Hmm... ik ben verdwaald in de verscheidenheid van bieren

Gestart door Jacobus, 10-05-2006 13:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacobus

Hallo allen,

Enkele weken geleden hebben we besloten om als schoolproject bier te gaan maken. Maar eerlijk gezegd zijn we behoorlijk verdwaald. We wouden namelijk graag een ierse stout proberen te brouwen. Maar bij 1 van de recepten die we vonden op internet stond dat het een jaar moet staan rijpen. Het probleem is dat we ongeveer 10 weken hebben. We willen ook nog een pils gaan brouwen maar daar hebben we ons niet in verdiept.

We hebben beschikking over een bijna volwaardig laboratorium met bijna alles erop en er aan daar we op een laboratorium school zitten.

Gaarne een beetje hulp, en als het jullie echt geen goed idee lijkt twijfel dan niet en raad ons een beter idee aan.

Bij voorbaat dank  :biersmile:

-Jacob en Peter

Adrie

Een Ierse stout hoeft helemaal geen jaar te rijpen, weet ik uit ervaring. Het is een licht bier (begindichtheid rond 1044) en dus snel klaar. Geloof mij maar: een week of vier na het brouwen kun je het bier al drinken (mits je genoeg gist toevoegt, op de juiste temperatuur vergist etc. Pils duurt langer, omdat dit een ondergistend bier is. Pils moet vergisten bij 8 tot 10 graden en lageren bij 0 tot 4 graden. De lagering moet lang duren wil je een echte pilssmaak krijgen, toch zeker een week of vier. Ook de hergisting op fles moet bij een graad of 10, dus dat duurt ook langer.

Wil je snel klaar zijn, maak dan een bovengistend bier met een lage begindichtheid. Een stout, blond of Koninck-achtige zijn leuke bieren om mee te beginnnen.

MO

En omdat ik vandaag in een goede bui ben, hier vind je een recept van een uitstekende stout.

Jacobus

Wow, bedankt man  :biersmile: Hier hebben we nog eens wat aan :groots:

Barry

Ik heb noch wel een practicumvoorschrift van pils maken als je wilt.

Jacobus

Wow super cool, we hebben net besloten ook nog een pils te brouwen, Trouwens, ik zie aan je avatar dat je bij osiris zit.
Zit je op het van hall in leeuwarden toevallig?  :biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

25741

Reacties: 13
Gelezen: 4294

2652

Reacties: 16
Gelezen: 5520

16812

Reacties: 2
Gelezen: 1842

30544

Reacties: 7
Gelezen: 3037

2268

Gestart door Netbollien

Reacties: 1
Gelezen: 2591

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.