Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Geinfecteerd eiken vat reinigen

Gestart door orangeloo, 25-12-2020 13:41 u

Vorige topic - Volgende topic

orangeloo

Ik heb 5 jaar een eiken vaatje van 20 liter gevuld met Lambiek. (Wilde gist gevangen in de achtertuin)
Helaas heeft dit geen lekkere lambiek opgeleverd.  :(
Als ik dit vat nou volledig gist en bacterie vrij wil krijgen. Hoe doe ik dat?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Orangeloo op 25-12-2020  13:41 uHelaas heeft dit geen lekkere lambiek opgeleverd.  :(
Wat mankeerde er aan de smaak?
Niet zuur genoeg?

orangeloo

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 25-12-2020  15:27 uWat mankeerde er aan de smaak?
Niet zuur genoeg?

Te zuur, echt een infectiesmaak.

beun

Gaat je waarschijnlijk niet lukken, de brettanomysis zit in het hout tot een aantal mm diep. Deze gist kan  cellulose afbreken d.m.v. enzymen en voedt zich daarmee...

beun

Het vat verhitten in een hele grote oven tot 120 ºC? Om zeker te zijn dat je ook de bacteriën meepakt.

beermenke

Citaat van: beun op 25-12-2020  22:26 uHet vat verhitten in een hele grote oven tot 120 ºC? Om zeker te zijn dat je ook de bacteriën meepakt.
Oh dat is dan redelijk gemakkelijk. Hier in het zuiden des lands zijn er nog nostalgische houtbakovens die regelmatig opgestookt worden om vlaai en brood te bakken. Deze worden wel tot 350 graden opgestookt. Mocht je hier meer over willen weten dan stuur maar een pm.

hansHalberstadt

Of stoom via een snelkookpan met dun siliconenslangetje

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Orangeloo op 25-12-2020  21:14 uTe zuur, echt een infectiesmaak.
Had je het bier geproefd voor dat het het vat inging?
Ik heb mijn wort dampend buiten gezet, daarna vergist in 4 5 L flessen en na 3 week in het vat gegoten.
Het bier smaakte aardig.
Zou het bier in het vat niet te verzuurd zijn door onze relatieve kleine vaten?
Er zijn mensen die de helft van het vat insmeren met parafine tegen het te ver verzuren.

Irukandji

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 26-12-2020  00:21 uZou het bier in het vat niet te verzuurd zijn door onze relatieve kleine vaten?
Er zijn mensen die de helft van het vat insmeren met parafine tegen het te ver verzuren.
Grote van het vat heeft te maken met contactoppervlak omtrent tannine wat een wrange smaak geeft.

Ik zou inderdaad het vat uitstomen. Lijkt mij het veiligste en makkelijkste. Denk in een oven dat het vat te ver uitdroogt

hansHalberstadt

Citaat van: Irukandji op 26-12-2020  06:38 uDenk in een oven dat het vat te ver uitdroogt
Dat zal zeker een probleem worden. Als het krimpt gaat het vat daarna lekken. En met stoom blijft het vochtig en kom je alleen aan de binnenkant en daar zit de besmetting.

orangeloo

Na het verwijderen van het kraantje kon ik er met een lamp in schijnen en door het vul gat kijken. Ik zag dat er een dikke korst troep inzat. Wat heb ik gedaan:
Stap 1: 24 uur weken met soda.
stap 2: Grof geschut. Karcher hogedrukreiniger
Stap 3: Een bakje moertje en water en schudden maar.
Stap 4: Goed spoelen.
Stap 5: 15 minuten Stomen.

hansHalberstadt

Citaat van: Orangeloo op 26-12-2020  13:54 uNa het verwijderen van het kraantje kon ik er met een lamp in schijnen en door het vul gat kijken. Ik zag dat er een dikke korst troep inzat. Wat heb ik gedaan:
Stap 1: 24 uur weken met soda.
stap 2: Grof geschut. Karcher hogedrukreiniger
Stap 3: Een bakje moertje en water en schudden maar.
Stap 4: Goed spoelen.
Stap 5: Stomen.

Dan heb je alles wel gehad wat je in kunt zetten lijkt me.

Pim

Nog enkele stappen ter overweging: Verhitten tot 350 graden, de assen opruimen en een nieuw vaatje aanschaffen.  :nut:

hansHalberstadt

Citaat van: Pim op 26-12-2020  16:57 uNog enkele stappen ter overweging: Verhitten tot 350 graden, de assen opruimen en een nieuw vaatje aanschaffen.  :nut:
Lekker positief na al die moeite om te laten zien hoe hij het ding behandelt.

oneman

Ik meen dat wijnmakers vaten ontsmetten met een zwavelwiek. Is dat nog een laatste mogelijke aanvulling op jouw biologische oorlogsvoering met de brettanomysis?  >:D

orangeloo

Citaat van: hansHalberstadt op 26-12-2020  15:38 uDan heb je alles wel gehad wat je in kunt zetten lijkt me.

Ik ben nog van plan om een aantal liter alcohol verdund tot 70% in het vat te stoppen voor een paar weken. (regelmatig draaien) of de alcohol aan te lengen en met een essense te verheerlijken en dit in het vat te stoppen. Vraag mij alleen af of 40% genoeg is voor de laatste klus.

orangeloo

Citaat van: Pim op 26-12-2020  16:57 uNog enkele stappen ter overweging: Verhitten tot 350 graden, de assen opruimen en een nieuw vaatje aanschaffen.  :nut:

;D ;D ;D ;D
Dat kan altijd nog. Maar weggooien is wel de makkelijkste weg en... Daar leer je niks van.  :brouwen: En jullie dus ook niet  :proost2:

orangeloo

Citaat van: oneman op 26-12-2020  20:50 uIk meen dat wijnmakers vaten ontsmetten met een zwavelwiek. Is dat nog een laatste mogelijke aanvulling op jouw biologische oorlogsvoering met de brettanomysis?  >:D

Heb ik ook overwogen, net als sulfiet, maar wijnmakers hebben meestal geen 5 jaar lambiek in hun vat gehad.  :nut:

beun

Brettanomysis kan diep doordringen in de houtstructuur van het vat. Hierdoor is het grotendeels ongevoelig voor chemische reinigen. Thermische methodes zoals stoom of verhitting geven een beter resultaat.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Orangeloo op 26-12-2020  21:46 uIk ben nog van plan om een aantal liter alcohol verdund tot 70% in het vat te stoppen voor een paar weken.
Hmmm, dat is royaal de produktie van ruim een kwartaal van een waterdestilatie aparaat.

orangeloo

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 26-12-2020  22:37 uHmmm, dat is royaal de produktie van ruim een kwartaal van een waterdestilatie aparaat.
Alcohol is verkregen uit restanten bier.  Gedistilleerd met een still-spirits-turbo-500 maar niet puur genoeg naar mijn zin om te verwerken ik likeuren.  :proost: 

seed7

Als alles schoon is inderdaad stomen (met een behangafstomer) en stoom zo lang tot de buitenkant van het vat 80-85C is.

T.a.v. het schoonmaken, ik doe er meestal nog een mild zure reiniging tussen door. Verder zoals je lijstje.

Ingo

orangeloo

Citaat van: seed7 op 27-12-2020  00:24 uAls alles schoon is inderdaad stomen (met een behangafstomer) en stoom zo lang tot de buitenkant van het vat 80-85C is.

T.a.v. het schoonmaken, ik doe er meestal nog een mild zure reiniging tussen door. Verder zoals je lijstje.

Ingo

Wat voor middel heb je gebruikt voor die mild zure reiniging?

Ik heb gestoomd met een black & decker steammop Maar niet tot 85 ºC. Denk ook niet dat de steammop dat aan kan.Daarom vandaag een behangafstomer besteld.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.