Het brouwen van alcoholarm bier met Fermentis Safbrew La-01

Gestart door Berrie, 26-11-2021 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Berrie

Brouwen met de Brewferm Fermentis Safbrew La-01.

Productinformatie:
SafBrew™ LA-01, is een Saccharomyces cerevisiae var. chevalieri, een stam die speciaal is geselecteerd voor de productie van alcoholarme en alcoholvrije dranken (< 0,5 vol. %).
Deze gist assimileert geen maltose en maltotriose, maar assimileert basissuikers (glucose, fructose en sucrose) en wordt gekenmerkt door een subtiel aromaprofiel.
Gist met een gemiddelde sedimentatie: klontert niet, maar vormt een poedervormige waas in het bier.
sedimentatie: gemiddeld
gistingstemperatuur: 10-25 °C
dosering: 50 tot 80 g/hl
verplicht om het bier na het bottelen te pasteuriseren (tussen 80 en 120 PU)

De gist.
Algemene kenmerken.
Bij een begindichtheid van 1030 SG krijg je een biertje van 0,5%.
Bij een begindichtheid van 1030 tot 1045 een biertje van uiteindelijk zo'n 0,75%.
De temperatuur van zowel de hoofd- als de navergisting is 22°C.
De hoofdvergisting duurt 60 tot 70 uur.
De navergisting tot er helemaal geen activiteit is in het waterslot. (Ik heb wat dat betreft nog niet veel ervaring dan alleen met een IPA en daarvan is het bekend dat deze wat langer doorgist als je dryhopt.)
Maaischema:
Bèta-amylase is 50 minuten bij 65°C. *
Alfa-amylase is 10 minuten bij 73°C.*
Afmaaischen is 5 minuten bij 78°C.
*Noot: ikzelf doe de Bèta-amylase 45 minuten bij 62°C en de Alfa-amylase 15 minuten bij 72°C.

Nadelen voor de thuisbrouwer.
Één van de redenen om deze gist niet te nemen is het feit dat het alleen verkrijgbaar is in een verpakking van 500 gram. Dat komt omdat er weinig of geen thuisbrouwers zijn die alcoholarm bier willen brouwen simpel om het feit dat er geen of zeer weinig alcohol in zit. Het zijn dus de commerciële brouwerijen die deze gist gebruiken. De reden dat ik alcoholarm bier brouw is dat ik medicatie gebruik waarbij ik geen alcohol mag drinken en het toch ontzettend leuk vindt om verschillende recepten uit te proberen. Lijkt mij de meeste kans van slagen bij het brouwen van een IPA, maar tegenwoordig heb je ook van verschillende merken blond alcoholvrij bier die echt lekker smaken.
Een andere reden is het pasteuriseren van het bier wat voor veel thuisbrouwers praktisch heel moeilijk is want je moet de temperatuur van 63°C zeer strak in de gaten houden. Daarover later meer.

Het bewaren van de gist.
Ik heb de gist vacuüm gezogen en geseald in de koelkast liggen bij een temperatuur van ongeveer 6°C. Op deze manier kun je de gist een tijd goedhouden. Voor de zekerheid hydrateer ik de gist altijd alvorens bij het wort toe te voegen en mocht het zo zijn dat de gist kwalitatief erg achteruit gaat dan kan ik altijd nog proberen een giststarter te maken en het wort te beluchten alvorens de gist toe te voegen. Daarna kan ik alleen nog een nieuwe gist bestellen. Kortom, ik weet dus nog niet hoelang de gist goed blijft.

Het brouwen en de vergisting.
Het brouwproces en de vergisting  is hetzelfde is hetzelfde als bij een echt biertje. Ikzelf gebruik bestaande recepten van bijvoorbeeld een blond biertje en reken dan de ingrediënten zo dat je een begindichtheid krijgt van 1030 SG. Wat ik dan doe is dezelfde receptuur een aantal keren brouwen zodat ik elke keer het recept kan aanpassen en brouw elke keer kleine badges van 13,7 liter. Blijkt bijvoorbeeld dat de smaak van de hop overheerst dan pas ik de receptuur daarop aan om minder hop te gebruiken.

Het pasteuriseren.
Fermentis geeft uitdrukkelijk het advies het bier na de hergisting op fles te pasteuriseren, omdat zij niet de garantie kunnen afgeven dat de gist of een eventuele verontreiniging in de fles blijft doorgisten. Bij het kleine aantal bierbrouwers die thuis alcoholarm bierbrouwen, zijn de meningen verdeeld. Er zijn er die beweren dat pasteuriseren helemaal niet nodig. De ander zegt van wel.
Wat de technieken van pasteuriseren betreft vernam ik tijdens de Webinar van Fermentis de tip om het bier in een speciekuip te pasteuriseren.

Het rijpen.
Meestal krijgen de biertjes bij mij niet de kans om langere tijd te rijpen, maar ik merk dat het een aantal weken duurt voordat de volle smaak van het bier er is.
Conclusie.
Ik vind het niet tegenvallen wat de smaak betreft, maar er is bij mij echt nog veel te verbeteren op dat gebied. Het is dus een avontuur met veel uitdagingen.

Gerb

IK ben wel benieuwd naar je recepten. Ik heb wel eens begrepen van een commerciële brouwer dat er echt heel weinig mout in gaat, maar dan wel relatief veel (lichte) caramouten en/of ongemoute granen. Verder ook weinig hop.

Snelbier

Citaat van: Berrie op 26-11-2021 &nbsp;16:01 uBrouwen met de Brewferm Fermentis Safbrew La-01.  ...  Het pasteuriseren.
Fermentis geeft uitdrukkelijk het advies het bier na de hergisting op fles te pasteuriseren...
Wat de technieken van pasteuriseren betreft vernam ik tijdens de Webinar van Fermentis de tip om het bier in een speciekuip te pasteuriseren.et niet tegenvallen wat de smaak betreft, maar er is bij mij echt nog veel te verbeteren op dat gebied. Het is dus een avontuur met veel uitdagingen.
Hoe heb je precies gepasteuriserd?  Gevulde flessen in een pan of kuip? Temperatuur +tijd? Met dop of zonder?
- Leuk topic dit. Relatief nieuwe gist met 0 practische ervaringen. Hippe laag alc%, SuperSession bier wordt de nieuwie hype   :groots:
Proost, Snelbier  :biersmile:

Eriks

Interessant!!
Vraag me wel af hoe voor elkaar te krijgen. Pasturiseren is toch boven de 70 graden brengen voor x tijd, dacht iets van kwartier of zo?
En zal wel met dopje op de fles zijn, anders raak je weer allerlei smaken kwijt en je koolzuur (want het moet na de hergisting op de fles)
Ten minste, dit is het eerste wat in me op komt

Chris71

Op de website van twortwat staat een artikel over brouwen met Fermentis LA-01. Daarin wordt ook het pasteuriseren behandeld.

JanDeGraaff

Gezien het feit dat de LA-01 alleen per 500 gram of 10 kg verkrijgbaar is en de dosering 50 tot 80 g/hl, moet je of heel wat brouwen om het verstouwd te krijgen of met heel veel brouwers de gist verdelen (groepsinkoop). Ergens wel jammer, dat het niet in kleinere verpakkingen verkrijgbaar is om de hobbybrouwer eenvoudiger te laten experimenteren met alcoholarme bieren te brouwen.

Anderzijds nemen de RIS, Barley-wine en andere 'imperial'/High Gravity draadjes nog steeds toe in aantal alhier, dus wellicht dat de interesse voor alcoholarm brouwen het tij niet mee heeft in de hobbybrouwwereld.

Kapau

Beetje late update, maar ik heb bij Brouwmaatje een paar zakjes LA-01 van 15 gram weten te bemachtigen. Ik ga binnenkort een paar experimentele kleine batch brouwsels maken.

Josss

Citaat van: Kapau op 10-08-2022 &nbsp;11:22 uIk ga binnenkort een paar experimentele kleine batch brouwsels maken.

Ik ga zelf een blond brouwen van 4,5 procent en de volgende wordt een ipa van 3 %

Ben benieuwd naar je ervaringen.

Jos

BillieGroothuizen

Citaat van: JanDeGraaff op 29-11-2021 &nbsp;21:10 uGezien het feit dat de LA-01 alleen per 500 gram of 10 kg verkrijgbaar is en de dosering 50 tot 80 g/hl, moet je of heel wat brouwen om het verstouwd te krijgen of met heel veel brouwers de gist verdelen (groepsinkoop). Ergens wel jammer, dat het niet in kleinere verpakkingen verkrijgbaar is om de hobbybrouwer eenvoudiger te laten experimenteren met alcoholarme bieren te brouwen.

Anderzijds nemen de RIS, Barley-wine en andere 'imperial'/High Gravity draadjes nog steeds toe in aantal alhier, dus wellicht dat de interesse voor alcoholarm brouwen het tij niet mee heeft in de hobbybrouwwereld.

https://www.brouwmaatje.nl/biergisten/5953-la-01-safbrew-fermentis-biergist-gedroogd-15gr-2500005813097.html

Jos Duurland

Tijdens een wat (overmoedige) vergadering over het assortiment van onze nieuwe brouwerij Twentsche Stadsbrouwerij Goor hadden wij verleden jaar besloten om in ieder geval een laag alcohol bier te gaan maken.
Toeval bestaat niet?  We hebben onlangs een uitgebreide presentatie gehad over het brouwen van alcoholvrij en alcoholarm bier tijdens een informatieavond van het Twentse bierbrouwersgilde HAB. Nu een topic op hobbybrouwen en brouwmaatje verkoopt Safbrew LA-01 in zakjes van 15 gram. Meer aanwijzingen hebben we niet nodig! :proost:
We hebben 2 zakjes gekocht en gaan het uitproberen op onze twee kleine installaties (chinees automaatje en pannen op gas), alvorens in het groot te gaan brouwen. In ieder geval besloten om te pasteuriseren via een bierkoelspiraal door een heet waterbad met daarna een platenkoeler, aangedreven door verschil in koolzuurdruk (geen pomp ivm infecties). Tijdens het koken gaan we wassen met CO2 (koolzuur als belletjes door het wort laten stromen)en tijdens het gisten gaan we 'wassen' met lucht om de wortgeur wat kwijt te raken. Het zijn technieken die in grote brouwerijen worden toegepast. we zullen zien wat voor ons werkt. Uiteraard wordt er geforceerd gecarbonneerd. Dank aan Berry, jouw informatie nemen we zeker ook mee.
Soort bier: een pilsner of een IPA, we zullen zien. We komen binnenkort wel met receptuur, een verslag van het brouwen en natuurlijk ook een proeftest! :beersmiley:

Henielma

Begin dit jaar met deze LA-01 gist een IPA gebrouwen met 0,6% Alc. Dit was een prima laag alcoholisch bier. Zoiets ga ik  nog een keer brouwen.
Dit bier heb ik niet gepasteuriseerd maar voor de zekerheid de soda keg na het normale reinigen en daarna ontsmetten met Star San nog extra gevuld met 3 liter kokend water en dit rondgezwenkt in het fust. De twee 9,5 liter keg zijn normaal leeggetapt zonder dat de vergisting weer begonnen was.

Jos Duurland

Citaat van: Henielma op 11-08-2022 &nbsp;20:13 uBegin dit jaar met deze LA-01 gist een IPA gebrouwen met 0,6% Alc.

Heb je dit gemeten of berekend (0,5% + 0,1% hergisting op fles?)

Henielma

Het begin SG was 1023 en eind SG 1019 en BrouwHulp geeft dan 0,6% Alc.
Er is geen hergisting op fles geweest maar geforceerd gecarboniseerd op fust.

JanDeGraaff

Citaat van: BillieGroothuizen op 11-08-2022 &nbsp;06:25 uhttps://www.brouwmaatje.nl/biergisten/5953-la-01-safbrew-fermentis-biergist-gedroogd-15gr-2500005813097.html
Klopt, Fermentis heeft de kleinverpakking naderhand toegevoegd aan het assortiment; op het moment dat ik het schreef was het alleen nog verkrijgbaar in grootverpakking omdat Fermentis er vanuit ging dat hobbybrouwers het niet zouden gaan gebruiken vanwege de pasteurisatie-aanbevelingen.

Over de carbonisatie: dat zou ook kunnen met een SodaStream geval, toch? Heeft iemand daar ideeën over?

Jos Duurland

Belofte maakt schuld niet waar: hier onze eerste poging

-----------------------------------------------------------------------
¦                     BrouwVisie Pro Receptrapport                     ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Session IPA
Kenmerk                   : alcoholarm < 0,5%
Brouwdatum                : 16-8-2022
Biertype                  : Session IPA
Aantal liters             : 18
Gewenst begin SG          : 1028 (0,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 70.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 29,47 liter
Maischdikte               : 5,19 l/kg
Maischwater               : 14,00 liter
Spoelwater                : 15,47 liter
Kooktijd                  : 60 minuten
Berekende kleur           : 17 EBC(BrouwVisie Pro)
Berekende bitterheid      : 66 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Tarwe, GoldSwaen             5,0 %          0,135 Kilo     120 EBC                                                                         
Munchener mout dark (HM)     20,0 %         0,540 Kilo     18 EBC                                                                                 
Swaen@oat                    5,0 %          0,135 Kilo     4 EBC                                                                 
Dutch@ale                    70,0 %         1,890 Kilo     7 EBC                                                                   

Massa hop--------------------------------------------------------------
Simcoe®            14,0 %    22 Gram        60 Min.        49 EBU                                                                     
Citra              13,0 %    18 Gram        10 Min.        14 EBU                                                                   
Cascade            9,0 %     18 Gram        10 Min.        10 EBU                                                                   
Citra              7,0 %     18 Gram        Dry hop        0 EBU                                                                 
Cascade            7,0 %     18 Gram        Dry hop        0 EBU                                                                   
Citra              13,0 %    18 Gram        Dry hop        0 EBU                                                                   
Citra              13,0 %    18 Gram        Dry hop        0 EBU                                                                   

Opmerkingen     : 2x koudhop

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Fermentis LA-01 2 zakjes

Maischschema-----------------------------------------------------------
Maischschema naam: Algemeen Maischschema
Stap 1: 70°C      1 Min.      5,2 l/kg
Stap 2: 73°C     25 Min.      5,2 l/kg
Stap 3: 78°C      5 Min.      5,2 l/kg

Opmerkingen     : inmaischen op 70 °C. Gelijk temp verhogen naar 73 °C

Vergisting bij 15°C gedurende een week, af en toe een blub. Eind sg ging van 1028 naar 1025. Volgs BrouwVisie een alc. percentage van 0,3% vol.

Staat nu te koudhoppen in een KEG bij 15 °C  onder CO2 druk. Uiteraard na meting even geproefd! valt niet tegen. We hebben wel het gevoel dat het wat moutiger mag.  Wordt vervolgt :beersmiley:

Kapau

Ik heb gisteren ook een batch aangegooid.
Ik heb 20 liter wort gebrouwen en dit in vieren gedeeld. De helft is hoppy-blond-achtig iets en de helft IPA met whirlpool en dry hop. Van elke smaak gaat de helft met Windsor en de helft met LA-01 vergisten. Ik heb 45 min op 78c gemaischt en kwam uit op een SG van 1.030. Als het een beetje klopt qua attenuatie van 15% zou ik uit komen op een bier van 0,7%. Ik heb https://ultralowbrewing.com/low-and-no-alcohol-experimental-brewing-series/ een beetje als bron gebruikt en twijfel alleen nog over wanneer te bottelen en te pasteuriseren.

Ik ben nu van plan na een dag of 4-5 de LA-01 te gaan bottelen met bottelsuiker zoals normaal en dan na een dag of 4-5 weer te gaan pasteuriseren, gewoon in de brew monk ketel op iets van 60°C. Moet nog even berekenen hoeveel optimaal is om de pasteurisatie waardes te bereiken. Hoe doen jullie dit allemaal?

Kapau

De LA-01 leek na twee dagen uitgegist te zijn, maar begon na vier dagen opeens weer tekenen van leven te vertonen. Nadat ie weer rustig was heb ik em koud gezet en gisteren gebotteld. SG was gezakt van 1.030 naar 1.020, een stuk meer dan ik had verwacht met 45 minuten op 77c maischen. Uiteindelijk dan zo ~1.7% alcohol met bottelsuiker erbij. Ik ben nog van plan over een dag of vier te gaan pasteuriseren als de flessen dan nog niet zijn geexplodeerd.

Fractus

Elke dag even een flesje opentrekken om het koolzuurgehalte te checken? Na pasteurisatie zal er toch geen hergisting op fles meer plaatsvinden.

Jacques

Citaat van: Fractus op 02-09-2022 &nbsp;11:14 uNa pasteurisatie zal er toch geen hergisting op fles meer plaatsvinden.

Als de pasteurisatie goed is uitgevoerd dan is dat inderdaad uitgesloten...

Chris71

Citaat van: Kapau op 26-08-2022 &nbsp;09:14 uIk ben nu van plan na een dag of 4-5 de LA-01 te gaan bottelen met bottelsuiker zoals normaal en dan na een dag of 4-5 weer te gaan pasteuriseren, gewoon in de brew monk ketel op iets van 60°C. Moet nog even berekenen hoeveel optimaal is om de pasteurisatie waardes te bereiken. Hoe doen jullie dit allemaal?

Lees dit eens, daar staat e.e.a. uitgelegd: https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1620838681

Kapau

Afgelopen donderdag heb ik de batches LA-01 gebotteld en zaterdag zat er al voldoende koolzuur aan het bier. Het was echter niet te hachelen, veel te bitter en de smaak was niet goed. Aan een deel van de batch heb ik 3 g koriander en 0,4 g cardemon toegevoegd maar dit was echt zwaar overheersend op 10 liter wort. Helaas, de batches zijn vanochtend gedoneerd aan de gootsteen. Ik ga denk ik binnenkort een simpel recept zonder rare toevoegingen proberen om te kijken of dat beter in balans is.

Ik had de LA-01 gebotteld met 5 g suiker per liter en had net bij het dumpen al een paar gushers. Er zal dus minder suiker bij moeten of eerder pasteuriseren. Zonde dat het niet te drinken was maar op zich wel een leuk experiment.

Jos Duurland

Citaat van: Kapau op 26-08-2022 &nbsp;09:14 uIk ben nu van plan na een dag of 4-5 de LA-01 te gaan bottelen met bottelsuiker zoals normaal en dan na een dag of 4-5 weer te gaan pasteuriseren, gewoon in de brew monk ketel op iets van 60°C. Moet nog even berekenen hoeveel optimaal is om de pasteurisatie waardes te bereiken. Hoe doen jullie dit allemaal?

Kan gewoon in een ketel met warm water. Liefst in 2x opwarmen, levert waarschijnlijk minder breuk op. (simulatie pateurisatietunnel)

formule is:

PU= t x 1,393 (T-60)

Het is de verhittingstijd in minuten en T is de temperatuur in °C.

succes!

20 minuten op 65 °C geeft dus een PU van ca 100.  Dat zou voldoende zijn volgens opgave Fermentis

Kapau

Afgelopen zaterdag nieuwe batch aangegooid, iets minder hop en geen kruiden toegevoegd. Waterslotactiviteit begin pas dinsdagavond. Is nu heel langzaam aan het pruttelen. Als het stabiel lijkt gaat het meteen de koelkast in en dag of 2 later bottelen. Van plan nu met 3 of 4g/liter suiker te bottelen en na 3 dagen te pasteuriseren (als er voldoende koolzuur in de flessen zit). We zullen het zien.

Kapau

Gisteren gebotteld. Smaakt op zich naar bier, alhoewel beetje zoet. Begin SG: 1.016, eind SG: 1.013. Vergistingsgraad zit nu een stuk dichterbij wat het zou moeten zijn, was vorige keer bijna net zo hoog als de Windsor gist.
Gebotteld met 3 g suiker per liter omdat ik vorige keer na 4 dagen al gushers had. Zal het over een dag of 3-4 gaan pasteuriseren als er voldoende koolzuur in zit. Denk gewoon in m'n brouwketel op 63-65c.

Jacques

Citaat van: Kapau op 18-10-2022 &nbsp;09:21 uDenk gewoon in m'n brouwketel op 63-65c.
Ik zou wat hoger gaan zitten op 75 - 80°C Je fles en het bier moeten ook opwarmen.

Vergelijkbare Topics (7)

18824

Reacties: 55
Gelezen: 14583

39683

Reacties: 5
Gelezen: 1259

25205

Reacties: 21
Gelezen: 5778

4817

Reacties: 11
Gelezen: 4936

44892

Reacties: 6
Gelezen: 632

9833

Gestart door Busters

Reacties: 9
Gelezen: 2938

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.