Wat waren de veranderingen bij jouw hobbybrouwerij in 2020?

Gestart door Markie Mark, 22-12-2020 14:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Irukandji

Ik heb in me tuin een "kantoorruimte" staan waarvan ik 15 m2 wilde benutten voor het brouwen.
Tijdens de 1e corona golf heb ik de dagen dat ik thuis zat dat redelijk kunnen realiseren.
Wand en vloer betegeld RVS tafel erin water aan en afvoer enz.
Daarna heb ik mijn Brewtech's chronical de deur uit gedaan en zijn daar Brewmasters voor in de plaats gekomen.
Mijn oude klimaatkast verder omgebouwd die dus gaan fungeren als hergistkast.
Mijn schrootmolen is verder gemodificeerd met een sterkere motor met snelheidsregelaar (deze alleen nog even inbouwen)
En dan nog tal van kleine aanpassingen die her en der gedaan zijn. mortom het had een fulltime baan kunnen zijn.

Theo Mol

Het was eind vorig jaar al een beetje begonnen met het afstoffen van mijn oude spullen, en weer gebruiken natuurlijk. Leuk hoor.
Meer dan 25 jaar geleden was ik aan het brouwen van blik, toen van extract, toen van mout, en toen waren er andere dingen die mijn tijd vroegen. De spullen bleven rustig wachten op zolder.

Nu brouw ik met een Brewmonk + Fermzilla, mijn elfde brouwsel gaat morgen de flesjes in. De schijvenmolen heeft gezelschap gekregen van een walsenmolen en naast het "Groot zelf Bierbrouwboek" staat "Verander water in Bier".  Rob van Gelder (iemand noemde hem al) heeft zo te zien geen brouwafdeling meer in de winkel maar er zijn andere winkels in de buurt en we hebben het internet met nog meer winkels en natuurlijk dit forum.
Het is leuk dat een hoop oude spullen het nog doen: de oude molen, de hydrometer, emmers en flessen, het kroonkurkapparaat en het in al die jaren verkleurde waterslot. En mijn smaakpapillen blijven natuurlijk een bron van plezier.

D.R.K.

Mid Q2 overgestapt van 5L batches in pannen en kleine emmers naar een 20L brouwautomaat en Fermzilla.
En ja toen was het hek van de dam....
Vergisting kast gemaakt met een inkbird 308 wifi en na gemodder met een Ispindel toch overgestapt naar een Brewbrain en daarmee alles mooi kunnen volgen op de telefoon.
Veel gelezen en veel kunnen leren en nu de planning aan het maken voor brouwsel nummer 7 zo net op de valreep van 2020

Een jaar ook met wat miskoopjes, handige dingen die je eigenlijk nooit gebruikt of niet passen bij mijn manier van brouwen, gelukkig hebben we een berging en kan het daar mooi in de opslag voor als ik weer een keer denk dat zoiets handig is  :nut:

Voor 2021 toch eens kijken of ik eens een keer mee kan kijken bij mensen die een gist starter maken en nog wat meer ruilen van bieren / meekijken bij iemand die aan het brouwen is. Uiteindelijk leer je toch het meeste van medebrouwers denk ik.  :proost:

joenedu

We hebben een RVS conisch gistvat van Brewmonk aangeschaft, ziet er prachtig uit en maakt veel makkelijker schoon dan een plastic emmer.

Willem Broekema

De grootste verandering in 2020 aan mijn brouwerijtje heb ik dit jaar samen met mijn vrouw gerealiseerd (zij houdt ook van klussen, en als beloning heb ik voor haar een 20 liter witbier gebrouwen, die erg in de smaak viel..).
In plaats van in de keuken te brouwen - wat door de quooker kraan onmogelijk was geworden- hebben we een brouwplaatsje in de schuur gerealiseerd. Boven de epoxivloer een houten werkblad gemaakt, met aan de rechter zijde plaats voor onze wasmachine, droger, vriezer en klimaatkast, en aan de linker zijde werkruimte voor brouw instrumenten, een kast met brouw attributen, een spoelbak met afvoer en dubbele kraan zodat ik kan koelen en nog iets kan afspoelen tegelijk. Daarbij een takel recht boven de brouwautomaat, die dan op een verrijdbaar tafeltje staat. In een paar minuten alles opgesteld, en niet veel gesleep meer met brouwspullen én geen "stank"meer van hopkoken in de keuken.
Strikt genomen is de klimaatkast in 2020 voor het eerst gebruikt, maar had ik in december 2019 gebruiksklaar gemaakt. Dat was écht een verbetering in kwaliteit.

ramon86

Het maken van een klimaatkast van onze oude koelkast, Inkbird en een verwarmingsbuis, heel blij mee :)

Sir Wicked III

Eindelijk een separate brouwruimte van 16 m² gemaakt in de schuur, met keukenblok, RVS spoeltafel en maisch/kookhoek met afzuiging uit de horeca.

Planning voor '21: RVS CCT('s) aanschaffen, brouwinstallatie aanpassen voor makkelijker brouwen(HERMS/RIMS?) en een 2e vergistingskoelkast bouwen.

Vergelijkbare Topics (7)

40395

Reacties: 16
Gelezen: 2076

22477

Reacties: 7
Gelezen: 3395

30818

Reacties: 47
Gelezen: 15968

28-02-2016 20:43 u
door homoeccentricus

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.