Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

pH water en extract brouwen

Gestart door dutch peter, 31-12-2020 11:25 u

Vorige topic - Volgende topic

dutch peter

Goedemorgen brouwers,

Als ik me goed heb ingelezen is waterbehandeling en pH voornamelijk tijdens de maisch periode van belang om de enzymen hun werk het best te laten doen. Iets wat voor een extractbrouwer niet van toepassing is omdat hij dat proces overslaat door het gebruik van poeder (hij = ik).
Toch zal de pH van het gebruikte water tijdens extractbrouwen wel invloed hebben op de smaak en mogelijk kleur? En zou ik voor het wort moeten streven naar een pH van 5,2?
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit de pH van mijn wort brouwsels gemeten, wel waterkwaliteitsrapport opgevraagd en lokaal is de pH hier 8,1.
Heb melkzuur besteld om het eens te kunnen proberen, maar ben benieuwd naar jullie mening.

Groet, en alvast de beste wensen

Peter

Jacques

De pH tijdens het koken heeft inderdaad invloed op de smaak van je bier.
Ik zou echter niet weten hoe je de hoeveelheid melkzuur kunt bereken als je moutextract gebruikt. Simpelweg omdat ik mij hierin nooit verdiept hebt.

Wat je kunt doen is steeds een hele kleine hoeveelheid melkzuur toevoegen en dan de pH meten. Maar dan is wel zo handig als je een pH-meter hebt.

dutch peter

Citaat van: Jacques op 31-12-2020  17:02 uDe pH tijdens het koken heeft inderdaad invloed op de smaak van je bier.
Ik zou echter niet weten hoe je de hoeveelheid melkzuur kunt bereken als je moutextract gebruikt. Simpelweg omdat ik mij hierin nooit verdiept hebt.

Wat je kunt doen is steeds een hele kleine hoeveelheid melkzuur toevoegen en dan de pH meten. Maar dan is wel zo handig als je een pH-meter hebt.

Dank Jacques. Om hier nog even op door te gaan, pas ik dan de pH van het water aan voor ik het extract toevoeg, of tijdens het koken met het extract?

Triplezzz

Lijkt mij dat je dat tijdens het koken doet.
Het extract kan de pH waarde ook veranderen.

Jacques

Citaat van: Triplezzz op 04-01-2021  12:56 uLijkt mij dat je dat tijdens het koken doet.
Het extract kan de pH waarde ook veranderen.

Klopt.

Meet na het mengen van het extract met het water. Tijdens het koken kun je ook monsters nemen maar dan moet je wel het monster eerst afkoelen voordat je de pH bepaalt. pH is namelijk temperatuurafhankelijk.

dutch peter

Dank beide en ik laat weten wat het resultaat is met volgende batch.

dutch peter

Citaat van: dutch peter op 05-01-2021  09:29 uDank beide en ik laat weten wat het resultaat is met volgende batch.

Hi Jacques,

Recentelijk weer een batch gebrouwen en eraan gedacht om te meten. pH van water 8,1 - tijdens de kook (extract dan al toegevoegd) kwam ik op pH 5,8. Daarna niet meer gemeten, maar het extract brengt het wort aardig richting de juiste zuurtegraad.
Ook wel logisch, achteraf. Ze zullen bij het maischen voor deze extracten ook op de juiste pH waarde letten, dus vindt je die bij toevoeging van water weer terug.

Grtz,

Peter

Jacques

Citaat van: dutch peter op 04-02-2021  20:51 uHi Jacques,

Recentelijk weer een batch gebrouwen en eraan gedacht om te meten. pH van water 8,1 - tijdens de kook (extract dan al toegevoegd) kwam ik op pH 5,8. Daarna niet meer gemeten, maar het extract brengt het wort aardig richting de juiste zuurtegraad.
Ook wel logisch, achteraf. Ze zullen bij het maischen voor deze extracten ook op de juiste pH waarde letten, dus vindt je die bij toevoeging van water weer terug.

Een pH van 5,8 tijdens het koken is wat te hoog voor een verfijnde hopbitterheid. Daarom kan het aanzuren van het kokend wort een flink punt boven de i zetten...  :brouwen:

Oscar

Citaat van: dutch peter op 31-12-2020  11:25 uHeb melkzuur besteld om het eens te kunnen proberen, maar ben benieuwd naar jullie mening.

Leer eest eens brouwen, daarna brouwen met volledige moutstort. En dan eens kijken naar je water en pH... ;-)  Stapje voor stapje... En proef je bieren of het nodig is!

middelaersch

Citaat van: Jacques op 31-12-2020  17:02 uIk zou echter niet weten hoe je de hoeveelheid melkzuur kunt bereken als je moutextract gebruikt. Simpelweg omdat ik mij hierin nooit verdiept hebt.

Je vindt hier ook niks voor in de diverse brouwprogramma's, en ook in het boek 'Water' van John Palmer vind ik er vrijwel niks over. Eigenlijk alles qua waterbehandeling is gericht op mout-brouwen.

Verder ben ik het ook wel met Oscar eens.

Jacques

Citaat van: Oscar op 04-02-2021  22:36 uLeer eest eens brouwen, daarna brouwen met volledige moutstort. En dan eens kijken naar je water en pH... ;-)  Stapje voor stapje... En proef je bieren of het nodig is!

Niet iedereen hoeft dezelfde leercurve te volgen...

Als je brouwt met moutextract zijn er minder parameters waarop je invloed hebt. De pH van het wort tijdens het koken kun je beïnvloeden. Waarom deze niet op een optimale waarde te brengen? Het is maar een kleine moeite. Het kan het verschil maken tussen een wrang bitter bier en een aangenaam bitter bier...

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Oscar op 04-02-2021  22:36 uLeer eest eens brouwen,
Je hoeft hem niet af te branden, het is geen Hollander, maar een West Fries.

Citaat van: Oscar op 04-02-2021  22:36 udaarna brouwen met volledige moutstort. En dan eens kijken naar je water en pH... ;-)  Stapje voor stapje... En proef je bieren of het nodig is!
Daar heb je gelijk in!

dutch peter

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 04-02-2021  23:59 uJe hoeft hem niet af te branden, het is geen Hollander, maar een West Fries.

Nou, niet helemaal. Ze zeggen van mij dat de reden dat ik een 2-persoonsbed heb is, om 's nachts ook dwars te liggen. Een echte Fries dus, maar woon in W-Friesland.

Oscar bedoelt het niet kwaad en ik doe precies wat hij aanraad - ik leer brouwen door te variëren met mijn ingrediënten en verschillende parameters te meten, loggen en straks ook wijzigen tijdens het brouwen (en veel op dit forum lezen natuurlijk!!!). Heb alleen nog 5 kg extract staan en die gaat eerst op, niks mis mee om daar al mee te fiedelen.

Vergelijkbare Topics (7)

20026

Reacties: 6
Gelezen: 3587

17045

Gestart door janjansen

Reacties: 13
Gelezen: 7506

30003

Reacties: 1
Gelezen: 1394

06-11-2015 18:10 u
door homoeccentricus
15502

Reacties: 14
Gelezen: 4665

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.