Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

BE-134 voor een sterk blond

Gestart door NC92, 09-11-2021 00:07 u

Vorige topic - Volgende topic

NC92

Hallo Allemaal,

Enkele maanden terug heb ik in een grote bestelling een zakje BE-134 gist gekocht. Van de informatie die ik kan vinden is deze voornamelijk geschikt voor saisons, maar sinds ik daar al eerder wat van gebrouwen heb (en nog op moet drinken ;p) zou ik hier graag iets anders mee maken. Ik vroeg me af of deze gist misschien ook geschikt zou kunnen zijn voor het brouwen van een sterke blond, beetje richting de duvel of kwak (hoewel de gist daarvoor te droog is denk ik) maar hoeft geen exacte kloon te zijn.

Voorbeeld recept zou kunnen zijn:
pilsmout
10-15% tarwemout
10-15% suiker
5-10% cCrystal 150 om meer richting de kwak te gaan
Mikken op SG van 1.070 en 30-40 EBU, misschien een kleine late hopgift voor aroma.

De smaak van de gist ken ik niet dus ben benieuwd of jullie denken dat deze hier geschikt voor zou zijn. Suggesties voor andere stijlen ben ik ook wel benieuwd naar ;)

Johan_vL

BE-134 wordt bij mij saison. Ik had je vraag andersom. Eerder een blond gebrouwen met Westmalle gist en hetzelfde recept daarna gebrouwen met BE-134 dat werd een heerlijke saison. Ik heb het idee dat BE-134 niet echt een blond gaat opleveren... wel een lekker bier waarschijnlijk   :nut:

Oxhead

Bij mij leverde de BE-134 een nogal peperig bier op.  Een matige saison maar niet iets sterk blond achtigs.
Ik zou de M-31 of M-41 pakken voor een sterke blonde.

NC92

Ja, voor een blond zou ik zeker een andere gist pakken, maar ik heb deze liggen en wil er wat leuks mee doen ;p. Ik dacht; een Duvel imitatie zou wel moeten lukken, omdat die naar mijn idee niet de zelfde smaken vertoond als een Belgisch blond, en ook veel droger is.

Citaat van: Oxhead op 09-11-2021  10:55 uBij mij leverde de BE-134 een nogal peperig bier op.  Een matige saison maar niet iets sterk blond achtigs.
Ik zou de M-31 of M-41 pakken voor een sterke blonde.
Is dat alleen vanwege de smaak, of ook vanwege de eind SG? Die twee gisten, en anderen die ik in topics voorbij heb zien komen voor Duvel zijn allemaal diastaticus gisten; dan neem ik aan dat je van allemaal mag verwachten dat het eindresultaat kurkdroog wordt? (Niet heel erg mee bekend, dus misschien kan iemand dat uitleggen).

GvB84

Citaat van: NC92 op 09-11-2021  22:43 uJa, voor een blond zou ik zeker een andere gist pakken, maar ik heb deze liggen en wil er wat leuks mee doen ;p. Ik dacht; een Duvel imitatie zou wel moeten lukken, omdat die naar mijn idee niet de zelfde smaken vertoond als een Belgisch blond, en ook veel droger is.
Is dat alleen vanwege de smaak, of ook vanwege de eind SG? Die twee gisten, en anderen die ik in topics voorbij heb zien komen voor Duvel zijn allemaal diastaticus gisten; dan neem ik aan dat je van allemaal mag verwachten dat het eindresultaat kurkdroog wordt? (Niet heel erg mee bekend, dus misschien kan iemand dat uitleggen).

Mijn ervaring  is dat dat zeker niet waar is.
Een sterk blond bier met mj31 en mj41 gaat helemaal niet kurkdroog worden. Ze gaan ver door (bij mij tot 1003). Toch geven ze beide geen droog bier. Mijn laatste sterke blonde had nogsteeds een zoetje. Waarschijnlijk door de nevenvergistingsprocucten.

Oxhead

Citaat van: GvB84 op 09-11-2021  22:56 uMijn ervaring  is dat dat zeker niet waar is.
Een sterk blond bier met mj31 en mj41 gaat helemaal niet kurkdroog worden. Ze gaan ver door (bij mij tot 1003). Toch geven ze beide geen droog bier. Mijn laatste sterke blonde had nogsteeds een zoetje. Waarschijnlijk door de nevenvergistingsprocucten.

Alcohol smaakt zoet dus waarschijnlijk zullen het zware jongens zij geweest. ;)

GvB84

Citaat van: Oxhead op 10-11-2021  10:20 uAlcohol smaakt zoet dus waarschijnlijk zullen het zware jongens zij geweest. ;)

Dat klopt. 9.3%...  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Oxhead op 10-11-2021  10:20 uAlcohol smaakt zoet dus waarschijnlijk zullen het zware jongens zij geweest. ;)

Door de vergisting worden ook esters en glycol aangemaakt. Ook die dragen bij aan de zoetbeleving. Daarnaast hebben we het altijd over de schijnbare vergistingsgraad. De werkelijke vergistingsgraad ligt later omdat er altijd nog restsuikers zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

29863

Gestart door Brouwers

Reacties: 0
Gelezen: 1751

40893

Reacties: 20
Gelezen: 3176

686

Reacties: 8
Gelezen: 9822

29409

Reacties: 27
Gelezen: 8823

39769

Reacties: 6
Gelezen: 1289

18903

Reacties: 4
Gelezen: 1769

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.