Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

5x aangebrand - is er nog iets te redden?

Gestart door Eriks, 30-12-2021 12:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Eriks

Ik ben nu bezig met een Dunkelweizen te brouwen, 55% wheatmalt en dat valt te merken! Ik kom niet verder dan de 44 graden stap, binnen een paar minuten is het aangebrand onderin de ketel en slaat hij uit.
In middels 5 keer, met elke keer een kleine aanpassing gedaan. Zo doe ik normaal met een valse bodem en BIAB brouwen. En ik zit nu op alles los in de ketel zonder zak en valse bodem zodat ik veel beweging kan maken. Maar helaas... Het brand nog steeds aan bij 900 W. En constant roeren.. En ik red de benodigde temperatuur niet eens
Nu heb ik dus voor de 5e keer alles uit de ketel gehaald en in een emmer gedaan, zodat ik de ketel weer kan ontdoen van het verbrande spul op de bodem

Heeft er iemand nog snelle ideeen die ik nu kan toepassen om toch voor elkaar te krijgen dat ik hier bier van kan maken?

Esterenbrouw

Wat voor ketel heb je?

En kun je niet BIAB verdergaan, desnoods in 2 delen?

Eriks

Citaat van: Esterenbrouw op 30-12-2021  12:10 uWat voor ketel heb je?

En kun je niet BIAB verdergaan, desnoods in 2 delen?

Ik heb deze ketel; Klarstein Fullhorn
https://www.klarstein.nl/Huishoudelijke-Apparaten/Zelf-bier-maken/F-llhorn-maischketel-2500W-30l-LED-Display-timer-304-roestvrij-staal.html

Ik kan wel weer terug naar BIAB, de ketel is nu leeg.. Maar ik kreeg het aanbranden ook als alles in de zak zat. Het plakkerige wittige "smurrie" (denk zetmeel?) komt gewoon door de zak heen

Esterenbrouw

Pomp je in deze ketel ook rond, dus het wort weer bovenin op de bostel?

Eriks

Citaat van: Esterenbrouw op 30-12-2021  12:15 uPomp je in deze ketel ook rond, dus het wort weer bovenin op de bostel?

Nee ik heb geen pomp. Dus het is ouderwets roeren voor mij  :brouwen:

Esterenbrouw

Dan zit er niks anders op, lijkt mij, om op een lager wattage te beginnen, constant roeren en temp langzaam
verhogen.
Na verloop van tijd zal het zetmeel zich toch oplossen.
Of misschien een deel in een andere pan op je fornuis koken en terugstorten. (soort decoctie)
Je hebt niks te verliezen!!

Eriks

Citaat van: Esterenbrouw op 30-12-2021  12:22 uDan zit er niks anders op, lijkt mij, om op een lager wattage te beginnen, constant roeren en temp langzaam
verhogen.
Na verloop van tijd zal het zetmeel zich toch oplossen.
Of misschien een deel in een andere pan op je fornuis koken en terugstorten. (soort decoctie)
Je hebt niks te verliezen!!

Hij staat al op de laagste stand waarbij dit gebeurd, hij kan niet lager dan 900 W

De ketel is nu weer schoon. Zal eens starten met enkel het water op te warmen naar de 64 graden (mijn volgende stap) en dan langzaam steeds iets meer toevoegen tot alles er weer bij zit en flink te roeren uiteraard.

Ik heb inderdaad niks meer te verliezen!

Esterenbrouw

Succes, want het is echt vervelend. De hele geplande brouwdag naar de kl.....

Ik heb het ook een paar keer gehad bij de Brewmonk.

Water opwarmen, iets hoger dan maischtemperatuur. Verwarmings element uitzetten, paar minuten wachten,
dan terugstorten, goed roeren en na paar minuten element weer aan zetten.

Groeten en zie er iets van te maken.

Eriks

In middels zit alles er weer in (behalve de mout zelf), stap voor stap gedaan bij 65 graden. En gaat tot nu toe goed! Nu stap voor stap de mout er weer bij

Eriks

In middels heb ik alle mout toegevoegd, 3 soeplepels per keer. Flink roeren en temperatuur weer een graadje laten stijgen tot hij weer 65 is en weer "helderder" werd (bedoel de wittige waas weg was getrokken)
Alles heeft best lang op deze manier bij de 65 graden gezeten, dus ik ben nadat alles erbij zat doorgegaan naar de 72 graden

Lijkt dus allemaal weer goed te gaan. Ben alleen wel heel benieuwd wat het effect op het bier gaat zijn (de gebrande smaak en het maische schema waar niks meer van klopt)

Esterenbrouw

Eriks

Het zit nu in het vegistingsvat. Rendement is niet slecht, toch nog 75% waar ik tussen de 75 en 80 gewent ben
Smaak.. Tja.. Als je het "suiker"water nu proeft ben je opzoek naar iets verbrands en dat vind je dan ook uiteraard

Hoeveelheid   Naam   Mouterij   Kleur   %
2,00 kg   Wheat malt   Viking   4 EBC   54,8 %
0,90 kg   caramel malt 150   Viking   150 EBC   24,7 %
0,50 kg   Munich dark malt   Viking   22 EBC   13,7 %
0,25 kg   Carabody malt   Viking   8 EBC   6,8 %

Daarmee zou het ook de munich dark of de cara 150 geweest kunnen zijn.
Hoe dan ook, ik ga het laten vergisten en we gaan er over een maandje of iets achter komen of het wat is geworden :brouwen: (en anders vlug iets nieuws maken

oneman

Ik heb zelf ook een Füllhorn ketel en liep tegen hetzelfde probleem aan bij het brouwen van een witbier met ±50% ongemoute tarwe en haver. Het ligt denk ik mede aan het kleine verwarmde oppervlak.

Maar goed, mijn conclusie was dat ik twee opties heb, infusie met kokend water of gewoon starten op 65°C zodat de boel meteen verstijfselt.

Na wat rekenwerk lijkt het mij mogelijk gewoon dik in te maischen op 35°C en dan met kokend water zonder bij te warmen in stappen naar 50°C en 65°C te gaan. Daarna zou gewoon verwarmen weer mogelijk moeten zijn.

Het is iets dat ik misschien nog eens ga proberen maar voor de eerstvolgende keer doe ik maar gewoon tweestaps maisch op 65°C en 72°C denk ik. Een verknalt witbier was even genoeg.  :huilen:

oneman

Eriks

Ik had de 44 graden nog nodig om de kruidnagel te krijgen. Dus overslaan is ook niet echt een optie
Ik denk wel dat het handiger was om misschien in stappen alles toe te voegen. Gaat volgens mij om de oplosbaarheid was het issue is (althans dat denk ik, dat het de oorzaak is)

thepsych

ik heb een Grainfather en altijd aanbranden, zeker als ik een eiwitrust op 55 graden toepas (ik weet dat dan niet hoeft, maar probeer toch om mijn schuim kwaliteit hiermee te verbeteren). De stap naar 65 graden betekent soms een oververhitten door de troep op de bodem én soms te weinig water in de vrije ruimte. Ben er nog niet helemaal uit hoe dit slim op te lossen , want de verbrande koek verwijderen is telkens veel werk.Ik denk toch zorgen dat er voldoende vloeistof is en er ook voldoende circulatie zonder dat de zaak droog loopt....
Maar bierbrouwen blijft een uitdaging met overwinnen van problemen, soms met hulp van dit forum...

Jacques

Citaat van: thepsych op 30-12-2021  22:18 u...
zeker als ik een eiwitrust op 55 graden toepas (ik weet dat dan niet hoeft, maar probeer toch om mijn schuim kwaliteit hiermee te verbeteren).
...

Nadat ik geen ewitrust meer uitvoerde en ging inmaischen bij 65 ºC en hoger ging bij mij de schuimhoudbaarheid van mijn bieren omhoog...

Een eiwitrust kan contraproductief werken als het gaat om schuimhoudbaarheid als je mout goed is opgelost in de mouterij. De middelgrote eiwitten, die verantwoordelijk zijn voor een goede schuimhoudbaarheid zijn, worden dan te veel afgebroken.

Juindorper

Je zou er ook voor kunnen kiezen om minder liters te brouwen zodat je wat dunner kunt maischen.
Als je vanuit de kruidnagelrust gaat verwarmen moet je namelijk roeren als een gek tot je boven de 50 graden komt om aanbranding te voorkomen.

Eriks

Citaat van: Juindorper op 31-12-2021  01:59 uJe zou er ook voor kunnen kiezen om minder liters te brouwen zodat je wat dunner kunt maischen.
Als je vanuit de kruidnagelrust gaat verwarmen moet je namelijk roeren als een gek tot je boven de 50 graden komt om aanbranding te voorkomen.
Het aan branden gebeurde al tijdens de kruidnagel rust binnen een paar minuten
Ik beoogde 14 liter te maken en ben begonnen met 15 liter water (7 liter spoel) uit eindelijk na 2 keer aanbranden ben ik op 17 liter verder gegaan. Maar lukte het mij steeds niet. Elke keer een paar minuten tot hij op de 44 graden aanbrand met flink roeren

oneman

Citaat van: Eriks op 31-12-2021  07:32 uHet aan branden gebeurde al tijdens de kruidnagel rust binnen een paar minuten
Ik beoogde 14 liter te maken en ben begonnen met 15 liter water (7 liter spoel) uit eindelijk na 2 keer aanbranden ben ik op 17 liter verder gegaan. Maar lukte het mij steeds niet. Elke keer een paar minuten tot hij op de 44 graden aanbrand met flink roeren
Precies mijn ervaring. Zolang de maisch nog melkachtig is kun je niet verwarmen. Ik heb destijds eens uitgerekend hoe ik met kokend water kon werken m.b.v. https://www.brewersfriend.com/mash/

Mijn doelvolume (ketel na koken) is 19 liter met een stort van 6kg mout. Dat zou voor mijn situatie dan bijvoorbeeld worden:
  • 40°C stap: 11 Liter water van 44,5 °C -> 1,83 L/Kg
  • 50°C stap: 2,7 Liter water van 100°C -> 2,28 L/Kg
  • 65°C stap: 6,9 Liters @ 100°C -> 3,44 L/kg

Als je dit uitrekent voor jouw temperaturen / volumes dan moet je iets soortgelijks kunnen realiseren. Je kunt naar een nette eindverhouding mout versus water toewerken.

Dat is toch best te doen en dan heb je geen gezeik met aanbranden.

oneman

Eriks

Citaat van: oneman op 31-12-2021  12:01 uPrecies mijn ervaring. Zolang de maisch nog melkachtig is kun je niet verwarmen. Ik heb destijds eens uitgerekend hoe ik met kokend water kon werken m.b.v. https://www.brewersfriend.com/mash/

Mijn doelvolume (ketel na koken) is 19 liter met een stort van 6kg mout. Dat zou voor mijn situatie dan bijvoorbeeld worden:
  • 40°C stap: 11 Liter water van 44,5 °C -> 1,83 L/Kg
  • 50°C stap: 2,7 Liter water van 100°C -> 2,28 L/Kg
  • 65°C stap: 6,9 Liters @ 100°C -> 3,44 L/kg

Als je dit uitrekent voor jouw temperaturen / volumes dan moet je iets soortgelijks kunnen realiseren. Je kunt naar een nette eindverhouding mout versus water toewerken.

Dat is toch best te doen en dan heb je geen gezeik met aanbranden.

oneman

Goede toevoeging! Tegen het voorjaar ga ik nog een normale weizen maken. Misschien dat ik zn stappen plan ga doen, beetje wat Esterenbrouw ook al als idee gaf, die extern de warmte er in te brengen met bijv. kokend water

Eric v B

Citaat van: Eriks op 30-12-2021  12:05 uIk ben nu bezig met een Dunkelweizen te brouwen, 55% wheatmalt en dat valt te merken! Ik kom niet verder dan de 44 graden stap, binnen een paar minuten is het aangebrand onderin de ketel en slaat hij uit.
In middels 5 keer, met elke keer een kleine aanpassing gedaan. Zo doe ik normaal met een valse bodem en BIAB brouwen. En ik zit nu op alles los in de ketel zonder zak en valse bodem zodat ik veel beweging kan maken. Maar helaas... Het brand nog steeds aan bij 900 W. En constant roeren.. En ik red de benodigde temperatuur niet eens
Nu heb ik dus voor de 5e keer alles uit de ketel gehaald en in een emmer gedaan, zodat ik de ketel weer kan ontdoen van het verbrande spul op de bodem

Heeft er iemand nog snelle ideeen die ik nu kan toepassen om toch voor elkaar te krijgen dat ik hier bier van kan maken?
Dit is de reden dat ik ben gaan "HERM-en". Verwarmen dmv een spiraal in een pan met heet water.

oneman

Citaat van: Eric v B op 31-12-2021  17:53 uDit is de reden dat ik ben gaan "HERM-en". Verwarmen dmv een spiraal in een pan met heet water.
Ik snap het voordeel van een HERMS ja; nooit contact met een (te) hete panbodem. Het lijkt mij wel wat traag qua opwarmen tussen de stappen. Je krijgt toch een vertraging omdat je eerst de HLT moet verwarmen met z'n eigen watervolume en dan pas rustigjes aan je maischvat?

Ik kan mij ook herinneren dat iemand op dit forum een maisch pan heeft die au bain-marie werkt met een binnenpan in een weckketel. Dat vond ik een heel mooie eenvoudige oplossing. Je hebt dan ook maar een klein volume aan water tussen de warmtebron en de maischketel.

oneman

brouwerwaldonk

Inderdaad hier is dat zo, mijn brouwketel van 40L staat in een waterbad met daarin 3 weerstanden van elk 1500 Watt. De temperatuur stijging in het beslag is sneller dan 1° per minuut. Per keer maak ik daarin 43L bier.
Met deze opstelling geen verkleuring, aanbranden is onmogelijk, bovendien heb ik een heel goed roersysteem.

Er zit ongeveer 15L water in de onderste pan. De temperatuur in het beslag is heel stabiel en gedurende het filteren en spoelen via de hevelfilter moet ik pas na 45 minuten een beetje 1 à 2°C. bijwarmen.
De brouwketel en de kookketel hebben een isolatie laag van 6cm rotswol + een mantel van alu. De mantel van de brouwketel blijft gewoon koud. 

oneman

@brouwerwaldonk Ah, juist! Ik had een andere au bain-marie zelfbouw installatie in gedachten, maar die van jou is dat natuurlijk ook. Jij hebt hoe dan ook een prachtig voorbeeld van het principe dat de eenvoudigste effectieve aanpak de beste is, dat vind ik heel mooi. Geen pompen, geen complexe electronica maar goed roeren, de zwaartekracht, de warmte van de gist, de koeling van een kelder en bovenal je eigen hoofd.

Je vraagt je af waarom die gasten in China niet komen met een product gebaseerd op dergelijke eenvoudige methodes? Misschien zijn we te gevoelig voor bling-bling en digitalisering? In mijn vakgebied noemen we dat feature creep...

oneman

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.