Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Algemene ervaring met de Brewferm Bierkits

Gestart door geovli, 09-12-2021 13:22 u

Vorige topic - Volgende topic

geovli

Beste hobbybrouwers
Sinds een klein jaar ben ik zelf aan het brouwen. Om een aantal zaken onder de knie te krijgen, zonder te veel variabele factoren, ben ik begonnen met een aantal Brewferm bierkits.
Ik wil jullie mijn ervaringen mededelen, zonder pretenties. Wellicht ook handig voor beginners zoals ik.
Ik heb een Strong Blond gebruwen, met toevoeging van eigen gemaakte vlierbloesem siroop. De siroop heb ik bij de bottelsuiker gedaan, nadat ik het suikergehalte van de siroop had verrekend met de hoeveelheid bottelsuiker. Het leverde na 6-7 weken fles een lekker, doch koppig bier op. Ik had wel een foutje gemaakt: Je kan niet helemaal uitgaan van 9 liter bier bij het bottelen, vandaar dat er nogal koolzuur in het bier zat. Wellicht ben ik ook iets te vroeg met bottelen begonnen.
Het tweede bier was het Belgische Tripel, een abdijbier. Bij de gis heb ik een half theelepeltje (1 gram) aan Fermentis Abbaye gist toegevoegd. Dat leverde een echt lekker biertje op, zeer gewaardeerd door gasten van onze B&B.
De derde die ik maakte was de Belgische Speciale, waar ik een klein beetje vanille aan toevoegde, ook gecombineerd met wat extra gist. Resultaat: Lekker bier, mooie schuimkraag, volle smaak.
De vierde die ik brouwde was de Barley wine: een zwaar winterbier maar met een goede smaak een mooie afdronk. Het is een quadruple bier, donker, licht bitter met ong. 8,7% alcohol.

Over het algemeen ben ik behoorlijk tevreden over de Brewferm bierkits. Ik heb wel gemerkt dat toevoegen van klein beetje extra gist een mooiere vergisting geeft. Belangrijk is bij het brouwen om de aanwijzingen bij de kits goed en precies op te volgen en bij de vergisting de temperatuur netjes tussen 20 en 25 graden te houden.
Ik besef dat de geroutineerde brouwers liever zelf willen maischen en het hele proces van begin af in de hand te hebben, maar tot nu to is het resultaat voor een beginner niet verkeerd, als ik de reacties zie van mensen die mijn biertjes proefden. Op het ogenblik staat de tripel weer in het gistvat.
Als ik wat ruimer in de tijd zit, ga ik ongetwijfeld verder met andere manieren van brouwen, maar eerst wil ik een aantal zaken goed onder de knie hebben.

Jacques

Mooi om te lezen dat je goede ervaringen hebt met de Brewferm bierkits. Je kunt best variëren met deze kits door andere gisten te gebruiken, de koudhoppen en door bijvoorbeeld houtsnippers toe te voegen. Je kunt veel leren door te starten met bierkits.

Neemt niet weg dat je door zelf te maischen je veel meer kunt variëren. Je bepaalt dan zelf welke mouten en hoppen je gebruikt voor het brouwen van je wort. De mogelijkheden zijn dan echt ongekend.

emil406

Ik vind het eindresultaat van die Brewferm-blikken altijd een "typische" smaak hebben. Dat heb ik in alledrie mijn eigen pogingen kunnen terugproeven en laatst bij een kennis die ook uit een blik had gebrouwen proefde ik weer die zelfde, typische smaak. Ik kan hem lastig omschrijven.

Jacques

Citaat van: emil406 op 18-01-2022  15:08 uIk vind het eindresultaat van die Brewferm-blikken altijd een "typische" smaak hebben. Dat heb ik in alledrie mijn eigen pogingen kunnen terugproeven en laatst bij een kennis die ook uit een blik had gebrouwen proefde ik weer die zelfde, typische smaak. Ik kan hem lastig omschrijven.

Dat herken ik wel een beetje. Komt waarschijnlijk door de wijze het indikken van het wort is mijn vermoeden.

emil406

Citaat van: Jacques op 18-01-2022  17:00 uDat herken ik wel een beetje. Komt waarschijnlijk door de wijze het indikken van het wort is mijn vermoeden.

Zou dat typisch iets van de Brewferm blikken zijn? Ik ben namelijk wel benieuwd naar de "Flag Ship range" van Muntons. Daar schijn je een behoorlijk goed bier mee te brouwen.

https://www.muntons.com/brewkit_type/muntons-flagship-range/

Jacques

Citaat van: emil406 op 18-01-2022  20:54 uZou dat typisch iets van de Brewferm blikken zijn? Ik ben namelijk wel benieuwd naar de "Flag Ship range" van Muntons. Daar schijn je een behoorlijk goed bier mee te brouwen.

https://www.muntons.com/brewkit_type/muntons-flagship-range/

De "bliksmaak" heb ik regelmatig geproefd bij bieren die gebrouwen zijn met de Brewferm kits. Brewferm is de merknaam van Brouwland. Ik vermoed dat deze blikken van een andere producent komen die moutextracts maakt. Dat zou Muntons kunnen zijn...

Overigens heb ik de "bliksmaak" niet geproefd bij de foliepakken van Mangrove Jack's. Daarover ben ik zeer tevreden.

brouwmus

Ook ik ben een jaar of 8 geleden begonnen via brouwkits/blikken. Heel goed om de koude kant van het proces onder de knie te krijgen.

Vooral de kits waarbij een 'dubbele' hoeveelheid siroop werd geleverd, waren helemaal niet slecht.
Bijvoorbeeld:
Woodforde's Nelson's Revenge
Bulldog Four Finger Jack APA
Muntons Premium Gold Smuggler's Ale

Ook over de eenblikskits van Coopers was ik tevreden (Australian Pale Ale, Sparkling Ale, Real Ale). Ik gebruikte dan wel aanvullende 'beer kit enhancer' en/of dextrose.
Bij de kits met een dubbele hoeveelheid moutextract is dat niet nodig.

Koudhoppen of andere extra ingrediënten of gist toevoegen deed ik nooit.

Veel succes!  :brouwen:

geovli

Citaat van: Jacques op 09-12-2021  23:25 uMooi om te lezen dat je goede ervaringen hebt met de Brewferm bierkits. Je kunt best variëren met deze kits door andere gisten te gebruiken, de koudhoppen en door bijvoorbeeld houtsnippers toe te voegen. Je kunt veel leren door te starten met bierkits.

Neemt niet weg dat je door zelf te maischen je veel meer kunt variëren. Je bepaalt dan zelf welke mouten en hoppen je gebruikt voor het brouwen van je wort. De mogelijkheden zijn dan echt ongekend.

Hallo Jacques

Dank voor je advies over koudhoppen en houtsnippers toevoegen.
Ik heb net een hoeveelheid Strong Blond gebrouwen. Daarbij heb ik de Brewferm New World gist aangevuld met wat Fermentis SafAle S33 gist en tijdens de laatste drie dagen van het gistingsproces koudgehopt. Daar heb ik op 9 liter 45 gram Mittelfrüh aroma hoppellets voor gebruikt in een hopzakje.
Het jongbier had bij de botteling een goede smaak. Ik ben benieuwd wat dit oplevert na 7 weken rijping.

Ik merk trouwens niet dat de Brewferm bieren een "blikkerige"smaak hebben, wat anderen constateerden. Maar ja, alle smaak is sterk persoonlijk en is bij ieder weer anders.
Wellicht ga ik ook eens experimenteren met Mangrove Jack e.a. soorten.

George

Jacques

Mooi dat je de uitdaging aangegaan bent.

Probeer ook eens de kits van andere merken. Door veel te proberen leer je veel.

Vergelijkbare Topics (7)

22773

Reacties: 9
Gelezen: 3702

30807

Reacties: 6
Gelezen: 2264

35933

Reacties: 6
Gelezen: 2566

12388

Reacties: 82
Gelezen: 29241

29914

Reacties: 8
Gelezen: 3132

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.