Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist uit de vriezer

Gestart door Simonsj, 18-01-2022 15:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Simonsj

Beste mederbrouwers.

Sinds een jaar neem monsters van mijn gist. Dit doe ik van een actieve starter om deze vervolgens in te vriezen.
Hierbij neem ik 1 deel glycerol en 2 delen water. Deze gaat de snelkookpan in en na het afkoelen vermeng ik 1 deel van het water/glycerol mengsel met 1 deel actieve gist.
Deze gaat de vriezer in en deze schud ik iedere 10 minuten door voor het geleidelijk bevriezen.

De gist gaat uit de vriezer en laat ik op kamertemperatuur ontdooien. Vervolgens gooi ik de gist in een lege schone bierfles. Daarop een laag van om en nabij 3cm appelsap en een ballon.

Nu is het altijd dat het 3 en soms wel 5 dagen duurt voordat de gist iets gaat doen. Ik schud de fles regelmatig. Uiteindelijk wordt de gist altijd wel actief. Toch moet dit wel een stuk sneller kunnen.

Is er iets wat ik over het hoofd zie nadat de gist uit de vriezer komt? Doe ik iets verkeerds met het invriezen? Het betreft verschillende giststammen.

Alvast bedankt voor jullie input!

:degroeten:

Johan_vL

Als het ontdooit is, giet je dan de glycerol af?
ik vries nooit actieve giststarter in, maar altijd gewassen depot, dus dat is niet echt vergelijkbaar...

Hoeveel mL zijn die delen die je invriest?

Simonsj

Glycerol giet ik niet af. Gaat dat uitmaken?

Verhoudingen als volgt:
3 ml Glycerol
6 ml Water
9 ml Gist (terwijl ik dit typ betrap ik mij dat hier ook wort tussen zit).

TeVeHa

Wat je doet is goed, je hoeft echt niet alle tien min. te schudden, ik schud en leg de tube plat in de vriezer.
Met zo'n kleine hoeveelheden in het begin, komt de ballon niet meteen bol te staan natuuurlijk, gewoon blijven verdubbelen elke dag, kan makkelijk drie dagen duren, bij een halve liter volume doe ik hem in een erlenmeyer, de rest ken je natuurlijk.

Johan_vL

ik gebruik 50 mL greiner buis, doe er 15 a 20 mL glycerine in en de rest slurry een deel van de slurry is bier (of water indien gewassen) Als ik daar een starter van maak gaat dat bijna altijd goed, behalve als ik gedrooghopt heb met pellets dat werkt te anti-sceptisch.

Fractus

Volgens mij doe je alles goed, je begint alleen met een hele kleine hoeveelheid gist dus het duurt even voordat het opgeschaald is. Wat je zou kunnen doen is de gist warmer wegzetten tijdens het opkweken of, simpel maar effectief, gewoon meer gist invriezen. Als je grotere porties gist invriest, begin je ook met meer gist en kun je sneller opschalen :)

hansHalberstadt

Citaat van: Simonsj op 18-01-2022  15:04 uSinds een jaar neem monsters van mijn gist. Dit doe ik van een actieve starter om deze vervolgens in te vriezen.
Hierbij neem ik 1 deel glycerol en 2 delen water. Deze gaat de snelkookpan in en na het afkoelen vermeng ik 1 deel van het water/glycerol mengsel met 1 deel actieve gist.
Deze gaat de vriezer in en deze schud ik iedere 10 minuten door voor het geleidelijk bevriezen.
Dus dan zit je op ca 15% glycerol in de uiteindelijke buis. Zelf doe ik 20%. Verder wordt aangeraden om de buis met glycerol 24 uur te laten liggen in de koeling alvorens in te vriezen. Zo kan de cel zich goed instellen op de glycerol en vriest een kleiner percentage stuk. Maar hoe je het ook doet, veel cellen overleven het niet, dus niet zo gek dat het wat langer duurt.

Simonsj

Dank voor de input. Ik ben hier zeker mee geholpen. Ik ga proberen om wat meer ml op te slaan en kijken of het effect heeft. Ook was ik niet op de hoogte van de 24 uur in de koeling staan.

Cheers

Vergelijkbare Topics (7)

41317

Gestart door Stefan013

Reacties: 6
Gelezen: 1363

14586

Gestart door DeDraak

Reacties: 41
Gelezen: 10944

37986

Reacties: 1
Gelezen: 1005

25158

Reacties: 9
Gelezen: 3020

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.