Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Volume maischpan

Gestart door karel62, 13-02-2022 20:19 u

Vorige topic - Volgende topic

karel62

Hallo allemaal
Ik heb nog weinig ervaring met brouwen en wil nu een bierpakketje van 10 liter maken
Mijn vraag aan jullie is nu hoe groot moet mijn maischpan  zijn (liter)?
bvd

drik79

Ik maak ook 10 L (BIAB) recepten en daar gebruik bij (afhankelijk van het recept) 14 L water voor. Dit gaat prima in een weckpan van 20 L.

Vervolgens koken in een 15 L soeppan.

Groet Drik

brouwerwaldonk

Ik brouw voor 44 L bier en maak mijn wort in een maischpan van 38 L Ik heb dan een redelijk dik beslag maar met het roersysteem is dat geen probleem. Het wort filteren gebeurd met een hevelfilter naar de kookpan.
Het wort koken gebeurd in een kookpan van 80 L.

seed7

Citaat van: karel62 op 13-02-2022  20:19 uMijn vraag aan jullie is nu hoe groot moet mijn maischpan  zijn (liter)?

Vanuit de theorie gezien vallen alle voor ons bruikbare pannen buiten het optimum. De diameter/hoogte verhouding klopt niet voor een optimaal filterbed. Da's mooi makkelijk, dan hoef je daar al vast niet over na te denken.

Wat blijft er over?

#1. past het volume van mout + water nog redelijkerwijs in je pan? (stort en maischdikte)

#2. wordt het filterbed niet te dun? (te dun is afhankelijk van de mouten en van de filtermethode. Met een hevelfilter werkt een dun bed nog daar waar het niet meer met een filterplaat gaat)

In de praktijk, in een 27l weckpan kun je prima 10l brouwen maar het is wel de grens voor punt 2 hierboven. Een kleinere pan werkt ook. Dit uitgaande van bieren met een "normaal SG". Dus niet voor een dikke RIS of een flinterdun tafelbier.

Dus, als je nog geen pan(nen) hebt, met een pan van 25 a 30l kun je prima brouwen met volumes tussen de 10 en 20l.

Voor het koken zou ik een wat grotere pan nemen dan je maischpan.

Vergelijkbare Topics (7)

18047

Reacties: 14
Gelezen: 5945

34833

Gestart door Erny

Reacties: 25
Gelezen: 5201

26520

Gestart door Bennemans

Reacties: 10
Gelezen: 3559

33979

Reacties: 3
Gelezen: 1282

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.