Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een eerste pilsje

Gestart door Larsje40, 31-10-2020 01:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Larsje40

Hallo allemaal.

Nu de weizens morgen gebotteld gaan worden wil ik binnenkort mijn eerste pils gaan brouwen en wel 20 liter.

Onderstaand het recept hoe ik het in gedachten had.
hoor graag jullie op of aanmerkingen en verbeteringen.

Betreffende vergisting wil ik dus de diamond korrelgist van Lallemand gebruiken. ((iemand ervaring hiermee?)
Ik wil gaan vergisten op 12 graden.

Thnx alvast voor de reacties. ben dus helemaal nieuw op het gebied van pils en ondergisters.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk007
Naam receptpilske
Brouwdatum29-10-2020
BierstijlPils(ener)
Volume20,0 l
Begin SG1,045 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)22 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
28,00 lWater uit Horst aan de Maas
2,08 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
56 mg/l7 mg/l27 mg/l174 mg/l45 mg/l33 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,28 kgPilsmoutDingemans3 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.6,5 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.6,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.6,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
31,0 gHallertau Traditionpellets4,1%90 min.19,6 IBU
20,0 gSaazpellets1,4%20 min.2,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
30,0 gDiamond Lager ()ondergist

Henielma

Ziet er volgens mij goed uit maar mij valt op dat je erg weinig spoelt. Zelf gebruik ik voor 20 liter bier 15 liter maisch water en ongeveer 14 liter spoelwater. Je rendement is wat hoger en heel dun maischen is niet optimaal.
Het uitmaischen (78 ºC) zou je kunnen overslaan omdat pils een doordrinkbaar bier is die zover mogelijk omgezet (zetmeel naar suikers) mag zijn. 

De gist ken ik niet dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Larsje40

Citaat van: Henielma op 31-10-2020  09:36 uZiet er volgens mij goed uit maar mij valt op dat je erg weinig spoelt. Zelf gebruik ik voor 20 liter bier 15 liter maisch water en ongeveer 14 liter spoelwater. Je rendement is wat hoger en heel dun maischen is niet optimaal.
Het uitmaischen (78 ºC) zou je kunnen overslaan omdat pils een doordrinkbaar bier is die zover mogelijk omgezet (zetmeel naar suikers) mag zijn. 

Klopt dat ik weinig spoel, reden is dat ik met een brew monk brouw en dan spoelt hij eigenlijk de hele tijd al en heb begrepen dat je dan op het eind bijna geen spoelwater nodig hebt. Althans zo heb ik het begrepen.

THNX.

William

Citaat van: Larsje40 op 31-10-2020  14:11 uKlopt dat ik weinig spoel, reden is dat ik met een brew monk brouw en dan spoelt hij eigenlijk de hele tijd al en heb begrepen dat je dan op het eind bijna geen spoelwater nodig hebt. Althans zo heb ik het begrepen.

THNX.

Niet helemaal juist. Met het spoelen met water wil je juist het wortdat nog tussen de graandeeltjes zit, vervangen door water. Dan gebeurt niet bij circuleren met wort

Larsje40

Citaat van: William op 31-10-2020  14:55 uNiet helemaal juist. Met het spoelen met water wil je juist het wortdat nog tussen de graandeeltjes zit, vervangen door water. Dan gebeurt niet bij circuleren met wort

Aha duidelijk. dan zal ik het een beetje aanpassen en wat meer gaan spoelen. thnx!!

Larsje40

Citaat van: Henielma op 31-10-2020  09:36 uZiet er volgens mij goed uit maar mij valt op dat je erg weinig spoelt. Zelf gebruik ik voor 20 liter bier 15 liter maisch water en ongeveer 14 liter spoelwater. Je rendement is wat hoger en heel dun maischen is niet optimaal.

Zal ik dan ook de 2 overgebleven stappen wel zo handhaven of zou je dit dan juist langer doen?
En de hop keuze is ook wel oke denk ik.
Heb naast Saaz 2,2 Alfa en tradition 4,2 Alfa verder nog
- Hallertau Mittelfruh 3,8 alfa
- Hallertau Perle 4,8 alfa
- Northern Brewer 6,1 Alfa
- Cascade 5,5 Alfa
- Saaz 3,2 Alfa (nieuwe zak)
- Styrian Goldings 2,5 Alfa
- Hersbrucker  2,7 Alfa
- Challenger 6,1 Alfa

Bedankt alvast weer voor de reacties.

gr.

JanDeGraaff

Citaat van: Larsje40 op 31-10-2020  17:43 uHeb naast Saaz 2,2 Alfa
[...]
- Saaz 3,2 Alfa (nieuwe zak)

Het is een beetje 'zoek de tien verschillen', maar in je recept heb je staan:

Citaat van: Larsje40 op 31-10-2020  01:21 uHop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gSaazpellets1,4%20 min.2,4 IBU

Krijg ik nu punten?  ;D

Henielma

De overige twee maisch stappen zou ik zo laten en je hopkeuze lijkt me ook goed. Niet teveel veranderen, brouwen en daarna wat fijn slijpen bij een volgend brouwsel.

Larsje40

Citaat van: JanDeGraaff op 31-10-2020  20:07 uHet is een beetje 'zoek de tien verschillen', maar in je recept heb je staan:

Krijg ik nu punten?  ;D

Ja ik zie het nu ook in mijn recept staan, maar ik heb het bij hop toch echt als 2,2 ingevuld in BrouwHulp. Zou dit met de automatische veroudering te maken hebben die BrouwHulp meeneemt in de berekeningen?

Meteen dan een volgende vraag van mij. Hoe voeren jullie de nieuwe voorraad in in BrouwHulp als deze een ander alfa percentage heeft? Want als ik bv de nieuwe bij Saaz zet, kan ik niet het alfa percentage veranderen omdat ik nog een restje van het lagere 2,2 percentage heb. dus ben benieuwd hoe jullie dit in BrouwHulp of BrouwVisie oplossen (ik heb beiden vandaar de vraag voor beiden software programma's)

gr.

Henielma

Bij mijn tuinhoppen maak ik ieder jaar een nieuw hop item aan met achter het ras het jaartal. Zoiets kan je ook doen voor gekochte hop. Op deze manier is inzichtelijk hoe oud de gebruikte hop is op het moment van brouwen. Iets wat relevant is wanneer je smaak of geur van oude kaas aan je bier hebt.

Snelbier

Citaat van: Larsje40 op 31-10-2020  23:02 uHoe voeren jullie de nieuwe voorraad in in BrouwHulp als deze een ander alfa percentage heeft? Want als ik bv de nieuwe bij Saaz zet, kan ik niet het alfa percentage veranderen omdat ik nog een restje van het lagere 2,2 percentage heb. dus ben benieuwd hoe jullie dit in BrouwHulp of BrouwVisie oplossen (ik heb beiden vandaar de vraag voor beiden software programma's)..
In BrouwHulp kan je in de tab 'databank' hops zelf invoeren, maar ook copiëren of wijzigen.  Henielma gaf dat al aan.
Je kunt dus in de databank meerdere Saaz aanmaken met afwijkend alfazuur, pellets/bellen, aankoopdatum, wat jij maar wil.
In een recept kan je niets wijzigen aan de hop, je moet dan een andere hop kiezen. Bijvoorbeeld een identieke hop die je zelf hebt ingebracht.
in de databank kan je een bestaande hop wél wijzigen, maar recept blijft op oude hop staan.
Eigenlijk wel logisch, maar je moet de juiste knopjes weten te vinden.  Succes, Snelbier

Larsje40

Citaat van: Snelbier op 01-11-2020  13:21 uIn BrouwHulp kan je in de tab 'databank' hops zelf invoeren, maar ook copiëren of wijzigen.  Henielma gaf dat al aan.
Je kunt dus in de databank meerdere Saaz aanmaken met afwijkend alfazuur, pellets/bellen, aankoopdatum, wat jij maar wil.
In een recept kan je niets wijzigen aan de hop, je moet dan een andere hop kiezen. Bijvoorbeeld een identieke hop die je zelf hebt ingebracht.
in de databank kan je een bestaande hop wél wijzigen, maar recept blijft op oude hop staan.
Eigenlijk wel logisch, maar je moet de juiste knopjes weten te vinden.  Succes, Snelbier

TOP, ga ik dat zo voortaan doen!

Even nog een vraag betreffende BrouwVisie.
Daar staat bij de hop ook een invulveld met hopverval. dit is standaard leeg, moet je hier zelf iets invullen of zet BrouwVisie hier uiteindelijk zelf iets neer?

(Het gaat wel een beetje off topic allemaal want het ging in den beginne over mijn eerste pilsje hahaha).

Dus even nog terug naar de topic. Als ik het bier gebrouwen heb (kan nog wel enkele weken duren voor ik ga brouwen) dan zet ik het ter vergisting op 12 graden in mijn vergistingsvat. Na de hoofdvergisting komt de navergisting. Wat doe ik hierna bij pils? Bij de bovengisters doe ik de hoofdvergisting en de navergisting in hetzelfde gistingsvat (sluit goed af). En daarna ga ik bottelen en zet ik het in de fles nog enkele weken weg op dezelfde temp als de hoofdvergisting en daarna zet ik het koud.

Kan ik dit bij pils ook zo doen? Of kan ik dit beter anders doen?

THNX.

gr.

Jacques

Citaat van: Larsje40 op 01-11-2020  19:17 uKan ik dit bij pils ook zo doen? Of kan ik dit beter anders doen?

Veel hobbybrouwers vergisten een pilsener nog steeds bij lage temperaturen. De vergisting gaat hierdoor heel langzaam. Om dit te compenseren moet je veel gist enten. Door veel gist te enten neemt de kans op de ontwikkeling van autolysesmaakjes toe.

Bij de laatste webinar van Fermentis van afgelopen week is een verrassend resultaat gepresenteerd van uitgebreide tests die deze gistleverancier heeft uitgevoerd. Als de Fermentis W34/70 gebruikt maakt de vergistingstemperatuur niet zo veel uit. Je kunt rustig bij een hogere temperatuur vergisten, bijvoorbeeld 15 ºC. Door dit te doen wordt het verschil tussen de manier van werken tussen onder- en bovengist kleiner.
Zelf ben ik een voorstander van het verwijderen van gist na de hoofdgisting. Wat er niet is kan ook geen afwijkende smaken geven, zo simpel is dat.
Overigens werd tijdens het webinar gezegd dat je bij gebruik van de bovengist BE-256 er sowieso goed aan doet om de gist te verwijderen om zo zwavelachtige smaken te voorkomen.

Larsje40

Citaat van: Jacques op 01-11-2020  22:27 uVeel hobbybrouwers vergisten een pilsener nog steeds bij lage temperaturen. De vergisting gaat hierdoor heel langzaam. Om dit te compenseren moet je veel gist enten. Door veel gist te enten neemt de kans op de ontwikkeling van autolysesmaakjes toe.

Bij de laatste webinar van Fermentis van afgelopen week is een verrassend resultaat gepresenteerd van uitgebreide tests die deze gistleverancier heeft uitgevoerd. Als de Fermentis W34/70 gebruikt maakt de vergistingstemperatuur niet zo veel uit. Je kunt rustig bij een hogere temperatuur vergisten, bijvoorbeeld 15 ºC. Door dit te doen wordt het verschil tussen de manier van werken tussen onder- en bovengist kleiner.
Zelf ben ik een voorstander van het verwijderen van gist na de hoofdgisting. Wat er niet is kan ook geen afwijkende smaken geven, zo simpel is dat.
Overigens werd tijdens het webinar gezegd dat je bij gebruik van de bovengist BE-256 er sowieso goed aan doet om de gist te verwijderen om zo zwavelachtige smaken te voorkomen.

Duidelijk verhaal jacques.
Ik wil echter voor 20 liter bier een 30 gram gist gaan gebruiken. En wel lallemand Diamond. Dus of dat voor die gist ook geldt dat 15 graden kan? Bij de beschrijving op hun website staat dat de optimale range van 10 tot 15 graden is  dus als je dan op 15 graden gaat zitten zit je wel op het randje voor deze gist qua prestaties betreft. Althans zo lijkt me.

Op 12 graden zou je een vergisting in 5 dagen kunnen hebben volgens de website.

Begreffende het overhevelen, denk dat ik het toch maar eens ga proberen te doen, wel nog ff een groter vat of mandjes kopen dan hahaha.

Gr. En thnx.

Jacques

Citaat van: Larsje40 op 02-11-2020  00:21 uDuidelijk verhaal jacques.
Ik wil echter voor 20 liter bier een 30 gram gist gaan gebruiken. En wel lallemand Diamond. Dus of dat voor die gist ook geldt dat 15 graden kan? Bij de beschrijving op hun website staat dat de optimale range van 10 tot 15 graden is  dus als je dan op 15 graden gaat zitten zit je wel op het randje voor deze gist qua prestaties betreft. Althans zo lijkt me.

Op 12 graden zou je een vergisting in 5 dagen kunnen hebben volgens de website.

Begreffende het overhevelen, denk dat ik het toch maar eens ga proberen te doen, wel nog ff een groter vat of mandjes kopen dan hahaha.

Gr. En thnx.

Of dit voor deze gist ook geldt weet ik niet. Maar het zou zo maar kunnen dat de Lallemand Diamond dezelfde oorsprong heeft dan de Fermentis W34/70...

tdp

Gebruik wanneer ik Lallemand gist gebruik de volgende calculator.

Je zit dus ruim qua gist, maar met een ondergister is daar weinig mis mee.

Gebruik de Diamond nu ook voor een Helles, 55 gram op 45 liter, SG 1.048. Dit op basis van deze calculator.

Larsje40

THNX allemaal weer voor de reacties.

Gr.

Remy

Jacques

Citaat van: Jacques op 02-11-2020  21:04 uOf dit voor deze gist ook geldt weet ik niet. Maar het zou zo maar kunnen dat de Lallemand Diamond dezelfde oorsprong heeft dan de Fermentis W34/70...

Op grond van deze beschrijving https://www.grapeandgranary.com/lallemand-diamond-lager-yeast-11-g.html
mag je er vanuit gaan dat het om dezelfde gaat...

tdp

Dat is de standaard omschrijving van de Diamond gist. Zie deze fantastische Google Translate vertaling...

Larsje40

Citaat van: Jacques op 03-11-2020  20:54 uOp grond van deze beschrijving https://www.grapeandgranary.com/lallemand-diamond-lager-yeast-11-g.html
mag je er vanuit gaan dat het om dezelfde gaat...

THNX.

Zal eens gaan nadenken wat ik er mee ga doen en welke temp ik ga gebruiken.

gr.

Remy

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.