Noord Holland wie wil ons helpen met om een lekkere tripel te brouwen!

Gestart door Dennisbier12, 25-09-2020 23:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Dennisbier12

Beste brouwers,
Wij hebben 2 maal een blond gebrouwen en willen nu een tripel brouwen. De smaak van de laatste was redelijk. Maar niet top. Graag willen we leren van een ervaren brouwer(s) en lijkt het ons leuk om een keer samen te brouwen. Wie wil ons helpen, wij verzorgen een proeferijtje tijdens het brouwen om het leerproces te versnellen.
Gr yoerie en paul

Oscar

Citaat van: Dennisbier12 op 25-09-2020  23:27 uBeste brouwers,
Wij hebben 2 maal een blond gebrouwen en willen nu een tripel brouwen. De smaak van de laatste was redelijk. Maar niet top.

Dit zal deels aan het proces liggen en niet zozeer aan het recept.. :-)

Een tripel is 90% pilsmout, 10% suiker en wat hop tot ± 15-25 IBU en een Belgische gist.. de omstandigheden van de vergisting bepalen veel van de kwaliteit/smaak van het bier  :)

wernerthefox

Citaat van: Oscar op 26-09-2020  00:27 uDit zal deels aan het proces liggen en niet zozeer aan het recept.. :-)

Een tripel is 90% pilsmout, 10% suiker en wat hop tot ± 15-25 IBU en een Belgische gist.. de omstandigheden van de vergisting bepalen veel van de kwaliteit/smaak van het bier  :)
Dit. En over het algemeen veel koolzuur.
Verder denk ik dat je voor jezelf moet bepalen of je een klassieke tripel wilt brouwen (dan even googlen op Westmalle clones), of een meer kruidige variant (Karmeliet). Afhankelijk daarvan je recept aanpassen.

wernerthefox

Overigens helpt het als je kunt omschrijven waarom je de tripel niet top vond. Waren er specifieke smaakafwijkingen? Welke commerciële variant vind je lekker.

hansHalberstadt

Zelf heb ik een sterke voorkeur voor de Westmalle Tripel.
WY3787 (Westmalle, kun je opkweken uit bv Westmalle dubbel) gist geeft samen met de uitgekiende hop de specifieke geur en smaak van de Westmalle volgens mij. Er zijn vast mensen die de hop verder hebben uitgezocht voor dit bier. En belangrijk dat je de temperatuur in het begin op 20 graden max houdt om teveel hogere alcoholen en foezelolie smaak te voorkomen. en voor Westmalle moet je een behoorlijke kopruimte nemen want gaat er snel overheen.

pincopallino

Citaat van: Dennisbier12 op 25-09-2020  23:27 uBeste brouwers,
Wij hebben 2 maal een blond gebrouwen en willen nu een tripel brouwen. De smaak van de laatste was redelijk. Maar niet top. Graag willen we leren van een ervaren brouwer(s) en lijkt het ons leuk om een keer samen te brouwen. Wie wil ons helpen, wij verzorgen een proeferijtje tijdens het brouwen om het leerproces te versnellen.
Gr yoerie en paul

Met welke apparatuur wordt gebrouwen?

Wolter

Ik woon in Noord Holland en wil best wel een keer met jullie sparren over het proces en bedenken van een mooi recept.

William

Citaat van: Wolter op 26-09-2020  19:37 uIk woon in Noord Holland en wil best wel een keer met jullie sparren over het proces en bedenken van een mooi recept.

Deze kans zou ik met vier handen aangrijpen ;)

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 26-09-2020  10:21 uEr zijn vast mensen die de hop verder hebben uitgezocht voor dit bier.   

Een aantal keren heb ik de brouwerij mogen bezoeken.
De samenstelling van de hopsoorten die gebruikt worden is wisselend. De smaak van Westmalle varieert ook. Dat maakt dit bier zo interessant.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 26-09-2020  22:50 uEen aantal keren heb ik de brouwerij mogen bezoeken.
De samenstelling van de hopsoorten die gebruikt worden is wisselend. De smaak van Westmalle varieert ook. Dat maakt dit bier zo interessant.
Mooi, maar wat kan ik met deze info?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-09-2020  11:13 uMooi, maar wat kan ik met deze info?

Ervan kennisnemen.  :)

De hop dit gebruikt wordt is een mengsel die steeds verandert. Het bier is steeds een beetje anders terwijl het bier onmiskenbaar Westmalle tripel is. Het is knap wat ze doen.

Dennisbier12

Citaat van: Wolter op 26-09-2020  19:37 uIk woon in Noord Holland en wil best wel een keer met jullie sparren over het proces en bedenken van een mooi recept.
Sorry voor mijn late reactie, ik was dit topic even kwijt.
Dat zou top zijn, wij brouwen met een gammel. Te zien in mijn voorstel topic. Zal ik je even een persoonlijk berichtje sturen.

Dennisbier12

Citaat van: wernerthefox op 26-09-2020  09:22 uOverigens helpt het als je kunt omschrijven waarom je de tripel niet top vond. Waren er specifieke smaakafwijkingen? Welke commerciële variant vind je lekker.
Het was een blonde, kleur schuim en koolzuur waren top, alleen zat er een vreemde nasmaak aan. Ik kan het niet goed beschrijven heb gelukkig nog een paar flesjes over. Om het nog eens aan een ervaren brouwer te laten proeven.

Bijna elke tripel vind ik lekker, dus een simpele kloon van een tripel waarbij weinig kan fout gaan vind ik prima. Experimenteren kunnen we later doen als we het proces onder controle hebben.

Wolter

Citaat van: Dennisbier12 op 01-10-2020  17:00 uSorry voor mijn late reactie, ik was dit topic even kwijt.
Dat zou top zijn, wij brouwen met een gammel. Te zien in mijn voorstel topic. Zal ik je even een persoonlijk berichtje sturen.

Top. Ik zie jullie bericht wel verschijnen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.