Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gruitbier (volgens Roel Mulder)

Gestart door Takkie83, 09-02-2022 21:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Takkie83

Naar het (incomplete en vrij te interpreteren) recept uit Verloren Bieren van Nederland van Roel Mulder. Lijkt me mooi als hier wat lekkers uit komt. Ben benieuwd naar jullie input!

Kleine toelichting op het recept: 60% gemoute haver vindt BrouwHulp geen goed idee, maar dat moet nou eenmaal van Roel. Carafa 1 (recept) heb ik niet, dus die vervang ik door zwarte mout. Laurierbes (recept) vervang ik door laurierblad. Nootmuskaat hou ik niet van, die vervang ik door kruidnagel. Over het alcoholpercentage wordt gezegd dat die destijds redelijk hoog was, maar ook weer niet té hoog, dus ik ga rond de 6,5% zitten inclusief bottelsuiker. Tot slot wordt er gesproken van een waarschijnlijke vergistingsgraad van ongeveer 50% destijds, dus ik heb de gist gekozen met de laagste SVG die ik kon vinden: Lallemand Windsor.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening over de kruiden, de hoeveelheid daarvan en het alcoholpercentage, maar iedere andere vorm van opbouwende kritiek wordt gewaardeerd!  :biersmile:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptGruitbier
BierstijlOld Ale
Volume10,5 l
Begin SG1,061 SG
Berekende kleur (Morey)53 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)0 IBU
Brouwzaalrendement68,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
12,00 lWater uit Katwijk
5,03 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l174 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,00 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC58,8 %
0,50 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC14,7 %
0,50 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC14,7 %
0,30 kgRookmoutWeyermann6 EBC8,8 %
0,10 kgZwarte moutThomas Fawcett and Sons1300 EBC2,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Alfa68,0 °C1 min.75 min.3,5 l/kg
Uitmaisch78,0 °C10 min.5 min.3,5 l/kg

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gGagelspecerijkoken
2,00 gHarsspecerijkoken
2,00 gIers mosklaringsmiddelkoken
2,00 gJeneverbesspecerijkoken
2,00 gKruidnagelspecerijkoken
1,00 gLaurierbladspecerijkoken
2,00 gSlangenkruidspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
8,0 gWindsor bovengist

Esterenbrouw

Voor 10 liter is 5 gram gagel veel teveel. Deze 5 gram geeft veel bitterheid.
1 gram is voor 10 liter al aardig wat.

Takkie83

Citaat van: Esterenbrouw op 09-02-2022  22:23 uVoor 10 liter is 5 gram gagel veel teveel. Deze 5 gram geeft veel bitterheid.
1 gram is voor 10 liter al aardig wat.

Dank! Ga ik aanpassen.

Ik ben er inmiddels ook achter dat 1 gram kruidnagel al gauw zo'n 20 stuks is. Dat lijkt me geen goed idee, maar ik kan geen losse 'stuks' invoeren.

Ik denk dat ik voor 2 kruidnagels en 1 laurierblad ga

Voor de gagel, het slangenkruid en de hars moet ik overigens nog het bos in duiken

Esterenbrouw

Gagel vind je in het bos niet.

Stuur maar een PM

Whimsical

Mocht je gagel tegen komen in het wild, dan mag je het niet plukken. Is beschermd.
Slangenkruid vind je op open zandvlaktes, voor zover ik weet.

Wil1

Gagel is niet meer beschermd sinds begin 2017. Mocht je verse gagel willen plukken dan zul je moeten wachten tot begin/half oktober, als de knoppen beetje bruin beginnen te worden.
Wat betreft laurier en kruidnagel zou ik het omdraaien, 1 kruidnagel en 2 laurierblaadjes. Maar dat is welke smaak je zelf lekkerder vindt. Kruidnagel is veel sterker van smaak.
Gemoute haver kun je gerust in die hoeveelheid gebruiken. Ik heb een keer een volledig stort gebruikt van haver. Je bier wordt dan wel niet helder, ook niet na lange tijd op de fles. Wel je schrootmolen wat fijner instellen. De haverkorrel is en stuk kleiner dan de gerstekorrel.
Succes!

Dantel

Hoi Takkie ,

Nog een kleine  tip , neem van de kruidnagel alleen het bolletje en niet het 'takje' ,dat takje veroorzaakt vaak een wrange bitterheid .
Pas op met kruiden, je doet er snel teveel in .

Succes ben benieuwd

Pieter1954

Gebruik van de gagel het liefst de katjes. Deze komen pas rond april/mei. Pas op met de hoeveelheid, het is gauw teveel.

seed7

M'n opmerkingen als vraag gesteld;
Waarom tarwe naast zoveel haver?
Waarom kruidnagel, een niet inheemse specerij, in een "Gruit"?

Ingo

Fractus

Let bij het gebruik van Windsor goed op dat je bier is uitvergist, en dan nog kan het op de fles zomaar doorgaan. Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43579.0.html

Takkie83

Dank heren voor jullie input, erg fijn en welkom! Ik ga jullie niet allemaal quoten maar hier mijn reacties:

Gagel krijg ik opgestuurd met veel dank aan Esterenbrouw  :groots:

Slangenkruid daar weet m'n vader wel een plekje voor

Laurier en kruidnagel omdraaien is een goed idee. Alleen het kopje van de kruidnagel dus. Kruidnagel is overigens mijn eigen input Ingo. Vind je het geen goed idee?

Fijn dat ik een goed percentage gemoute haver kan gebruiken (mogelijk zouden er te weinig enzymen zijn om de volledige stort te converteren, maar dat zien we dan wel weer).

Vanwaar de tarwe? Roel mag het zeggen. Over de samenstelling van en hoeveelheid kruiden in het gruit is kennelijk niet veel terug te vinden in de Nederlandse geschiedenis. Maar wat betreft de moutstort is Roel vrij duidelijk over de percentages.

Dank ook voor de waarschuwing aangaande Windsor. Het goede nieuws is dat ik hem ook voor een RIS heb gebruikt die op de dag af 3 maanden in de fles zit. Ik ga hem in de gaten houden en rekening houden met de vergisting en bottelsuiker.

Ik denk trouwens dat ik de alcohol ook nog wat omhoog gooi naar 7 of 8%. Zodra ik jullie tips heb verwerkt in het recept zal ik hier de aangepaste versie posten.

Vergelijkbare Topics (7)

12300

Reacties: 39
Gelezen: 10733

16780

Gestart door Muldermans

Reacties: 24
Gelezen: 8747

12644

Gestart door Muldermans

Reacties: 23
Gelezen: 5893

13204

Reacties: 11
Gelezen: 3161

14842

Gestart door Muldermans

Reacties: 63
Gelezen: 27330

12472

Reacties: 34
Gelezen: 9304

24523

Reacties: 9
Gelezen: 3094

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.