Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Geen/weinig koolzuur in gistvat

Gestart door Mikel, 05-02-2021 06:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Mikel

Goedenmorgen,
Op 23 januari heb ik een white ipa gebrouwen en deze heeft 4 dagen als een gek staan vergisten. SG was gedaald van 1062 naar 1020. Bij 1020 overgeheveld naar een ander vat omdat ik dit is wilde proberen (doe dit normaal nooit).
Nu begin deze week was het waterslot plat. Ik heb zo een Speidel waterslot die normaal zichzelf omhoog duwt door middel van de koolzuur in het vat.
Gister heb ik wat hop toegevoegd en eventjes kwam het waterslot weer omhoog maar vanmorgen lag hij weer plat.
Mijn vraag is:
Is dit slecht? Het lijkt alsof er nu geen koolzuur meer aanwezig is waardoor ik bang ben dat er nu een grotere kans op oxidatie is. Mijn vat lijkt compleet luchtdicht, heb zo een groen gistvat van Braumarkt die niet temperatuur gecontroleerd staat.

Het plan is eigenlijk om de IPA aanstaande dinsdag te gaan bottelen. Kan dit of moet het eigenlijk eerder?

Alvast bedankt!

JessyH

Heeft het waterslot het helemaal niet meer gedaan na het overhevelen?

Mikel

Eerste dagen stond het waterslot nog omhoog, er werd dus nog even koolzuur geproduceerd maar het lijkt erop dat dat nu klaar is

JessyH

Als er inderdaad de eerste dagen ná het overhevelen nog activiteit was in het waterslot, dan ligt er waarschijnlijk gewoon een mooi bedje van koolzuur bovenop jouw bier. Op basis van jouw verhaal is er in dat opzicht in mijn ogen geen grotere kans op oxidatie.

Wat mij nu wel te binnen schiet is dat de nieuwe vergisting lijkt op het fenomeen: 'Hop-creep'.
In het kort wordt het verschijnsel bedoeld van extra vergisting onder invloed van koudhoppen. Dit kan zorgen voor extra CO² in de flesjes (bommengevaar), hoger alcoholpercentage en een enorme kans op toename van diacetyl.

Wellicht dat iemand die hier meer verstand van heeft mij aan kan vullen of juist het tegendeel kan verduidelijken.

JessyH

Jacques

Citaat van: JessyH op 05-02-2021  17:10 uAls er inderdaad de eerste dagen ná het overhevelen nog activiteit was in het waterslot, dan ligt er waarschijnlijk gewoon een mooi bedje van koolzuur bovenop jouw bier. Op basis van jouw verhaal is er in dat opzicht in mijn ogen geen grotere kans op oxidatie.

Wat mij nu wel te binnen schiet is dat de nieuwe vergisting lijkt op het fenomeen: 'Hop-creep'.
In het kort wordt het verschijnsel bedoeld van extra vergisting onder invloed van koudhoppen. Dit kan zorgen voor extra CO² in de flesjes (bommengevaar), hoger alcoholpercentage en een enorme kans op toename van diacetyl.

Ook ik denk dat er niet veel aan de hand is als het gistvat goed afsluit.

Overigens krijg je alleen last van hopcreep als je gekoudhopt hebt. Mikel heeft het daar niet over...

JessyH

Citaat van: Jacques op 06-02-2021  22:48 uOverigens krijg je alleen last van hopcreep als je gekoudhopt hebt. Mikel heeft het daar niet over...

Verbeter me als ik het verkeerd heb, maar heet het toevoegen van hop na het koelen en/of tijdens de vergisting/lagering niet koudhoppen. Dat is dan toch juist wat Mikel doet? :weetniet:

beermenke

Andere vraag.
Kan ik tijdens nagisten sinaasappelschil toevoegen en dat een weekje laten staan en dan bottelen?

JessyH

Citaat van: beermenke op 07-02-2021  13:20 uAndere vraag.
Kan ik tijdens nagisten sinaasappelschil toevoegen en dat een weekje laten staan en dan bottelen?

In verband met infectiegevaar heeft het de voorkeur om sinaasappelschillen toe te voegen tijdens het koken (net voor het einde om veel aroma te behouden).

Je zou wel eventueel een extract kunnen maken met bijvoorbeeld smaakarme wodka en sinaasappelschillen. Hiermee is de smaak ook makkelijker te sturen, omdat het moeilijk voorspellen is hoeveel smaak de schillen af gaan geven tijdens het koken.

Jacques

Citaat van: JessyH op 07-02-2021  02:45 uVerbeter me als ik het verkeerd heb, maar heet het toevoegen van hop na het koelen en/of tijdens de vergisting/lagering niet koudhoppen. Dat is dan toch juist wat Mikel doet? :weetniet:

Ik had inderdaad over
Citaat van: Mikel op 05-02-2021  06:37 uGister heb ik wat hop toegevoegd
heen gelezen...

Jacques

Citaat van: beermenke op 07-02-2021  13:20 uAndere vraag.

Dat kan. Je kunt de schillen desinfecteren door ze in een beetje goedkope wodka te leggen gedurende een uur of 2. Giet de wodka mee in het vat omdat daar ook aroma's zitten. Het vet op de wodka (bij verse sinaasappelschillen) kun je het beste weggieten.

Mikel

Bedankt voor de reacties, ik was zelf een weekend weg maar kwam er voor het weekend achter dat het waterslot toch weer activiteit vertoonde. Zojuist gebotteld en de smaak leek niks mis mee te zijn.

BJM

Zelf heb ik dit ook met mijn emmer. Er lekt een klein beetje gas tussen de afsluiting door. De oplossing die ik gebruik is het volgende. De allergoedkoopste siliconen kit smeren op de naad. De hechting is heel slecht dus met 1 vinger haal je het er af maar het is wel gasdicht. Voor het aanbrengen gebeurt er niks in het waterslot, na het aanbrengen blubt het rustig door.

Vergelijkbare Topics (7)

21982

Reacties: 12
Gelezen: 6190

14918

Reacties: 5
Gelezen: 3166

43772

Reacties: 8
Gelezen: 1098

35822

Reacties: 3
Gelezen: 1121

2841

Gestart door Jokke

Reacties: 17
Gelezen: 7739

34025

Reacties: 10
Gelezen: 2354

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.