Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag over gebruik Mattmill manometer

Gestart door Tripppel PPP, 16-12-2021 14:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Tripppel PPP

Voor het volgen van de drukopbouw gedurende de hergisting op de fles gebruik ik een Mattmill manometer (de beugel variant).
Ik voeg altijd een suikerklontje toe per flesje (gilse miniklontje, 3,1 gram, past perfect in een flesje en goede hoeveelheid voor tripels), daarna vul ik de fles, daarna kroonkurk erop en schudden totdat de suiker is opgelost, dan lekker warm zetten en wachten op de hergisting.
Voor mijn meetflesje gebruik ik een beugelflesje met daarop de mattmill manometer.

Nu de vraag: kan ik deze fles met daarop de manometer ook gewoon schudden of verstoord dat de meting of erger nog beschadigd dit de meter (omdat het bier de meter in loopt)?

Jacques

Citaat van: Tripppel PPP op 16-12-2021  14:23 uNu de vraag: kan ik deze fles met daarop de manometer ook gewoon schudden of verstoord dat de meting of erger nog beschadigd dit de meter (omdat het bier de meter in loopt)?

Een manometer heeft mechanische delen. Schudden kun je beter niet doen.

hansHalberstadt

Schudden levert niet zo heel veel g krachten op (een manometer niet al te voorzichtig op een harde tafel leggen geeft al meer g krachten) Ik denk dat het probleem vooral zit in het feit dat er dan bier in je manometer komt wat je er dan niet meer uit krijgt en besmettingen veroorzaakt. Dat zou je bv kunnen oplossen door iets van een rubber membraan tussen dop en manometer in te klemmen.

Eriks

Ik zou stoppen met schudden
Gebruik zelf maatschepjes om de juiste hoeveelheid suiker in een flesje te krijgen. Daarna gaat het jonge bier erin. Schudden doe ik niet, het suiker lost vanzelf op (duurt alleen iets langer dan als in warme dranken)
Dan weet je ook zeker dat je niks beschadigd in jouw geval

Fractus

Sowieso beter niet schudden ivm oxidatie:

Tripppel PPP

Tripppel PPP

Leuke video!
Ik denk trouwens dat de oxidatie in de video niet het gevolg is van het schudden, maar van de zuurstof in de "headspace".
Om te bepalen of het schudden extra oxidatie veroorzaakt zou er een derde fles gevuld moeten worden, met "headspace" maar zonder schudden.

Oscar

Citaat van: Tripppel PPP op 17-12-2021  12:19 uIk denk trouwens dat de oxidatie in de video niet het gevolg is van het schudden, maar van de zuurstof in de "headspace".

Door het schudden komt die zuurstof in je bier.... :)  en zorgt dan voor oxidatie... :brouwen:

biking rebel

Citaat van: Oscar op 17-12-2021  13:37 uDoor het schudden komt die zuurstof in je bier.... :)  en zorgt dan voor oxidatie... :brouwen:

Als je een fles 4 weken laat staan komt er er net zoveel zuurstof uit die headspace in het bier in vergelijking met schudden. Bij die andere fles heeft ie de lucht eruit gedrukt met CO2. Het is wat dat betreft een test waar je niks aan hebt. Beter 3 flessen: 1 wel schudden, 1 niet schudden en eentje waarbij je de headspace opvult met CO2 en zo lucht eruit duwt.

hansHalberstadt

Citaat van: biking rebel op 17-12-2021  15:08 uAls je een fles 4 weken laat staan komt er er net zoveel zuurstof uit die headspace in het bier in vergelijking met schudden.
Precies. Het enige verschil is dat het met schudden allemaal wat sneller gaat, maar de zuurstof die in je headspace zit zal uiteindelijk allemaal verbruikt worden door oxidatieprocessen of verbruikt worden door de gist bij de hergisting. 

Fractus

Dus, wie offert zich op en wil dit herhalen? Ik heb helaas even geen werkende brouwinstallatie dus ik kan even niets, maar ik denk dat het zeker een nuttig experiment zou zijn!

biking rebel

Citaat van: Fractus op 17-12-2021  16:11 uDus, wie offert zich op en wil dit herhalen? Ik heb helaas even geen werkende brouwinstallatie dus ik kan even niets, maar ik denk dat het zeker een nuttig experiment zou zijn!

Experiment voegt mijn inziens niks toe: het resultaat is al lang bekend.

hansHalberstadt

Ik begrijp ook niet wat je met zo'n experiment wilt. Het beste kun je gewoon zorgen voor zo min mogelijk kopruimte of CO2 toevoeren (ik vul meestal af tot 1 cm onder de dop. Die 1 cm heb je nodig om uitzetting bij warme zomerdagen op te vangen) en de hergisting gaat zonder schudden ook wel.

Derp

Citaat van: Tripppel PPP op 17-12-2021  12:19 uLeuke video!
Ik denk trouwens dat de oxidatie in de video niet het gevolg is van het schudden, maar van de zuurstof in de "headspace".
Om te bepalen of het schudden extra oxidatie veroorzaakt zou er een derde fles gevuld moeten worden, met "headspace" maar zonder schudden.
Exact mijn gedachte

Citaat van: biking rebel op 17-12-2021  15:08 uAls je een fles 4 weken laat staan komt er er net zoveel zuurstof uit die headspace in het bier in vergelijking met schudden. Bij die andere fles heeft ie de lucht eruit gedrukt met CO2. Het is wat dat betreft een test waar je niks aan hebt. Beter 3 flessen: 1 wel schudden, 1 niet schudden en eentje waarbij je de headspace opvult met CO2 en zo lucht eruit duwt.

Na het zien van de video een jaar of 2 geleden denk ik heb ik rondgelezen, en ik zag de suggestie om na het vullen van de fles de dop er los op te leggen en deze pas na een minuut of 5 vast te zetten met de dopper. CO2 komt uit het bier door het opwarmen en drukverschil, en drukt zo de zuurstof uit de fles. Daarna zet je de dop vast en heb je dus enkel CO2 in de fles. Heel anekdotisch en totaal niet wetenschappelijk, maar ik zag echt verschil tussen de flesjes die ik direct had vastgezet vs de flessen waarbij ik het niet had gedaan, uit dezelfde batch.

hansHalberstadt

Citaat van: Derp op 20-12-2021  16:00 una het vullen van de fles de dop er los op te leggen en deze pas na een minuut of 5 vast te zetten met de dopper. CO2 komt uit het bier door het opwarmen en drukverschil, en drukt zo de zuurstof uit de fles. Daarna zet je de dop vast en heb je dus enkel CO2 in de fles. Heel anekdotisch en totaal niet wetenschappelijk, maar ik zag echt verschil tussen de flesjes die ik direct had vastgezet vs de flessen waarbij ik het niet had gedaan, uit dezelfde batch.
Prima idee. Heb ik ook al eens toegepast. Is vooral interessant als en nog een klein beetje CO2 oververzadiging is in je bier. Dat heb je als je niet te lang wacht met bottelen nadat het bier is uitgegist of je kunt ook het laatste stuk gisting met een beetje overdruk doen, bv met een sland met water ipv een waterslot zodat je bv een halve meter waterkolom kunt maken.  (Maar wel compleet off topic dus beter om dit even af te splitsen)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.