Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag over gist

Gestart door vanderhoeve, 07-11-2020 16:34 u

Vorige topic - Volgende topic

vanderhoeve

Ik ben een beetje aan het stoeien met een recept voor een chistmas ale.
Aangezien ik net wat spulletjes besteld had en de s33 die ik eigenlijk wil gebruiken niet op voorraad is heb ik de Mangrove Jack's 41 Mnog wel liggen.
Zou dat passen bij dit recept? Of wordt het dan een heel droog bier?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptchristmas ale van der Hoeve
Brouwdatum
BierstijlOverige bieren
Volume21,0 l
Begin SG1,076 SG
Berekende kleur (Morey)47 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Heerde
1,50 gCaCl2
1,10 gCaSO4
2,00 mlMelkzuur
10,92 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
50 mg/l3 mg/l25 mg/l71 mg/l33 mg/l55 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,50 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC63,9 %
0,71 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC10,1 %
0,71 kgBlackSwaen Honey BiscuitDe Swaen85 EBC10,1 %
0,27 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC3,8 %
0,14 kgBlackSwaen Chocolate BDe Swaen850 EBC2,0 %
0,71 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC10,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
68,0 °C1 min.75 min.3,2 l/kg
78,0 °C1 min.5 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
14,9 gPerlepellets8,0%60 min.13,8 IBU
14,9 gNorthern Brewerpellets9,7%60 min.16,8 IBU
20,0 gE.K. Goldingpellets5,7%0 min.0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
25,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken
10,00 gspeculaaskruidenspecerijkoken
5,00 gspeculaaskruidenspecerijbottelen

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gBelgian Ale (M41)bovengist

beun

Afgelopen zomer heb ik een dubbelbock met M76 en M84 gebrouwen. een restje wort van 4 liter heb ik vergist in een erlenmeyer met deze M41 gist, die had ik nog liggen.
De bock is goed geslaagd maar eigenlijk vind ik de variant met de M41 nog lekkerder! Het bier is zeker niet te droog en heeft mooie complexe smaken.
Deze gist leent zich goed voor sterke Belgische blonde en donkere bieren.
Voor een winterbier lijkt het mij ook een prima keuze.
De S33 zou ik nooit gebruiken voor zoiets.

Overigens zou ik bij zo'n soort bier, als je de mogelijkheid hebt, het wort in twee of meer batches verdelen en 2 of meerdere soorten gist gebruiken. Erg leerzaam en geeft altijd weer verrassende resultaten

groet Stefan

Snelbier

In je recept zit 10% (kandij-) suiker.  Maakt het bier droger.. Als je dat niet wil haal je natuurlijk die suiker er uit..
Voor de kleur hoef je het niet te doen, is met een extra grammetje donker mout gecorrigeerd.

Misschien kan Beun nog wat recept-tips geven naar aanleiding van zijn proeverijen?
Proost, Snelbier

kubock

Citaat van: beun op 07-11-2020  22:02 uDe S33 zou ik nooit gebruiken voor zoiets.

Waarom?

beun

Citaat van: kubock op 08-11-2020  08:03 uWaarom?

Naar mijn idee een te lage vergistingsgraad voor een zwaar donker bier.

beun

Citaat van: Snelbier op 08-11-2020  07:49 uMisschien kan Beun nog wat recept-tips geven naar aanleiding van zijn proeverijen?
Proost, Snelbier

ik zie geen gekke dingen in het recept. Gewoon brouwen zo. Zelf gebruik zelf bij donkere bieren meestal pale of vienna i.p.v. pilsmout of allebei. Maar net wat er nog over is van andere brouwsels.

Gistkeuze is belangrijk. Soms verwacht ik veel van een bepaalde gist maar blijkt de batch met een andere gist uiteindelijk toch mijn voorkeur te hebben.
Dat is het leuke van splitsen en meerdere dingen proberen.

kubock

Citaat van: beun op 08-11-2020  10:21 uNaar mijn idee een te lage vergistingsgraad voor een zwaar donker bier.

Hmmm.. De productpagina beweert anders.

Voor mijn winterbier is S-33 gebruik. De smaak is wat ik verwacht van een winterbier.

vanderhoeve

De hoeveelheid kruiden ook niet te gek?
Ik dacht dat de mj41 nog wel eens iets te ver door kon gisten,vandaar mijn vraag.
Ik denk dat ik hem maar gewoon ga brouwen straks :brouwen:

beun

Citaat van: kubock op 08-11-2020  12:45 uHmmm.. De productpagina beweert anders.

Voor mijn winterbier is S-33 gebruik. De smaak is wat ik verwacht van een winterbier.

Ik ken de gist
Persoonlijk houd ik niet zo van zoete bieren of bieren die erg zoet overkomen. een lage vergistingsgraad i.c.m. donkere mouten laat redelijk veel restsuikers over.
Bij een winterbier past zeker wel zoetigheid maar als antwoord op vraag van de topicstarter vind ik de m41 goed geschikt.

Citaat van: vanderhoeve op 08-11-2020  13:10 uDe hoeveelheid kruiden ook niet te gek?
Ik dacht dat de mj41 nog wel eens iets te ver door kon gisten,vandaar mijn vraag.
Ik denk dat ik hem maar gewoon ga brouwen straks :brouwen:

Je zou de kandij eruit kunnen laten of iets verminderen. M41 gaat inderdaad redelijk diep.

vanderhoeve

Volgens de berekening in BrouwHulp heb ik 15 gram gist nodig.
Zou ik het afkunnen met 1 zakje? Of zou ik er maar 2 van maken?

beun

Is een beetje een twijfel geval. Ik zou zeggen 1,5 als je de gist in huis hebt. Jammer van de rest maar bezuinigen is vaak verkeerde zuinigheid.

Jacques

Citaat van: beun op 08-11-2020  13:23 uIk ken de gist
Persoonlijk houd ik niet zo van zoete bieren of bieren die erg zoet overkomen. een lage vergistingsgraad i.c.m. donkere mouten laat redelijk veel restsuikers over.
Bij een winterbier past zeker wel zoetigheid maar als antwoord op vraag van de topicstarter vind ik de m41 goed geschikt.

Je zou de kandij eruit kunnen laten of iets verminderen. M41 gaat inderdaad redelijk diep.

Ik heb bij de gistkeuze voor een chrismas andere ideeën dan jij. 
Chrismas ale is nu eenmaal een bierstijl met een zoete tot zeer zoete smaak. Fermentis S33 met zijn fruitig karakter en lage vergistingsgraad pas daar beter bij dan de Mangrove Jack's M41 die heel ver doorgist en wat drogend karakter geeft aan een bier.

Om de vergistingsgraad op te krikken en ook om meer fruitige smaken te krijgen is een flinke suikergift in combinatie met de S33 prima.

Vergelijkbare Topics (7)

19913

Reacties: 4
Gelezen: 2549

37754

Reacties: 4
Gelezen: 1813

34724

Reacties: 6
Gelezen: 2770

16527

Reacties: 14
Gelezen: 4264

44039

Reacties: 30
Gelezen: 3105

15374

Reacties: 19
Gelezen: 8320

33389

Gestart door HopHop

Reacties: 19
Gelezen: 5294

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.