Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Infectie identificeren

Gestart door joerivang, 19-11-2021 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

joerivang

Het moest er een keer van komen, een infectie. Maar, is dit een slechte infectie?

Dit is een bier gebrouwen met Philly Sour, dus het doel was al een zuur bier, misschien heb ik nu wat meer zuur erbij gekregen en wordt deze wel super lekker.

Ik heb geroken en geproefd, maar het stinkt niet en het smaakt niet raar. Ook even op internet gezocht, maar het is niet zwart, groen of behaard, dus het is geen schimmel.

Iemand die goede raad heeft? Het bier heb ik onder de laag afgeheveld naar een fust, weggooien kan altijd nog.

Het paarse op de foto is de kleur van de blauwe bes. Die heb ik voor toevoegen klein gemaakt met een staafmixer en een kwartier gepasteuriseerd in de pan, toegevoegd bij de nagisting.

Het groene, is een ispindel.

Momenteel ben ik corona positief, dus mijn reuk en smaak zijn lichtelijk weg, wat ook mijn oordeel in de war kan gooien  :nut:

j.heesters3

Hallo Joeri

Mijn voorlaatste brouwsel had ook zoiets. Lijkt  op een flor die ook over sherry in wording ligt. Heb mijn bier (een tripel) gebotteld en het bier is wel te drinken. Een licht zuurtje erin en wat me opvalt is dat het schuim snel weg is en het bier een lichte waas heeft. Mogelijk is het bier geïnfecteerd met een wilde gist. Maar dat is een gissing van mijn kant.  Mogelijk dat andere meer ervaren brouwers op dit forum ons kunnen helpen. Dit was ook voor mij de eerste keer dat ik zoiets meemaakte. Jammer maar heb wel het idee dat mijn bier wel beter wordt met de tijd.

Broudoe

Jos

Oscar

joerivang

Citaat van: Oscar op 20-11-2021  00:34 u:hoera: :hoera: :hoera: :hoera: :proost2: :proost2: :proost2: bottelen...  ^-^ :brouwen:

Hij zit al op fust >:D

hopjesvla

Dit ziet er exact uit als wat ik had met mijn Philly Sour en blauwe bes. Uiteindelijk gebotteld en ongeveer 90% van de flessen was prima te drinken, de andere waren vlak en muf. Al met al blij dat ik gebotteld heb. Apart is dat ik daarvoor hetzelfde bier met frambozen heb gebrouwen en geen problemen heb. Is hoogstwaarschijnlijk toeval, maar apart dat je nu met bosbes hetzelfde probleem heb.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43669.msg657381.html#msg657381

joerivang

Citaat van: hopjesvla op 20-11-2021  12:04 uDit ziet er exact uit als wat ik had met mijn Philly Sour en blauwe bes. Uiteindelijk gebotteld en ongeveer 90% van de flessen was prima te drinken, de andere waren vlak en muf. Al met al blij dat ik gebotteld heb. Apart is dat ik daarvoor hetzelfde bier met frambozen heb gebrouwen en geen problemen heb. Is hoogstwaarschijnlijk toeval, maar apart dat je nu met bosbes hetzelfde probleem heb.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43669.msg657381.html#msg657381

Toevallig dat ik ook met frambozen hetzelfde bier heb gebrouwen en dit ook niet zo ervaren heb, met de frambozen zelf heb ik zelfs de helft niet gepureerd, dus die dreven aan de oppervlakte.

brouwerwaldonk

Ik denk dat het kaam is, een zware infectie gezien de dikke brokken.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-11-2021  12:48 uIk denk dat het kaam is, een zware infectie gezien de dikke brokken.

Nee. Dit hoort bij deze gist! Het is overigens geen standaard biergist maar een Lachancea.

Citaat van: joerivang op 19-11-2021  17:30 uDit is een bier gebrouwen met Philly Sour, dus het doel was al een zuur bier, misschien heb ik nu wat meer zuur erbij gekregen en wordt deze wel super lekker.

Niets mis mee. Ook ik heb dit gezien bij een bier dat ik met deze gist heb laten gisten. Dat is een mooi zuur bier geworden zonder rare smaken. Gisteren nog dikke complimenten gekregen van iemand die liefhebber is van zure bieren.

joerivang

Citaat van: Jacques op 21-11-2021  17:25 uNee. Dit hoort bij deze gist! Het is overigens geen standaard biergist maar een Lachancea.

Dus jij zegt, dat het produceren van deze witte bovenkant door de Philly Sour gist zelf is gekomen? Of komt het alsnog van een ander organisme?

Ik ben ook niet bang dat het bier nu verpest is, alleen mijn eigen geur en smaak, waardoor ik het ten tijde van verpakken (en het maken van deze foto's) niet zelf kon beoordelen.

Jacques

Citaat van: joerivang op 22-11-2021  15:10 uDus jij zegt, dat het produceren van deze witte bovenkant door de Philly Sour gist zelf is gekomen?

Ja. Ik heb het ook gezien toen ik deze gist gebruikte.
Als je zoekt naar afbeeldingen met de zoektermen "philly sour pellicle" dan zie je meer foto's.

Vergelijkbare Topics (7)

20703

Reacties: 14
Gelezen: 4436

1539

Reacties: 4
Gelezen: 3093

43634

Gestart door Timdehart

Reacties: 2
Gelezen: 821

33891

Reacties: 21
Gelezen: 4091

25530

Reacties: 12
Gelezen: 4953

4435

Reacties: 6
Gelezen: 3315

44328

Gestart door Mikel

Reacties: 5
Gelezen: 842

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.