Temperatuursensor vergeten, bier naar 45 graden. Wat doet dat met de smaak?

Gestart door Edwin brouwt, 19-07-2021 23:18 u

Vorige topic - Volgende topic

JanDeGraaff

Citaat van: Jeroen76 op 17-08-2021  19:57 uTsja en weet ook niet of de Tilt software beschermd is.
Ja, dat is het.
Citaat van: Jeroen76 op 17-08-2021  19:57 uSlurpt Bluetooth niet veel meer energie dan WIFI?
Valt wel mee, kennelijk:
Elke Tilt wordt gekalibreerd en klaar voor gebruik geleverd met een vooraf geïnstalleerde batterij die 12-24 maanden meegaat, afhankelijk van het gebruik.

De iSpindel lost dit op door in 'deep sleep' te gaan tussen de metingen. Maar, 12-24 maanden haalt ie echt niet, ondanks de veel grotere 18650 batterij in de iSpindel. De Tilt gebruikt een 3V CR123A batterij.

Edwin brouwt

Mijn Tilt is verbonden met een raspberry pi die naast de koelkast hangt. De Tilt heeft volgens zoiets als 'low energy' bluetooth, dus die loopt niet heel snel leeg.
Ook schakelt ie zichzelf "uit" wanneer de tilt verticaal wordt neergezet.

De raspberry pi hangt via wi-fi aan het internet en stuurt alle data naar brewfather.

Brewfather heeft inderdaad nog geen alarm functie...

JanDeGraaff

Citaat van: EdwinBrouwt op 17-08-2021  20:47 uMijn Tilt is verbonden met een raspberry pi die naast de koelkast hangt. De Tilt heeft volgens zoiets als 'low energy' bluetooth, dus die loopt niet heel snel leeg.
Ook schakelt ie zichzelf "uit" wanneer de tilt verticaal wordt neergezet.

De raspberry pi hangt via wi-fi aan het internet en stuurt alle data naar brewfather.

Brewfather heeft inderdaad nog geen alarm functie...
Ik weet niet wat de TiltPi software allemaal kan, maar zitten daar geen alarmfuncties in? Ik zag dat er een V2 is. Overigens kan die naar meerdere Cloud and andere oplossingen tegelijk data sturen
CiteerLog to an unlimited number of cloud logging services at the same time.
Misschien kun je in Ubidots een alarm maken? Of ergens anders?

Edwin brouwt

Citaat van: JanDeGraaff op 17-08-2021  21:50 uIk weet niet wat de TiltPi software allemaal kan, maar zitten daar geen alarmfuncties in? Ik zag dat er een V2 is. Overigens kan die naar meerdere Cloud and andere oplossingen tegelijk data sturen Misschien kun je in Ubidots een alarm maken? Of ergens anders?

Hmmm, leuk idee. Ik denk dat ik zelf iets te schrijven om de waardes in te lezen :)

In de standaard tilt app zou ik misschien wel alarmen kunnen instellen, maar dan moet mijn device (gsm/tablet) verbonden zijn aan een dus in de buurt. Mijn vergistingsvat is een RVS cct, dus het device moeten altijd in de buurt van de tilt zijn...

Dat is het mooie van de combi raspPi/Brewfather: je kunt overval alle waarde inzien.

Jeroen76

Citaat van: JanDeGraaff op 17-08-2021  19:49 uDe Tilt werkt met Bluetooth en dat kan de Nautilis Relay niet aan. Die is gebaseerd op een ESP8266 en die heeft alleen WiFi..

Voor zover ik weet moet de Tilt ook altijd via een telefoon contact zoeken met Brewfather om de gegevens door te geven of je moet een TiltPi opzetten. De Tilt kan niet zelf direct data verzenden naar Brewfather; daar zit altijd een Relay tussen. Een "Nautilis Relay" op basis van een ESP32 zou dan wel weer kunnen, maar dan moet de maker wel weer gaan sleutelen. En hij krijgt verschillende firmware versies om te onderhouden; moet je ook maar willen.
Dat is makkelijk op te vangen door een (oude) telefoon het verbindingsklusje op te laten knappen en die dan in de buurt van je tilt te zetten. Lijkt mij vreemd als Brewfather geen alarm kan afgeven bij te hoge of lage temperaturen. Dus dan is Edwin's probleem opgelost en hoeft hij niet zelf te gaan klussen.

Voor mij zou de Tilt alleen hier door al afvallen, wetende dat er makkelijkere apparaten zijn die een veel breder scala aan mogelijkheden hebben.

Gr. Jeroen

JanDeGraaff

Citaat van: Jeroen76 op 18-08-2021  10:04 uVoor mij zou de Tilt alleen hier door al afvallen, wetende dat er makkelijkere apparaten zijn die een veel breder scala aan mogelijkheden hebben.
Achteraf is mooi wonen...

Als je al een Tilt hebt ga je niet snel iets anders kopen. Het ding werkt op zich prima. En als Edwin de sensor van zijn Inkbird gewoon met een stukje duct-tape had vastgezet, hadden wij het hier niet over gehad ;)

Anyways, Brewfather kan inderdaad geen alarmen zetten.
Ik zie de toegevoegde waarde daar ook niet zo van. In de webapp heeft het weinig zin, want die heb je niet de hele dag openstaan. In de telefoon-App zou nog wel kunnen, maar dan moet je maar net in de buurt zijn. Als je op je werk zit of, veel erger, in het buitenland, kun je er toch niks aan doen tot je weer thuis bent. Levert alleen een hoop stress op. En als je op de App kijkt, zie je wel dat de temperatuur is opgelopen (zie de grafiek in reactie #2). Overigens zul je de notificaties op je telefoon goed moeten instellen wil je de waarschuwing krijgen.. Ik heb nu al als ik brouw met Brewfather ik de alarmen voor de volgende brouwstap pas krijg als ik mijn telefoon ontgrendel (iOS). Geen flauw idee hoe dat komt..

Voor Edwin's probleem is dat stukkie duct-tape toch handiger...

Jeroen76

Citaat van: JanDeGraaff op 18-08-2021  14:10 uAchteraf is mooi wonen...

Als je al een Tilt hebt ga je niet snel iets anders kopen. Het ding werkt op zich prima. En als Edwin de sensor van zijn Inkbird gewoon met een stukje duct-tape had vastgezet, hadden wij het hier niet over gehad ;)

Anyways, Brewfather kan inderdaad geen alarmen zetten.
Ik zie de toegevoegde waarde daar ook niet zo van. In de webapp heeft het weinig zin, want die heb je niet de hele dag openstaan. In de telefoon-App zou nog wel kunnen, maar dan moet je maar net in de buurt zijn. Als je op je werk zit of, veel erger, in het buitenland, kun je er toch niks aan doen tot je weer thuis bent. Levert alleen een hoop stress op. En als je op de App kijkt, zie je wel dat de temperatuur is opgelopen (zie de grafiek in reactie #2). Overigens zul je de notificaties op je telefoon goed moeten instellen wil je de waarschuwing krijgen.. Ik heb nu al als ik brouw met Brewfather ik de alarmen voor de volgende brouwstap pas krijg als ik mijn telefoon ontgrendel (iOS). Geen flauw idee hoe dat komt..

Voor Edwin's probleem is dat stukkie duct-tape toch handiger...
Je zou dan natuurlijk je Inkbird uit kunnen zetten vanuit je strandstoel of de temperatuur wijzigen, zodat het verwarmen of koelen stopt.

Maar goed het idee is duidelijk [emoji6]

Gr. Jeroen

Vergelijkbare Topics (7)

30207

Reacties: 11
Gelezen: 3898

20939

Reacties: 4
Gelezen: 1575

34152

Gestart door ChrisH1986

Reacties: 5
Gelezen: 1505

23747

Reacties: 11
Gelezen: 9054

11205

Reacties: 34
Gelezen: 12726

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.