Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat zal ik doen met mijn matige weizen?

Gestart door LAM, 18-10-2021 11:55 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Afgelopen zomer heb ik een experimentje gedaan door een weizen te brouwen en de batch te splitsen, om het verschil in smaak van twee gisten uit te proberen. Omdat ik de zogenaamde ferulazuur stap heb overgeslagen, waren beide bieren een beetje saai en muf. Een van de twee batches heb ik ook nog eens te vroeg gebotteld, waardoor twee flessen ontploft zijn en bij de rest van de flessen, het bier langzaam uit het flesje schuimt.
Ik vind het geen probleem om voor een keertje een matig biertje te drinken, maar als er ook Franziskaner in de koelkast staat is de keuze snel gemaakt.
Ik zit nu dus met twee kratten (met halve liters nog wel), met matig weizen bier.
Heeft iemand tips wat ik hiermee kan doen? Ik vind het namelijk zo zonde om het gewoon weg te gooien...

Groetjes LAM

Eric v B

Bewaren tot later op de avond. Dan proeft met het toch niet meer......

Eriks

Citaat van: LAM op 18-10-2021  11:55 uAfgelopen zomer heb ik een experimentje gedaan door een weizen te brouwen en de batch te splitsen, om het verschil in smaak van twee gisten uit te proberen. Omdat ik de zogenaamde ferulazuur stap heb overgeslagen, waren beide bieren een beetje saai en muf. Een van de twee batches heb ik ook nog eens te vroeg gebotteld, waardoor twee flessen ontploft zijn en bij de rest van de flessen, het bier langzaam uit het flesje schuimt.
Ik vind het geen probleem om voor een keertje een matig biertje te drinken, maar als er ook Franziskaner in de koelkast staat is de keuze snel gemaakt.
Ik zit nu dus met twee kratten (met halve liters nog wel), met matig weizen bier.
Heeft iemand tips wat ik hiermee kan doen? Ik vind het namelijk zo zonde om het gewoon weg te gooien...

Groetjes LAM

Je zou er een Bock bier van kunnen maken. Traditioneel gezien is Bock bier, bier dat in de zomer over is gebleven en samen met extra ingrediënten in de herfst tot Bock wordt gebrouwen

LAM

Citaat van: Eriks op 18-10-2021  12:24 uJe zou er een Bock bier van kunnen maken. Traditioneel gezien is Bock bier, bier dat in de zomer over is gebleven en samen met extra ingrediënten in de herfst tot Bock wordt gebrouwen
Dat klinkt interessant! Hoe moet ik dit dan zien? Bock bier is vaak een donkerder biertje dan een gewone Duitse weizen. Behalve lentebock natuurlijk.
Dit wordt een mooi experiment.
Een paar dingen kwamen in me op:
-Oude weizen aanlengen in de maischketel en opnieuw maischen met een donkere mout erbij. (hoe gaat de combi enzymen en alcohol?)
-Eerst koolzuur en alcohol er uit koken voor het maischen?
-Suiker toevoegen om weer tot het gewenste alcoholpercentage te komen?
-Er zitten natuurlijk al stofjes in het bier dat afkomstig is van de gist, de schuimhoudbaarheid zal hier vast door beïnvloed worden. Maar dat neem ik voor lief.

Ps. Het is maar een experiment. Het bier dat ik nu heb is toch niet lekker, dan kan ik er beter mee experimenteren dan het weggooien. Ik hoop geen medebrouwers boos te maken  ;D :proost:

Wijbrouwers

Je zou hem ook kunnen eisbocken. Dan krijg je een zwaardere bier waar de smaken van mout en gist wat sterker naar voren komen.

Je moet dan wel rekening houden dat je tweederde kwijt bent omdat je dat  als ijs houd en weggooit. Resultaat is wel altijd heel verrassend.
Je kan het ook gewoon met 1 flesje proberen uiteraard.

Als je de bier invriest wel even overgieten in een plastic fles en de fles niet meer dan  tweederde vullen i.v.m. uitzetten.

LAM

Citaat van: Wijbrouwers op 18-10-2021  13:24 uJe zou hem ook kunnen eisbocken.
Heb net even opgezocht, zal dat ook eens met een flesje proberen!

Fractus

En je zou het ook nog kunnen mengen met een ander bier, dat schijnt hip te zijn tegenwoordig. https://www.homebrewersassociation.org/how-to-brew/the-art-of-blending-beer/

Eriks

Citaat van: LAM op 18-10-2021  12:47 uDat klinkt interessant! Hoe moet ik dit dan zien? Bock bier is vaak een donkerder biertje dan een gewone Duitse weizen. Behalve lentebock natuurlijk.
Dit wordt een mooi experiment.
Een paar dingen kwamen in me op:
-Oude weizen aanlengen in de maischketel en opnieuw maischen met een donkere mout erbij. (hoe gaat de combi enzymen en alcohol?)
-Eerst koolzuur en alcohol er uit koken voor het maischen?
-Suiker toevoegen om weer tot het gewenste alcoholpercentage te komen?
-Er zitten natuurlijk al stofjes in het bier dat afkomstig is van de gist, de schuimhoudbaarheid zal hier vast door beïnvloed worden. Maar dat neem ik voor lief.

Ps. Het is maar een experiment. Het bier dat ik nu heb is toch niet lekker, dan kan ik er beter mee experimenteren dan het weggooien. Ik hoop geen medebrouwers boos te maken  ;D :proost:

Ik heb het nooit zelf gedaan, maar lijkt me wel leuk om een keer te doen. Alleen nooit iets over gehad wat ik ervoor kon gebruiken
Donkerder bier komt door de donkere mout die je toevoegt. Maar je zult ook nog basis mouten moeten toevoegen
Wat ik vermoed is dat je het bier als maisch water moet zien en eigenlijk opnieuw begint. Smaak blijft, maar de alcohol verdampt als je gaat koken. En dat de smaak blijft klopt ergens ook wel, want Bock bier is niet licht qua smaak
Je kan suiker toevoegen, denk wel handig om de krachtige mout smaak een beetje te dempen (immers 2 keer mout gebruikt
Geen idee wat het met de schuim houdbaarheid doet

Jacques

Citaat van: Eriks op 18-10-2021  12:24 uJe zou er een Bock bier van kunnen maken. Traditioneel gezien is Bock bier, bier dat in de zomer over is gebleven en samen met extra ingrediënten in de herfst tot Bock wordt gebrouwen

Ik denk dat je oud bruin bedoelt in plaats van een bockbier...

Bij een bockbier was het (reclame)verhaal dat het bier is dat gebrouwen is met verse mout en hop. Maar omdat het een tijdje duurt voordat je graan kunt vermouten is dat een verhaal een broodje aap.

De naam bockbier zou een verbastering zijn van Einbeck, de Duitse plaats waar deze bierstijl oorspronkelijk vandaan komt. Overigens kan het hele jaar door bockbier gebrouwen worden.

Citaat van: LAM op 18-10-2021  11:55 uAfgelopen zomer heb ik een experimentje gedaan door een weizen te brouwen en de batch te splitsen, om het verschil in smaak van twee gisten uit te proberen. Omdat ik de zogenaamde ferulazuur stap heb overgeslagen, waren beide bieren een beetje saai en muf. Een van de twee batches heb ik ook nog eens te vroeg gebotteld, waardoor twee flessen ontploft zijn en bij de rest van de flessen, het bier langzaam uit het flesje schuimt.

Het mag niet maar misschien is er iemand die je kent die alcohol stookt?

Eriks

Citaat van: Jacques op 18-10-2021  21:17 uIk denk dat je oud bruin bedoelt in plaats van een bockbier...

Je hebt gelijk, haal ze door elkaar. Maar oud bruin dus  ;D

biking rebel

Groetjes LAM

Weggooien, er van leren, nieuw bier brouwen en de vrijgekomen flesjes gebruiken om te bottelen. Het leven is te kort om slecht bier te drinken.

LAM

Citaat van: biking rebel op 19-10-2021  11:37 uWeggooien, er van leren, nieuw bier brouwen en de vrijgekomen flesjes gebruiken om te bottelen. Het leven is te kort om slecht bier te drinken.
Precies de reden waarom ik er wat lekkers van wil maken :)

Vergelijkbare Topics (7)

25172

Reacties: 9
Gelezen: 4089

15924

Reacties: 22
Gelezen: 14747

31963

Reacties: 5
Gelezen: 1804

38086

Reacties: 13
Gelezen: 2214

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.