Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Reinigen Easybrew-30

Gestart door Kapitrein, 21-01-2021 08:53 u

Vorige topic - Volgende topic

lier

Over desinfecteren voor het brouwen heb ik het ook nooit gehad.
Tegelijkertijd is 'het op zijn kop' wegzetten van je brouwketel absoluut geen garantie dat er geen vocht achterblijft achter randjes en schoepen van pomp en aansluitingen en dus kan je altijd een bron van infectie hebben.
Reinigen / spoelen van je brouwketel voor aanvang brouwen is dus altijd een 'best practice' en ik vind het echt heel bijzonder dat het niet reinigen aangeraden wordt.

middelaersch

Citaat van: lier op 28-01-2021  22:51 uReinigen / spoelen van je brouwketel voor aanvang brouwen is dus altijd een 'best practice' en ik vind het echt heel bijzonder dat het niet reinigen aangeraden wordt

Lijkt mij ook. Ik denk een beetje verwarring over het verschil tussen desinfecteren en gewoon goed schoonmaken.

Na het brouwen maak ik de ketel 'huishoudelijk schoon', en voor het brouwen spoel ik hem nog even een paar minuten door met heet water.
Op de kop zetten na het schoonmaken doe ik ook, maar dat is inderdaad geen garantie dat er dan ook helemaal geen water meer in de pomp zit.

jacob b

Je wort kookt minstens een uur, alles is dan echt wel dood!
En als je klaar bent maak je het toch goed schoon zodat je de volgende sessie er weer zo mee kan beginnen?

Jacques

Citaat van: lier op 28-01-2021  22:51 uOver desinfecteren voor het brouwen heb ik het ook nooit gehad.
Tegelijkertijd is 'het op zijn kop' wegzetten van je brouwketel absoluut geen garantie dat er geen vocht achterblijft achter randjes en schoepen van pomp en aansluitingen en dus kan je altijd een bron van infectie hebben.
Reinigen / spoelen van je brouwketel voor aanvang brouwen is dus altijd een 'best practice' en ik vind het echt heel bijzonder dat het niet reinigen aangeraden wordt.

Als je automatisch brouwketel na het brouwen gespoeld hebt met een reinigingsmiddel is de hoeveelheid voedingstoffen waaraan micro-organismen zich te goed kunnen doen nihil. Als je zorgt dat het vocht weg is dan kan er echt niets groeien.
Tijdens het brouwen kook je het wort langdurig. Alle micro-organismen worden afgedood. Een enkel micro-organisme in je brouwketel heeft geen enkele kans...

Na het bouwen hoort je brouwketel goed schoongemaakt te worden. Zorg dat hij droog is. Voor het brouwen hoef je dan niets te doen, hoogstens een beetje het stof uitspoelen maar zelfs dat is niet nodig.

Oppassen voor infecties doe je pas na het koken.

fantastica

Als ik dit zo lees denk ik dat ik een beetje paranoïde ben met reinigen. Ik heb een Easybrew 30 kloon (Brewster Beacon), maar de werking is hetzelfde.

Na het brouwen spoel ik alles met warm water, dan vul ik de ketel 3/4 met warm water uit de kraan (55 ºC), doe er enkele scheppen Enzybrew 10 in en zet de ketel op verwarmen 50 ºC. Dat laat ik dan 30 minuten rondpompen.

Na de 30 minuten zet ik alles uit, draai de bovenste "pompbocht" om, hang er een slang aan en pomp de enzybrew de gootsteen in, dan hang ik er een slang in die koud water in de ketel pompt, wat de pomp direct terug in de gootsteen pompt. Om alle Enzybrew uit het pomp gedeelte te halen en heel het interne pomp gedeelte met koud water na te spoelen.

Dan spoel ik de ketel zelf nog eens grondig met koud water, maak het droog en berg op.

Om alles stofvrij op te bergen heb ik 4 Grainfather bewaarzakken, daar zitten de Brewster, sparge water ketel, ss brewtech en alle emmers in. Mijn brouwspullen zijn in de garage opgeslagen dus dat vind ik geen overbodige luxe want daar vliegt nogal wat stof in het rond telkens als de deur open gaat.

Voor het brouwen spoel ik de ketel even met warm water om eventueel stof te verwijderen.

Schol
Jan

Arjen1969

Citaat van: fantastica op 30-01-2021  02:15 uNa het brouwen spoel ik alles met warm water, dan vul ik de ketel 3/4 met warm water uit de kraan (55 ºC), doe er enkele scheppen Enzybrew 10 in en zet de ketel op verwarmen 50 ºC. Dat laat ik dan 30 minuten rondpompen.

Ik weet niet hoe je koelt, maar ik vang altijd 20 liter van mijn eerste koelwater op wat ik later weer gebruik om mijn ketel te reinigen. Is al lekker warm water en het scheelt 20 liter "duur" kraanwater.

fantastica

Citaat van: Arjen1969 op 30-01-2021  12:10 uIk weet niet hoe je koelt, maar ik vang altijd 20 liter van mijn eerste koelwater op wat ik later weer gebruik om mijn ketel te reinigen. Is al lekker warm water en het scheelt 20 liter "duur" kraanwater.

Met de dompelkoeler die er gratis bij was. Waar ik brouw is speciaal een badkraan gezet (zo eentje die met een knop water langs onder doet) daar zit een gardena koppeling op waar ik een stuk tuinslang op aansluit, of siliconen slang voor het warme water. Er is niet echt plaats om te goochelen met emmers.
En dat "duur" valt wel mee hoor. In Putte kost 1000 liter kraanwater 0,859 euro per 1000 liter. 20 liter is dus 0,01718 euro.

schol
Jan

Jacques

Citaat van: fantastica op 30-01-2021  02:15 uAls ik dit zo lees denk ik dat ik een beetje paranoïde ben met reinigen. Ik heb een Easybrew 30 kloon (Brewster Beacon), maar de werking is hetzelfde.

Na het brouwen spoel ik alles met warm water, dan vul ik de ketel 3/4 met warm water uit de kraan (55 ºC), doe er enkele scheppen Enzybrew 10 in en zet de ketel op verwarmen 50 ºC. Dat laat ik dan 30 minuten rondpompen.

Na de 30 minuten zet ik alles uit, draai de bovenste "pompbocht" om, hang er een slang aan en pomp de enzybrew de gootsteen in, dan hang ik er een slang in die koud water in de ketel pompt, wat de pomp direct terug in de gootsteen pompt. Om alle Enzybrew uit het pomp gedeelte te halen en heel het interne pomp gedeelte met koud water na te spoelen.

Dan spoel ik de ketel zelf nog eens grondig met koud water, maak het droog en berg op.

Om alles stofvrij op te bergen heb ik 4 Grainfather bewaarzakken, daar zitten de Brewster, sparge water ketel, ss brewtech en alle emmers in. Mijn brouwspullen zijn in de garage opgeslagen dus dat vind ik geen overbodige luxe want daar vliegt nogal wat stof in het rond telkens als de deur open gaat.

Voor het brouwen spoel ik de ketel even met warm water om eventueel stof te verwijderen.

Schol
Jan

Je hanteert een grondige reinigingsprotocol na het brouwen. Dat is prima. Na het brouwen hoort alles schoon te zijn.

Spoelen met warm water voorafgaande aan het brouwen is niet nodig. Er komt heel wat stof in je brouwketel als de geschote mout stort...  >:D

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Arjen1969 op 30-01-2021  12:10 uIs al lekker warm water en het scheelt 20 liter "duur" kraanwater.
Nu moest ik het afgelopen jaar voor 135 m3 leiding water € 212,15 betalen.
Dan is die 20 L heel spannnend € 0,03.
Iets van Gods water over Gods akkers laten lopen.
Citaat van: Jacques op 30-01-2021  21:21 uSpoelen met warm water voorafgaande aan het brouwen is niet nodig.
Mijn keteltjes staan meestal gewoon op zolder.
Nu staan ze een tijdje beneden, daar ik nu ook door de week kan brouwen.

kubock

Citaat van: Jacques op 30-01-2021  21:21 uSpoelen met warm water voorafgaande aan het brouwen is niet nodig.

Hoewel ik het met je eens ben dat goed schoonmaken na het brouwen een hoop ellende voorkomt bij de volgende brouwsessie, heb ik er een gewoonte van gemaakt om aan het begin van de brouwsessie de ketel nog even met een Starsan-oplossing door te spoelen. Eventuele rommel die achtergebleven is in kleine hoekjes of  in het circulatiesysteem zijn achtergebleven, komt dan alsnog los. Het warme water vang ik op en gebruik ik om spullen te reiningen. Ik heb geen aansluiting voor warm water in de garage, dus hiermee sla ik twee vliegen in één klap.

fantastica

Citaat van: Jacques op 30-01-2021  21:21 uSpoelen met warm water voorafgaande aan het brouwen is niet nodig. Er komt heel wat stof in je brouwketel als de geschote mout stort...

Stof van mout = OK, graag zelfs
Stof van autos dat binnen in gewaaid = Niet OK

Onze garage is direct aan de stoep, geen voortuin of brede/lange oprit en het is een semi-drukke straat.

Schol
Jan

Jacques

Citaat van: kubock op 31-01-2021  08:00 uHoewel ik het met je eens ben dat goed schoonmaken na het brouwen een hoop ellende voorkomt bij de volgende brouwsessie, heb ik er een gewoonte van gemaakt om aan het begin van de brouwsessie de ketel nog even met een Starsan-oplossing door te spoelen. Eventuele rommel die achtergebleven is in kleine hoekjes of  in het circulatiesysteem zijn achtergebleven, komt dan alsnog los. Het warme water vang ik op en gebruik ik om spullen te reiningen. Ik heb geen aansluiting voor warm water in de garage, dus hiermee sla ik twee vliegen in één klap.

[herhaling]
Desinfecteren van je brouwketel is nergens voor nodig. Je krijgt een zeer grondige desinfectie door het langdurig koken van het wort.
[/herhaling]

Jacques

Citaat van: fantastica op 31-01-2021  12:27 uStof van mout = OK, graag zelfs
Stof van auto's dat binnen in gewaaid = Niet OK

Onze garage is direct aan de stoep, geen voortuin of brede/lange oprit en het is een semi-drukke straat.

Schol
Jan

Als je de brouwketel afdekt heb je daar geen last van inwaaiend stof. Dat kan met een doek. De meeste brouwautomaten hebben een deksel... Ook de Easybrew heeft er eentje.

fantastica

Citaat van: Jacques op 31-01-2021  20:12 uAls je de brouwketel afdekt heb je daar geen last van inwaaiend stof. Dat kan met een doek. De meeste brouwautomaten hebben een deksel... Ook de Easybrew heeft er eentje.

Door een doek kan stof en het deksel van een brouwautomaat heeft een gat erin (best handig voor de pomp, dat gat).
Het is misschien overbodig, maar ik verspil liever enkele liter water dan het risico lopen dat ik 20+ liter bier aan de gootsteen moet voederen. Hoe klein de kans ook is dat het hierdoor misgaat, de kans om de lotto te winnen is 1 op vele miljoenen en toch wint elke week wel iemand.

Schol
Jan

middelaersch

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 30-01-2021  22:08 uNu moest ik het afgelopen jaar voor 135 m3 leiding water € 212,15 betalen.
Dan is die 20 L heel spannnend € 0,03.

Iedereen maakt zich druk over de kosten en milieubelasting van het water verbruik. De kosten en milieubelasting bij brouwen en schoonmaken m.b.t. water zitten hem echter vooral in de energie die nodig is om dat water heet te stoken.

20 liter water van 10 graden aan de kook brengen kost ruim 2 kWh elektriciteit, dus ongeveer 50 cent, en dan reken ik voor het gemak geen verliezen mee.  ;)

Niels98

Ik reinig mijn BrewMonk (vergelijkbaar met Easybrew 30) voor het brouwen met High Performance Cleaner op 55 graden, 15min incl. circulatiepomp en kraantje mee laten lopen. Hierna grondig naspoelen met water. Na het brouwen spuit ik de ketel eerst met water af om het grove vuil eruit/los te krijgen. Hierna 20min High Performance Cleaner op 65 graden, incl. circulatiepomp en kraantje mee laten lopen (eventueel nog met een zacht sponsje). Grondig naspoelen met water en drogen met een schone/droge doek en de ketel een nachtje op de kop laten staan. Voor mij werkt dit perfect. Waarom ik High Performance Cleaner gebruik is omdat toen ik de ketel kocht Chemipro wash er nog niet was en PBW niet verkocht werd... de winkel had me toen High Performance Cleaner geadviseerd. Aangezien ik hier nog genoeg van heb maak ik dat eerst op  ;)

Jacques

Citaat van: fantastica op 01-02-2021  16:07 uDoor een doek kan stof en het deksel van een brouwautomaat heeft een gat erin (best handig voor de pomp, dat gat).
Het is misschien overbodig, maar ik verspil liever enkele liter water dan het risico lopen dat ik 20+ liter bier aan de gootsteen moet voederen. Hoe klein de kans ook is dat het hierdoor misgaat, de kans om de lotto te winnen is 1 op vele miljoenen en toch wint elke week wel iemand.

Schol
Jan

Als het je een goed gevoel geeft moet je het blijven doen, maar nodig is het absoluut niet.
De kans op een infectie van je bier bestaat simpelweg niet. Je kookt het wort gedurende 60 minuten, dat overleeft geen enkel micro-organisme.

Richt je aandacht op alles dat in contact komt met het afgekoelde wort. Heel veel micro-organismen vinden afgekoelde wort erg lekker en gedijen er goed in. Vanaf koken ben ik super voorzichtig en desinfecteer ik alles. Voor het koken is er geen enkel risico...

tstn

Ik reinig mijn Brew Monk na afloop met Enzybrew bij 50ºC gedurende 15/20 minuten doorpompen. Dit voornamelijk om alle aangekoekte resten op te lossen en te verwijderen en vooraf laat ik een eventuele aanslag op de bodem inweken met schoonmaakazijn en daarna verwijderen met de zachte kant van een schuurspons.
En dan op de brouwdag nog even doorspoelen met water.

Ik lees in deze discussie steeds dat alles bij het koken wel goed wordt gedesinfecteerd en dus geen infectie zal geven. Ik ben het daar deels mee eens.
Als je de pomp van de automaten tijdens het koken niet gebruikt, dan kan je wel degelijk van hieruit een besmetting (indien niet goed schoongemaakt) krijgen omdat er nou eenmaal bacteriën zijn die ook bij hogere temperaturen nog goed gedijen.
Daarnaast is het zo dat aangekoekte aanslag, zoals die bij langer gebruik ook in de pomp kunnen ontstaan, een bron van besmetting kunnen worden. Of een (nare) bijsmaak/geur aan je bier kunnen gaan creëren. De zogenaamde nest geur/smaak.

Dus, geef aanslag en bacteriën geen kans en maak je automaat na het brouwen goed schoon met een daarvoor geschikt reinigingsmiddel zoals Enzybrew of PBW..

Jacques

Citaat van: tstn op 02-02-2021  09:36 uDus, geef aanslag en bacteriën geen kans en maak je automaat na het brouwen goed schoon met een daarvoor geschikt reinigingsmiddel zoals Enzybrew of PBW..

Met dit gedeelte van jouw reactie ben ik het eens. Een brouwketel hoort schoon te zijn na gebruik en vrij zijn van voedingstoffen. Hierdoor kan zich geen infectie ontwikkelen. En als zich desondanks zich toch enige micro-organismen aanwezig zijn dan worden deze tijdens het maischen en het koken afgedood. Aan de hete kant van het brouwproces loop je geen risico's op infecties. Aan de koude kant is de uiterste voorzichtigheid geboden.

Overigens is het risico op infectie het grootst direct na het afkoelen. Als de vergisting goed op gang is gekomen is het risico aanzienlijk kleiner door de verlaging van de pH, de vorming van koolzuur en alcohol en door vermindering van aminozuren benodigd voor de groei van micro-organismen.
Door de bovengenoemde parameters die infecties remmen is het mogelijk om bier te bottelen in een niet steriele omgeving. Wel zo fijn voor ons.

tstn

Citaat van: Jacques op 02-02-2021  20:37 uOverigens is het risico op infectie het grootst direct na het afkoelen.
Dat is natuurlijk (hopelijk) alom bekend. Schoonmaken van je brouwspullen die gebruikt na de kook, zoals het vergistingsvat, is daarom zeer belangrijk.

Br@kz@t

Met veel plezier dit draadje gelezen. Eén ding is mij niet helemaal duidelijk: Gisteren voor het eerst met mijn Easy Brew 30 gebrouwen en ik heb helemaal geen last van aangekoekte resten waar ik velen over hoor. Gewoon even omgespoeld, pomp "doorgeblazen" , filters schoon gemaakt, net als de hopspider, gewoon met een (schuur)sponsje en hij staat weer te blinken, klaar voor de 2e batch. Ben ik te voorzichtig geweest of heb ik gewoon mazzel gehad zonder aanbaksels???

Flubrewer

Nee hoor, heb ik ook geen last van met mijn BrewMonk.

Ik maak hem na het brouwen schoon met een rondje (pomp gaat ook aan) schoonmaakazijn opgelost is water, een vervolgens een rondje met soda, waarna ik hem nog even schoon spoel met water.
 Voor het brouwen spoel ik hem nog even met warm water. Tot op heden geen last gehad, maar ben ook nog niet een echt ervaren Brouwer, 5 sessies.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Br@kz@t op 28-12-2021  14:14 uBen ik te voorzichtig geweest of heb ik gewoon mazzel gehad zonder aanbaksels???
Nee, als je de ketel helemaal tot aan de nok vult met water en mout overkomt je niets.
Er zijn van die mutsen die denken 10L te brouwen in een 30L ketel, een beer past ook niet in een koe.

Vergelijkbare Topics (7)

26199

Reacties: 4
Gelezen: 2999

2424

Gestart door braumeister

Reacties: 44
Gelezen: 25875

42593

Gestart door orangeloo

Reacties: 22
Gelezen: 2487

27-12-2020 09:29 u
door orangeloo
28814

Reacties: 65
Gelezen: 21730

18250

Reacties: 10
Gelezen: 6109

34488

Reacties: 12
Gelezen: 2707

25273

Reacties: 11
Gelezen: 4563

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.