Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelgist en suiker voor la chouffe kloon

Gestart door jkboer, 02-12-2021 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

jkboer

Goedenavond,

Een vriend en ik verwachten volgende week na het lageren á 2 weken te gaan bottelen, het betreft een la chouffe kloon die we qua recept van dit forum gebruikt hebben.
De 2 vaten (totaal 39 liter) bubbelen af en toe nog wel dus het gist is nog actief. Aangezien we dit keer vloeibaar gist Wyeast 3522 Belgian Ardennes hebben gebruikt zit ik te denken voor de zekerheid bottelgist te gebruiken.

Welke zouden jullie aanraden en welke hoeveelheid?
Daarnaast de hoeveelheid suiker: 8 gram per liter goede hoeveelheid?

Hartelijk dank voor de suggesties!

LAM

Citaat van: jkboer op 02-12-2021  21:11 uGoedenavond,

Een vriend en ik verwachten volgende week na het lageren á 2 weken te gaan bottelen, het betreft een la chouffe kloon die we qua recept van dit forum gebruikt hebben.
De 2 vaten (totaal 39 liter) bubbelen af en toe nog wel dus het gist is nog actief. Aangezien we dit keer vloeibaar gist Wyeast 3522 Belgian Ardennes hebben gebruikt zit ik te denken voor de zekerheid bottelgist te gebruiken.

Welke zouden jullie aanraden en welke hoeveelheid?
Daarnaast de hoeveelheid suiker: 8 gram per liter goede hoeveelheid?

Hartelijk dank voor de suggesties!
Van bottelgist heb ik geen verstand. Maar 8 gram suiker per liter is prima voor een Chouffe'je. Gebruik ik ook altijd voor de Chouffe kloon.

Gerb

De Chouffegist is niet de makkelijkste gist. Er zijn diverse ervaringen dat de gist klaar lijkt te zijn, maar dan plotseling nog een aantal punten er af gaan. Wat bedoel je precies met lageren,  is dat op lage temperatuur? Ik zou het bier nog 2 weken rond de 20°C houden om te zorgen dat alles is uitgegist.

Adbrouwt

Bottlelgist is niet nodig maar zoals Gerb ook al schrijft goed laten uit gisten alvorens te bottelen anders ga je het jaar knallend uit. Deze gist kun je trouwens op hele hoge temperaturen vergisten denk aan 28 tot 29 graden zodat alles lekker uit gist.

jkboer

Bedankt voor de reacties. Als ik het goed begrijp raden jullie aan het brouwsel uit te laten gisten en enkel suiker toe te voegen?
Misschien gebruik ik niet het juiste woord. Wat we hebben gedaan is 4 dagen voor hoofdgisting en vervolgens overgebracht in 2 kleinere vaten waar het bijna 2 weken in vergist.

De vorige keren hebben we naast suiker ook weer droge gist toegevoegd namelijk tijdens het bottelen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.