Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoogezandster American Red Ale

Gestart door MaartenM, 04-09-2021 12:31 u

Vorige topic - Volgende topic

MaartenM

Beetje geografisch bijzondere (en on-originele) naam, maar een American Red Ale, gebaseerd om het recept van Zainasheff met een paar wijzigingen:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHoogezandster American Red Ale
Kenmerk
Brouwdatum28/08/2021
BiertypeAmber-Red (american)
Aantal liters21
Gewenst begin SG1074 (8.0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater31.3 liter
Maischdikte3.4 l/kg
Maischwater24.0 liter
Spoelwater7.3 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur85 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid61 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout, zomer gerst79.4 %5.550 kg5 EBC
Munchener mout (CM)6.4 %0.450 kg24 EBC
Crystal malt6.4 %0.450 kg130 EBC
Dark crystal malt3.2 %0.227 kg300 EBC
Coffee Viking1.2 %0.085 kg500 EBC
Pale crystal mout3.2 %0.227 kg60 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Mosaic11.6 %40 gr60 minuten51 EBU
Cascade6.0 %20 gr10 minuten5 EBU
Mosaic11.6 %10 gr10 minuten5 EBU
Cascade6.0 %30 gr0 minuten0 EBU
Mosaic11.6 %30 gr0 minuten0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortCML Bearn Clipper (New England)
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C60 minuten3.4 l/kg
278°C5 minuten3.4 l/kg

De kleuren kloppen niet helemaal en de berekende eind kleur komt niet overeen met Zainasheff of Brewfather; volgens hen komt hij zo rond de 40 EBC uit. Ben nu aan het warmen naar 78 graden :D

Ik voeg 2 zakjes gist toe. Enige twijfelpunt was of ik de laatste hopgift als vlam-uit of als dryhop zou doen...

MaartenM

21,5 L met begin SG 1.068 in het vat op 19 ºC.

MaartenM

De meetproblemen die ik bij mijn alt had houden niet op, ondanks herkalibrering ispindel :(

Na 3 dagen:

Ispindel: 1.019
Hydrometer: 1.032
Refractometer: 1.040

Schiet mij maar lek.... in ieder geval gist afgetapt en hij ruikt heerlijk...

Deel van afwijking komt vast doordat dit afgetapte monster niet helemaal helder was, maar zó veel verschil...

Jacques

Het lijkt mij sowieso verstandig om een nieuwe hydrometer aan te schaffen. In het alt topic kwamen we immers tot de conclusie dat die afweek...

MaartenM

De refractometer had ik eigenlijk als vervanginging en de gemiddelde afwijking was 2 punten tpv de refractometer en gaf te hoog aan. Is de refractometer gevoeliger voor gist in het monster?

Eric v B

Citaat van: MaartenM op 07-09-2021  20:16 uDe meetproblemen die ik bij mijn alt had houden niet op, ondanks herkalibrering ispindel :(

Na 3 dagen:

Ispindel: 1.019
Hydrometer: 1.032
Refractometer: 1.040

Schiet mij maar lek.... in ieder geval gist afgetapt en hij ruikt heerlijk...

Deel van afwijking komt vast doordat dit afgetapte monster niet helemaal helder was, maar zó veel verschil...

Hoe kom je aan de 1.040 van de refractometer? Afgelezen of omgerekend?

MaartenM

Die heb ik afgelezen ik kan zowel brix als sg aflezen

Johan_vL

start SG dus OG = 1074 (18 brix)
refractometer FG = 1040 (10 brix) gecorrigeerd voor alc betekent dit sg 1020 je ispindel met 1019 zit er dus niet veel vanaf.

Jacques

Citaat van: MaartenM op 07-09-2021  22:27 uIs de refractometer gevoeliger voor gist in het monster?

Ja. De gistcellen zorgen voor verstrooiing van het licht. Je hoort een monster eerst te filteren voordat je een meting doet.

Jacques

Citaat van: MaartenM op 08-09-2021  16:29 uDie heb ik afgelezen ik kan zowel brix als sg aflezen

Ok, daar hebben we oorzaak van de niet te begrijpen verschillen...

MaartenM

Dank voor de reacties, dat verklaard een hoop; nooit gedacht aan een alcohol correctie... Dan ga ik er maar van uit dat de hydrometer ook door zwevende gist een verkeerd beeld geeft!

Jacques

Citaat van: MaartenM op 09-09-2021  09:07 uDank voor de reacties, dat verklaard een hoop; nooit gedacht aan een alcohol correctie... Dan ga ik er maar van uit dat de hydrometer ook door zwevende gist een verkeerd beeld geeft!

Zwevende gist geeft bij een hydrometer veel minder een vertekend beeld dan bij een refractometer.
Een refractometer is een optisch instrument dat werkt met de brekingsindex van een vloeistof. Als sprake is van twee mengsel van twee vloeistoffen (water en alcohol) dan klopt de schaal niet meer. Wanneer er deeltjes in de vloeistof zit wordt het licht verstrooid en klopt de meting ook niet meer.
Bij een hydrometer is de dichtheid iets anders als er gist in je bier zit. Meestal is dan nog vergisting aan de gang en bevat het bier vrij veel koolzuur. Koolzuubelletjes kunnen je hydrometer omhoog tillen. Daarom moet een monster eerst ontgassen.

MaartenM

Vandaag gebotteld met 4 g/L suiker. Eind SG volgens ispindel: 1.013, volgens hydrometer en (gecorrigeerde) refractometer: 1.020

Ziet er goed uit, ruikt en smaakt heerlijk en het bottelen met mijn vulmachientje was zo maar klaar! Opbrengst 62 flesjes

MaartenM

Het bier is mooi donkerrood van kleur; smaak is goed, vol, moutig, alcohol en fruit. Enige puntje is dat het schuim bij openen langzaam omhoog komt; lijkt niet volledige vergisting dus. Het SS was meerder dagen stabiel, en hij heeft bijna 2 weken gestaan wat ook voldoende zou moeten zijn... diastatische gist dan?

Snelbier

Citaat van: MaartenM op 10-10-2021  13:15 uHet bier is mooi donkerrood van kleur; smaak is goed, vol, moutig, alcohol en fruit. Enige puntje is dat het schuim bij openen langzaam omhoog komt; lijkt niet volledige vergisting dus. Het SG was meerder dagen stabiel, en hij heeft bijna 2 weken gestaan wat ook voldoende zou moeten zijn... diastatische gist dan?
Gist CML Clipper nooit gebruikt, maar de Engelse associatie krijg ik S04-bibbers van als https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,43579.msg660036.html#msg660036
Hoeft géén diastaticus te zijn om ver (en traag) door te gisten..
Diastatici maken een enzym aan dat moeilijke suikers beter vergistbaar maakt, maar zegt weinig over effect op totale vergistingsgraad..
 Duvel-gist zou diastaticus zijn, maar totaal SVG ~75%.  Inefficiënt op alle fronten, laat van alle suikers wat liggen. Daarom misschien zo uniek, minder gevoelig voor maischschema?.
  Fermentis US05 is géén diastaticus, maar toch een svg van ~81%. Verteert makkelijke suikers heel efficiënt, en bijna niets van moeilijkere suikers.
- S04 (=NIET CML Clipper) blijft me verrassen met doorgisten na bottelen, ondanks wekenlang stabiel SG tot bottelen.  Laatste maal 3pt doorvergist, lijkt nu stabiel.
- Wat is je SG nu? Hoever gedaald na bottelen?
Proost,  Snelbier

Vergelijkbare Topics (7)

18335

Gestart door dennis

Reacties: 9
Gelezen: 4096

4628

Reacties: 82
Gelezen: 22421

26641

Reacties: 21
Gelezen: 6220

8911

Gestart door thibolleke

Reacties: 5
Gelezen: 1958

35870

Reacties: 23
Gelezen: 5002

43966

Reacties: 3
Gelezen: 677

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.