.. bier hoort niet naar groente te smaken als je het mij vraagt

Edit. Biertje kwam trouwens van brouwerij Pauw

Henielma

In 2008 heb ik eens een aspergebier gebrouwen. Hiermee volgens mij zelfs een prijs gewonnen bij een MTG activiteit bij de Maasland brouwerij. Op de link hieronder staat een proefnotitie van Gerb van dit Aspergebier.

Proefnotitie Gerb

In dit bierflesje zat een echte asperge en dat had een mooi effect bij het openen van zo'n flesje. Dit beschrijft Gerb heel mooi. Over de smaak was ik minder positief. Wat ik nog herinner is dat het wat wrang smaakte en inderdaad wel naar asperges smaakte maar dat dit niet zo goed combineert met bier.
Flesje.JPG

Kokkebil

Reacties zijn niet echt positief over dit bier.
Maar overslaan dus en " geef mijn portie maar aan Fikkie" dus

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 18-04-2022  10:50 u" geef mijn portie maar aan Fikkie"

Onze hond heette welliswaar geen Fikkie, maar heeft ooit per ongeluk wel wat bier gedronken, maar dat was ook geen positieve ervaring.

Maar blijkbaar passen bepaalde smaken gewoon niet bij elkaar. Het meeste wat goed smaakt op de wereld is immers al uitgevonden. Dus om daar nog iets zinvols aan toe te voegen zal heel lastig worden. Geen idee of er ooit mensen zijn geweest die op een gestructureerde manier geprobeerd hebben om bier te maken met andere dan de standaard ingredienten?
of zouden er nog niet ontdekte goede combinaties zijn?   

pincopallino

Zelf heb ik nooit een asperges bier gebrouwd, wel eentje geproefd van een thuisbrouwer in Italie. Eentje wel te pruimen  :D. De asperges smaak was duidelijk aanwezig. Wat ik me nog kan herinner is :
Droogvries asperges toegevoegd 1 min. voor eind koken.
Pils 90% tarwemout 10%
Ibu 23-24
5 abv%.

Kokkebil

Citaat van: hansHalberstadt op 18-04-2022  11:38 uOnze hond heette welliswaar geen Fikkie, maar heeft ooit per ongeluk wel wat bier gedronken, maar dat was ook geen positieve ervaring.

Nou mijn hond heeft ooit een keer in een onbewaakt ogenblik een grote bel Belgische tripel bijna leeg gelikt.
Toen ik het zag en hem ervandaan wilde halen kostte dat veel moeite! Heerlijk vond ie het!
 ;D  ;D  ;D 

pincopallino

20220424_140540q.jpg

Er staat op de etiket onder ander druivenmost maar geen asperges...ik vraag mij af.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.