Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IBC container gebruiken voor opslag flessen bier

Gestart door Danger.Mouse, 15-02-2021 12:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Danger.Mouse

Hee hallo!

Ik loop de spelen met het idee om een gebruikte IBC container in te graven (en te voorzien van een betonnen bodem i.v.m. opduwend grondwater) onder mijn te verbouwen tuinhuis voor de langdurige opslag van 75 cl flessen bier. Ik wil gebruik maken van de temperatuur van de grond om zo een goed klimaat te creëren voor het laten rijpen van bier op fles. De container zal ontdaan worden van zijn vulhals en bovenkant en in de plaats daarvoor komt er een geïsoleerd en afsluitbaar luik zodat je beter bij de flessen kan komen en je over de containerdeksel kan lopen als onderdeel van de vloer in de schuur. Het tuinhuis word geïsoleerd en krijgt een mos sedum dak om temperatuurwisselingen te minimaliseren.

De container in kwestie:

Om een beter beeld te krijgen hoe ik het tot nu toe in gedachten had enkele 3D beelden:

Overzicht:

In het tuinhuis, ingegraven IBC container zonder luik:

Dwarsdoorsnede ingegraven container:

Zijn er mensen met ervaring van het opslaan van bierflessen op deze manier? Wat zou hier een nadeel/risico/gevaar kunnen zijn betreft de kwaliteit van het bier?

Hoor het graag!

Mvg,

D.M

Snelbier

Condens, je ontkomt er niet aan.  Net als in mijn vochtige kruipruimte.
- Stalen kroonkurken kunnen op den duur gaan roesten. Kunnen zichzelf losdrukken, bier weg.
- Etiketten worden aangevreten door vocht. Eventueel later etiketteren.
- Natuurkurk dop zou ik helemaal niet gebruiken in een vochtige ruimte, wordt muf.
Als je het vocht weet te weren heb je een mooie koele opslag.
Succes,  Snelbier.

RuudB

middelaersch

Citaat van: RuudB op 15-02-2021  13:32 uIk heb er geen ervaring mee, maar zoiets bestaat al, dus het zal vast werken.

https://www.contemporist.com/a-dutch-designer-has-created-an-underground-fridge-that-does-not-use-electricity/

Dat ding heb ik ook al eens naar zitten kijken. Totdat ik de prijs zag, toen was mijn belangstelling over.  :stom:
Maar wel een geniaal ding volgens mij, dat moet gezegd.

In feite wil je gewoon een heel klein keldertje bouwen, daar komt het op neer. Hoe dieper, hoe koeler.
En aan de bovenkant goed isoleren uiteraard.

Dirtbag

Die omgekeerde glasbak in de grond is dan ook weer gebaseerd op een bietenkelder ;)

Dus als je gewoon diep graaft en een betonplaat giet en daar een vochtdichte muur op maakt ben je weer terug bij het originele concept.

ALs je het overdrijft kun je even bij Colin kijken:

db

tdp

Citaat van: Dirtbag op 17-02-2021  17:06 uDie omgekeerde glasbak in de grond is dan ook weer gebaseerd op een bietenkelder ;)

Of een 'Tuffelkelder', aardappelkelder. Vrij simpel te maken inderdaad :)

Vergelijkbare Topics (7)

21141

Gestart door derek

Reacties: 9
Gelezen: 3434

45014

Reacties: 5
Gelezen: 1046

7111

Reacties: 1
Gelezen: 2261

18-08-2007 18:37 u
door oranjeboombiertje
35152

Gestart door MarcT

Reacties: 3
Gelezen: 2128

23726

Gestart door pietern

Reacties: 23
Gelezen: 8606

12094

Reacties: 24
Gelezen: 12713

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.