Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Snel recept

Gestart door Lamarr, 08-05-2006 15:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Lamarr

Hey guys :)
Ik moet met 2 klasgenoten voor school bierbrouwen...maar we hebben maar een maand.
Hebben jullie nog wat handige tips of een snel recept ofzow zeg maar?
Alvast bedankt!
 :proost2:

Edgar

Maak een blond bier met korrelgist, zou ik zeggen. Als het voor Biologie is, neem ik aan dat jullie de enzymwerking van mout moeten demonstreren, dus niet met moutextract mogen werken? Of gaat het vooral om de werking van gist?

MO

De echte beginner raad ik aan een blik gehopte moutsiroop te kopen. Je doorloopt hiermee een gedeeltje van het bierbrouwproces, namelijk vergisten en bottelen. Je hebt nog weinig verstand van zaken nodig maar je leert toch best veel.

Zo'n brouwpakket kost 11 euro en het enige wat je nodig hebt is een plastic of (beter!) glazen vat om in te vergisten en 2 kratjes schone Grolsch beugelflessen.

Zie hier voor een omschrijving van dit brouwpakket en hier voor een adressenlijst met leveranciers van dit materiaal.

Lamarr

Ja het voor ANW, een soort bio zeg maar.
We mogen inderdaad niet met zo'n kant en klaarpakket werken dus we moeten alles zelf doen

Oscar

Citaat van: Lamarr op 08-05-2006  15:57 uWe mogen inderdaad niet met zo'n kant en klaarpakket werken dus we moeten alles zelf doen

Dan wordt een maand wel aan de krappe kant....ik neem aan dat je de ingredienten niet op voorraad hebt en dus nog moet kopen. Weet jullie leraar wel hoe het brouwen in zijn werk gaat ? en hoe lang het duurt (Zeker als je niet alle juiste matarialen tot je beschikking hebt..)...

Groeten en gezondheid
Oscar

Lamarr

Jah dat vonden wij ook al maar volgens hem moest het kunnen...
Najah hij spoort toch niet echt helemaal, en als we het niet halen gebruiken wel wel zo'n kant en klaar pakket
Jij ook gezondheid :proost:

Oscar

Citaat van: Lamarr op 08-05-2006  19:18 uJah dat vonden wij ook al maar volgens hem moest het kunnen...
Najah hij spoort toch niet echt helemaal, en als we het niet halen gebruiken wel wel zo'n kant en klaar pakket

Het kan ook wel.....mits je al wat brouw evaring hebt en de juiste apparatuur hebt. Ik schat in dat die leraar niet erg veel verstand van bier heeft.....dus gewoon een pakket gebruiken. Dat kun je in een avond doen (± 2 uurtjes) de gisting is dan in ± 2 weken wel klaar daarna bottelen... en een vet goed cijfer halen... ;D  ;D

Groeten en gezondheid
Oscar

Herman

Waarom zou een pakket sneller uitvergisten? Mits je voldoende gist toevoegt (bijv 2 zakjes korrelgist voor ca 20 liter), zal ook een zelfgebrouwen bier snel uitvergisten. Brouw een lichter bier, een bitter, een ale of een witbier. Vooral die laatste is denk ik wel een goed plan, dit bier wordt het beste jong gedronken en gisttroebelheid is hier op zijn plaats.

Oscar

Citaat van: Herman op 08-05-2006  21:53 uWaarom zou een pakket sneller uitvergisten?

Dat doet het niet......het ging erom dat een pakket sneller te realiseren is...daar kun je makkelijk aan komen en dan is het oplossen koken, water erbij en vergisten, anders moet je schroten, maischen, filteren, koken, filteren...en die apparatuur hebben ze niet (schat ik in) en zeker niet de ervaring.... en ze zouden alle ingrediënten dan ook nog eens moeten kopen...kost allemaal tijd....

Groeten en gezondheid
Oscar

Eduard

Ik zou ook voor witbier of weizen/weissbier gaan. Of je het nu met een bierpakket maakt of zelf brouwt, je hoeft je in elk geval niet zorgen te maken over een lange vergistingsduur want deze biersoort is na 2-3 weken gisting (in vat en op fles) al vaak wel te pruimen en niemand stoort zich dan aan troebelheid. En anders maak je gewoon beiden, je moet tóch al inkopen doen.

Edgar

Sorry mannen, maar witbier lijkt me nou toch echt een slecht idee. Zie je ze al klooien met ongemout, filtering vast, rampen. Weizen ook, want dat gaat de helft van de klas niet lekker vinden.

Gebruik nu toch effe uw verstand en houd het zo simpel mogelijk voor de mannen. Eén mout (pilsmout natuurlijk), één hopsoort, een maischzak (alles in één pan) en een simpel schema. Niet spoelen uiteraard! Dan enkel nog een deftig korrelgistje (licht overgedoseerd voor de snelheid) en hoepla, bier in twee weken. En niet zeveren over oxidatie, want dat bier gaat geen week bestaan.

Dus:

Voor 10 liter blond bier:

3 kg pilsmout
40 gram Saaz hop

maischschema: 30 min op 60°, 30 min op 70° (éénstapsmaisch is te simpel, dan leren ze te weinig over de verschillende enzymen), jodiumproef natuurlijk, zak optillen, koken etc etc.

Dat is toch de kern van (laagland)bier maken?

Jacques

Hio Edgar,

Ik kan jouw reactie helemaal onderschijven op één punt na.
Naast pilsmout zou ik ook wat ambermout of munichmout gebruiken om een iets donkere kleur (en smaak) te kijgen. Anders gaat het bier iets te veel op een pils lijken. Anderen zullen zeker een vergelijking maken. Om dit te voorkomen kan het bier dus beter iets donker zijn.

Edgar

Goed punt van jacbier natuurlijk. 2 kg pilsmout en 1 kg Munich.

Lamarr, waar zit je ergens? Dan kunnen we je naar een winkel sturen.

Lamarr

Jow jongens bedankt voor alle tips! Ik zal es even overleggen met mijn groepsgenoten
Ik had vandaag de docent nog gesproken en die ging helemaal trippen toen we voorstelden om zo'n pakket te gebruiken, en volgens hem kon het makkelijk in een maand...nouja goed wat hij wil als het niet af is optijd is het niet onze schuld.
@Edgar, het gaat over een man en 2 vrouwen :P en we wonen vlak bij rotterdam :)
We hoeven trouwens niet zo veel te maken, 3 liter ong.

Oscar

Citaat van: Lamarr op 09-05-2006  13:28 uWe hoeven trouwens niet zo veel te maken, 3 liter ong.

Maar als het per ongeluk een lekker bier wordt en baal je ervan dat je niet meer heb gemaakt... :D  5 of 10 liter is nog goed te doen hoor.. dan heb je ieders een half kratje van je eigen eerste bier...kun je het ook aan wat andere vrienden laten proeven...

En volgens mij zitten er wel wat Amateur brouwers in Rotterdam of omgeving...

groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Citaat van: Lamarr op 09-05-2006  13:28 uen volgens hem kon het makkelijk in een maand...

is ook wel goed te doen...echter een kans dat hier bier nog niet helemaal op dronk is....maar brouwen, vergisten en bottelen binnen een maand is wel mogelijk..zeker nu het wat warmer buiten is, hoef je ook niet te verwarmen tijdens de vergisting. ± 20°C is een prima temperatuur.

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Drogisterij Gebr. De Lang
Groene Hilledijk 292b
3074 AG Rotterdam
Tel. 010 4190913
Fax 010 4190913

Daar verkopen ze brouwspullen. Maischzak hebben ze misschien niet in voorraad, daarvoor zou ik even bellen, of het online bestellen bij www.Brouwland.com . Dan heb je het in een paar dagen binnen.

Ik zou toch ook voor 10 liter gaan. Als je ergens in een restaurant of zo een pan van 20 liter zou kunnen lenen, is dat ideaal.

Vergelijkbare Topics (7)

36687

Reacties: 7
Gelezen: 2458

31585

Reacties: 1
Gelezen: 1662

26706

Reacties: 15
Gelezen: 4134

43727

Reacties: 35
Gelezen: 4436

37878

Gestart door owee

Reacties: 5
Gelezen: 1149

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.