Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kleine brouwerij om te kijken

Gestart door HarmJan, 29-07-2021 17:07 u

Vorige topic - Volgende topic

HarmJan

Beste hobbybrouwers, na meer dan 10 jaar hobbybrouwen is de kogel door de kerk en wil ik 1 a 2 dagen minder gaan werken en op een kleine schaal een brouwerij opstarten. Met als grootse doel een stuk levensplezier, doen wat je leuk vind. Zeker omdat het besef er wel is dat dit niet een keuze voor het geld gaat zijn.

Volgende week heb ik nog een week vakantie over en ik was heel benieuwd of jullie nog 1 of 2 leuke kleine brouwerijen kennen waar ik een keer kan meekijken hoe zij het doen? Wellicht dat je zelf een soortgelijke stap hebt gemaakt en het leuk vindt? Ik hoor graag de suggesties 😀

Oscar

Wil je op kleine schaal ketels gaan neer zetten? Of gaan huurbrouwen?  :brouwen:

Brouwerij KOR

Deze ga ik even volgen :)
Ben je van plan te brouwen voor verkoop en een accijnsgoederenplaats in te richten?

Ik heb mezelf zojuist ingeschreven bij kvk als Brouwerij KOR ik ben van plan workshops en proeverijen te gaan geven aan huis. Helaas kan ik geen accijnsgoederenplaats inrichten.

Gr Ruud

HarmJan

@Oscar: Op dit moment wil ik op kleine schaal ketels neerzetten. De charme van het zelf alles in de hand hebben biedt denk ik ook een stuk arbeidsvreugde.

@Kor: dat ben ik op zich wel van plan. Welke regio zit je?

Brouwerij KOR

Citaat van: HarmJan op 30-07-2021  21:27 u@Oscar: Op dit moment wil ik op kleine schaal ketels neerzetten. De charme van het zelf alles in de hand hebben biedt denk ik ook een stuk arbeidsvreugde.

@Kor: dat ben ik op zich wel van plan. Welke regio zit je?
Vlijmen bij Den Bosch

Jacques

Citaat van: HarmJan op 29-07-2021  17:07 uBeste hobbybrouwers, na meer dan 10 jaar hobbybrouwen is de kogel door de kerk en wil ik 1 a 2 dagen minder gaan werken en op een kleine schaal een brouwerij opstarten. Met als grootse doel een stuk levensplezier, doen wat je leuk vind. Zeker omdat het besef er wel is dat dit niet een keuze voor het geld gaat zijn.

Volgende week heb ik nog een week vakantie over en ik was heel benieuwd of jullie nog 1 of 2 leuke kleine brouwerijen kennen waar ik een keer kan meekijken hoe zij het doen? Wellicht dat je zelf een soortgelijke stap hebt gemaakt en het leuk vindt? Ik hoor graag de suggesties 😀

Er zijn in Nederland heel veel brouwerijen. In allerlei soorten en maten. Wat voor brouwerij wil je opzetten? Als je dat weet dan kun je gericht afspraken maken om bij toekomstige collega's op bezoek te gaan. Bij veel brouwerijen gaan de deuren open als je uitlegt wat je wilt. Zelf ben ik bij heel veel brouwerijen op bezoek geweest.

Edwin brouwt

Hallo HarmJan,

Ik weet niet in welke regio je zit, maar ik was pas bij stadsbrouwerij Dordrecht en die hebben (voor zover ik kon zien) een paar 50 liter pannen staan en doen het volgens mij heel leuk.

Over de kwaliteit van het bier heb ik geen oordeel, maar wel heel vriendelijke mensen.
https://www.stadsbrouwerijdordrecht.nl
Dat kan je vast een keer terecht.

Rinus

Citaat van: EdwinBrouwt op 31-07-2021  09:19 uIk weet niet in welke regio je zit, maar ik was pas bij stadsbrouwerij Dordrecht en die hebben (voor zover ik kon zien) een paar 50 liter pannen staan en doen het volgens mij heel leuk.
Dat kan ik bevestigen, ik heb van hun de pneumatische capper ooit over genomen, nog altijd een super ding!
Erg aardige man die mij nog even (prive) heel enthousiast over de brouwerij wist te vertellen.
Het is kleinschalig, overzichtelijk, netjes en goed georganiseerd.
Ze helpen ook nog eens een keer jongeren weer op gang in de maatschappij.

Ik zou daar zeker een rondleiding doen!

bertvandermeer

Probeer de brouwerij van fam Diks op Texel eens.
Maurice Diks kan je veel vertellen.
Hij kan je veel tips  geven over het opzetten van een brouwerij.

Heb je ook nog een leuk uitje naar Texel.

Bram86

HarmJan

Heren, bedankt voor de suggesties ik ga even kijken waar ik heen zal gaan.  :D

Qua regio zit ik in Zwolle/Kampen. Hebben jullie ook suggesties wat meer in de regio?

Drents Hopbier

Fractus

Ik zou even op de website van nederlandsebiercultuur kijken, zoals Hopbier hierboven ook noemt. Zij hebben een overzicht van alle brouwerijen in Nederland, en ook of ze eigen ketels hebben of niet. Daar kun je zeker wat leuke brouwerijen in de regio vinden :)

Jacques

Wijbrouwers

Even over de accijnsgoederenplaats. Ik heb het forum doorgespit en zie diverse kleine brouwerijen die in een schuur een AGP hebben ingericht.
Lees ik echter de site van de belastingdienst dan staat er dat voor het afgeven van een vergunning accijnsgoederenplaats er minstens 40.000 liter per jaar opgeslagen moet worden.

Is dit een nieuwe regel? Dan is het toch niet meer mogelijk om als kleine brouwer te starten?

Martijn0172

Naast het huurboruwen beschik ik over een kleine nano-brouwerij. Men heeft het altijd over de AGP. Maar het verkrijgen van een AGP is peanuts met het verkrijgen van de milleuvergunningen, onderschat dit niet. In mijn geval was de AGP binnen 3 weken geregeld, de milleuverguning duurde een half jaar en kostte heel wat meer hoofdpijn.

Martijn0172

Citaat van: Wijbrouwers op 09-09-2021  10:01 uEven over de accijnsgoederenplaats. Ik heb het forum doorgespit en zie diverse kleine brouwerijen die in een schuur een AGP hebben ingericht.
Lees ik echter de site van de belastingdienst dan staat er dat voor het afgeven van een vergunning accijnsgoederenplaats er minstens 40.000 liter per jaar opgeslagen moet worden.

Is dit een nieuwe regel? Dan is het toch niet meer mogelijk om als kleine brouwer te starten?

Dit gaat over opslaan (importeren en exporteren) niet over produceren

Wijbrouwers

Oke, dus het opslaan van de door de brouwerij vervaardigde goederen valt daar dan niet onder. Dat is duidelijk.

@Martijn Misschien omdat de mensen van de belastingdienst meer als boeman  klinken dat men daar banger voor is.
Milieuvergunning lijkt mij inderdaad moeilijker.
Als ik naar onze hobby brouwerij kijk dan zal een AGP geen probleem worden.
De  inrichting van de brouwerij is dusdanig dat aan HACCP voldaan kan worden.
Een milieuvergunning wordt lastiger. Wij hebben bij ons huis  geen riool. Toilet gaat in een septictank en het overige vuil water wordt geloosd in de sloot (met tussenkomst van een aantal bezinkputten). Uiteraard hebben wij een vergunning voor dit lozen. Na een check bij Rijksoverheid en AIMonline.nl zouden wij voldoen met een OBM, omgevingsvergunning beperkte milieutoets. Het lozen op het oppervlaktewater is door de kleinschaligheid van de brouwerij toegestaan.

Hetzelfde kan spelen bij locaties met gescheiden riool e.d. Dat zijn wel dingen waar men rekening mee moet houden.

Baukert

Zelf ben ik een tijdje terug bij een brouwerij in Egmond geweest, ook zeker een aanrader! https://www.brouwerijegmond.nl/

En prima te combineren met een proeverijtje  :biersmile:

Luie Donder

Citaat van: Brouwerij KOR op 30-07-2021  08:05 uDeze ga ik even volgen :)
Ben je van plan te brouwen voor verkoop en een accijnsgoederenplaats in te richten?

Ik heb mezelf zojuist ingeschreven bij kvk als Brouwerij KOR ik ben van plan workshops en proeverijen te gaan geven aan huis. Helaas kan ik geen accijnsgoederenplaats inrichten.

Gr Ruud

Complimenten over jouw website, ziet er erg leuk en overzichtelijk uit.

CeesM

Citaat van: Wijbrouwers op 09-09-2021  13:42 uWij hebben bij ons huis  geen riool. Toilet gaat in een septictank en het overige vuil water wordt geloosd in de sloot (met tussenkomst van een aantal bezinkputten). Uiteraard hebben wij een vergunning voor dit lozen. Na een check bij Rijksoverheid en AIMonline.nl zouden wij voldoen met een OBM, omgevingsvergunning beperkte milieutoets. Het lozen op het oppervlaktewater is door de kleinschaligheid van de brouwerij toegestaan.

Ik kan niet bedenken wat er bij een brouwerij aan vervuild water over blijft. Of je moet elke keer je brouwsels door de gootsteen lozen. Maar doet dat dan door de WC, is extra voeding voor de bacteriën in je septietank. ;)

seed7

Citaat van: Martijn0172 op 09-09-2021  10:29 ude milleuverguning duurde een half jaar en kostte heel wat meer hoofdpijn.

Zo ingewikkeld is het niet, die omgevingsvergunning. Het is een kwestie van goed omschrijven wat je waar doet en waarom, hoeveel energie, uitstoot etc. Verdere hinder als gevolg van verkeersbewegingen etc. omschrijven. Goede tekeningen helpt. Ik brouw in een inpandige garage, midden in een woonwijk. AGP, postzegelbestemming, extra huisnummer en omgevingsvergunning heeft me de minste moeite gekost.
Verder kun je eerst een "adviesaanvraag" doen, je vergunningsaanvraag wordt dan als 'echt' behandeld en je krijgt feedback bij eventuele tekortkomingen. Is het goed dan is het geheel een hamerstuk in de volgende raadsvergadering.

Iets heel anders was de juiste nutsaansluitingen op de juiste plek te krijgen (duurde een maand of 7-8) en de aannemer aan de gang te houden (duurde bijna een jaar).

Ingo

seed7

Citaat van: CeesM op 10-09-2021  10:08 uIk kan niet bedenken wat er bij een brouwerij aan vervuild water over blijft.

Het geldt niet voor de kleintjes, maar grote gistlozingen op het riool kunnen er voor zorgen dat de waterzuivering van slag raakt. Het bio-evenwicht gaat dan naar de knoppen. Een mailtje naar die club is vaak voldoende om een briefje met geen bezwaar te krijgen. Moet officieel ook bij het lozen van mislukte batches, het is voornamelijk een kwestie van even melden.

Ingo

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 09-09-2021  10:29 uNaast het huurboruwen beschik ik over een kleine nano-brouwerij. Men heeft het altijd over de AGP. Maar het verkrijgen van een AGP is peanuts met het verkrijgen van de milleuvergunningen, onderschat dit niet. In mijn geval was de AGP binnen 3 weken geregeld, de milleuverguning duurde een half jaar en kostte heel wat meer hoofdpijn.

Je hebt milieuvergunningen en milieuvergunningen...

Een omgevingsvergunning beperkte milieutoets (OBM) is een soort light vergunning. Aan de aan van aangeleverde gegevens wordt na gedaan of voldaan wordt aan algemene regels die in het Activiteitenbesluit staan. Het kan zijn dat de gegevens onvoldoende zijn om de aanvraag goed te kunnen beoordelen. In dat geval kan de gemeente vragen om aanvullende gegevens. De termijn van 8 weken wordt dan opgeschort voor de periode dat de gegevens nog niet aangeleverd.

Als een bierbrouwerij niet past in het bestemmingsplan (dat is meestal het geval) dan is er ook een vergunning nodig voor het afwijken van het bestemmingsplan. In een dergelijk geval moet de gemeenteraad een zogenaamde verklaring van geen bedenkingen (vvgb) afgeven. Eerst wordt een ontwerp vvgb genomen. De buurt kan vervolgens zienswijzen (lees bezwaren) inbrengen waarna de gemeenteraad een definitieve vvgb kan afgeven. Als er afgeweken moet worden van het bestemmingsplan dan is de termijn voor het afgeven van een vergunning 26 weken. Echter vaak is deze langer omdat de raad van een gemeente meestal maar 1 keer per maand vergadert. Ook kan het zijn dat het voorstel vooraf besproken wordt in een raadscommissie voorafgaande aan de behandeling in de gemeenteraad.

Martijn0172

Het klopt dat in mijn geval afgeweken moest worden van het bestemmingsplan. Maar gezien een brouwerij in de milleucatogorie 4.2 valt, komt dit vrij vaak voor. Als je ervaring hebt met vergunning aanvragen en de procedures weet, dan zal het inderdaad allemaal mee vallen. Voor mensen die dit niet hebben, zal het wel wat lastiger zijn. Het was voor mij een nieuwe (bureacratische) wereld waar ik veel zaken voor moest uitzoeken en op papier moest zetten. Het is niet onoverkomelijk, maar er komt zeker meer bij kijken dan de aanvraag voor de AGP welke altijd terug komt in topics als deze.

Vergelijkbare Topics (7)

40498

Reacties: 51
Gelezen: 5013

12446

Reacties: 17
Gelezen: 6410

33853

Reacties: 25
Gelezen: 7363

21153

Gestart door De Pajot

Reacties: 20
Gelezen: 9638

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.