Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Water omhoog in (darm)waterslot

Gestart door Space_Monkey, 27-01-2022 23:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Space_Monkey

Bij mijn vorige brouwsel heb ik al verschillende watersloten geprobeerd: grote, kleine, met of zonder bubbels, ....

Ik had iedere keer problemen met zuurstof dat er werd ingezogen bij aftappen van de drap bij deze watersloten.

In de winkel werd mij aangeraden om met een ketel een darm te werken. Dit werkt inderdaad perfect tot dat je begint te lageren... het water wordt omhoog gezogen in de darm tot de ketel leeg is.
Bijgevolg ketel leeg (dus zuurstof in gistvat) = bier besmet dus in de vuilbak.

Iemand een idee wat ik hiermee moet aanvangen of verbeteren ?

Snelbier

Als je niet aan de slag wil met CO2-pompjes etc heb je weinig opties..
- Blowoff slang dikker en langer maken.  Meer CO2-volume, dus minder snel water aangezogen.
- Blowoff met meerdere vaatjes/flessen, ook weer om extra CO2 op te vangen.
  Voorbeeld van de buren: https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/2568-blow-off-met-3-flessen/  Staat ook ergens op ons eigen forum.

Het is overigens een misvatting dat je jongbier is afgeschreven is als het waterslot teruglekt.
  Het alcohol en lage pH beschermen deels tegen mogelijke infecties.
Je kan ook alcohol (of goedkope vodka) in het waterslot doen, als je dat beter lijkt.
Succes, Snelbier

Adbrouwt

Beetje zuurstof is geen probleem. Er zijn ook brouwerijen die met open vergistingsbakken werken. De blow off waarbij je twee gaten hebt met een klein pijpje en een lange pijp zou het probleem makkelijk kunnen verhelpen. Een wasfles heet dat. Drie wasflessen lijkt mij te veel van het goede.

:degroeten:

Micha

Er is nog een oplossing denkbaar:
https://www.brewhardware.com/product_p/ccguardianv3.htm

Een dubbele tweede fles in je blowoff setup kan ook al helpen: je sluit een lege fles aan op je gistvat, waarbij je de uitgang van je lege fles weer aansluit op een fles die als waterslot gaat functioneren. Water dat terug gezogen wordt verdwijnt in de lege fles en je zuigt in principe alleen CO2 naar binnen.

biking rebel

Citaat van: Space_Monkey op 27-01-2022  23:26 uBijgevolg ketel leeg (dus zuurstof in gistvat) = bier besmet dus in de vuilbak.

Dat is wel heel negatief gedacht. Ik coldcrash mijn bieren vaak (dus ook verse lucht via waterslot in gistvat) en heb (op een keer dat ik samen met een vriend heb gebrouwen), nog nooit een infectie gehad.

Jacques

Citaat van: Space_Monkey op 27-01-2022  23:26 uBij mijn vorige brouwsel heb ik al verschillende watersloten geprobeerd: grote, kleine, met of zonder bubbels, ....

Ik had iedere keer problemen met zuurstof dat er werd ingezogen bij aftappen van de drap bij deze watersloten.

In de winkel werd mij aangeraden om met een ketel een darm te werken. Dit werkt inderdaad perfect tot dat je begint te lageren... het water wordt omhoog gezogen in de darm tot de ketel leeg is.
Bijgevolg ketel leeg (dus zuurstof in gistvat) = bier besmet dus in de vuilbak.

Iemand een idee wat ik hiermee moet aanvangen of verbeteren ?

Als je in je waterslot demiwater doet in plaats van leidingwater en een royaal stuk aluminiumfolie over de bovenkant van je waterslot doet heb je geen enkele kans op infecties vanuit het water van waterslot. Ten eerste kunnen dan fruitvliegjes niet in je waterslot komen en en tweede kunnen geen micro-organismen groeien in demiwater omdat er mineralen zijn.

De hoeveelheid oxidatie dat je krijgt al je gist aftapt is gering. Zeker wanneer er nog vergisting plaatsvindt. Eventueel kun je een terugslagklepje plaatsen tussen je gistvat en je waterslot.

Vergelijkbare Topics (7)

29256

Reacties: 6
Gelezen: 2345

38085

Gelezen: 1421

24388

Reacties: 10
Gelezen: 5049

44298

Gestart door Edsalute

Gelezen: 918

21260

Reacties: 15
Gelezen: 5039

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.