Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

SG meten noodzakelijk met buisje?

Gestart door MissBarnbeer, 10-11-2020 21:00 u

Vorige topic - Volgende topic

MissBarnbeer

Hoi medebrouwers,
Heeft iemand ervaring met SG meten 'niet in een buisje'?

Ik ben beginnend brouwer en brouw nu met 5 liter tegelijk. Als ik steeds een heel buisje moet vol laten lopen en daarna weggooien, kost dat veel bier in verhouding. Ik vroeg me af:

1. Moet je echt je testvloeistof weggooien of kun je het ook teruggieten?
2. Kun je de hydrometer ook gewoon in je gistemmer hangen?

Of zorgt dat allemaal voor een te grote kans op bacteriën?

Alvast bedankt!
(Ik heb wel gezocht naar antwoorden in het forum, maar kon ze niet vinden. Anders mag dit topic ook gesloten worden)

Eriks

Voor het koken kan je alles terug gooien. Daarna zou ik het niet meer doen. Bij vergissing zou ik ook pas na 2 weken voor een tweede keer meten

Willem Broekema

Hoi,

Je testoplossing - ná het koelen- in ieder geval- kun je beter niet teruggooien, er is een (kleine) kans dat je je bier besmet met je maatcilinder, hoewel het ook niet direct zo'n vaart zal lopen met een schone maatcilinder. Desinfecteren met alcohol of Starsan , en nat meten, beïnvloed je meting, omdat dit je bier verdund. Als je wilt meten vóórdat je al je wort hebt afgekoeld, dan kan het wel. (Je monster wel altijd terugboeken tot 20 graden om te meten).
Je gistemmer is waarschijnlijk te ondiep om in te meten, maar dat kun je een keer "droog" checken.
Nou meet ik zelf eigenlijk alleen bij de start en aan het eind van mijn vergisting, wat me max 200ml bier kost..
Hoe kleiner je batch, hoe relatief groter je verliezen ( trub einde koken, gistkoek einde vergisten, monsters, etc) per batch zijn.

de Machtige Wil

Bij mij gaan de hydrometer samples wel terug. Zolang je maatglas en hydrometer schoon en behandeld met Star San zijn is gevaar op besmetting niet zo groot.

Jacques

Citaat van: MissBarnbeer op 10-11-2020  21:00 uHoi medebrouwers,
Heeft iemand ervaring met SG meten 'niet in een buisje'?

Ik ben beginnend brouwer en brouw nu met 5 liter tegelijk. Als ik steeds een heel buisje moet vol laten lopen en daarna weggooien, kost dat veel bier in verhouding. Ik vroeg me af:

1. Moet je echt je testvloeistof weggooien of kun je het ook teruggieten?
2. Kun je de hydrometer ook gewoon in je gistemmer hangen?

Of zorgt dat allemaal voor een te grote kans op bacteriën?

Alvast bedankt!
(Ik heb wel gezocht naar antwoorden in het forum, maar kon ze niet vinden. Anders mag dit topic ook gesloten worden)

Gebruik een refractometer in plaats van een hydrometer. Je hebt dan maar een paar druppels wort nodig.
Een refractometer is iets duurder dan een hydrometer maar wel handig in gebruik.

Tip: installeer BrewKing op je mobiel, dat is een handige gratis app voor het omrekenen van Brix naar SG.
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.brewking&hl=nl

Fen

Mijn refractometer gaat net niet hoog genoeg voor mede, maar ik desinfecteer gewoon alles en gooi het terug. Na fermentatie doe ik dat niet meer, maar mijn hydrometer heeft genoeg aan een smalle 100 ml maatcilinder, dus dan valt het nog mee.

Jacques

Citaat van: Fen op 10-11-2020  22:53 uMijn refractometer gaat net niet hoog genoeg voor mede, maar ik desinfecteer gewoon alles en gooi het terug. Na fermentatie doe ik dat niet meer, maar mijn hydrometer heeft genoeg aan een smalle 100 ml maatcilinder, dus dan valt het nog mee.

Je hebt refractometers met verschillende schalen. Een meter tot 40 Brix zal voor jou volstaan.

Oscar

Citaat van: Jacques op 10-11-2020  23:19 uEen meter tot 40 Brix zal voor jou volstaan.

32  ;)  40 brix is bijna een SG van  1160 en een maischdikte van 1,3. Dat is niet te doen met de huidige rondpompsysteempjes.. ;) :brouwen: Zelfs niet met een pan en handmatig roeren en ook niet met een systeem zonder roeren... :-\

Fen

Citaat van: Oscar op 10-11-2020  23:31 u32  ;)  40 brix is bijna een SG van  1160 en een maischdikte van 1,3. Dat is niet te doen met de huidige rondpompsysteempjes.. ;) :brouwen: Zelfs niet met een pan en handmatig roeren en ook niet met een systeem zonder roeren... :-\

Een zoete mede met 16% alcohol start ongeveer op 32 brix, vandaar. :P

Johan_vL

Meten met een hydrometer in een maatglas (buisje) kost inderdaad bier ik herken dat toen ik begon met brouwen vond ik dat ook niet in verhouding staan. Zeker ook omdat aanbevolen wordt je vergisting te volgen door te meten, dan ben je zo een glas bier kwijt en eigenlijk zonde. Wat Jacques zegt heb ik snel gedaan een refractometer kopen, dan heb je aan drie druppels wort of jongbier voldoende om een goede meting uit te voeren :-) kost wat, maar superveel plezier van.

brouwgroet, J.

brouwerwaldonk

Je hoeft het bier na het meten absoluut niet weg te gooien. Gewoon opdrinken zo heb je steeds in elke fase van het brouwen een idee hoe ver het met het bier staat.   

Hopfenfox

Misschien een bijzonder domme beginnersvraag: kun je het sample in je cilinder met hydrometer niet gewoon in dezelfde ruimte laten staan als het vergistingsvat en doorlopend kijken of er iets verandert? Als de gistcellen gelijk over je wort zijn verdeeld zou doorgisten toch ook in de cilinder moeten plaatsvinden? Of is die gistverdeling niet gelijk, of heeft zuurstof bij de cilinder invloed?

Jaap W

Citaat van: Johan_vL op 11-11-2020  08:16 uZeker ook omdat aanbevolen wordt je vergisting te volgen door te meten, dan ben je zo een glas bier kwijt en eigenlijk zonde.

brouwgroet, J.

Maar wat is nu een glas bier op 5 ltr,. Als je je monsters iedere keer terug gooit en je loopt daardoor een "besmet" bier op die niet te zui... is, kun je 5 ltr doorspoelen. :weetniet:
En, wat ook al door anderen is geopperd, als je het geld ervoor hebt, koop een refractometer, dan ben je inderdaad klaar met een paar druppeltjes. Succes.  :biersmile: :proost: :nut:

Micha

+1 voor een refracto.
Enige tijd geleden heb ik er een via marktplaats kunnen kopen en ik vind het bijzonder prettig werken. Even met een pipetje in de maisch een paar druppels pakken vind ik handiger dan een bekertje voor de hydrometer. En ik vind het persoonlijk ook iets makkelijker aflezen (geen last van schuim voor de getallen en zo).
Let wel op dat je probeert "schoon" wort te pakken (zonder bostel of luchtbellen oid), want anders heb je kans dat je het resultaat niet goed kunt aflezen. Houd er ook rekening mee dat de meting tijdens/na hoofdvergisting beinvloed wordt door de aanwezigheid van alcohol. Zoals Jacques al zei: gebruik een app als Brewking om dat automatisch voor je om te laten rekenen.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-11-2020  09:00 uJe hoeft het bier na het meten absoluut niet weg te gooien. Gewoon opdrinken zo heb je steeds in elke fase van het brouwen een idee hoe ver het met het bier staat.   
Goed idee. Zolang je op het einde dan nog maar wat overhoudt met 5 liter. ;)
Een magnetron en een glazen potje met deksel van bv groenten van de supermarkt is ook handig. Even het monster na meten in het potje paar seconden in de magnetron met dekseltje los erop tot het een paar seconden kookt, dan af laten koelen en het is weer steriel en kan weer bij je brouwsel.
Ook heel handig voor giststartertjes.
Voor half uitgegist bier is even de vraag wat gekookte gist doet met de smaak dus dan misschien dat maar wel opdrinken.

Arjen1969

Ik gebruik nu anderhalf jaar een Tilt hydrometer die mee het gistvat ingaat. Tijdens de gisting kun je mooi bijhouden hoe het ervoor staat, en het kost je geen samples (en ook geen risico op besmetting). Het is wel een investering maar ik vind het zeker de moeite waard.

ExPeteriment

Citaat van: Hopfenfox op 11-11-2020  09:58 uMisschien een bijzonder domme beginnersvraag: kun je het sample in je cilinder met hydrometer niet gewoon in dezelfde ruimte laten staan als het vergistingsvat en doorlopend kijken of er iets verandert? Als de gistcellen gelijk over je wort zijn verdeeld zou doorgisten toch ook in de cilinder moeten plaatsvinden? Of is die gistverdeling niet gelijk, of heeft zuurstof bij de cilinder invloed?
Prima vraag. Dit heb ik vaak toegepast, maar dan met iets grotere samples (heldere literfles) die ook met waterslot was afgesloten en hydrometer erin. Het schuim vertroebelt de aflezing wel. Daarnaast kleeft er opdrogend schuim aan het deel van de hydrometer boven het jongbier, maar toch een prima indicatie om het verloop te volgen. Gewoon doen!

hansHalberstadt

Een belangrijk verschil is dat in grotere volumes meer wervelingen zijn via koolzuurbelletjes waardoor de gist beter blijft zweven en beter mee kan doen met de suikerafbraak. dus een maatcylinder zal waarschijnlijk qua vergisting achter gaan lopen bij het grote vat.

Jacques

Citaat van: Arjen1969 op 11-11-2020  16:35 uIk gebruik nu anderhalf jaar een Tilt hydrometer die mee het gistvat ingaat. Tijdens de gisting kun je mooi bijhouden hoe het ervoor staat, en het kost je geen samples (en ook geen risico op besmetting). Het is wel een investering maar ik vind het zeker de moeite waard.

Een Tilt, iSpindel of BrewBrain Float kan allemaal. Maar voor een beginnende hobbybrouwer zoals MissBarnbeer is dat toch een stap te ver.

Een refractometer koop je voor niet al te veel geld.
Heb je ook niet het gedoe dat je wifi signaal sterk genoeg moet zijn als je gistvat in een koelkast staat.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.