Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag over hoeveelheid bier

Gestart door fortunalars, 14-11-2021 14:09 u

Vorige topic - Volgende topic

fortunalars

Hallo,

Ik ben begonnen met standaard complete bierpakketten te kopen en deze te brouwen maar nu zou ik heel graag zelf wat willen bedenken en oefenen ermee.
Zou graag klein willen beginnen. Ik heb een vergistingemmer waarin ik 5 liter bier in kan vergisten.
Hoe kan ik nu ongeveer weten hoe veel mout ik nodig heb om ongeveer op 5 liter bier uit te komen?

Misschien een rare vraag maar ben net begonnen met brouwen en ben aan het oefenen en me overal aan het inlezen.

goom

Tip 1
Gebruik brouwsoftware zoals bijvoorbeeld BrouwVisie

Tip 2
Lees voor je gaat brouwen een goed bierbrouwboek zoals Verander water in bier

brouwerwaldonk

Vertel ook eens hoe sterk je het bier wil, 5 vol% of 8 of nog meer

fortunalars

Citaat van: brouwerwaldonk op 14-11-2021  14:30 uVertel ook eens hoe sterk je het bier wil, 5 vol% of 8 of nog meer

Ik zou graag wat willen brouwen van rond de 8-9%.
De bierpakketten zaten ook rond de 8%.

Op dit moment zit ik op 5 liter bier hoeveelheid.

Lampje

Citaat van: fortunalars op 14-11-2021  14:09 uHallo,

ik ben begonnen met standaard complete bier pakketten te kopen en deze te brouwen maar nu zou ik heel graag zelf wat willen bedenken en oefenen ermee.
Zou graag klein willen beginnen. Ik heb een vergissingemmer waarin ik 5 liter bier in kan maken.
Hoe kan ik nu ongeveer weten hoe veel mout ik nodig heb om ongeveer op 5 liter bier uit te komen?

Misschien een rare vraag maar ben net begonnen met brouwen en ben aan het oefenen en me overal aan het inlezen.

Toen ik begonnen ben met zelf recepten maken heb ik voor Brewfather gekozen. Daarmee kun je met één druk op de knop recepten naar 5 l zetten. Ik brouw nog steeds met 5 l batches en Brewfather werkt prima.

fortunalars

Citaat van: Lampje op 14-11-2021  16:16 uToen ik begonnen ben met zelf recepten maken heb ik voor Brewfather gekozen. Daarmee kun je met één druk op de knop recepten naar 5 l zetten. Ik brouw nog steeds met 5 l batches en Brewfather werkt prima.

Bedankt voor uw reactie. ik heb het programma nu ook.
Berekent dit programma alle hoeveelheden wat ik nodig heb voor een bepaald bier soort met het aantal liter wat ik wil?

Lampje

Citaat van: fortunalars op 14-11-2021  16:37 ubedankt voor uw reactie. ik heb het programma nu ook.
Berekent dit programma alle hoeveelheden wat ik nodig heb voor een bepaald bier soort met het aantal liter wat ik wil?

Ja, dat kan. Je kunt de installatie kiezen en de batchgrootte. Door het originele recept in te voeren  inclusief de installatie heb je alles één op één. Kies dan voor de installatie de "brewhome 5 L". Brewfather vraagt dan of je het recept wilt schalen. Druk dan op "Ja" en je recept wordt aangepast aan de installatie. Daarnaast kun je bij "Stijlen" ook nog recepten downloaden en aanpassen naar je eigen installatie (in jouw geval "Brewhome 5 L".

fortunalars

Citaat van: Lampje op 14-11-2021  18:25 uJa, dat kan. Je kunt de installatie kiezen en de batchgrootte. Door het originele recept in te voeren  inclusief de installatie heb je alles één op één. Kies dan voor de installatie de "brewhome 5 L". Brewfather vraagt dan of je het recept wilt schalen. Druk dan op "Ja" en je recept wordt aangepast aan de installatie. Daarnaast kun je bij "Stijlen" ook nog recepten downloaden en aanpassen naar je eigen installatie (in jouw geval "Brewhome 5 L".

Bedankt voor uw reactie!

Is batchvollume de hoeveelheid bier die ik ga maken?

Lampje

Citaat van: fortunalars op 14-11-2021  19:04 uBedankt voor uw reactie!

Is batchvollume de hoeveelheid bier die ik ga maken?

Ja, batchgrootte is de hoeveelheid liter bier.

Vergelijkbare Topics (7)

41745

Reacties: 2
Gelezen: 809

27402

Reacties: 17
Gelezen: 8131

18089

Reacties: 40
Gelezen: 18275

2995

Gestart door Jori

Reacties: 5
Gelezen: 4737

35350

Reacties: 7
Gelezen: 2203

21231

Reacties: 9
Gelezen: 2794

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.