Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schrootmolen maken

Gestart door fortunalars, 15-12-2021 23:10 u

Vorige topic - Volgende topic

fortunalars

Hallo

Heeft er iemand een idee hoe ik zelf mout kan schroten? Ik heb geen molen ervoor. Iemand tips of toch echt een schrootmolen kopen? Deze vind ik niet goedkoop. Iemand tips of een idee waar je deze voor een redelijke prijs kan aanschaffen?

Groetjes Lars!

Ik ben aan het oefenen met brouwen!

Jacques

Je kunt ook mout geschroot kopen. Bijvoorbeeld bij www.brouwmout.nl

tsien_bier

Ik heb nog een schijven schrootmolen liggen. Ik gebruik  zelf alleen mijn walsenmolen. Ik weet niet waar je woont maar deze schijvenmolen kun je gratis afhalen.

brouwerwaldonk

Als je echt handig bent en de nodige gereedschappen en machines mag gebruiken bij je werkgever kan je een walsenmolen zelf maken?
Deze walsenmolen heb ik gemaakt.

Zorg er voor dat één van de rollen verstelbaar is, door voor één rol de brons lagerbussen te maken met het gat uit het midden.
Hoe groter de doormeter van de rollen (hier rollen van 90 mm) hoe trager je kan schroten zodat je de kafjes minder beschadigd.

Koenders

Ik heb er zelf een gemaakt van een pastamachine. Dat is in principe al een molentje.
Als je een beetje handig bent en de juiste gereedschappen hebt, moet dat wel lukken. De rollen moet je in elk geval flink inkepen, ik had het eerst met een dremel gedaan maar dat bleek niet ruw genoeg, dus heb ik hem met de slijptol bewerkt.
Verder moet je er een trechter op zien te bouwen en een glijbaantje voor je mout is ook wel handig.

Ongeveer hetzelfde idee als die van Waldonk, maar de zijne is wel wat degelijker  ;D

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 15-12-2021  23:14 uJe kunt ook mout geschroot kopen. Bijvoorbeeld bij www.brouwmout.nl

Mijn advies zou ook zijn om de eerste paar keer bij Brouwmout te kopen. Mocht het brouwen goed bevallen is een eigen schrootmolen echt een van de beste investeringen die je kunt doen.

biking rebel

Citaat van: Bvk1983 op 16-12-2021  11:13 uMijn advies zou ook zijn om de eerste paar keer bij Brouwmout te kopen. Mocht het brouwen goed bevallen is een eigen schrootmolen echt een van de beste investeringen die je kunt doen.

3,50 euro per kg mout bij Brouwmout.nl (ook pils en pale ale)... Na een paar bestellingen heb je de aanschaf van de schijvenmolen er al uit.
Ik zou als ik de TS was ingaan op het aanbod van tsien_bier.

brouwerwaldonk

Weet dat geschroot mout niet heel lang houdbaar is.

Sander van Dijk

1 tip, methoden zoals een deegroller, hamer, etc. werken echt niet!

Ik heb vroeger best aardige resultaten met een wandkoffiemolen behaald.

Sander van Dijk

Hier nog een oud bericht van mijzelf over de koffiemolen gevonden.

Citaat van: Sander van Dijk op 05-12-2014  08:58 uIk schroot inmiddels al 8 brouwsels met de brocante koffiemolen van mijn vrouw die toch al in de keuken hing.  :)   Dat gaat verassend goed, ik heb daar al meerdere keren 3 tot 4 kg per keer in geschroot en het resultaat is best wel goed volgens mij. De kafjes blijven aardig heel en ik heb geen filterproblemen.

Bij het schroten zet ik de molen op de meest grove stand en ik haal het hendeltje eraf en ik draai er een passend moertje (unc draad) op, waar ik dan de accutol op zet. Op de koffiemolen zet ik dan een maatbeker met een gat in de onderkant, zodat ik er wat meer mout tegelijk erin kan doen.

Maar met 4 kg ben ik toch wel 20 minuten tot een half uur bezig, dus ik wil wel graag een walsenmolen en die kosten nu ook maar rond de € 90,-. Bij Brouwmarkt is er nu al één met houten plaat voor € 89,50

LAM

Hoi fortunalars! Een tijdje geleden heb ik een walsenmolen gemaakt van een pastamachine. Je bent er even twee uur mee bezig maar het resultaat is top! Ik hem 'm gemaakt van een pastamachine. Die kun je vaak voor een euro of 5 á 10 van Marktplaats halen. Hier hoe ik 'm heb gemaakt en hoe het resultaat is. Succes!

Wijbrouwers

Koop de eerste paar keer geschroot mout als je niet direct wil investeren.
Daarna kan je bij diverse webshops (bijv. hobbybrouwshop.nl) een schrootmolen (walsen) kopen van tussen de 80-100 euro.
Soms staan ze ook op Marktplaats goedkoper (is toen ook inkoopactie van geweest hier op het forum).

Het is een goede investering die zichzelf voornamelijk in gemak snel terug verdient. En mocht je de hobby toch niet leuk vinden kan je deze altijd
snel weer verkopen.

Ga niet zelf iets maken want  qua materiaal zal het in de kosten bijna niets schelen.

seed7

Als je wilt brouwen zijn er drie punten om te investeren. Temperatuurgecontroleerde fermentatie, de beste dopper die je je kunt veroorloven, schroten. De rest kan met huis tuin en keuken gerei.

Wat schroten betreft, een goede molen is voor een brouwersleven. Kijk naar een molen met een zo groot mogelijke walsdiameter, die gaat het netste met het kaf om. Fijn malen kunnen ze allemaal, maar da's nu net niet waar het om gaat. Breedte is bij onze hoeveelheden niet interessant.

Ingo

LAM

Citaat van: seed7 op 17-12-2021  14:15 uAls je wilt brouwen zijn er drie punten om te investeren. Temperatuurgecontroleerde fermentatie, de beste dopper die je je kunt veroorloven, schroten. De rest kan met huis tuin en keuken gerei.
Dit verschilt per brouwer vind ik. Ik heb bijvoorbeeld geïnvesteerd in een mooie brouwautomaat en heb nog steeds geen vergistingskoelkast. Het is maar net waarin je wílt investeren (vind ik tenminste :) )

brouwerwaldonk

Citaat van: Wijbrouwers op 17-12-2021  12:01 uKoop de eerste paar keer geschroot mout als je niet direct wil investeren.
Daarna kan je bij diverse webshops (bijv. hobbybrouwshop.nl) een schrootmolen (walsen) kopen van tussen de 80-100 euro.
Soms staan ze ook op Marktplaats goedkoper (is toen ook inkoopactie van geweest hier op het forum).

Het is een goede investering die zichzelf voornamelijk in gemak snel terug verdient. En mocht je de hobby toch niet leuk vinden kan je deze altijd
snel weer verkopen.

Ga niet zelf iets maken want  qua materiaal zal het in de kosten bijna niets schelen.
Ik heb bij het maken van mijn supper walsenmolen enkel een stuk van 15 cm ronde staaf brons moeten kopen, al het overige komt van het schroot.

beermenke

Citaat van: LAM op 20-12-2021  11:23 uDit verschilt per brouwer vind ik. Ik heb bijvoorbeeld geïnvesteerd in een mooie brouwautomaat en heb nog steeds geen vergistingskoelkast. Het is maar net waarin je wílt investeren (vind ik tenminste :) )
Dat is het leuke dat ieder zijn eigen inzicht heeft. Hoe je het wort verkrijgt vind ik absoluut niet belangrijk voor het eindresultaat. Een RVS vat en gecontroleerd vergisten zijn voor mij wel van wezenlijk belang voor het eindresultaat. Opgemerkt, ik heb zeer zeker geen commentaar op brouwers die een andere mening hebben. Ik geef alleen aan dat na verkrijging van wort het bier maken pas begint in mijn beleving.
Ieder brouwt op zijn of haar manier en vooral met plezier!

fortunalars

Allemaal hartelijk dank voor jullie mooie reacties!!
Volgende week ga ik weer oefenen. Ik ga beginnen met geschroten mout te kopen!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.