Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Fruitige IPA (NEIPA~ish)

Gestart door tdp, 19-10-2020 09:10 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Allen,

Laatst met mijn neef een paar fijne IPA's /NEIPA's gedronken. Nu hebben we bedacht hier ons een aan te wagen. Nu brouw ik normaal meer de standaard biertypen, en is dit denk ik de 4e of 5e keer dat ik een IPA-achtig bier brouw, vandaar dat ik graag dit recept eens voorleg aan jullie.

Qua hoppen: Dit is wat ik op voorraad heb, met nog 125 gram Summit, en enkele 100en grammen Smaragd uit eigen tuin. Ik mocht alleen van Sjaak geen Summit gebruiken ;). Verder nog tips qua toevoegen van brouwzouten? Ik zuur normaliter alleen mijn maischwater aan namelijk.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkSS005
Naam receptPimpelmees Pale Ale
Brouwdatum03-09-2020
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume44,0 l
Begin SG1,053 SG
Eind SG1,013 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,5%
Alcoholgehalte5,2 vol.%
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)10 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
40,00 lWater uit Rossum 2020Q2
5,0 gCaCl2
2,70 mlFosforzuur
19,60 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
64 mg/l7 mg/l55 mg/l107 mg/l56 mg/l87 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgFinest Pale Ale Golden PromiseSimpsons Malt7 EBC40,0 %
4,00 kgPilsmout BioDingemans3 EBC40,0 %
1,00 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC10,0 %
1,00 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust65,0 °C1 min.30 min.4,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gEureka 13,5% (Unibrew)bellen13,5%10 min.10,4 IBU
50,0 gEureka 13,5% (Unibrew)bellen13,5%whirlpool0,0 IBU
50,0 gEureka 13,5% (Unibrew)bellen13,5%koudhop0,0 IBU
50,0 gAhtanum 3,8% (Unibrew)bellen3,8%whirlpool0,0 IBU
50,0 gAhtanum 3,8% (Unibrew)bellen3,8%koudhop0,0 IBU
50,0 gSimcoe 13,2% (Unibrew)bellen13,2%whirlpool0,0 IBU
50,0 gSimcoe 13,2% (Unibrew)bellen13,2%koudhop0,0 IBU
25,0 gSimcoe 13,2% (Unibrew)bellen13,2%0 min.0,0 IBU
25,0 gEureka 13,5% (Unibrew)bellen13,5%0 min.0,0 IBU
25,0 gAhtanum 3,8% (Unibrew)bellen3,8%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
33,0 gVerdant IPA ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting19,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,013 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,5%
Temp. nagisting16,0 °C
Temp. lagering16,0 °C

JanDeGraaff

Wat mij opviel is dat de IBUs nogal laag zijn (10,4). De BJCP geeft aan dat voor een NEIPA je tussen de 40 en 60 IBU zou moeten zitten. Of ga je er vanuit dat er nog flink wat IBUs uit de 0 minuten en whirlpool komen?
Als het inderdaad rond de 10 uit zou komen, denk ik dat het een wat erg vlakke IPA zal worden.
Zeker met de niet zo heel zware koudhop; 3,75 g/l is voor een NEIPA behoorlijk laag; je wil toch een redelijke punch hebben als je een fruitige IPA gaat brouwen.

Op zich mag een NEIPA ook wat hoger in de alcohol zitten, maar dat is natuurlijk een kwestie van voorkeur; je gaf al aan dat het een NEIPA-ish bier wordt.

Ander vraagje: Water uit Rossum 2020Q2 – Heb je echt water in het tweede kwartaal opzij gezet? [emoji6]
(ik ga er trouwens van uit dat het gaat om de waterspecs van het waterleidingbedrijf uit het 2e kwartaal)

tdp

Qua alcohol: Vind dit zelf een mooi percentage, ondanks dat vele IPA's zwaarder in alcohol zijn.

Ik denk inderdaad dat van de vlamuit nog wel enige IBU's wegkomen, maar ik kan natuurlijk de 40 Eureka ook op 30 of 60 min voor einde kook al toevoegen.

En qua water; dat zijn inderdaad de specs van kwartaal 1 en 2 dit jaar. Kijk met regelmaat even en pas het waar nodig aan.

JanDeGraaff

Je mocht geen Summit gebruiken, maar Eureka is een Summit vervanger, dus eenzelfde profiel. Net als Simcoe, overigens...

Maar goed, je zou, om meer smaak te krijgen en toch in de buurt van de IBUs te komen ook kunnen kiezen om 3 giften van 20 gram Eureka te doen op 30, 20 en 15 minuten. Dan heb je niet dat harde bittere van 60 minuten 40 gram en kom je toch rond de 30 IBU. Dan nog wat IBUs uit de 0 minuten en whirlpool en je zit vrij dicht tegen de "ondergrens" van 40. Maar goed, die ondergrens is ingegeven door de stijl en niet per se door waar je naar op zoek bent..
Het enige wat je dan doet is de 40 gram van 10 minuten splitsen en 2x 10 gram afhalen van de 0 mins en Whirlpool.

Of Sjaak proberen over te halen en toch de summit gebruiken om de IBUs wat op te krikken en de koudhop wat te verzwaren. 50 gram extra betekent 5 g/l koudhop en is stijl-technisch beter dan 3,75 g/l.
Summit past prima in het Eureka/Simcoe geweld, dus ik zie het probleem niet zo (maar, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik Sjaak ook niet ken [emoji16])

JanDeGraaff

Even off-topic:
Kan BrouwHulp ook XML bestanden exporteren?
Als dat kan, dan was het handig geweest om deze hier bij te voegen. Dan had ik 'm in Brewfather geïmporteerd en was het een heel stuk makkelijker geweest voor mij om wat te spelen met de variabelen die ik ken, terwijl alle andere precies zo blijven zoals de situatie bij jou is. Daarnaast heb ik nu een heleboel aannames omtrent jouw situatie moeten doen.

En ook voor het delen van recepten is het handiger. Misschien dat je iemand er een plezier mee doet (en het scheelt veel dubbel werk..)

Gewoon een ideetje hoor. Misschien moeten we er eens over denken hoe we als groep dat het liefst zouden willen vormgeven?
</off-topic>

Sjaak_Deventer

Mooi recept!! Gelukkig geen summit. Genoeg andere mooie hoppen!

Markie Mark

Inderdaad leuk om een dergelijk recept te brouwen.
NEIPA was voor mij ook een reden om een NEIPA-achtig bier te brouwen 9 dagen geleden.

Ook ik heb deze gewoon lekker laag in begin SG gehouden (1048) maar wel met cara120 en cara-Vienne de graanstort wat meer body en gestalte gegeven.
Heb hem uiteindelijk wel naar 28IBU (Tinseth) gebracht met 1 hopgift op 60' maar verder alleen 10', vlamuit, whirlpool en dryhopgiften.
Hopsoorten wel de bekende Centennial, Cascade en Citra.
Vergist met de Lallemand Voss Kveikslurrie die ik nog had op 35 graden Celsius en voor dryhoppen even terug naar 20 graden Celsius.
Afgelopen vrijdag bottelen en gisteren al gedronken.
Briljant lekker voor een bier wat 9 dagen eerder nog graan was!
Wat een fruitsensatie.

Heb als brouwzouttip wel om calciumsulfaat toe te voegen.
De sulfaationen had ik hoger dan de chloride-ionen.
Verder ben ik benieuwd naar je Verdant IPA gist.
Zie dat die nu ook in Nederland goed verkrijgbaar is.

En zoals altijd gewoon brouwen en daarna bijsturen op smaak en wens.
Je moet toch ergens beginnen.

tdp

Citaat van: Markie Mark op 19-10-2020 &nbsp;19:20 u...

Die Verdant IPA gist van Lallemand zou een nazaat zijn van de Wyeast 1318, moet een mooie gist zijn!

Citaat van: JanDeGraaff op 19-10-2020 &nbsp;17:38 u...
Kan BrouwHulp ook XML bestanden exporteren?
Zie bijlage!

Citaat van: JanDeGraaff op 19-10-2020 &nbsp;17:33 u...
Summit past prima in het Eureka/Simcoe geweld, dus ik zie het probleem niet zo (maar, de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik Sjaak ook niet ken [emoji16])

Citaat van: Sjaak_Deventer op 19-10-2020 &nbsp;19:03 uMooi recept!! Gelukkig geen summit. Genoeg andere mooie hoppen!
Jan, dit is Sjaak! :D

JanDeGraaff

Citaat van: tdp op 19-10-2020 &nbsp;19:34 u
Citaat van: Sjaak_Deventer op 19-10-2020 &nbsp;19:03 uMooi recept!! Gelukkig geen summit. Genoeg andere mooie hoppen!
Jan, dit is Sjaak! :D
Dan mag Jan, dit is Sjaak! eens even haarfijn uitleggen waarom Summit kennelijk zo'n no-go is :D

Maar, alle gekheid op een stokje: Summit is inderdaad niet echt 'lekker'. Je moet summit eigenlijk alleen als bittering hop gebruiken; Als je summit – een alternatief voor Eureka of Simcoe – gebruikt voor het bereiken van de IBUs in je NEIPA-ish bier, dan kun je alle Eureka gebruiken voor de smaak.

Dat lijkt mij, uiteindelijk, een win-win voor beide... toch?

Als je Summit gebruikt voor de bittering zou ik zelf zo weinig mogelijk zo vroeg mogelijk proberen te gebruiken. Dus, liever 10 gram op 60 minuten dan 50 op 20 als dat dezelfde hoeveelheid IBUs geeft.

Sjaak_Deventer

Summit kan .... Knoflookachtige smaken geven..

Maar de hoppen die je nu gebruikt passen mooi bij elkaar!

tdp

Dan ga ik hem gewoon brouwen lijkt me! Maak ik wel een keer een kleine Smash met de Summit, kijken of de knoflook doorkomt!

Alexander_H

Citaat van: Markie Mark op 19-10-2020 &nbsp;19:20 uInderdaad leuk om een dergelijk recept te brouwen.
NEIPA was voor mij ook een reden om een NEIPA-achtig bier te brouwen 9 dagen geleden.

Ook ik heb deze gewoon lekker laag in begin SG gehouden (1048) maar wel met cara120 en cara-Vienne de graanstort wat meer body en gestalte gegeven.
Heb hem uiteindelijk wel naar 28IBU (Tinseth) gebracht met 1 hopgift op 60' maar verder alleen 10', vlamuit, whirlpool en dryhopgiften.
Hopsoorten wel de bekende Centennial, Cascade en Citra.
Vergist met de Lallemand Voss Kveikslurrie die ik nog had op 35 graden Celsius en voor dryhoppen even terug naar 20 graden Celsius.
Afgelopen vrijdag bottelen en gisteren al gedronken.
Briljant lekker voor een bier wat 9 dagen eerder nog graan was!
Wat een fruitsensatie.

Heb als brouwzouttip wel om calciumsulfaat toe te voegen.
De sulfaationen had ik hoger dan de chloride-ionen.
Zie dat die nu ook in Nederland goed verkrijgbaar is.

En zoals altijd gewoon brouwen en daarna bijsturen op smaak en wens.
Je moet toch ergens beginnen.

Ik begrijp dat je juist meer chloride dan sulfide moet hebben bij neipa's ? 2:1, en liefst zonder te veel calcium toe te voegen.

(zie : https://byo.com/article/neipa-tips-from-the-pros/ )

JanDeGraaff

Citaat van: Alexander_H op 20-10-2020 &nbsp;08:26 u(zie : https://byo.com/article/neipa-tips-from-the-pros/ )
Goed artikel!

Ik lees ook dat ze Londen Ale III aanraden voor de vergisting.
Voor wie het nog niet wist: in de brouwwereld gaat nu het verhaal dat de Verdant IPA gist van Lallemand feitelijk een gedroogde Londen Ale III gist is. De Verdant brouwerij zou Wyeast Londen Ale III standaard gebruikt hebben, maar er zijn drie verschillende strengen in ontstaan door continu repitching (dus door natuurlijke genetische modificatie). Lallemand zou uit die drie strengen één streng hebben geïsoleerd hebben die het beste aan alle gewenste specificaties zou voldoen; dat is de Verdant IPA gist geworden.

Heb je dus geen Wyeast Londen Ale III (of wil je per sé gedroogde gist gebruiken) kun je, naar verluidt, ook uit de voeten met de Lallemand Verdant IPA.

tdp

Citaat van: JanDeGraaff op 20-10-2020 &nbsp;09:02 uGoed artikel!

Ik lees ook dat ze Londen Ale III aanraden voor de vergisting.
Voor wie het nog niet wist: ..

Citaat van: tdp op 19-10-2020 &nbsp;19:34 uDie Verdant IPA gist van Lallemand zou een nazaat zijn van de Wyeast 1318, moet een mooie gist zijn!
...

;)

JanDeGraaff

Het was ook voor wie het nog niet wist...
[emoji51]

Jacques

Citaat van: Sjaak_Deventer op 19-10-2020 &nbsp;19:03 u... Gelukkig geen summit. Genoeg andere mooie hoppen!

Citaat van: Sjaak_Deventer op 19-10-2020 &nbsp;22:32 uSummit kan ... Knoflookachtige smaken geven..

Smaken verschillen. Ik gebruik graag Summit. De fruitige citrusachtige (sinaasappel) smaak die deze hop geeft wel prettig. Het licht zwavelachtige ui/knoflook aroma vind ik niet storend. De fruitige smaken hebben de overhand. Daarnaast geeft het een heel licht rauw randje waardoor het bier net wat interessanter wordt.

ElmerVDM

Dit lijkt mij een mooi recept. Zo mooi dat ik hem heb gedownload. Helaas loopt BrouwHulp hierop vast als ik de hopwizard gebruik. Het lijkt of dit te veel aromahop is voor BrouwHulp. 

tdp

Citaat van: ElmerVDM op 21-10-2020 &nbsp;13:27 uDit lijkt mij een mooi recept. Zo mooi dat ik hem heb gedownload. Helaas loopt BrouwHulp hierop vast als ik de hopwizard gebruik. Het lijkt of dit te veel aromahop is voor BrouwHulp.

Yep, daar heb ik ook last van. Wanneer je de Wizard niet gebruikt, gaat het wel goed.

tdp

Gisteren het eerste flesje opengetrokken, nadat het bijna 2 weken op fles zat. Het was al mooi op druk, en met het inschenken van het bier kwam de Simcoe mooi door. Goede schuimkraag, inzakkend tot een dikke ring. Smaak is lichtbitter, fruitig, wat vettig mondgevoel. De afdronk is frisbitter, fruitig met duidelijk de Simcoe. Al met al zeer geslaagd, met enkele verbeterpunten. Heb er een blogje over geschreven weer dit keer.

Takkie83

Beetje mosterd na de maaltijd misschien maar het gebruik van Engelse pale mout zou worden afgeraden voor een NEIPA omdat die te moutig zou zijn voor de stijl. Maar jij hebt daar geen last van zo te lezen?

Verder: waarom heb je twee soorten vlokken gebruikt? En klopt het dat je één keer hebt gekoudhopt? Zo ja wanneer?

Morgen heeft de eerste koudhop van mijn NEIPA er vier dagen op zitten sinds een dag na het enten van de S-33. Morgen deel twee (Citra/Simcoe). Ik ben wel een beetje bang voor oxidatie met m'n mooie hopbellen :-\

Als ik jouw verhalen lees over die London ESB dan is dat misschien wel een interessante voor een NEIPA..

tdp

Simpsons zit erin omdat ik deze op voorraad had, maar vind hem niet te moutig. De vlokken is op basis van het recept van Juice Punch van brouwerij Frontaal. Heb 1x gekoudhopt. Op maandag is de hop er los ingegaan, donderdag gebotteld.

Qua gist zou ik mooi de Verdant IPA van Lallemand gebruiken, die is er uitermate geschikt voor. Of de LondonESB dit gaat redden, betwijfel ik.

Takkie83

Citaat van: tdp op 11-12-2020 &nbsp;09:47 uDe vlokken is op basis van het recept van Juice Punch van brouwerij Frontaal.

Wat zou het verschil in smaak zijn denk je als je alleen havervlokken zou gebruiken?

CiteerHeb 1x gekoudhopt. Op maandag is de hop er los ingegaan, donderdag gebotteld.
Dan neem ik aan dat je na de nagisting hebt gekoudhopt? Geen vroege hop voor de biotransformatie dus? Hoe is je troebelheid?

Ik heb vanavond m'n eerste koudhop vervangen door m'n tweede. Gelijk SG gemeten en hij zit al op 1,020. Hopelijk produceert 'ie nog wat koolzuur om de boel een beetje af te dekken, maar hij rook al zo lekker dat ik me afvraag of ik hem niet beter had kunnen bottelen  ???

CiteerQua gist zou ik mooi de Verdant IPA van Lallemand gebruiken, die is er uitermate geschikt voor. Of de LondonESB dit gaat redden, betwijfel ik.

Ga ik zeker in huis halen. Maar wat gaat London ESB niet redden denk je?

LeonRodenburg

Citaat van: Takkie83 op 11-12-2020 &nbsp;23:10 uDan neem ik aan dat je na de nagisting hebt gekoudhopt? Geen vroege hop voor de biotransformatie dus? Hoe is je troebelheid?

Als je maar genoeg hop in de whirlpool knikkert komt het met die biotransformatie wel goed. Verdant Brewing Co., de brouwerij waar Lallemand Verdant IPA vandaan heeft gehaald, geeft ook aan geen dry hop te doen tijdens de vergisting (zie , deel 1 is ook de moeite waard). En ze brouwen toch verdienstelijke NEIPA's. Maar goed, zoals ze in het filmpje ook aangeven, is het natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel hopolie je in oplossing krijgt tijdens de whirlpool. Als dat niet genoeg is, zou je extra toe kunnen voegen.

Met korrelgisten zoals die van Verdant of vloeibare gisten zoals London Fog / London Ale III blijft er ook zonder vroege dryhop genoeg haze in het bier is mijn ervaring.

tdp

Dat inderdaad Leon, en hij is mij wazig genoeg ;). Het is voor mij geen doel om het zo wazig te hebben, gaat mij vooral om de smaak.

Qua vlokken: geen idee of het heel veel verschil maakt, brouw niet vaak met vlokken.

Jacques

Citaat van: LeonRodenburg op 12-12-2020 &nbsp;11:54 uAls je maar genoeg hop in de whirlpool knikkert komt het met die biotransformatie wel goed. Verdant Brewing Co., de brouwerij waar Lallemand Verdant IPA vandaan heeft gehaald, geeft ook aan geen dry hop te doen tijdens de vergisting (zie , deel 1 is ook de moeite waard). En ze brouwen toch verdienstelijke NEIPA's. Maar goed, zoals ze in het filmpje ook aangeven, is het natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel hopolie je in oplossing krijgt tijdens de whirlpool. Als dat niet genoeg is, zou je extra toe kunnen voegen.

Met korrelgisten zoals die van Verdant of vloeibare gisten zoals London Fog / London Ale III blijft er ook zonder vroege dryhop genoeg haze in het bier is mijn ervaring.

Bekend is dat biotransformatie vindt plaats met onder invloed van enzymen uit de gist...
Bij de Lallemant Verdant gist worden meer van deze enzymen aangemaakt.
Zie ook https://www.brewersassociation.org/wp-content/uploads/2020/08/CollabHour_A-Journey-Through-IPA_Presentation.pdf

De smaak van koudhop is anders dan die van vlamuit hopgifte.

Veel is nog onbekend. Ook koudhop brengt enzymen in je jongbier. De laatste jaren is er veel aandacht voor zetmeelsplitsende enzymen die in hop zitten. Maar hop bevat meer enzymen. Over de invloed van deze enzymen is weinig bekend/gepubliceerd.

Vergelijkbare Topics (7)

45262

Gestart door Bvk1983

Reacties: 3
Gelezen: 760

29209

Reacties: 12
Gelezen: 3396

19590

Reacties: 22
Gelezen: 5500

40842

Gestart door Jaakke

Reacties: 20
Gelezen: 2756

31938

Reacties: 10
Gelezen: 3169

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.