Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waterslot zuigt water naar binnen bij koelen

Gestart door Pietjebrouwketel, 05-09-2021 20:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Pietjebrouwketel

Beste medebrouwers,

Ik heb het probleem dat het waterslot van mijn vergistingstank water naar binnen zucht als mijn chiller begint te koelen.

Dit probleem doet zich vooral voor als ik na het vergisten de inhoud van de tank terug wil koelen naar 3 graden om te lageren.

Ik gebruik ondertussen al een slang met emmer als waterslot omdat er bij gebruik van een normaal waterslot deze zo leeg staat.

Is dit een bekend verhaal bij jullie, hoe doen jullie dit?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Grtzz Pietje Brouwketel

Jacques

Ja dat is een heel bekend verschijnsel. Door afkoeling krimpt het volume van een gas.

Doe geen water in je waterslot tijdens het koelen. In plaats daarvan stop je propje watten in de opening van het waterslot. Na het afkoelen kun je de watten verwijderen en het waterslot vullen met water.

Derp

Als je googled op "anti suck back cold crash" dan vind je eea aan oplossingen. In het kort:

- Een ballon of andere zak met CO2 in plaats van je waterslot doen voor je gaat koelen
- Er zijn ook hele bouwwerken met 2 potten met slangen ertussen zodat je eerst een pot CO2 hebt van je vergisting en dan de tweede pot met starsan hebt. Dan trek je die starsan niet meteen terug

Makkelijkste is de eerste oplossing.

JanDeGraaff

Citaat van: Derp op 06-09-2021  09:42 uMakkelijkste is de eerste oplossing.
Ik snap de gedachte erachter wel – geen zuurstof inslag – maar je hebt volgens mij nog steeds het probleem dat je waterslot leeggezogen wordt... Lucht of CO2 maakt in dat geval geen verschil. Het voorkomen van een leeggezogen waterslot is wat Pietje wil.

(Ik heb hier overigens geen ervaring mee; ik kan niet cold-crashen. Ik kan het dus heel goed mis hebben..)

Maran van Brakel

Als ik van tevoren weet dat ik ga cold-crashen, dan gebruik ik ook een slang met emmertje.
Een halve meter slang is dan ruim voldoende voor 20-25 liter.
Is helaas niet echt veel aan te doen dat hij gaat "zuigen" als de temperatuur flink zakt.

joenedu

Helemaal leegzuigen kan je volgens mij niet voorkomen, maar dan is CO2 terug zuigen beter dan water lijkt me.
Ik heb ook zoiets, dit is niet mijn opstelling.

Bij coldcrash wordt de eerste fles leeggezogen, die weer minimaal water uit de tweede fles zuigt. Die eerste fles vult zich met koolzuur van de vergisting.

Arthur B

Dat is best handig!

Het is me ook al eens opgevallen dat tijdens het laatste deel van de vergisting (bij temperatuurschommelingen) dit fenomeen ook op kan treden. Daarom gebruik ik meestal ook een slang.

CeesM

Waarvoor coldcrashen?
CiteerCold crash is het koelen van je bier lager dan de koelkast temperatuur waar je later je bier in koelt, het voordeel dat je hebt is dat je later geen koud waas gaat hebben in je bier daar dit bij de cold crash uitzakt. De waas die dan uitzakt is wel een smaak komponent in je bier.

Derp

Citaat van: JanDeGraaff op 06-09-2021  09:58 uIk snap de gedachte erachter wel – geen zuurstof inslag – maar je hebt volgens mij nog steeds het probleem dat je waterslot leeggezogen wordt... Lucht of CO2 maakt in dat geval geen verschil. Het voorkomen van een leeggezogen waterslot is wat Pietje wil.

(Ik heb hier overigens geen ervaring mee; ik kan niet cold-crashen. Ik kan het dus heel goed mis hebben..)
Ik was wat onduidelijk :) Je vervangt dus het waterslot door een slangetje met een ballon / zak CO2 eraan. Dus het waterslot is volledig weg.

Johan_vL

Wat voor ballon gebruik je dan? een conservatieve rubber ballon? Een nog beter alternatief is een Thomas de trein ballon of zoiets dergelijks, die hebben een aliminium "lining" die ballonnen gebruiken we ook wel eens op het lab, bovenop kolomexperimenten om gas op te vangen en zijn minder permeabel dan een 'normale' feestballon...

Oscar

Citaat van: Pietjebrouwketel op 05-09-2021  20:29 uIs dit een bekend verhaal bij jullie, hoe doen jullie dit?

Stukje basis natuurkunde... :brouwen: :biersmile: ^-^

JanDeGraaff

Citaat van: Derp op 06-09-2021  16:29 uIk was wat onduidelijk :) Je vervangt dus het waterslot door een slangetje met een ballon / zak CO2 eraan. Dus het waterslot is volledig weg.
Aaaaaahhhhhhhhh, dat is inderdaad een heel stuk duidelijker. Dat zal wel werken, ja.

Citaat van: Johan_vL op 06-09-2021  17:47 uEen nog beter alternatief is een Thomas de trein ballon of zoiets dergelijks, die hebben een aliminium "lining" die ballonnen gebruiken we ook wel eens op het lab, bovenop kolomexperimenten om gas op te vangen en zijn minder permeabel dan een 'normale' feestballon...
Zoals Johan al aangeeft, dan kun je best zo'n ballon met 'lining' gebruiken. Wij hebben hier zo'n ballon die al bijna 15 jaar opgeblazen is zonder enige drukverlies... Sterker nog, de afbeelding is inmiddels wel aan het vervagen, maar de ballon is nog steeds zo vol en strak als op dag 1. Ongelooflijk!

Jacques

Citaat van: Jacques op 05-09-2021  21:54 uDoe geen water in je waterslot tijdens het koelen. In plaats daarvan stop je propje watten in de opening van het waterslot. Na het afkoelen kun je de watten verwijderen en het waterslot vullen met water.

Ik heb de optie van het gebruik van terugslagklep niet vermeld. Als je dat gebruikt moet je gistvat stevig zijn door het ontstaan van onderdruk. Die onderdruk kun je opheffen door het inblazen van CO2.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.