Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verschil in gisten vs eind SG

Gestart door rutger1973, 13-11-2020 12:37 u

Vorige topic - Volgende topic

rutger1973

Hallo brouwers,

Ik ben bezig met een recept voor een Mosaic/Citra IPA en gebruik Brewfather om de waardes in het recept door te berekenen. Ik twijfel nog over het gist... ik heb een US-05 of een Mangrove Jack M44. Die eerste ken ik wel, de M44 ben ik benieuwd naar.

Echter, Brewfather geeft aan dat bij een begin SG van 1061 de US-05 het eind SG 1011 gaat worden terwijl de M44 een eind SG 1016 gaat leveren. Misschien een suffe vraag maar betekent dat bij de M44 (buiten het lagere als percentage) er simpelweg meer restsuikers overblijven en er daardoor een zoeter bier ontstaat?

groet!
Rogier

Laikea

De vraag die je hebt is lastiger te beantwoorden dan een Ja of Nee, omdat de schijnbare vergistingsgraad van beide gisten anders zijn (maar wel vergelijkbaar)

Volgens de specs van Fermentis heeft de US-05 een Apparent attenuation (schijnbare vergistingsgraad) van 78-82%.
Volgens de specs van Mangrove Jacks heeft de W44 een Attenuation van 77-85 %.

Zoals je waarschijnlijk weet, hoe verder een bier uitgist hoe minder restsuikers er over blijven. Nu verwacht ik zelf dat beide gisten ongeveer even ver uit zullen gisten, maar heb er zelf geen ervaring mee. Wellicht dat collega brouwers hier meer over kunnen zeggen?

Heb je een persoonlijke voorkeur voor een van de twee gisten?

Hopfenfox

Deze volg ik even, interessante vraag. Want waarom zou Brewfather (of welke andere software dan ook) anders een ander eind SG aangeven per in te voeren gist? Waarom zou je anders überhaupt de te gebruiken gist moeten invoeren?

rutger1973

Ik heb persoonlijk de voorkeur voor de M44. Eigenlijk alleen maar omdat ik de US-05 vaker heb gebruikt en iets nieuws wil proberen. De M44 is volgens de Mangrove Jack info prima geschikt voor IPA's omdat er geen heel heftige smaak aan het gist zou zitten. Daardoor komen de hoppen er goed doorheen.

Snelbier

Citaat van: rutger1973 op 13-11-2020  12:37 u.. ik heb een US-05 of een Mangrove Jack M44. Die eerste ken ik wel, de M44 ben ik benieuwd naar.
Echter, brewfather geeft aan dat bij een begin SG van 1061 de US-05 het eind SG 1011 gaat worden terwijl de M44 een eind SG 1016 gaat leveren. Misschien een suffe vraag maar betekent dat bij de M44 (buiten het lagere als percentage) er simpelweg meer restsuikers overblijven en er daardoor een zoeter bier ontstaat?
Ja.  Lager SVG (Vergistingsgraad) = minder vergisting = meer restsuikers = zoeter bier. En minder alcohol.
Als de verhalen kloppen (zeker weten doen we het niet) zijn beide gisten 'US-WestCoast'. Vreemd dat ze toch verschillend SVG hebben..
Proost, Snelbier

JanDeGraaff

Misschien ter inspiratie:
https://aussiehomebrewer.com/threads/m44-us05-ipa-battle.77388/
en https://www.rebelbrewer.com/blog/yeast-experiment-american-session
waarin M44, US-05, BRY-97 en WLP001 vergeleken worden.

Wat je hier uit haalt, is dat twee vrijwel identieke tests totaal verschillende uitkomsten geven, omdat het over smaak gaat.. De één vind dit lekker en de ander dat.

Jij kunt twee dingen doen: met M44 brouwen en kijken of je dat lekker(der) vindt, of:
De batch splitsen en één helft met US-05 en de andere met M44 vergisten en dan kijken wat jouw voorkeur heeft!

wernerthefox

De verwachtte vergistingsgraad is vrijwel identiek, gezien het feit dat het andere leveranciers zijn kun je op basis van die specificaties niet verwachten dat de 1 hoger zal zijn als de ander. Heb wel eens gelezen dat M44 dezelfde strain is als US05, dit zou best mogelijk kunnen zijn. Mangrove Jack's ontwikkelt bij mijn weten geen eigen gist. Uit ervaring weet ik dat de vergistingsgraad van M44 hoog is. Geen hele snelle vergister.

Snelbier

Citaat van: Hopfenfox op 13-11-2020  15:17 u...  Want waarom zou Brewfather (of welke andere software dan ook) anders een ander eind SG aangeven per in te voeren gist? Waarom zou je anders überhaupt de te gebruiken gist moeten invoeren?
Gist bepaalt hoeveel totaalsuikers wordt omgezet naar alcohol (en hoeveel zoete restsuikers blijven liggen..).  Efficiency verschilt per gist.
Fermentis-S33 haalt theoretisch 70% omzetting tegen 82% voor hun BE-256. Sommige Saisongisten gaan richting 100% SVG.
Deze efficientie heeft invloed op voorspelde SG-end, en daarmee op restsuikers (zoet), en alcohol%.
Software berekent dat netjes (op grond van modellen en aannames).  Als brouwer kan je nu grotendeels zien hoe jouw moutstort met dit gist uit de bus komt.
Je krijgt echt compleet verschillende bieren door alleen al met hoog of laag SVG gist te variëren.
Bij gisten met bijna gelijk SVG wordt het moeilijker, dan komt het op jouw neus aan om de juiste smaakjes te kiezen. Ondervangt de software niet.
Proost, Snelbier

Hopfenfox

Helder, experimenteren dus!

hansHalberstadt

Restsuikers (dextrine) smaakt vrijwel niet zoet. Dus een lagere SVG kan qua zoetheid best meevallen. Het zijn veel meer de esters die een zoete indruk kunnen geven, maar de ene gist maakt die minder aan dan de andere.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-11-2020  19:18 uRestsuikers (dextrine) smaakt vrijwel niet zoet. Dus een lagere SVG kan qua zoetheid best meevallen. Het zijn veel meer de esters die een zoete indruk kunnen geven, maar de ene gist maakt die minder aan dan de andere.

Klopt helemaal. Het eind SG is veel minder van invloed op de zoet beleving van een bier dan wel eens gedacht wordt. Dextrine heeft een veel lagere zoetkracht dan sucrose (kristalsuiker).

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 13-11-2020  15:17 uDeze volg ik even, interessante vraag. Want waarom zou Brewfather (of welke andere software dan ook) anders een ander eind SG aangeven per in te voeren gist? Waarom zou je anders überhaupt de te gebruiken gist moeten invoeren?

De vergistingsgraad die je haalt is sterk afhankelijk van de gist die je gebruikt.

Net nog even gekeken in Brewfather. Voor US-05 gaat Brewfather uit van 81%, voor M41 is dat 85%. Geen idee waarom Brewfather bij gebruik van US-05 uitkomt op een eind SG van 1011 en bij M41 op 1016. Dit is niet logisch. Is er wat meer veranderd? Is de moutstort gelijk?

middelaersch

Citaat van: Jacques op 13-11-2020  22:19 uDe vergistingsgraad die je haalt is sterk afhankelijk van de gist die je gebruikt.

Net nog even gekeken in Brewfather. Voor US-05 gaat Brewfather uit van 81%, voor M41 is dat 85%. Geen idee waarom Brewfather bij gebruik van US-05 uitkomt op een eind SG van 1011 en bij M41 op 1016. Dit is niet logisch. Is er wat meer veranderd? Is de moutstort gelijk?

TS heeft het over M44, niet over M41  :biersmile:

Jacques

Citaat van: middelaersch op 13-11-2020  22:47 uTS heeft het over M44, niet over M41  :biersmile:

Je hebt gelijk, een vertyping, Brewfather heeft ook voor de M44 een vergistingsgraad van 85% in de database staan. Blijft dus een mysterie wat er aan de hand is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-11-2020  22:52 uJe hebt gelijk, een vertyping, Brewfather heeft ook voor de M44 een vergistingsgraad van 85% in de database staan. Blijft dus een mysterie wat er aan de hand is.
Vertyping?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-11-2020  23:04 uVertyping?

Iets anders typen dan de bedoeling was.
Vergelijkbaar met een verspreking.

rutger1973

Citaat van: Jacques op 13-11-2020  23:09 uIets anders typen dan de bedoeling was.
Vergelijkbaar met een verspreking.

Hier zit inderdaad het verschil. De M44 in de database van Brewfather staat bij mij op 73%. Aangepast naar 81%

Vergelijkbare Topics (7)

40234

Reacties: 25
Gelezen: 4030

34113

Reacties: 5
Gelezen: 1752

31480

Reacties: 3
Gelezen: 2103

21260

Reacties: 15
Gelezen: 5076

5612

Gestart door Dobby

Reacties: 6
Gelezen: 2991

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.