Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nieuwe Quadrupel

Gestart door Laikea, 20-03-2022 13:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Laikea

Beste forumleden,

Na een tijdje niet gebrouwen te hebben, sorry sorry iets met studie en werk, ga ik eindelijk weer brouwen.
Ik ben van plan om een iets zoeterige quadrupel te brouwen met lekkere karamel en kruidigere smaak.
Ik heb zelf onderstaande recept gemaakt, waar nog wat restantjes mout van een vorige brouw bij zitten.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk8
Naam receptWernicke Quadrupel
Brouwdatum19-3-2022
BierstijlQuadrupel
Volume24,6 l
Begin SG1,107 SG
Berekende kleur (Morey)64 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement76,4 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
37,00 lWater uit Groningen
7,51 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
47 mg/l7 mg/l14 mg/l165 mg/l20 mg/l4 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgBohemian pilsmoutWeyermann3 EBC45,0 %
1,90 kgGreenSwaen ViennaDe Swaen10 EBC17,1 %
1,30 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC11,7 %
1,00 kgSpecial BDingemans350 EBC9,0 %
0,92 kgGreenSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC8,3 %
1,00 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC9,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust50,0 °C2 min.10 min.3,7 l/kg
Amylaserust64,0 °C2 min.30 min.3,7 l/kg
Amylaserust72,0 °C2 min.30 min.3,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C2 min.10 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
70,0 gTettnangerbellen4,0%60 min.21,4 IBU
30,0 gTettnangerbellen4,0%30 min.7,0 IBU
40,0 gSaazpellets3,4%5 min.2,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
33,0 gSafale Abbaye (BE-256)bovengist

Spyro

Bij een zoete quadrupel denk ik aan bvb een ABT12 of Westvleteren 12, daardoor zou ik het waterprofiel aanpassen met de Westvleteren waarden:

Waterprofiel Westvleteren
CaMgNaHCO3ClSO4
114 mg/l10 mg/l125mg/l70 mg/l139 mg/l145 mg/l

Misschien ook een zoete gist kiezen, T-58 of S-33, maar een BE-256 zou misschien ook wel kunnen zoals in het receptje staat...? Ook het gebruik van kandijsuiker (D-180 of Candimic Dark-78) zal die smaakbeleving ook naar voor brengen, en misschien de 72°-stap op 45 minuten zetten....?

thepsych

Citaat van: Laikea op 20-03-2022  13:15 uBeste forumleden,

Na een tijdje niet gebrouwen te hebben, sorry sorry iets met studie en werk, ga ik eindelijk weer brouwen.
Ik ben van plan om een iets zoeterige quadrupel te brouwen met lekkere karamel en kruidigere smaak.
Ik heb zelf onderstaande recept gemaakt, waar nog wat restantjes mout van een vorige brouw bij zitten.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk8
Naam receptWernicke Quadrupel
Brouwdatum19-3-2022
BierstijlQuadrupel
Volume24,6 l
Begin SG1,107 SG
Berekende kleur (Morey)64 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement76,4 %
Kooktijd90 min.

Boeiend om een bier Wernicke te noemen. Wernicke heeft twee ziektebeelden beschreven die vaak door alcohol en vitamine deficienties worden veroorzaakt!! whats in a name!!

goom

Niks mis mee met je recept.
Allen vraag mij af waarom drie hopgiften? Twee is genoeg (10 en 90 minuten)

De 50 graden maischstap kan er uit.

Jacques

Citaat van: goom op 21-03-2022  11:59 uNiks mis mee met je recept.

Wat is er mis met 3 of meer hopgiften? Hop is meer dan alleen bitterheid en aroma. Hop draagt ook bij aan volmondigheid/body. Hopgiften 30 tot 20 minuten voor het einde van het koken zijn daarom wel zinvol.

Fractus

Prima recept, ik heb goede ervaring met een flinke dosis special B in een quadrupel, zal zeker zoetigheid en flink wat rozijntjes geven. Ik hou wel van een flink moutige quad (al is dat volgens sommigen dan geen quad meer). Mocht je nog wat meer restsuikers willen kun je een andere gist pakken, de B-256 gist vrij ver door. Ik heb zelf goeie ervaring met de lallemand abbaye gist in een quad

Laikea

Citaat van: thepsych op 20-03-2022  17:20 uBoeiend om een bier Wernicke te noemen. Wernicke heeft twee ziektebeelden beschreven die vaak door alcohol en vitamine deficienties worden veroorzaakt!! whats in a name!!

Haha klopt inderdaad! Precies waarom wij ons bier Wernicke genoemd hebben ;)

Laikea

Citaat van: Fractus op 22-03-2022  11:06 uPrima recept, ik heb goede ervaring met een flinke dosis special B in een quadrupel, zal zeker zoetigheid en flink wat rozijntjes geven. Ik hou wel van een flink moutige quad (al is dat volgens sommigen dan geen quad meer). Mocht je nog wat meer restsuikers willen kun je een andere gist pakken, de B-256 gist vrij ver door. Ik heb zelf goeie ervaring met de lallemand abbaye gist in een quad

Thanks! Ik had ergens gelezen dat de B-256 een var. diastaticus is, weet jij/iemand hier meer van toevallig? (om te ver dooorgisten op fles te voorkomen ;) )

Laikea

Citaat van: goom op 21-03-2022  11:59 uNiks mis mee met je recept.

De 50 graden maischstap kan er uit.

Thanks voor je reactie. Precies om de reden die Jacques heeft gegeven wil ik een 3e hopgift doen. Iets meer volmondigheid/body krijgen in mijn bier

Citaat van: Jacques op 21-03-2022  22:16 uWat is er mis met 3 of meer hopgiften? Hop is meer dan alleen bitterheid en aroma. Hop draagt ook bij aan volmondigheid/body. Hopgiften 30 tot 20 minuten voor het einde van het koken zijn daarom wel zinvol.

Laikea

Citaat van: Spyro op 20-03-2022  14:03 uBij een zoete quadrupel denk ik aan bvb een ABT12 of Westvleteren 12, daardoor zou ik het waterprofiel aanpassen met de Westvleteren waarden:

Waterprofiel Westvleteren
CaMgNaHCO3ClSO4
114 mg/l10 mg/l125mg/l70 mg/l139 mg/l145 mg/l

Misschien ook een zoete gist kiezen, T-58 of S-33, maar een BE-256 zou misschien ook wel kunnen zoals in het receptje staat...? Ook het gebruik van kandijsuiker (D-180 of Candimic Dark-78) zal die smaakbeleving ook naar voor brengen, en misschien de 72°-stap op 45 minuten zetten....?

Dankje! Ik heb dit keer heel bewust gekozen voor bruine suiker, omdat ik vrij benieuwd ben wat dit doet ipv een kandijsuiker

Fractus

Citaat van: Laikea op 22-03-2022  19:00 uThanks! Ik had ergens gelezen dat de B-256 een var. diastaticus is, weet jij/iemand hier meer van toevallig? (om te ver dooorgisten op fles te voorkomen ;) )

Ik heb hier wel even op gegoogled en krijg wat tegenstrijdige berichten. Op de website van Brouwland staat dat het geen var. diastaticus is. De vergistingsgraad is wel vrij hoog, maar misschien heeft de gist andere manieren om zo'n hoge vergistingsgraad te halen. Ook op de website van Fermentis wordt niet genoemd dat dit een var. diastaticus is, terwijl ze dat bij andere gisten erbij zetten wanneer dat zo is. Dus waarschijnlijk geen var. diastaticus.

Als je zeker wilt zijn van een wat zoeter bier, zou ik een Belgische gist zoeken die een wat lagere vergistingsgraad heeft en hoge alcoholtolerantie.

Jacques

Citaat van: Fractus op 23-03-2022  11:08 uIk heb hier wel even op gegoogled en krijg wat tegenstrijdige berichten. Op de website van Brouwland staat dat het geen var. diastaticus is. De vergistingsgraad is wel vrij hoog, maar misschien heeft de gist andere manieren om zo'n hoge vergistingsgraad te halen. Ook op de website van Fermentis wordt niet genoemd dat dit een var. diastaticus is, terwijl ze dat bij andere gisten erbij zetten wanneer dat zo is. Dus waarschijnlijk geen var. diastaticus.

Als je zeker wilt zijn van een wat zoeter bier, zou ik een Belgische gist zoeken die een wat lagere vergistingsgraad heeft en hoge alcoholtolerantie.

Volgens de website Milk The Funk is het geen diastaticus gist. Wel gaat deze gist ver door. Overigens zijn restsuikers veel minder zoet dan vaak gedacht wordt. Als je een wat zoeter bier wilt hebben kun je het beste de bitterheid verminderen, dat is veel effectiever dan sturen op de vergistingsgraad.

Vergelijkbare Topics (7)

8092

Reacties: 15
Gelezen: 5958

30292

Reacties: 10
Gelezen: 2951

3389

Reacties: 16
Gelezen: 10053

44917

Gestart door Bvk1983

Reacties: 26
Gelezen: 1706

32147

Reacties: 9
Gelezen: 4534

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.