Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

APA met Verdant IPA gist

Gestart door JanDeGraaff, 14-12-2020 11:30 u

Vorige topic - Volgende topic

JanDeGraaff

Hallo allemaal,

Ik heb onderstaan recept een paar weken geleden gebrouwen en ben gevraagd om hem te delen.
Het is een fruitige APA geworden met een mooie 'haze', zeer waarschijnlijk door de Verdant IPA gist.
Ik noem hem met opzet een APA, omdat ik de "traditionele" IPA stappen, zoals koudhoppen, niet wilde doen. Ik heb voor het eerst een hopstand van 15 minuten op 80ºC toegepast.

De Verdant IPA is een mooie gist. Bijna kveik-achtig snel; binnen 5 dagen was ie wel klaar. Ik had hem op 20ºC gezet, maar is zelf opgelopen tot bijna 24ºC en weer terug. Ik heb hem lekker z'n eigen gang laten gaan. Ook vlokte de gist erg mooi uit; een mooie, plakkerige laag onderin en desondanks toch die NEIPA-achtige 'Haze' in het bier. Het was mij er niet om te doen, maar het ziet er mooi uit.

Overigens is de oorsprong van dit recept de intentie om hop die ik nog in de vriezer had liggen, in een bier op te maken. Ik denk dat biertje één van mijn standaard biertjes gaat worden.

Het recept:
De XML vind je bijgevoegd onderaan
American Pale Ale
5.3% ABV / 12.4 °P
Batchvolume: 15 L
Kooktijd: 30 min

Kenmerken
Begin SG: 1.050
Eind SG (Geav): 1.010
IBU (Tinseth): 67
Kleur: 14.6 EBC

Maischen
Temp. inmaischen — 61.3 °C
Temperatuur — 57 °C — 15 min
Temperatuur — 64 °C — 30 min
Temperatuur — 72 °C — 30 min

Mouten (3.45 kg)
2.85 kg (82.6%) — Crisp Maris Otter — Graan — 7.9 EBC
350 g (10.1%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Graan — 3.9 EBC
250 g (7.3%) — Weyermann Melanoidin — Graan — 59 EBC

Hop (100 g)
12 g (15 IBU) — Citra 14% — Koken — 15 min
12 g (16 IBU) — Columbus (Tomahawk) 15.3% — Koken — 15 min
12 g (8 IBU) — Citra 14% — Koken — 7 min
12 g (9 IBU) — Columbus (Tomahawk) 15.3% — Koken — 7 min
31 g (8 IBU) — Citra 14% — Aroma — 15 min hopstand
21 g (6 IBU) — Columbus (Tomahawk) 15.3% — Aroma — 15 min hopstand

Hopstand op 80 °C

Gist
1 pkg — Lallemand (LalBrew) Verdant IPA 77%
Vergisten
Hoofdvergisting — 20 °C — 5 dagen

Hopfenfox

Dank je wel  ;D

Brewfather doet een beetje raar bij de import, mijn IBU schiet boven de 100. Maar even handmatig aanpassen, Columbus en Citra nog liggen! Alleen de moutstort een beetje aanpassen aan wat ik heb liggen. En zien dat er een Nederlandse leverancier is die Verdant kan leveren.

StefanUT

Citaat van: Hopfenfox op 14-12-2020  11:31 uDank je wel  ;D

Brewfather doet een beetje raar bij de import, mijn IBU schiet boven de 100. Maar even handmatig aanpassen, Columbus en Citra nog liggen! Alleen de moutstort een beetje aanpassen aan wat ik heb liggen. En zien dat er een Nederlandse leverancier is die Verdant kan leveren.
Ik heb deze gist recent gekocht bij Unibrew. Dus deze is zeker bij Nederlandse leveranciers beschikbaar!

JanDeGraaff

Citaat van: Hopfenfox op 14-12-2020  11:31 uDank je wel  ;D

Brewfather doet een beetje raar bij de import, mijn IBU schiet boven de 100.
Graag gedaan!
Wel raar dat Brewfather zoiets doet bij de import. Misschien dat het schalen niet helemaal goed uitgevoerd werd? Ik heb nu ook de Brewfather export in json formaat toegevoegd (moest hem wel zippen van de forum software). Misschien dat die beter gaat in Brewfather?

En anders handmatig even corrigeren, ja. Het grootste deel van het werk is toch al gedaan en het recept staat in de eerste post van dit draadje ook nog ter referentie.

JanDeGraaff

Citaat van: StefanUT op 14-12-2020  14:02 uIk heb deze gist recent gekocht bij Unibrew. Dus deze is zeker bij Nederlandse leveranciers beschikbaar!
Brouwmaatje.nl heeft hem ook, hier.

Vergelijkbare Topics (7)

8978

Reacties: 144
Gelezen: 48194

37234

Reacties: 8
Gelezen: 2531

780

Reacties: 16
Gelezen: 9073

45394

Reacties: 7
Gelezen: 252

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.