Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Poging voor IPA

Gestart door Simon T, 01-02-2022 22:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Simon T

Hallo medebrouwers,

Ik wil komende zaterdag een poging wagen om een IPA te brouwen (om als beginnend brouwer eens de techniek van het drooghoppen te 'testen). Dit is ook mijn eerste poging om zelf een recept samen te stellen. Met behulp van brewfather kwam ik op onderstaand recept. Tot nu toe heb ik telkens met droge gist gewerkt.

Wellicht kennen jullie hier wat meer over dan ikzelf, dus als jullie tips of suggesties hebben zijn die meer dan welkom!

Spitige Zoake IPA
Belgian IPA
7.4% / 16.7 °P
Recipe by
Simon Thoré

All Grain

Kom 20L
67% efficiency
Batch Volume: 10 L (Kettle)
Fermenter Volume: 9.6 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 11.13 L
Sparge Water: 4.43 L
Total Water: 15.56 L
Boil Volume: 13 L
Pre-Boil Gravity: 1.053

Vitals
Original Gravity: 1.069
Final Gravity: 1.013
IBU (Tinseth): 74
BU/GU: 1.08
Color: 14.6 EBC

Mash
Eiwitrust — 51 °C — 5 min
Beta-amylase — 62 °C — 40 min
Alfa-amylase — 72 °C — 20 min
Uitmaishen — 78 °C — 5 min

Malts (3.21 kg)
2 kg (62.3%) — Pilsner/Lager Malt — Grain — 3 EBC
1 kg (31.2%) — Pale Ale — Grain — 7 EBC
210 g (6.5%) — Castle Malting Chateau Biscuit Nature — Grain — 50 EBC

Hops (112 g)
22 g (53 IBU) — Phoenix 9.43% — Boil — 60 min
20 g (14 IBU) — Styrian Goldings 3.6% — Boil — 30 min
20 g (7 IBU) — Styrian Gold 3.6% — Boil — 10 min
50 g — Styrian Gold 3.6% — Dry Hop — 7 days

Yeast
1.1 pkg — Fermentis US-05 Safale American 81%

Fermentation
Hoofdvergisting — 20 °C — 17 days
Lagering met koudhoppen — 10 °C (1 day ramp) — 14 days
Hergisting op fles — 20 °C — 14 days

Alvast bedankt en veel brouwplezier,

Simon

biking rebel

Hoe ben je op deze hopsoorten gekomen? Zijn geen hop soorten die je normaal in een IPA zou gebruiken.

Bvk1983

Qua hop zou ik inderdaad ook andere keuzes maken. Citra, Simcoe bijvoorbeeld maar als je dat te prijzig zou vinden kun je met Cascade ook uit de voeten. Drooghop mag gerust wat hoger als je een flink aroma wil, 8gr/l is meer gangbaar dan.

Simon T

Citaat van: Bvk1983 op 02-02-2022  09:52 uQua hop zou ik inderdaad ook andere keuzes maken. Citra, Simcoe bijvoorbeeld maar als je dat te prijzig zou vinden kun je met Cascade ook uit de voeten. Drooghop mag gerust wat hoger als je een flink aroma wil, 8gr/l is meer gangbaar dan.

Citaat van: biking rebel op 02-02-2022  09:30 uHoe ben je op deze hopsoorten gekomen? Zijn geen hop soorten die je normaal in een IPA zou gebruiken.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
De keuzes voor deze hopsoorten is louter omdat ik deze nog had liggen van vorige brouwsels. Er zijn dus zeker wel betere hopsoorten.
Zou het kunnen lukken met deze hopsoorten (en zal het bier lekker zijn  :) )?

De hoeveelheid koudhop zal ik verhogen naar 8g/l!

Bvk1983

Citaat van: Simon T op 02-02-2022  11:48 uZou het kunnen lukken met deze hopsoorten (en zal het bier lekker zijn  :) )?

Lukken zal het zeker, of het een lekker bier zal zijn weet ik niet. Styrian Goldings geeft volgens de beschrijving een kruidig, grasachtig/bloemachtig aroma. Dat is niet iets wat je direct in een IPA verwacht, doorgaans wordt dan een fruitig aroma gekozen.

Simon T

Citaat van: Bvk1983 op 02-02-2022  12:55 uLukken zal het zeker, of het een lekker bier zal zijn weet ik niet. Styrian Goldings geeft volgens de beschrijving een kruidig, grasachtig/bloemachtig aroma. Dat is niet iets wat je direct in een IPA verwacht, doorgaans wordt dan een fruitig aroma gekozen.

Bedankt voor uw info! Dan zal ik morgen nog een zakje Cascade gaan halen.

Jacques

Citaat van: Simon T op 02-02-2022  11:48 uDe keuzes voor deze hopsoorten is louter omdat ik deze nog had liggen van vorige brouwsels. Er zijn dus zeker wel betere hopsoorten.
Zou het kunnen lukken met deze hopsoorten (en zal het bier lekker zijn  :) )?

De hoeveelheid koudhop zal ik verhogen naar 8g/l!

Het wordt bier, maar geen (Amerikaanse) IPA. Daarvoor heb je Amerikaanse hopsoorten voor nodig met een fruitig citrusachtig aroma.

Bisquit mout is iets wat ik ook niet zo snel in een IPA zou gebruiken maar het kan wel.

Takkie83

Ik vind het wel interessant, een IPA met Styrian Goldings! Zou hem graag proeven  :biersmile:

Eiwitrust kan je skippen. IBU zou ik persoonlijk wat omlaag halen, maar het is jouw bier!

Als je dit brouwt volgens je aanvankelijke recept maak je in ieder geval iets dat niet standaard en misschien wel verdomd lekker is.

Brouwze!  :brouwen:

Koenders

Je noemt het een Belgian IPA, hoe kom je daar precies bij?
Wie weet neigt je bier door de bisquitmout wel ietsje meer naar een Belgisch bier. :)
Vergeef mij mijn vraag als Belgian IPA een bekende stijl is, ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord. En wat maakt dan een Belgische IPA anders...

En Styrian Goldings is wat mij betreft hartstikke lekkere hop hoor, ben ook wel benieuwd eigenlijk!

Takkie83

IPA = hop showcase

Voor een Engelse IPA gebruik je Engelse hop (en eventueel mout), voor een Amerikaanse IPA Amerikaanse hop en zo zou je de lijn voort kunnen zetten  :)

biking rebel

Citaat van: Koenders op 02-02-2022  17:58 uJe noemt het een Belgian IPA, hoe kom je daar precies bij?
Wie weet neigt je bier door de bisquitmout wel ietsje meer naar een Belgisch bier. :)
Vergeef mij mijn vraag als Belgian IPA een bekende stijl is, ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord. En wat maakt dan een Belgische IPA anders...

En Styrian Goldings is wat mij betreft hartstikke lekkere hop hoor, ben ook wel benieuwd eigenlijk!

Belgian IPA is een bier vergist met een Belgische gist (dus typische ester profiel) en met veel aroma hop. Nu is het geen van beide (US-05 is geen Belgische gist die veel esters geeft en geen fruitige aroma hoppen).

Koenders

Citaat van: Takkie83 op 02-02-2022  18:56 uVoor een Engelse IPA gebruik je Engelse hop (en eventueel mout), voor een Amerikaanse IPA Amerikaanse hop en zo zou je de lijn voort kunnen zetten  :)

Helder!

Citaat van: biking rebel op 02-02-2022  19:16 uBelgian IPA is een bier vergist met een Belgische gist (dus typische ester profiel) en met veel aroma hop. Nu is het geen van beide (US-05 is geen Belgische gist die veel esters geeft en geen fruitige aroma hoppen).

Ook helder!
Dank beiden.

Simon T

Ik heb momentele mijn recept aangepast tot onderstaand.

Spitige Zoake IPA
Belgian IPA
7.5% / 16.7 °P
Recept door
Simon

Volmout

Kom 20L
67% efficiëntie
Batchvolume: 10 L (Ketel)
Vergistingsvat volume: 9.6 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 11.13 L
Spoelwater: 4.43 L
Totaal water: 15.56 L
Kookvolume: 13 L
SG voor koken: 1.053

Kenmerken
Begin SG: 1.069
Eind SG: 1.012
IBU (Tinseth): 80
BU/GU: 1.17
Kleur: 14.6 EBC

Maischen
Beta-amylase — 62 °C — 40 min
Alfa-amylase — 72 °C — 20 min
Uitmaishen — 78 °C — 5 min

Mouten (3.21 kg)
2 kg (62.3%) — Pilsner/Lager Malt — Graan — 3 EBC
1 kg (31.2%) — Pale Ale — Graan — 7 EBC
210 g (6.5%) — Castle Malting Chateau Biscuit Nature — Graan — 50 EBC

Hop (142 g)
20 g (53 IBU) — Phoenix 9.43% — Koken — 60 min
20 g (14 IBU) — Styrian Goldings 3.6% — Koken — 30 min
15 g (13 IBU) — Cascade 7% — Koken — 10 min
80 g — Cascade 7% — Koudhop — 7 dagen

Gist
1.1 pkg — Fermentis BE-256 Safebrew Abbey Ale 82%

Vergisten
Hoofdvergisting — 20 °C — 17 dagen
Lagering met koudhoppen — 10 °C (1 dagen verloop) — 14 dagen
Hergisting op fles — 20 °C — 14 dagen

Veel van mijn informatie kwam trouwens van onderstaande website.
https://learn.kegerator.com/belgian-ipa/
Hier staat onder meer dat biscuit mout kan gebruikt worden en dat 'The earthy, spicy, and herbal aromas of European hops may also be present', daarom heb ik ook de hopgift op 30 minuten op styrian gold laten staan.

Ik heb ook mijn gist aangepast naar de SafBrew BE-256 (Nu wel een Belgische gist dus).

Zijn er nog bemerkingen?  :)

Bram86

Ik heb 1x met die gist gebrouwen. Ging toen heel ver door en werd gortdroog wat ik me ervan herinner.

Vergelijkbare Topics (7)

39769

Reacties: 6
Gelezen: 1287

16837

Reacties: 29
Gelezen: 14571

25691

Reacties: 11
Gelezen: 5108

5989

Reacties: 123
Gelezen: 35717

32588

Reacties: 8
Gelezen: 2919

44101

Reacties: 7
Gelezen: 1024

24591

Reacties: 38
Gelezen: 12840

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.