Drooghoppen met pellets zonder zwevende deeltjes in je bier

Gestart door oneman, 25-11-2020 00:04 u

Vorige topic - Volgende topic

oneman

Ik heb nu een aantal keer bier gebrouwen met drooghop en daarbij gebruik gemaakt van hopzakjes (van Braumarkt). Als ik pellets gebruik komen er toch wat hopdeeltjes door het zakje heen. Die lichte zwevende deeltjes zakken niet allemaal uit en er belandt altijd wat in mijn flesjes bij het bottelen. Ik moet daarbij zeggen dat ik niet overhevel na de hoofdgisting, dus die kop ik maar zelf even in; dat zou al een verbetering kunnen geven.

Echter, kennen jullie het probleem en wat doen jullie er tegen (buiten overhevelen na de hoofdgisting)? Zijn er betere hopzakjes die niks doorlaten? Krijg je het met een konisch gistingsvat weg bij het aftappen van de gist? Zakt het bij jullie wel goed uit en zo ja, hoe lang laat je het bier dan rusten?  :weetniet: Et cetera...

oneman

Hopfenfox

Hoi, beginner hier. Al wel gedrooghopt met zakjes en ik had geen probleem met deeltjes. De hop bleef grotendeels in het zakje en omdat het zakje met knikkers was verzwaard kwamen de paar deeltjes die konden ontsnappen meteen onderin het vat uit. Die hoefden dus niet ver te zinken. Ik hevel ook niet na hoofdgisting, laat alles 2-3 weken in het gistvat zitten, hevel dan over naar een bottelvat en vanuit daar de fles in. De gedrooghopte IPA was perfect helder. Het is geen oplossing, dat realiseer ik me, maar het kan dus wel werken zo. Wellicht hangt het ook van de soort hop af.Tijdens de kook heb ik soorten die door de mazen van de hopspider sneaken, en soorten die volledig binnen de spider blijven.

Stakker33

Ik heb een tijd geleden "the hopsock" gekocht om mee te droog hoppen. Heb er zelf alleen nog bloemen in gedaan, maar op de verpakking staat "ideal for dryhopping with pellets" of iets in die trant. Het gaas is heel fijnmazig dus dat durf ik ook wel aan.

https://www.brouwstore.nl/the-hop-sock

Wat ik doe is een stukje touw meekoken met de sok om het te desinfecteren en dan dicht te knopen, werkt goed!

oneman

Citaat van: Hopfenfox op 25-11-2020  08:23 uIk hevel ook niet na hoofdgisting, laat alles 2-3 weken in het gistvat zitten, hevel dan over naar een bottelvat en vanuit daar de fles in.

Dat kan iets zijn... ik laat het nooit zo lang op de gistkoek staan. Gewoon meer geduld of toch maar overhevelen...

oneman

Citaat van: Stakker33 op 25-11-2020  09:55 uIk heb een tijd geleden "the hopsock" gekocht om mee te droog hoppen. Heb er zelf alleen nog bloemen in gedaan, maar op de verpakking staat "ideal for dryhopping with pellets" of iets in die trant. Het gaas is heel fijnmazig dus dat durf ik ook wel aan.

https://www.brouwstore.nl/the-hop-sock

Die hopsock heb ik wel eens voorbij zien komen... ziet er inderdaad veel fijnmaziger uit dan mijn huidige hopzakjes. Dat zou een optie kunnen zijn. Hij is ook veel langer en groter dan die van Braumarkt, da's ook handig.

Hopfenfox

Twee weken is bij mij gangbaar, bij een wat zwaarder bier ga ik voor drie. Gewoon voor de zekerheid en als ik de berichten hier zo heb gelezen geven drie weken op het gist echt geen gekke smaakjes. Ik wacht nog op een iSpindel en dan kan ik wat gerichter bepalen wanneer de vergisting echt klaar is. Een vriend van me brouwt al tijden en die werkt zonder meten op dezelfde wijze. Op advies van een meesterbrouwer (naar eigen zeggen) laat ie standaard alles drie weken in het gistvat voor bottelen.

Maar goed, of dit een oplossing voor je hopdeeltjes is vraag ik me af. Excuus voor het zijspoor.

Owja: dag voor bottelen krijgt het vat zijn bottelplek. Anders gaat alles weer zweven als je het vat verplaatst om te gaan bottelen.

JanDeGraaff

Je kunt ook de fijnmazige herbruikbare nylon groente-/fruitzakjes van AH of Lidl gebruiken. Die kosten ca. 50 cent per stuk.

Ik gebruik zelf zo'n 300 micron RVS hop-tube. Aliexpress staat er vol mee, maar de bovenstaande zakjes werken ook goed. Beiden verzwaren met een paar RVS moeren of carrosserieringen (meer voor de zakjes) en eventueel met een vislijntje of nylondraadje tussen de deksel/dop vastzetten zodat ie middenin het bier 'zweeft'.

Goed opletten dat je ze niet te vol vult. Pellets zetten namelijk enorm uit. Als je de zakjes/tube te vol vult met pellets loop je het risico dat je in de zakjes/tube een harde klei-achtige klont hop krijgt. Dat belemmert de afgifte van de hopdelen die je in je bier wil enorm.

Mede-forumgebruiker EBC maakt een hop-papje van pellets met kokend water. Dat spoelt de hop-stofdeeltjes uit en zorgt ervoor dat "hop-creep" minder kans maakt bij het koudhoppen. Ook zijn de pellets dan al uitgezet, voordat je ze in je bier doet. Dat scheelt ook jongbier dat door de pellets opgenomen wordt! Het is wel een beetje een kliederboel, zo'n hoppapje, en je hebt veel meer kokend water nodig dan je denkt.
EBC doet het papje zo bij het bier en geeft het 5 tot 7 dagen om te bezinken.

Ik heb het geprobeerd en, afgezien van het geklieder, het heeft wel goed gewerkt. Ik heb 3 dagen gekoudhopt en dacht in eerste instantie best wat hopdeeltjes in het bier te hebben, maar ik kan het eigenlijk niet meer terugvinden in de flesjes..
Ik weet nog niet of ik vaker zo ga drooghoppen. Ik denk dat ik deze methode voornamelijk blijf gebruiken bij grote drooghop-giften. Alleen denk ik er wel over om de hoppellets dan in zo'n nylon groente-/fruitzakje te doen voordat ik kokend water op giet. Kleinere drooghopgiften denk ik zo met de hop-tube of nylon zakjes te blijven doen.

En dit is sowieso een goede suggestie (ook mbt uitgezakte gist en andere trub):
Citaat van: Hopfenfox op 25-11-2020  10:10 uOwja: dag voor bottelen krijgt het vat zijn bottelplek. Anders gaat alles weer zweven als je het vat verplaatst om te gaan bottelen.

oneman

Citaat van: JanDeGraaff op 25-11-2020  11:12 uJe kunt ook de fijnmazige herbruikbare nylon groente-/fruitzakjes van AH of Lidl gebruiken. Die kosten ca. 50 cent per stuk.
Ga ik eens naar kijken. Voor die prijs...

CiteerMede-forumgebruiker EBC maakt een hop-papje van pellets met kokend water. Dat spoelt de hop-stofdeeltjes uit en zorgt ervoor dat "hop-creep" minder kans maakt bij het koudhoppen. Ook zijn de pellets dan al uitgezet, voordat je ze in je bier doet. Dat scheelt ook jongbier dat door de pellets opgenomen wordt! Het is wel een beetje een kliederboel, zo'n hoppapje, en je hebt veel meer kokend water nodig dan je denkt.

Ik heb het geprobeerd en, afgezien van het geklieder, het heeft wel goed gewerkt. Ik heb 3 dagen gekoudhopt en dacht in eerste instantie best wat hopdeeltjes in het bier te hebben, maar ik kan het eigenlijk niet meer terugvinden in de flesjes..

Ik weet nog niet of ik vaker zo ga drooghoppen. Ik denk dat ik deze methode voornamelijk blijf gebruiken bij grote drooghop-giften. Alleen denk ik er wel over om de hoppellets dan in zo'n nylon groente-/fruitzakje te doen voordat ik kokend water op giet. Kleinere drooghopgiften denk ik zo met de hop-tube of nylon zakjes te blijven doen.
Dit vind ik een reuze tip: geen hop creep en als het dan goed uitzakt... ga ik zeker proberen, met een hopzakje en wat meer geduld om e.e.a. goed te laten uitzakken. Moet lukken  ^-^

guidomarree

Ikzelf gebruik vaak 2 hopzakjes over elkaar. Dat houdt het toch wat beter tegen. Maar ik hevel ook over, dus weet niet zeker of het heel veel effectiever is.

oneman

Citaat van: guidomarree op 25-11-2020  12:47 uIkzelf gebruik vaak 2 hopzakjes over elkaar.

Top, nog een goeie tip. Dat wordt veel bier brouwen om die allemaal uit te proberen  ;D

LeonRodenburg

Kun je het bier cold crashen? Ik gooi de pellets er altijd gewoon los in, zonder zakje. Na een cold crash liggen alle stukjes netjes bovenop de gist, die dan ook uitgezakt is. Toen ik nog plastic gistingsvaten gebruikte hevelde ik het dan voorzichtig over, of als ik echt stevig had gedryhopt, met een hop spider er nog tussen. Maar meestal kwam er eigenlijk niks mee.

Dus als je bij het bottelen wel overhevelt zou het moeten lukken. Dan kun je hoofd- en nagisting in hetzelfde vat doen.

oneman

Citaat van: LeonRodenburg op 25-11-2020  15:17 uKun je het bier cold crashen?

Nee, ik heb geen ruimte voor een gistingskast en hou de dingen graag simpel. Dus het moet bij kamertemperatuur.

Thamerdal

Citaat van: JanDeGraaff op 25-11-2020  11:12 uMede-forumgebruiker EBC maakt een hop-papje van pellets met kokend water.
Is dat water afgekoeld voordat de pellets erin gaan of niet? In verband met afgifte IBU's.

Mark T

Ik laat mijn bier vanuit het gistvat via een hop tube in de bottel emmer lopen. Hiermee voorkom ik dat er nog vaste deeltjes in mijn bier belanden.

JanDeGraaff

Citaat van: Thamerdal op 26-11-2020  10:53 uIs dat water afgekoeld voordat de pellets erin gaan of niet? In verband met afgifte IBU's.
Nee, dat is niet afgekoeld. Het idee is namelijk dat het kokende water de enzymen die lange suikerketens opbreken in vergistbare, kortere suikerketens – de enzymen die hop-creep veroorzaken, dus – denatureert.

De hoeveelheid IBUs die afgegeven worden zullen minimaal zijn omdat het water wel snel afkoelt.

D.R.K.

Citaat van: Thamerdal op 26-11-2020  10:53 uIs dat water afgekoeld voordat de pellets erin gaan of niet? In verband met afgifte IBU's.

Wat Jan aangeeft en na het overgieten met kokend water, gooi je er ook weer koud water bij. Papje was in mijn geval een 40 graden voordat het in de gietemmer ging.

Ali staat vol met hele fijne zakjes tbv bier brouwen, ik gebruik deze zelf wel als filter of aan einde van hevel slang of voor het kraantje van de bottelemmer.

Jacques

Citaat van: oneman op 25-11-2020  10:05 uDie hopsock heb ik wel eens voorbij zien komen... ziet er inderdaad veel fijnmaziger uit dan mijn huidige hopzakjes. Dat zou een optie kunnen zijn. Hij is ook veel langer en groter dan die van Braumarkt, da's ook handig.

Ik gebruik al meer dan een jaar een hopsock voor de koudhop. Dat werkt prima, ook omdat deze sokken lang zijn waardoor er voldoende ruimte is voor het uitzetten van de hoppellets.

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 25-11-2020  11:12 uMede-forumgebruiker EBC maakt een hop-papje van pellets met kokend water. Dat spoelt de hop-stofdeeltjes uit en zorgt ervoor dat "hop-creep" minder kans maakt bij het koudhoppen. Ook zijn de pellets dan al uitgezet, voordat je ze in je bier doet. Dat scheelt ook jongbier dat door de pellets opgenomen wordt! Het is wel een beetje een kliederboel, zo'n hoppapje, en je hebt veel meer kokend water nodig dan je denkt.

Ik heb de methode waarbij heet water gegoten wordt op de koudhop getest. Bij deze test heb ik gezien dat het effect van de hopcreep minder wordt maar dat het er niet voor zorgt dat je er helemaal geen last van hebt.
Verder was bij de test die ik uitgevoerd heb het hoparoma veel minder door het overgieten van de hop met heet water.
Naast de test met kleine volumes heb ik ook een test uitgevoerd met een brouwsel dat ik vergist heb in mijn CCT. Het bier van deze test ben ik toevallig nu aan het drinken. Ook bij dit brouwsel is de smaak van koudhop minder dan ik gewend ben. Bij het bottelen zag ik nog wat kleine hopdeeltjes in het bier drijven. In het bier zie je daarvan niet veel terug.
Het is overigens een prima bier geworden zonder veel koolzuur zoals je dat vaak hebt als je koudhop gebruikt. Maar zoals ik al schreef heeft het geen echt hoparoma...

oneman

Citaat van: Jacques op 27-11-2020  22:58 uIk heb de methode waarbij heet water gegoten wordt op de koudhop getest. [...] Maar zoals ik al schreef heeft het geen echt hoparoma...
Dat is zeer spijtig, want daar ging het nu juist om...  :weetniet:

Zou er een andere manier zijn om de enzymatische werking van de hop te stoppen zonder heet water? Misschien kort in de magnetron? Een oven verhitten op ±80°C en de hop daar uitgespreid in een enkele laag kort in verhitten? Daarna meteen het gistingsvat in.

Een deel van de hopgeur zou vervliegen, maar als het maar snel genoeg gaat... wie weet.

Jacques

Citaat van: oneman op 27-11-2020  23:36 uDat is zeer spijtig, want daar ging het nu juist om...  :weetniet:

Zou er een andere manier zijn om de enzymatische werking van de hop te stoppen zonder heet water? Misschien kort in de magnetron? Een oven verhitten op ±80°C en de hop daar uitgespreid in een enkele laag kort in verhitten? Daarna meteen het gistingsvat in.

Een deel van de hopgeur zou vervliegen, maar als het maar snel genoeg gaat... wie weet.

Tot nu toe weet ik geen methode waarbij het aroma niet achteruit gaat.

Vergelijkbare Topics (7)

27161

Reacties: 4
Gelezen: 2198

05-11-2014 13:09 u
door Erick
2412

Reacties: 27
Gelezen: 13462

30817

Reacties: 0
Gelezen: 1561

43570

Reacties: 8
Gelezen: 923

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.