Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Oorzaak slechte schuimhoudbaarheid

Gestart door Jannesb, 22-06-2021 16:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Jannesb

Beste mensen,

Wij als hobbybrouwers hebben een probleem met onze Tripel.

De schuimhoudbaarheid is bagger en na het inschenken (schoon glas) verdwijnen de bellen bijna direct en wat over blijft is een amber kleurige Ranja achtig uiterlijk. (Smaak is top by the way)

We zijn naarstig op zoek naar de mogelijke oorzaak en in het verleden is het ons prima gelukt om een Tripel te brouwen met een fraaie lang aanhoudende schuimkraag.

We hopen dat jullie ons kunnen helpen en misschien zijn er brouwers die in het verleden een zelfde probleem zijn tegengekomen.

Ik zal eerst het recept hieronder delen en daaronder de stappen die we al geprobeerd hebben om verbetering aan te brengen.

Batch Size
18.16 L
Losses
2 L
Boil Time
60 mins
Mash Efficiency
80%
Mash Volume
18.98 L
Sparge Volume
8.77 L
OG (SG)
1.079
FG (SG)
1.012
IBU
26.2
Colour (EBC)
12.4
ABV
8.80%
Mash and Sparge volumes calculated using the "Grainfather (220V) - Bluetooth Controller" profile.
Fermentables Amount Usage PPG EBC
Pilsner 5.47 kg (83%) Mash 35.0 3.7
Candi Sugar, Clear 0.86 kg (13%) Late Addition 36.2 -0.1
BlackSwaen©Honey Biscuit 0.26 kg (4%) Mash 34.5 84.8
Mash Steps Temp Time
1 60 °C 20 min
2 65 °C 20 min
3 69 °C 20 min
4 Mash Out 75 °C 10 min
Hops Amount Type Usage Time AA
Saaz (IBU: 16.9) 40.00 g (48%) Pellet Boil 60 min 3.9
Saaz (IBU: 9.3) 44.00 g (52%) Pellet Boil 15 min 3.9
Yeast Amount Attenuation
WLP 500 Whyeast 1 packets 79 %
Extras Amount Usage Time
Yeast Nutrients 1 tsp Boil 15 min
Irish Moss 1 tbsp Boil 10 min
Fermentation Steps Temp Time
Primary Fermentation 21 °C 21 days

Dit recept brouwen we in de grainfather G30

We corrigeren tijdens het maischen de pH naar 5.2 voor optimale omzetting van zetmeel naar suikers
We gebruiken nieuwe flessen die we wassen met Oxi en naspoelen met schoon water
We gebruiker Wyermann extra pale pilsmout als basismout
De vergisting gebeurd in onze klimaatkasten waar we de temperatuur goed onder controle kunnen houden (sensor op het gistvat)
We maken voor vergisting van de WLP500 van Whyeast een giststarter van 1 liter en de vergisting verloopt geleidelijk en gecontroleerd naar een goede eind sg
Na het behalen van de eind sg (als die 4 dagen hetzelfde blijft) gaat het bier met 172 gr bottelsuiker op de fles (afhankelijk van de eindopbrengst natuurlijk)
We laten het bier bij 21 gr zeker 4 weken rijpen alvorens we kijken hoe het resultaat is

Wie o wie kan ons vertellen wat we eventueel fout doen????? Alvast dank voor jullie reactie..

Hopfenfox

Mijn tripels hebben er ook wel eens last van en ik wijt het in jullie geval aan de vergistingstemperatuur (relatief hoog), te weinig gist geënt (1 liter op 18 liter wort van 1.080 is niet veel) en het ABV van je tripel (9%). Hoge vergistingstemperatuur levert veel hoge alcoholen op en die zijn schuimnegatief. Weinig gist levert veel gistgroei en die groei levert weer hoge alcoholen. En een hoog alcoholpercentage is sowieso schuimnegatief. Tenslotte zitten er geen caramouten en tarwe in de stort en die zijn nu net weer goed voor stevig schuim. Wellicht een combinatie van dit alles?

Jacques

Een slechte schuimhoudbaarheid is een lastig probleem omdat het meerdere oorzaken kan hebben.

Zie https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schuimhoudbaarheid

Johan_D

Ken het probleem.
Vergistingstemperatuur netjes 18 graden, genoeg gist, het kwam er gewoon uit..  over de vloer. (Westmalle gist).
Toch veel hogere alcoholen.. ligt aan de gistsoort denk ik.
Dus, volgende keer iets anders proberen.
Oh, maischschema doet wel iets af, beste resultaat had ik met 68 graden stabiel voor 90 minuten.
En last but not least, een paar pootjes tarwemout en een pootje havervlokken er bij doen wonderen.

Heuvinger brouwerij

Slechte schuimhoudbaarheid!
Waar maak je je druk over?
Zolang het bier maar smaakt.
Belangrijk is dat je glazen vetvrij hebt, ik spoel graag met soda water.
Voorts heb ik begrepen dat oa een lange eiwitrust slecht is voor het schuim.

Johan_D

Schone glazen is heel belangrijk.
Zilversoda is een must voor the thuisbrouwer met zijn 'zwakkere' schuim.
Net een glas schoongemaakt met beetje dreft, en een Triple d Anvers ingeschonken.
Schuim was in 30 seconden weg.. niet goed gespoeld.
Heb ik nooit met soda...  >:(

Jacques

Citaat van: Johan_D op 22-06-2021  17:30 uKEn last but not least, een paar pootjes tarwemout en een pootje havervlokken er bij doen wonderen.

Het handje tarwemout zorgt voor een heel klein beetje extra eiwit, dat maakt geen wereld van verschil...
Haver bevat in verhouding veel vet, dat is niet erg bevorderlijk voor de schuimvorming...  >:D

waldpiek

Heb de slechtste oplossing, maar gebruik drupje tetrahop en mhhh geen last  :)

hansHalberstadt

ik zou zelf toch een 52 graden maischstap doen van 20 minuten. en ja het zu niet nodig moeten zijn met die moderne mouten, maar ik doe het altijd wel en heb geen schuimproblemen.

Josti

Ik gebruik altijd gerstvlokken of een beetje cara120 voor beter schuim. Zou je kunnen proberen.

Silky

Citaat van: waldpiek op 22-06-2021  21:41 uHeb de slechtste oplossing, maar gebruik drupje tetrahop en mhhh geen last  :)

Helemaal geen slechte oplossing en veruit de eenvoudigste (na zuivere glazen...)
+/- 1,5 ml. Tetrahop in 20 liter bier geeft stevig en lang blijvend schuim op je glas.
Wel incalculeren in je recept natuurlijk (hoeveelheid bitterhop verminderen...)

Fractus

Ik zou eens proberen te vergisten met een lagere temperatuur, misschien heb je last van veel hogere alcoholen. De hoofdgisting starten op 19 graden en dan aan het eind laten oplopen naar 21 graden en dan de nagisting in bijvoorbeeld. Heb je wel eens gecheckt wat de temperatuur is in het bier tijdens de hoofdgisting? Gewoon even vat open, ontsmette thermometer in het bier, en de kerntemperatuur meten. Misschien is die wel veel hoger dan wat je aan de buitenkant meet.

Jacques

Citaat van: Silky op 23-06-2021  08:49 uHelemaal geen slechte oplossing en veruit de eenvoudigste (na zuivere glazen...)
+/- 1,5 ml. Tetrahop in 20 liter bier geeft stevig en lang blijvend schuim op je glas.
Wel incalculeren in je recept natuurlijk (hoeveelheid bitterhop verminderen...)

Helemaal mee eens! Tetrahop zorgt voor een spectaculaire verbetering van de schuimhoudbaarheid. Het is alleen jammer dat dit spul maar heel kort houdbaar is.

Jannesb

Citaat van: Fractus op 23-06-2021  16:58 uIk zou eens proberen te vergisten met een lagere temperatuur, misschien heb je last van veel hogere alcoholen. De hoofdgisting starten op 19 graden en dan aan het eind laten oplopen naar 21 graden en dan de nagisting in bijvoorbeeld. Heb je wel eens gecheckt wat de temperatuur is in het bier tijdens de hoofdgisting? Gewoon even vat open, ontsmette thermometer in het bier, en de kerntemperatuur meten. Misschien is die wel veel hoger dan wat je aan de buitenkant meet.

We meten de temperatuur ook om het kwartier via de brewbrain float dus ook daar geen verrassingen. We zullen de temp wel eens verlagen naar 19 ºC om te kijken wat dat voor effect heeft. We houden normaliter wel de specs van white labs wlp500 aan en willen met de 21 ºC hoofdvergisting van de fruitige smaaknoten van die gist profiteren. Bij lagere temp. zal dit wat meer op de achtergrond komen. Maar goed liever een mooie crème-achtige schuimkraag dan ranja ;-)

Jannesb

Citaat van: Jacques op 23-06-2021  22:06 uHelemaal mee eens! Tetrahop zorgt voor een spectaculaire verbetering van de schuimhoudbaarheid. Het is alleen jammer dat dit spul maar heel kort houdbaar is.

En best prijzig als je het Duitsland moet laten komen... ruim 30 euro verzendkosten is nogal wat  :-\ Maar het kriebelt toch wel  ;D

Jacques

Citaat van: Jannesb op 23-06-2021  22:32 uEn best prijzig als je het Duitsland moet laten komen... ruim 30 euro verzendkosten is nogal wat  :-\ Maar het kriebelt toch wel  ;D

Het is ook in Nederland te koop voor de craftbrouwers.
https://sbi4beer.com/product/tetra-iso-extract-9-alpha-1-kg/

Misschien is het een idee om te informeren bij een craftbrouwer in de buurt of hij het gebruikt en of je een heel klein beetje kunt kopen.

Silky

Citaat van: Jacques op 23-06-2021  22:06 uHelemaal mee eens! Tetrahop zorgt voor een spectaculaire verbetering van de schuimhoudbaarheid. Het is alleen jammer dat dit spul maar heel kort houdbaar is.

Ik heb een dik jaar geleden Tetrahop gekocht, herverpakt in kleine flesjes en deze (zonder winstoogmerk uiteraard) doorverkocht aan andere hobbybrouwers. Zelf heb ik drie flesjes gehouden en twee daarvan in de diepvriezer gestoken. Ik hoop hiermee het bewaarprobleem te omzeilen...

Rinus

Ik volg dit topic, ben ook erg benieuwd naar het effect van deze toevoeging.
Maar ik ga vandaag eerst eens een zakje zilver soda kopen en mijn glazen aanpakken. (Hoewel ik geen last heb bij commerciële bieren).
Jammer dat we niet bij SBI kunnen kopen, maar wellicht is er op dit forum iemand die het kan inkopen en verdelen net zoals Silky heeft gedaan?

Micha

Citaat van: Rinus op 24-06-2021  10:05 uIk volg dit topic, ben ook erg benieuwd naar het effect van deze toevoeging.
Maar ik ga vandaag eerst eens een zakje zilver soda kopen en mijn glazen aanpakken. (Hoewel ik geen last heb bij commerciële bieren).
Jammer dat we niet bij SBI kunnen kopen, maar wellicht is er op dit forum iemand die het kan inkopen en verdelen net zoals Silky heeft gedaan?

Waarschijnlijk ten overvloede: maar ik raad je aan de glazen ook meteen te poleren na het soda bad. Ik merkte dat zelfs bij mijn glazen die in de vaatwasser geweest waren er toch een verschil te zien was mbt het schuim.

Ik zag dat SBI ook een homebrewer afdeling heeft. Wellicht te proberen om daar eens te vragen naar die tetrahop?

hansHalberstadt

Tetrahop en glazen vetvrij maken is leuk, maar komt naar mijn idee neer op pleisters plakken ipv de oorzaak van het probleem opsporen en aanpakken (Rinus: "mijn glazen aanpakken Hoewel ik geen last heb bij commerciële bieren") dus geeft al aan dat het probleem vooral aan het bier zelf ligt.
Als oorzaak zie ik vooral de lengte van je eiwitten (maischproces 52 graden), vetstoffen (maischen spoelen, mogelijk verband met brouwautomaat) en temperatuur (productie van schuimnegatieve stoffen zoals hogere alcoholen)

Hopfenfox

Hans, ik meende dat niet alleen de 52 graden stap niet meer nodig was, maar dat deze juist averechts zou werken omdat de eiwitten die voor het schuim nodig zijn worden verbruikt? En zou je kunnen uitwijden over de vetstoffen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik heb ook een automaat en met name bij tripel valt het schuim tegen. Bij alles wat IPA of blond is gaat het perfect. Zelfde automaat, zelfde maischschema's. En alles vergist op reatief lage temperatuur. Sterker, een witbier op 25 vergist (Ijwit) zou veel hoge alcoholen moeten hebben en toch is de schuimkraag daar prima. Door de tarwe?

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 25-06-2021  10:25 uHans, ik meende dat niet alleen de 52 graden stap niet meer nodig was, maar dat deze juist averechts zou werken omdat de eiwitten die voor het schuim nodig zijn worden verbruikt? En zou je kunnen uitwijden over de vetstoffen? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Die 52 graden stap zou bij moderne mouten inderdaad overbodig zijn, maar zelf merk ik toch dat een 52 gradenstap kan helpen om betere schuimhoudbaarheid te krijgen. Vooral bij zwaardere bieren is mijn vermoeden dat het maischen minder optimaal verloopt en het geen kwaad kan om bv 20 minuten 52 gradenstap te doen. Ik weet dat sommigen zelfs nog langer aanhouden. De eiwitten worden tijdens die stap gesplitst door de eiwitafbrekende enzymen. Het gaat er dus om om de optimale lengteverdeling te krijgen van eiwit moleculen.

Soms zie ik wel eens een vettige laag bij het maischen. wat dat precies is, geen idee, Maar door rustig te spoelen komt dat niet mee in de kookketel. Bij brouwautomaten is dat lastig als je geen speciale maatregelen neemt zoals takels. Ik heb geen bewijs voor negatief schuimeffect hierdoor, maar wel een vermoeden.

Rinus

De glazen spoelen met Soda had inderdaad geen effect, ik poleer mijn glazen sowieso altijd. Conclusie: glazen zijn schoon en ligt het niet aan (zoals gezegd commerciële bieren geen last, dus ok).
Op advies van Hans heb ik bij het laatste (Weizen) brouwsel de 50C stap verlengd van 5 naar 15 minuten, kijken of dat wat verbeterd, hoewel dit recept (zie elders in dit forum "Boeckelder Weizen") al een redelijk goede schuimkraag heeft. Over 3-4 weken heb ik weer wat bijgeleerd en weet ik dus meer :-)

Hopfenfox

Citaat van: hansHalberstadt op 25-06-2021  10:40 udie 52 graden stap zou bij moderne mouten inderdaad overbodig zijn, maar zelf merk ik toch dat een 52 gradenstap kan helpen om betere schuimhoudbaarheid te krijgen. Vooral bij zwaardere bieren is mijn vermoeden dat het maischen minder optimaal verloopt en het geen kwaad kan om bv 20 minuten 52 gradenstap te doen. Ik weet dat sommigen zelfs nog langer aanhouden. De eiwitten worden tijdens die stap gesplitst door de eiwitafbrekende enzymen. het gaat er dus om om de optimale lengteverdeling te krijgen van eiwit moleculen.

soms zie ik wel eens een vettige laag bij het maischen. wat dat precies is, geen idee, maar door rustig te spoelen komt dat niet mee in de kookketel. bij brouwautomaten is dat lastig als je geen speciale maatregelen neemt zoals takels. Ik heb geen bewijs voor negatief schuimeffect hierdoor, maar wel een vermoeden.

Ik ga die stap gewoon eens inbouwen, maar enkel bij een bier dat eerder weinig schuim gaf. Zoals gezegd hebben blonde bieren en ipa bij mij prima schuim, wat zou betekenen dat het niet aan de ketel en maisch ligt?

Robert1968

Ik geloof niet dat een korte eiwitrust een "bagger schuimkraag" naar een perfecte schuimkraag zal tillen.

Ik sla de eiwitrust al vele jaren over en krijg een een prima schuimkraag op 1-2 uitzonderingen na. Die uitzonderingen zijn dan; een gist/gistingstemperatuur die (te) veel schuimnegatieve componenten vormt (de Fermentis T-58 is bv. berucht bij mij, maar weer niet bij anderen) of toevoegingen aan het wort/bier met hetzelfde (schuimnegatieve) effect.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 25-06-2021  10:50 uIk ga die stap gewoon eens inbouwen, maar enkel bij een bier dat eerder weinig schuim gaf. Zoals gezegd hebben blonde bieren en ipa bij mij prima schuim, wat zou betekenen dat het niet aan de ketel en maisch ligt?
veel hop zoals in IPA is schuimbevorderend. 

hansHalberstadt

Citaat van: Robert1968 op 25-06-2021  12:48 ueen gist/gistingstemperatuur die (te) veel schuimnegatieve componenten vormt (de T-58 is berucht bij mij, maar weer niet bij anderen) of toevoegingen aan het wort/bier met hetzelfde (schuimnegatieve) effect.

Ik denk ook dat de temperatuur de grootste boosdoener is vooral als die in het begin van de gisting te hoog is, en de ene gist is daar nog gevoeloger voor dan de andere, maar het is uiteindelijk alles bij elkaar. 

volleybaltrainer

Citaat van: Rinus op 24-06-2021  10:05 uIk volg dit topic, ben ook erg benieuwd naar het effect van deze toevoeging.
Kopen bij SBI kan ook als hobbybrouwer, hebben ze een speciale site voor.

"Home Homebrew" https://www.sbi4homebrew.com

Rinus

Citaat van: volleybaltrainer op 25-06-2021  17:09 uKopen bij SBI kan ook als hobbybrouwer, hebben ze een speciale site voor.

"Home Homebrew" https://www.sbi4homebrew.com
Maar dan vind ik geen tetra hop, of ligt het aan mij?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-06-2021  10:40 uDie 52 graden stap zou bij moderne mouten inderdaad overbodig zijn, maar zelf merk ik toch dat een 52 gradenstap kan helpen om betere schuimhoudbaarheid te krijgen. Vooral bij zwaardere bieren is mijn vermoeden dat het maischen minder optimaal verloopt en het geen kwaad kan om bv 20 minuten 52 gradenstap te doen. Ik weet dat sommigen zelfs nog langer aanhouden. De eiwitten worden tijdens die stap gesplitst door de eiwitafbrekende enzymen. Het gaat er dus om om de optimale lengteverdeling te krijgen van eiwit moleculen.

Soms zie ik wel eens een vettige laag bij het maischen. wat dat precies is, geen idee, Maar door rustig te spoelen komt dat niet mee in de kookketel. Bij brouwautomaten is dat lastig als je geen speciale maatregelen neemt zoals takels. Ik heb geen bewijs voor negatief schuimeffect hierdoor, maar wel een vermoeden.

Mijn ervaring is juist dat je een betere schuimhoudbaarheid krijgt door een pauze bij 52 ºC niet uit te voeren. In moderne mout is de verdeling van de grootte van de eiwitten zodanig dat het nodig is om een eiwitrust door te voeren. Het kan zelfs een averechts effect hebben op de schuimhoudbaarheid omdat daardoor de middelgrote eiwitten die verantwoordelijk zijn voor een goede schuimvorming te ver afgebroken worden.

Dat je bij een zwaarder bier een slechtere schuimhoudbaarheid hebt is een gevolg van de vorming van meer hogere alcoholen.

Een vettige laag tijdens het maischen kan een gevolg zijn van... vetzuren uit de mout. Verder geven gomstoffen ook wel eens een vettige indruk. Overigens heeft gist vetzuren nodig voor de opbouw van celmembranen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-06-2021  23:57 uEen vettige laag tijdens het maischen kan een gevolg zijn van... vetzuren uit de mout. Verder geven gomstoffen ook wel eens een vettige indruk.
De vraag is dus of de brouwautomaten hiermee in het nadeel zijn omdat het lastiger is goed te filteren als je de doorloopsnelheid niet kunt regelen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-06-2021  23:57 uMijn ervaring is juist dat je een betere schuimhoudbaarheid krijgt door een pauze bij 52 ºC niet uit te voeren.
Heb je daar dan specifiek proefjes voor gedaan of is het vooral gebaseerd op wat je denkt? Dat 2e is immers heel gevaarlijk en betekent dat mensen iets voor waar aannemen op basis van een mening of gevoel en niet op basis van testen of leteratuurverwijzing. Je loopt dan immers de kans dat het gaat rondzingen in het brouwwereldje. Daar zijn helaas meer voorbeelden van.   

hansHalberstadt

Zie ook dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18976.msg280107.html#msg280107
waar Jacques en Adrie het toch redelijk fundamenteel oneens met elkaar lijken te zijn.

Robert1968

hansHalberstadt

Citaat van: Robert1968 op 26-06-2021  10:09 uDe wetenschappers van Brulosphy hebben dit natuurlijk al lang en breed getest.

https://brulosophy.com/2018/09/10/the-mash-protein-rest-vs-single-infusion-exbeeriment-results/
the head on the beers looked more similar than different, though the protein rest version did retain a larger foam raft, which counters the claim that performing a protein rest when the grist consists of highly modified malts leads to poorer foam quality.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 26-06-2021  08:57 uHeb je daar dan specifiek proefjes voor gedaan of is het vooral gebaseerd op wat je denkt? Dat 2e is immers heel gevaarlijk en betekent dat mensen iets voor waar aannemen op basis van een mening of gevoel en niet op basis van testen of literatuurverwijzing. Je loopt dan immers de kans dat het gaat rondzingen in het brouwwereldje. Daar zijn helaas meer voorbeelden van.   

Ik heb heb heel wat keren ervaren dat bij brouwsels waarbij een eiwitrust werd gehouden de schuimhoudbaarheid minder was. Het meest extreme was toen ik nog met de hand brouwde en noodgedwongen een keer een eiwitrust had van 60 minuten. Dat bier had helemaal geen schuim...

Naar aanleiding van een opmerking van iemand op een clubavond van De Roerstok dat hij door geen eiwitrust uit te voeren een betere schuimkraag kreeg heb ik een paar keer een nagenoeg gelijk bier gebrouwen met en zonder eiwitrust. Het resultaat was dat de bieren zonder eiwitrust een duidelijk betere schuimkraag hadden. Ik was destijds wat verbaasd wat ik dacht dat een eiwitrust altijd voor een betere schuimhoudbaarheid zorgde. Later leerde ik had het genuanceerder ligt en dat je bij goed gemodificeerde mout beter een eiwitrust kunt overslaan voor een betere schuimhoudbaarheid en meer body.

Meerdere bronnen bevestigen mijn bevindingen, zie onder andere
https://www.homebrewersassociation.org/how-to-brew/secrets-better-beer-foam/
https://beerandwinejournal.com/foam-5/
http://howtobrew.com/book/section-3/how-the-mash-works/the-protein-rest-and-modification
https://www.lowcountrylibations.com/lclblog/2015/11/21/how-to-improve-beer-foam

Alles valt en staat dus bij de kwaliteit van de mout die je gebruik. Als de mout minder gemodificeerd is of wanneer je veel ongemoute granen in de storting hebt dan kan een eiwitrust zeker een gunstig effect hebben. Wanneer de mout ver opgelost is dan breek je de eiwitten verantwoordelijk voor de schuimvorming te ver af.

Uit de laatste link:
CiteerAdjust Your Mash Schedule: Head retention depends on the level of proteins in your wort. So, any step in the mash that breaks down these proteins will negatively affect your beer's foam stability. For example, the typical protein rest at 120 – 130°F (49° to 54°C) is used to break up proteins which might cause chill haze and can improve head retention. However, this rest should only be used when you use moderately-modified malts, or fully modified malts with over 25% of unmalted grain (e.g. flaked barley, wheat, rye, oatmeal) because it will break down larger proteins into smaller proteins and amino acids, thereby reducing foam stability. In contrast, fully-modified malts (most of what you'll buy at a homebrew shop) have already made use of these enzymes and adding a protein rest will remove body and head retention. To improve head retention, you would want to favor a full bodied, higher temperature mash, with a main conversion in the 155 – 160°F (68 – 71°C) range, and avoid intermediate protein rests.

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 26-06-2021  10:09 uDe wetenschappers van Brulosphy hebben dit natuurlijk al lang en breed getest.

https://brulosophy.com/2018/09/10/the-mash-protein-rest-vs-single-infusion-exbeeriment-results/

De wetenschappers van Brulosphy zijn geen wetenschappers...
Het probleem is dat zij te weinig tests uitvoeren om betrouwbare resultaten te krijgen...

De test van Brulosphy is uitgevoerd op een bier met 55% tarwemout, dat is niet erg representatief voor de bieren die ik brouw...

Robert1968

CiteerDe wetenschappers van Brulosphy zijn geen wetenschappers..
Gekscherend, ik weet hoe jij erover denkt.

CiteerHet probleem is dat zij te weinig tests uitvoeren om betrouwbare resultaten te krijgen.
Beter één test dan je conclusies baseren op je eigen brouwsels waarbij geen echte (betrouwbare) vergelijking aan te pas kwam.

CiteerDe test van Brulosphy is uitgevoerd op een bier met 55% tarwemout, dat is niet erg representatief voor de bieren die ik brouw...
Brulosophy laat zich (helaas) niet leiden door de bieren die jij brouwt.  ;D

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 26-06-2021  22:32 uBeter één test dan je conclusies baseren op je eigen brouwsels waarbij geen echte (betrouwbare) vergelijking aan te pas kwam.

Het is maar net hoe je dit bekijkt.
Naar mijn idee zegt  veel ervaring met allerlei brouwsels meer dan één test die niet representatief is...

Daarnaast zijn mijn bevindingen in lijn met hetgeen in de literatuur te vinden is over dit onderwerp.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 26-06-2021  21:49 uIk heb heb heel wat keren ervaren dat bij brouwsels waarbij een eiwitrust werd gehouden de schuimhoudbaarheid minder was. Het meest extreme was toen ik nog met de hand brouwde en noodgedwongen een keer een eiwitrust had van 60 minuten. Dat bier had helemaal geen schuim...
Dat is wel in de lijn der verwachting. 60 minuten is te lang. Dus lijkt me onlogisch om dat aan te halen ter onderbouwing dat eiwitrust het schuim niet verbetert. 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 26-06-2021  21:51 uDe wetenschappers van Brulosphy zijn geen wetenschappers...

Maar de andere homebrew links die je aangeeft zijn ook geen wetenschappers. Overigens las ik in een van die links wel dit:
'The primary foam destabilizers are lipids. Lipids are a broad class of fat-soluble natural compounds, including fats, oils, waxes, sterols, glycerides and fatty acids. '
Dat was wat ik ook al had opgemerkt. Met de vraag of een brouwautomaat daarbij in het nadeel is.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: hansHalberstadt op 26-06-2021  23:33 uMet de vraag of een brouwautomaat daarbij in het nadeel is.
Het is maar net hoe je met een brouwautomaat om gaat.
Ik gebruik mijn Hopfengott 30 alleen maar als maischautomaat, kook in een andere ketel en kan daarbij mijn wort er rustig uit laten stromen.

hansHalberstadt

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 26-06-2021  23:36 uHet is maar net hoe je met een brouwautomaat om gaat.
Ik gebruik mijn Hopfengott  0 alleen maar als maischautomaat, kook in een andere ketel en kan daarbij mijn wort er rustig uit laten stromen.
Dan ga je dus eigenlijk een beetje terug naar traditioneel brouwen en voorkomt je de compromissen. Ik wil niet zeggen dat het snelle spoelen met een brouwautomaat slecht schuim geeft vanwege meer vetten die meekomen, maar is wel een aandachtspuntje om eens verder op in te zoomen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 26-06-2021  23:19 uDat is wel in de lijn der verwachting. 60 minuten is te lang. Dus lijkt me onlogisch om dat aan te halen ter onderbouwing dat eiwitrust het schuim niet verbetert.

Het is door mij aangehaald om aan te geven dat een eiwitrust heel slecht kan uitpakken voor de schuimhoudbaarheid.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 26-06-2021  23:33 uMaar de andere homebrew links die je aangeeft zijn ook geen wetenschappers.

Die artikelen zijn gebaseerd op wetenschappelijke artikelen. Overigens gaat het om vooraanstaande schrijvers.

Citaat van: hansHalberstadt op 26-06-2021  23:33 uOverigens las ik in een van die links wel dit:
'The primary foam destabilizers are lipids. Lipids are a broad class of fat-soluble natural compounds, including fats, oils, waxes, sterols, glycerides and fatty acids. '
Dat was wat ik ook al had opgemerkt. Met de vraag of een brouwautomaat daarbij in het nadeel is.

Toevallig las ik vanavond een artikel gepubliceerd in de laatste Brauwelt International. De conclusie van dit artikel is dat de middelgrote lipiden uit mout minder schadelijk zijn voor de schuimstabiliteit dan wel eens gedacht wordt. Bijna alle lipiden zouden de eerste 3 dagen van de vergisting door de gist opgenomen worden. De lipide laurinezuur zou een uitzondering hierop zijn. Deze werkt uiteindelijk wel schuimnegatief.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: hansHalberstadt op 26-06-2021  23:51 uDan ga je dus eigenlijk een beetje terug naar traditioneel brouwen en voorkomt je de compromissen.
Ja, genieten van de voordelen, maar wel weer een extra ketel welke gekuisd moet worden.
Ik ben klaar met elektrische kookketels nu mijn VidaXL waterkoker er is mee op gehouden, ik kook weer in de gammel op propaan.
Nu kan ik weer 35 L koken ipv krap 23 L.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-06-2021  00:12 uDe lipide laurinezuur zou een uitzondering hierop zijn. Deze werkt uiteindelijk wel schuimnegatief.
Dat zit blijkbaar voor 50% in kokosolie.

Emile

Ik had vooral bij een Weizen (3068 Weihenstephan, 60% tarwemout) last van colaschuim. Zeker bij een Weizen heb je een eiwitrust, dus dat kon ik niet veranderen. Ik heb de volgende veranderingen doorgevoerd:
1) uitspoelen op 75 graden ipv op 78 graden
2) korter koken (nu nog een uur)
3) vergisting op 18 graden en zeker niet hoger
4) tetrahop toevoegen (ongeveer 1.5 ml op 20 L).

Het resultaat is spectaculair te noemen. Ik heb een immense banaantjesgeur en smaak en de schuimkraag is blijvend stabiel. Ik denk dat dit laatste vooral komt door die tetrahop. Ik hoop dat er binnenkort weer een gezamenlijke inkoopactie komt, want mijn flesje is inmiddels half leeg.

Jacques

Citaat van: Emile op 27-06-2021  12:30 u... en de schuimkraag is blijvend stabiel. Ik denk dat dit laatste vooral komt door die tetrahop. Ik hoop dat er binnenkort weer een gezamenlijke inkoopactie komt, want mijn flesje is inmiddels half leeg.

Tetrahop is echt fantastisch. Je hebt er echt heel weinig van nog voor een goede schuimhoudbaarheid.

Hou oud is de verpakking die je hebt? Ik heb gemerkt dat de schuimhoudbaarheidseigenschappen langer blijven dan de houdbaarheidsdatum die op de verpakking staat.

Hopfenfox

Jacques, jij weet dat wellicht, maar gebruikt een 'traditionele' brouwerij als La Trappe ook tetrahop? Hun quadrupel en tripel hebben een prima schuimkraag, iets wat gezien de ABV niet mogelijk zou moeten zijn, zelfs niet als je koel vergist en zo. Ben daar wel benieuwd naar.

middelaersch

Citaat van: Hopfenfox op 28-06-2021  12:44 u... maar gebruikt een 'traditionele' brouwerij als La Trappe ook tetrahop? Hun kwadrupel en tripel hebben een prima schuimkraag, iets wat gezien de ABV niet mogelijk zou moeten zijn, zelfs niet als je koel vergist en zo.....

Het is een misverstand te denken dat je zonder tetra-hop geen tripel of quadrupel met een goede schuimkraag kunt brouwen. Als je geen mooie schuimkraag op het bier krijgt, dan doe je in principe iets verkeerd (en het kan soms best lastig zijn om te achterhalen wat dat dan precies is...).

Tetra hop kan dan gebruikt worden als een 'work around' / lap middel om dat probleem te verhelpen. Maar dat is dan wel een beetje symptoom bestrijding.

Rinus

Citaat van: middelaersch op 28-06-2021  17:09 uHet is een misverstand te denken dat je zonder tetra-hop geen tripel of quadrupel met een goede schuimkraag kunt brouwen. Als je geen mooie schuimkraag op het bier krijgt, dan doe je in principe iets verkeerd (en het kan soms best lastig zijn om te achterhalen wat dat dan precies is...).

Tetra hop kan dan gebruikt worden als een 'work around' / lap middel om dat probleem te verhelpen. Maar dat is dan wel een beetje symptoom bestrijding.
En als je dan tetrahop gebruikt als lap middel en je hebt een brouwsel wat wel een mooie schuimkraag heeft, dan wordt het zeker weer teveel van het goede?
Ik heb bij de wat zwaardere bieren ook wel gemerkt dat je na 6-12 maanden toch nog een fijne schuimkraag kunt krijgen, dus ook geduld is een belangrijk ingrediënt.
Ervaring trouwens ook, maar dat vraagt geduld, blijven experimenteren, fouten maken, leren en ervaring opdoen. En toch wil ik de tetra hop ook wel eens voorzichtig proberen, ben erg benieuwd, zodra iemand het kan aanbieden doe ik ook mee.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 28-06-2021  17:09 uHet is een misverstand te denken dat je zonder tetra-hop geen tripel of quadrupel met een goede schuimkraag kunt brouwen. Als je geen mooie schuimkraag op het bier krijgt, dan doe je in principe iets verkeerd

Citaat van: hansHalberstadt op 25-06-2021  10:11 uTetrahop en glazen vetvrij maken is leuk, maar komt naar mijn idee neer op pleisters plakken ipv de oorzaak van het probleem opsporen en aanpakken (Rinus: "mijn glazen aanpakken Hoewel ik geen last heb bij commerciële bieren") dus geeft al aan dat het probleem vooral aan het bier zelf ligt.
Als oorzaak zie ik vooral de lengte van je eiwitten (maischproces 52 graden), vetstoffen (maischen spoelen, mogelijk verband met brouwautomaat) en temperatuur (productie van schuimnegatieve stoffen zoals hogere alcoholen)

helemaal mee eens dus: 'work around' / lap middel / pleisters plakken / symptoom bestrijding

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 28-06-2021  12:44 uJacques, jij weet dat wellicht, maar gebruikt een 'traditionele' brouwerij als La Trappe ook tetrahop? Hun quadrupel en tripel hebben een prima schuimkraag, iets wat gezien de ABV niet mogelijk zou moeten zijn, zelfs niet als je koel vergist en zo. Ben daar wel benieuwd naar.

Van La Trappe weet ik het niet specifiek. Wel weet ik dat het in heel veel commerciële brouwerijen wordt gebruikt, ook in kleinere brouwerijen.

Hopfenfox

Citaat van: middelaersch op 28-06-2021  17:09 uHet is een misverstand te denken dat je zonder tetra-hop geen tripel of quadrupel met een goede schuimkraag kunt brouwen. Als je geen mooie schuimkraag op het bier krijgt, dan doe je in principe iets verkeerd (en het kan soms best lastig zijn om te achterhalen wat dat dan precies is...).

Zo voelt het inderdaad een beetje. Als er andere manieren zijn, ben ik daar voor. Wat kan ik behalve koel vergisten en een beetje tarwe en cara in de stort doen, om beter en meer schuim op mijn zwaardere en niet hevig gehopte  bieren te krijgen? Langer wachten lees ik, maar is er nog meer?

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 29-06-2021  08:57 uLanger wachten lees ik, maar is er nog meer?

Langer wachten met bottelen kan juist ervoor zorgen dat je een mindere schuimhoudbaarheid krijgt. Door autolyse komen er eiwitsplitsende enzymen vrij die schuimpositieve eiwitten afbreken.

Overigens is er niet zo veel mis met tetrahop. Het is een stof dat gewonnen wordt uit hop.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-06-2021  17:26 uOverigens is er niet zo veel mis met tetrahop. Het is een stof dat gewonnen wordt uit hop.
Niets mis met tetrahop, maar wel met het idee dat je iets niet onder controle hebt mbt schuim wat anderen wel onder controle hebben zonder pleisters te hoeven plakken.

Rinus

Citaat van: Jacques op 29-06-2021  17:26 uLanger wachten met bottelen kan juist ervoor zorgen dat je een mindere schuimhoudbaarheid krijgt. Door autolyse komen er eiwitsplitsende enzymen vrij die schuimpositieve eiwitten afbreken.

Overigens is er niet zo veel mis met tetrahop. Het is een stof dat gewonnen wordt uit hop.
Als het om mijn opmerking gaat mbt langer wachten, dan was ik wellicht niet duidelijk, ik bedoel daarmee niet langer wachten met bottelen maar het bier laten rijpen. Althans mijn ervaring is dat het schuim in het begin stadium (na een week of 3-4) sneller wegtrekt dan wanneer je een flesje na 9-12 maanden uitschenkt.
Dan heb ik het wel over quadrupel / hoger alcoholgehalte.
p.s. ik ben ook maar een amateur, is dus geen wetenschap maar mijn ervaring.

middelaersch

Citaat van: Hopfenfox op 29-06-2021  08:57 uAls er andere manieren zijn, ben ik daar voor. Wat kan ik behalve koel vergisten en een beetje tarwe en cara in de stort doen, om beter en meer schuim op mijn zwaardere en niet hevig gehopte  bieren te krijgen? Langer wachten lees ik, maar is er nog meer?

Ik kan van alles opnoemen, maar ik denk dat het meeste hier wel staat:

https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schuimhoudbaarheid

Jacques

Citaat van: Rinus op 29-06-2021  19:13 uAls het om mijn opmerking gaat mbt langer wachten, dan was ik wellicht niet duidelijk, ik bedoel daarmee niet langer wachten met bottelen maar het bier laten rijpen. Althans mijn ervaring is dat het schuim in het begin stadium (na een week of 3-4) sneller wegtrekt dan wanneer je een flesje na 9-12 maanden uitschenkt.

Dat klopt wel. Het duurt een tijdje voordat de koolzuur goed gebonden is aan het bier. Het bier wat kouder wegzetten helpt voor wat betreft het oplossen van de koolzuur. Ook oxidatie verloopt langzamer. Daar staat tegenover dat de smaakontwikkeling langzamer gaat.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-06-2021  21:51 uHet duurt een tijdje voordat de koolzuur goed gebonden is aan het bier.
Die opmerking heb ik vaker gehoord, maar ik zou echt niet weten wat ik me moet voorstellen bij koolzuur binden aan bier. Koolzuur lost gewoon op tot de evenwichtsdruk met een bepaalde tijdconstante die afhangt van het contactoppervlak tussen koolzuur en bier en de temperatuur en druk. Maar dan praat je over een paar uur tot een paar dagen, maar geen 3-4 weken of 9-12 maanden.
Schuimstabiliteit en koolzuurdruk hebben volgens mij ook weinig met elkaar te maken. Het kan wel zijn dat na 9-12 maanden bepaalde schuimremmende componenten chemisch zijn omgezet in andere stoffen die minder schuimnegatief zijn. 

Robert1968

CiteerSchuimstabiliteit en koolzuurdruk hebben volgens mij ook weinig met elkaar te maken. Het kan wel zijn dat na 9-12 maanden bepaalde schuimremmende componenten chemisch zijn omgezet in andere stoffen die minder schuimnegatief zijn.

Precies, dat denk ik dus ook. Kan me ook niets voorstellen bij koolzuur binden aan bier.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-06-2021  22:09 uDie opmerking heb ik vaker gehoord, maar ik zou echt niet weten wat ik me moet voorstellen bij koolzuur binden aan bier. Koolzuur lost gewoon op tot de evenwichtsdruk met een bepaalde tijdconstante die afhangt van het contactoppervlak tussen koolzuur en bier en de temperatuur en druk. Maar dan praat je over een paar uur tot een paar dagen, maar geen 3-4 weken of 9-12 maanden.

Toch heb ik al heel wat keren gezien dat een bier nadat de hergisting op de fles was afgerond grof schuim had en de koolzuur snel vrijgaf en dat een aantal maanden later het schuim veel fijner was en het bier een tijd lang parelt door het langzaam los laten van de koolzuur. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de wijze waarop koolzuurbelletjes samensmelten en de invloed van de stabiliteit van eiwitten.

Zie ook https://books.google.nl/books?hl=nl&lr=&id=2UqCFxskEnMC&oi=fnd&pg=PA1&dq=colloid+stability+beer+foam&ots=fn6hq4x9U_&sig=O5-g47L3lswA4WMQOJCDVgt-fd8#v=onepage&q=colloid%20stability%20beer%20foam&f=false

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 29-06-2021  22:15 uPrecies, dat denk ik dus ook. Kan me ook niets voorstellen bij koolzuur binden aan bier.

Wat ik bedoel is de snelheid waarin de koolzuur vrijkomt uit het bier.

Rinus

Citaat van: Jacques op 29-06-2021  22:29 uToch heb ik al heel wat keren gezien dat een bier nadat de hergisting op de fles was afgerond grof schuim had en de koolzuur snel vrijgaf en dat een aantal maanden later het schuim veel fijner was en het bier een tijd lang parelt door het langzaam los laten van de koolzuur. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de wijze waarop koolzuurbelletjes samensmelten en de invloed van de stabiliteit van eiwitten.
Dat is ook wat ik gezien heb en wat ik ook bedoel met mijn ervaring; de belletjes zijn veel kleiner / fijner na langere tijd. In het vroege stadium heb ik grotere bellen gezien, die ook sneller verdwijnen.
Volgens mij is dan het koolzuur nog niet goed opgelost/vermengd met het bier.
De hergisting op de fles laat ik overigens ook gewoon met rust, dus geen schudden oid, gewoon in de opslag en na half jaar tot een jaar komen ze weer tevoorschijn.
Liefst plan ik de brouw van deze zwaardere bieren dusdanig dat ze rijp zijn vanaf OKT-DEC. Ik heb dan in de winter niets te klagen :-)

Ik heb overigens nog bieren staan van 3-4 jaar oud (was destijds nog uit siroop concentraat uit mijn bier brouw "jeugd" periode. Als ik er daar nu een van open maak heeft die echt wel een hele mooie fijne schuimkraag. De smaak daar valt over te twisten (anders waren ze al op geweest) maar nog goed te drinken.
Wat mij daar dan ook bij opvalt is de kleur van het schuim, die is wat donkerder van kleur ipv wit...

Nogmaals ik rapporteer maar gewoon wat ik ervaar...

Ik ben nog altijd wel erg nieuwsgierig naar het effect van tetrahop.

Emile

Citaat van: Jacques op 27-06-2021  21:31 uHou oud is de verpakking die je hebt? Ik heb gemerkt dat de schuimhoudbaarheidseigenschappen langer blijven dan de houdbaarheidsdatum die op de verpakking staat.
Ik heb meegedaan met de laatste tetrahop groepsaankoop van Enos. Dat was in februari.

Jacques

Citaat van: Emile op 30-06-2021  22:55 uIk heb meegedaan met de laatste tetrahop groepsaankoop van Enos. Dat was in februari.

Dan zal de verpakking nog niet over de datum zijn. Alhoewel deze volgens de producent aanzienlijk korter is na het openen van de verpakking. Door het herverpakken is de originele verpakking geopend. Desondanks heb ik gemerkt dat de schuimpositieve eigenschappen behouden blijven.

Kramer

Citaat van: Micha op 25-06-2021  09:48 uIk zag dat SBI ook een homebrewer afdeling heeft. Wellicht te proberen om daar eens te vragen naar die tetrahop?

Tetrahop zie ik daar niet maar wel een hoop hoppellets die erg voordelig zijn. :)

Rinus

Citaat van: Kramer op 09-07-2021  10:58 uTetrahop zie ik daar niet maar wel een hoop hoppellets die erg voordelig zijn. :)
Ik heb contact gehad met SBI, ik heb uitgelegd dat wij hobbybrouwers ook graag tetrahop willen kunnen gebruiken maar dat het niet in de homebrew shop te koop is.
SBI heeft besloten tetrahop ook voor ons beschikbaar te stellen, het is inmiddels ook zichtbaar in de webshop.
De prijs is 60 Euro voor een fles van 1 kg.

Jacques

Citaat van: Rinus op 20-07-2021  21:24 uSBI heeft besloten tetrahop ook voor ons beschikbaar te stellen, het is inmiddels ook zichtbaar in de webshop.
De prijs is 60 Euro voor een fles van 1 kg.

Dat is een hele grote verpakking... Je hebt slechts 1 ml op 10 liter nodig voor een goede schuimhoudbaarheid.
Het probleem is dat na openen tetrahop beperkt houdbaar is.

Rinus

Citaat van: Jacques op 20-07-2021  22:47 uDat is een hele grote verpakking... Je hebt slechts 1 ml op 10 liter nodig voor een goede schuimhoudbaarheid.
Het probleem is dat na openen tetrahop beperkt houdbaar is.
Is dan de conclusie dat herverdelen in dit forum ook niet echt haalbaar is?  Er zijn ervaringsdeskundigen op dit forum die wellicht iets kunnen delen?
Of zou bijv. flesjes eerst spoelen een remedie zijn tegen de beperkte houdbaarheid? Of vacuum verpakken?
De vraag is dus eigenlijk welke eigenschap zorgt ervoor dat de tetrahop juist na het openen beperkt houdbaar is?

brouwerij de Stier

Wil ook nog even reageren. Ik heb bij mijn laatste 3 brouwsels ook last van snel inzakkend schuim. Kan het ook te maken hebben hoe je de flesjes schoonmaakt . Ik maak schoon in heet water met Puro Caustic en een beetje afwasmiddel. De etiketten weken dan erg snel los. Hierna spoel ik de flesjes 2 maal om met schoon water. Wellicht meer spoelen??

Neetje

Vetvrij en schoon is voldoende.
Heb je cola schuim of fijn schuim.

Citaat van: Robert1968 op 29-06-2021  22:15 uKan me ook niets voorstellen bij koolzuur binden aan bier.
Heb een week geleden een blond met T58 uit de hergisting gehaald en deze heeft al mooi schuim. Ga deze toch nog enkele weken laten rusten. (opm. enkele weken terug)
In het verleden had ik met T58 slechter schuim. Dit had zich opgelost door de flessen een aantal weken koud weg te zetten.
Mijn vermoeden is dat door het beter bezinken van de gist end het schuim verbeterd. Ook de T58 vergist ik niet hoger meer dan 21 graden in gistkast/buitenzijde vat. (Zal de temperatuur in begin toch wel wat hoger zijn geweest, denk ik)

brouwerij de Stier

Ik heb fijn schuim dat met 15 seconden weg is. In Puro Caustic zit soda en chloor. Kan het zijn dat het residu hiervan door tekort aan schoon spoelen schuim negatief werkt?

Jacques

Citaat van: Rinus op 21-07-2021  09:20 uIs dan de conclusie dat herverdelen in dit forum ook niet echt haalbaar is?  Er zijn ervaringsdeskundigen op dit forum die wellicht iets kunnen delen?

Wat je ziet dat na het herverpakken vrij snel een bruine afzetting zich vormt. Dat wijst op een instabiliteit. Desondanks is mijn ervaring dat de schuimpositieve eigenschappen behouden blijven.

Neetje

Citaat van: brouwerij de Stier op 21-07-2021  21:30 uIk heb fijn schuim dat met 15 seconden weg is. In Puro Caustic zit soda en chloor. Kan het zijn dat het residu hiervan door tekort aan schoon spoelen schuim negatief werkt?

Te weinig spoelen is altijd verkeerd.

Ik heb weinig onderzoek gedaan, maar mijn ervaring is slechter schuim naarmate het brouwsel zuurder is of is geweest.
Lijkt alsof de eiwitten hierdoor worden afgebroken.

Rinus

Citaat van: Jacques op 21-07-2021  22:59 uWat je ziet dat na het herverpakken vrij snel een bruine afzetting zich vormt. Dat wijst op een instabiliteit. Desondanks is mijn ervaring dat de schuimpositieve eigenschappen behouden blijven.
Koel bewaard neem ik aan? In een klein flesje?
Ik vraag mij af of zuurstof iets doet, hop kan oxideren, dus extract wellicht nog sterker. Alleen zuurstof arm (her)verpakken is wel lastig.
Kan eventueel met een vacuümeer machine, maar dan krijg je zakjes., is ook monnikenwerk...
Bij de vorige herverdeling is het toch ook in flesjes verdeeld...

Jacques

Citaat van: Rinus op 22-07-2021  21:29 uKoel bewaard neem ik aan? In een klein flesje?
Ik vraag mij af of zuurstof iets doet, hop kan oxideren, dus extract wellicht nog sterker. Alleen zuurstofarm (her)verpakken is wel lastig.
Kan eventueel met een vacuümeer machine, maar dan krijg je zakjes., is ook monnikenwerk...
Bij de vorige herverdeling is het toch ook in flesjes verdeeld...

Toen werden ook bruine druppels gemeld.

Omdat we het willen gebruiken voor een betere schuimhoudbaarheid en niet voor de intense bitterheid die tetrahop geeft is het naar mijn idee niet zo'n probleem.

Rinus

Citaat van: Jacques op 22-07-2021  22:56 uToen werden ook bruine druppels gemeld.

Omdat we het willen gebruiken voor een betere schuimhoudbaarheid en niet voor de intense bitterheid die tetrahop geeft is het naar mijn idee niet zo'n probleem.
Ik ga de bestelling toch maar plaatsen, eerst nog eens verder kijken in de shop. Overigens overwegen ze ook zelf kleinere hoeveelheden aan te gaan bieden,  de vraag is natuurlijk wanneer...

thepsych

Ben sinds 3 jaar weer aan het brouwen, met een Grainfather, na tot '94 met een pan op het gas gebrouwen te hebben. Ik blijf een probleem houden met grof schuim en soms ook met de houdbaarheid. ik heb een en ander gelezen en geprobeerd zonder nou niet echt een grote verandering te zien: eiwitrust rond 55graden of niet, meer hop, of tetrahop (heb ik nog niet kunnen uitproberen), keuze van de gist, vergistingstemperatuur laag houden, meestal 20 graden in een tempgeregeld vat, meer tarwevlokken/gerstvlokken proberen(maar dan wordt t weer troebeler...), langer wachten met drinken, goede pH,goede whirlpool, coldcrash nog niet echt goed kunnen proberen (meer ook bedoeld om helder bier te krijgen),niet te veel suiker bij de hergisting, niet te veel gist in het flesje, niet te warm hergisten. Maar het is allemaal niet het je van het. Dus wie nog suggesties heeft, laat het horen.
Wel heb ik tweemaal een vastgelopen maischproces gehad waarbij de Grainfather gereset moest worden  bij het opwarmen van 55 naar 66 graden waarna ik de indruk had dat het bier beter schuim had. Het valt me elke keer weer na bv 30 minuten maischen op 66 graden op dat het verhogen naar bv 72 graden veel suikers toevoegt gezien de stijging in de brix waarden.Mijn bier is dan ook naar mijn idee vaak aan de zoete kant(en dat wordt bij de zwaardere bieren wel gewaardeerd) Ik vraag me dan ook af of de verstijfseling en het in oplossing gaan van goede schuimeiwitten wel goed verloopt in mijn Grainfather en ik niet langer op die 66 graden (of misschien hoger?) moet gaan zitten. Iemand ook een mening hierover of ervaring mee?

Jacques

Citaat van: thepsych op 10-06-2022  22:46 uBen sinds 3 jaar weer aan het brouwen, met een Grainfather, na tot '94 met een pan op het gas gebrouwen te hebben. Ik blijf een probleem houden met grof schuim en soms ook met de houdbaarheid. ik heb een en ander gelezen en geprobeerd zonder nou niet echt een grote verandering te zien: eiwitrust rond 55graden of niet, meer hop, of tetrahop (heb ik nog niet kunnen uitproberen), keuze van de gist, vergistingstemperatuur laag houden, meestal 20 graden in een tempgeregeld vat, meer tarwevlokken/gerstvlokken proberen(maar dan wordt t weer troebeler...), langer wachten met drinken, goede pH,goede whirlpool, coldcrash nog niet echt goed kunnen proberen (meer ook bedoeld om helder bier te krijgen),niet te veel suiker bij de hergisting, niet te veel gist in het flesje, niet te warm hergisten. Maar het is allemaal niet het je van het. Dus wie nog suggesties heeft, laat het horen.
Wel heb ik tweemaal een vastgelopen maischproces gehad waarbij de Grainfather gereset moest worden  bij het opwarmen van 55 naar 66 graden waarna ik de indruk had dat het bier beter schuim had. Het valt me elke keer weer na bv 30 minuten maischen op 66 graden op dat het verhogen naar bv 72 graden veel suikers toevoegt gezien de stijging in de brix waarden.Mijn bier is dan ook naar mijn idee vaak aan de zoete kant(en dat wordt bij de zwaardere bieren wel gewaardeerd) Ik vraag me dan ook af of de verstijfseling en het in oplossing gaan van goede schuimeiwitten wel goed verloopt in mijn Grainfather en ik niet langer op die 66 graden (of misschien hoger?) moet gaan zitten. Iemand ook een mening hierover of ervaring mee?

Start met maischen bij 65Vergist in een CCT en tap de gist verschillende keren af tijdens de vergisting.
En probeer aan Tetrahop te komen dat maakt een wereld van verschil.

brouwerwaldonk

Citaat van: thepsych op 10-06-2022  22:46 uIk blijf een probleem houden met grof schuim en soms ook met de houdbaarheid. goede pH,goede whirlpool, coldcrash nog niet echt goed kunnen proberen (meer ook bedoeld om helder bier te krijgen),niet te veel suiker bij de hergisting, niet te veel gist in het flesje, niet te warm hergisten. Maar het is allemaal niet het je van het. Dus wie nog suggesties heeft, laat het horen.
Bij welke temperatuur begin je te maischen.
Wat noem je goede pH, ook de waarde van het spoelwater.
Met wat meet je de pH waarden (een of ander goedkoop spul)
Wat is de pH bij begin koken en hoeveel is het bij bij begin gisten.
Tracht hop te gebruiken met een heel laag % alfazuur, dan gebruik je meer wat goed is voor beter schuim.
Ook dry-hop toepassen na de gisting.

Weet dat het latere schuim in de maischketel wordt gevormd.

Vergelijkbare Topics (7)

38787

Reacties: 4
Gelezen: 1304

11923

Reacties: 3
Gelezen: 3191

33674

Reacties: 3
Gelezen: 1218

33068

Reacties: 26
Gelezen: 5378

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.