Youtuber die wort een nachtje laat afkoelen ipv actieve koeling?

Gestart door Heyudude, 19-09-2020 14:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Heyudude

Ben wat bevlogen van de hobby :proost: en kijk graag onder andere Youtube.
Nu zit er eentje die brouwt onder andere IPA en ook een Weizen (verschillende videos) en na het kookproces met de hop laat ie het geheel een "nacht staan in de kelder bij 18-20 graden" tot het afgekoelt is...
En ik leerde dat een van de belangrijkste stappen om infectie te voorkomen is actieve koeling, dus immersion spiraal of anderszins.
Iemand ervaringen daarmee (niet dat ik het wil proberen, beter veilig dan ...)
De youtuber drinkt er uiteindelijk van en ziet er verder gezond uit  8)
Ter illustratie:

Pimmels

Dat gaat prima in een afgesloten jerrycan die zo vol mogelijk zit.
Heel Australië doet dat op deze manier bij gebrek aan koelwater! 😉

Heyudude

Citaat van: Pimmels op 19-09-2020  14:19 uDat gaat prima in een afgesloten jerrycan die zo vol mogelijk zit.
Heel Australië doet dat op deze manier bij gebrek aan koelwater! 😉
Ow ok. weer wat geleerd.
Hij ontsmet wel de emmer, tools voordat hij begint de gist toe te voegen en nogmaals bij de bottelfase. Hmm, actieve koeling is wel sneller en veiliger lijkt me.

koffie

Kan inderdaad prima, zelf ook vaak zat gedaan.
Schoon gistvat nemen, wort na het koken erin laten lopen, goed afsluiten en laat maar afkoelen. Zodra het afgekoeld is kun je de gist erin doen.

Als jij een *schoon* gistvat en hier je net-niet kokende wort in doet, is er niets om je zorgen over te maken.

luc b

Op Brulosophy heeft men dit getest naast een klassiek gekoelde versie.
De meeste proevers proefden wel een verschil, maar er waren net zo goed mensen die de passief gekoelde als de actief gekoelde versie best vonden.

André de Laat

Citaat van: Heyudude op 19-09-2020  14:16 uBen wat bevlogen van de hobby :proost: en kijk graag onder andere Youtube.
Nu zit er eentje die brouwt onder andere IPA en ook een Weizen (verschillende videos) en na het kookproces met de hop laat ie het geheel een "nacht staan in de kelder bij 18-20 graden" tot het afgekoelt is...

Ik doe dat vaak zat. Heerlijke bieren. Proef geen verschil tussen wél of niet koelen.

André de Laat

Citaat van: koffie op 19-09-2020  16:03 uKan inderdaad prima, zelf ook vaak zat gedaan.
Schoon gistvat nemen, wort na het koken erin laten lopen, goed afsluiten en laat maar afkoelen. Zodra het afgekoeld is kun je de gist erin doen.

Als jij een *schoon* gistvat en hier je net-niet kokende word in doet, is er niets om je zorgen over te maken.

Als je gistvat al schoon is, zal geen bacterie dat hete wort overleven, ook al is het niet spik en span.

luc b

Ik gebruik een combi-methode.
Ik koel met de hoeveelheid water welke ik sowieso nodig heb om
-brouwspullen te reinigen
-optioneel flesjes te reinigen
-maischwater voor de volgende batch
Met deze hoeveelheid water heb ik nog niet voldoende gekoeld.
Het aanvullend koelen doe ik door het vat enkele uren buiten te zetten (ben winterbrouwer)
Het vat moet in dit scenario wel erg goed gereinigd zijn.

beermenke

Citaat van: André de Laat op 19-09-2020  20:18 uIk doe dat vaak zat
🤭😀

Jacques

Citaat van: luc b op 19-09-2020  16:36 uOp Brulosophy heeft men dit getest naast een klassiek gekoelde versie.
De meeste proevers proefden wel een verschil, maar er waren net zo goed mensen die de passief gekoelde als de actief gekoelde versie best vonden.

Als het wort heet in een jerrycan gaat en daarna goed gesloten wordt heb je geen kans op infecties.

Door het langzaam afkoelen van het wort krijg je wel meer Maillardproducten (verbindingen van aminozuren en suikers). Die zijn gewenst bij donkere bieren maar niet bij een licht gekleurd bier. Die worden vooral gevormd bij hogere temperaturen. Door te zorgen dat het wort de grootste hitte snel kwijt kan (bijvoorbeeld door de jerrycan in een grote emmer water te zetten) heb je hier weinig last van.

Een ander voordeel van snel koelen is dat je minder last hebt van de vorming van DMS na het koken. Verder vlokken eiwitten beter uit als je snel koelt.

Kortom: snel koelen heeft diverse voordelen.

Mr_Eenoog

In hoeverre krijg je bij deze techniek meer last van oxidatie? Ik brouw voornamelijk ipa's en wil oxidatie zoveel mogelijk voorkomen. Aangezien ik lastig terug kan koelen tot 19 graden, ben ik ook begonnen met deze techniek. Ik koel dan wel terug tot 27 graden ongeveer en laat het dan in mijn gistvat kletteren. Vervolgens gaat het vat de gistkast in en de volgende dag als ie 19 graden is, gaat de gist erbij.

Maar vraag me nu dus af of er in die tijd dat het staat af te koelen, er geen verbindingen worden gemaakt die tot oxidatie leiden. Iemand hier die daar een goede kijk op heeft?

JanDeGraaff

Citaat van: Mr_Eenoog op 24-09-2020  09:55 uIn hoeverre krijg je bij deze techniek meer last van oxidatie? [...] Maar vraag me nu dus af of er in die tijd dat het staat af te koelen, er geen verbindingen worden gemaakt die tot oxidatie leiden. Iemand hier die daar een goede kijk op heeft?
Zeker als je korrelgist (gedroogde gist) gebruikt, zou ik bij deze manier van koelen mijn wort niet in het gistvat laten kletteren of überhaupt beluchten maar zo zuurstof-arm mogelijk proberen te werken. De zuurstof die je in je bier introduceert door te kletteren, wordt niet door gist gebruikt tot een flinke tijd later. In de tussentijd kan er dus inderdaad oxidatie optreden. Korrelgist heeft geen beluchtte wort nodig, ook geen re-hydratatie of gistvoeding. Het kan er zo in.

Als je vloeibare gist gebruikt zou ik een goeie, gezonde starter maken en eventueel het wort te beluchten voor je het wort ent. Wel sanitair werken, natuurlijk!

Jacques

Citaat van: Mr_Eenoog op 24-09-2020  09:55 uIn hoeverre krijg je bij deze techniek meer last van oxidatie? Ik brouw voornamelijk ipa's en wil oxidatie zoveel mogelijk voorkomen. Aangezien ik lastig terug kan koelen tot 19 graden, ben ik ook begonnen met deze techniek. Ik koel dan wel terug tot 27 graden ongeveer en laat het dan in mijn gistvat kletteren. Vervolgens gaat het vat de gistkast in en de volgende dag als ie 19 graden is, gaat de gist erbij.

Maar vraag me nu dus af of er in die tijd dat het staat af te koelen, er geen verbindingen worden gemaakt die tot oxidatie leiden. Iemand hier die daar een goede kijk op heeft?

Als je afkoelt in een gesloten jerrycan heb je geen last van oxidatie. Wel krimpt zowel de vloeistof en ook de lucht boven de vloeistof tijdens het afkoelen. De jerrycan moet daar tegen kunnen...

hansHalberstadt

Citaat van: JanDeGraaff op 24-09-2020  13:06 uDe zuurstof die je in je bier introduceert door te kletteren, wordt niet door gist gebruikt tot een flinke tijd later.
Wat versta je onder een flinke tijd? Ik denk dat de zuurstof binnen een uurtje compleet verbruikt is in een wort met korrelgist in ieder geval zodra de cellen beginnen te werken.

JanDeGraaff

Citaat van: hansHalberstadt op 24-09-2020  21:32 uWat versta je onder een flinke tijd? Ik denk dat de zuurstof binnen een uurtje compleet verbruikt is in een wort met korrelgist in ieder geval zodra de cellen beginnen te werken.
Dat uurtje van jou is met gist. In door TS genoemd geval blijft de beluchte wort ruim een nacht over staan zonder gist voordat die gist geënt wordt. Die tussenliggende tijd- tussen beluchten en enten - is wat ik bedoelde; dat is (te) lang.

hansHalberstadt

Citaat van: JanDeGraaff op 24-09-2020  21:42 uDat uurtje van jou is met gist. In door TS genoemd geval blijft de beluchte wort ruim een nacht over staan zonder gist voordat die gist geënt wordt. Die tussenliggende tijd- tussen beluchten en enten - is wat ik bedoelde; dat is (te) lang.
Maar ik neem toch aan dat je de afgesloten jerrycan pas overgiet en laat kletteren op het moment dat je ook de gist gaat toevoegen? 

Takkie83

Aangezien ik vrij kleine hoeveelheden brouw past mijn pan in mijn gootsteen waar ik met stromend water in zo'n 20 minuten koel tot onder de 30 graden. Vervolgens kletter ik het wort in mijn gistvat welke ik verder koel in de gistkast tot de temperatuur waarop ik de gist wil enten. Bij een lager kost dat wel enkele uren. Of het kwaad kan? Ik heb het nog niet gemerkt.

JanDeGraaff

Citaat van: hansHalberstadt op 24-09-2020  21:59 uMaar ik neem toch aan dat je de afgesloten jerrycan pas overgiet en laat kletteren op het moment dat je ook de gist gaat toevoegen?

Dat zou je aannemen, maar dat is dus niet zo:

Citaat van: Mr_Eenoog op 24-09-2020  09:55 uIk koel dan wel terug tot 27 graden ongeveer en laat het dan in mijn gistvat kletteren. Vervolgens gaat het vat de gistkast in en de volgende dag als ie 19 graden is, gaat de gist erbij.

Vandaar mijn opmerking: niet doen. Zeker bij korrelgist niet, want beluchten is dan helemaal niet nodig. En anders pas als je gist ent.

Je wort in je gistvat "kletteren" interpreteer ik als "beluchten". Dat kletteren wordt veelal aangeraden zodat er extra zuurstof in je wort komt voor de gist. Beetje achterhaalt, wellicht, of anders verwarrend.

Citaat van: Takkie83 op 24-09-2020  22:27 uOf het kwaad kan?
Potentieel wel dus. Ik, en ik denk velen met mij, zouden het niet doen.

hansHalberstadt

Citaat van: Takkie83 op 24-09-2020  22:27 uAangezien ik vrij kleine hoeveelheden brouw past mijn pan in mijn gootsteen waar ik met stromend water in zo'n 20 minuten koel tot onder de 30 graden. Vervolgens kletter ik het wort in mijn gistvat welke ik verder koel in de gistkast tot de temperatuur waarop ik de gist wil enten. Bij een lager kost dat wel enkele uren. Of het kwaad kan? Ik heb het nog niet gemerkt.
Het effect van dat soort invloeden kun je pas bepalen door ze flink te overdrijven, dus bv door een liter wort apart te houden als het 30 graden is en die een halve dag extra op 30 graden te laten en dan apart te laten vergisten bottelen en dan na rijpen te proeven of je verschil kunt proeven met de rest. Maar als je er nu geen last van heb kan ik me voorstellen dat de motivatie voor dat soort proefjes niet groot is.

Mr_Eenoog

Oke, dus met korrelgist is het niet nodig om te beluchten (kletteren). Gebruik overigens een Brewtech Chronical en ook nog een RVS gistvat van Klarstein. Na het brouwen koel ik mijn wort dus af, laat ik het in het gistvat stromen en dan de volgende dag pas de gist erbij. Mocht ik nou willen overstappen op vloeibare gist, is het dan mogelijk als mijn wort al in de Chronical of Klarstein gistvat zit, om het dan nog de volgende dag te beluchten?

hansHalberstadt

Citaat van: Mr_Eenoog op 25-09-2020  06:53 uOke, dus met korrelgist is het niet nodig om te beluchten (kletteren). Gebruik overigens een Brewtech Chronical en ook nog een RVS gistvat van Klarstein. Na het brouwen koel ik mijn wort dus af, laat ik het in het gistvat stromen en dan de volgende dag pas de gist erbij. Mocht ik nou willen overstappen op vloeibare gist, is het dan mogelijk als mijn wort al in de Chronical of Klarstein gistvat zit, om het dan nog de volgende dag te beluchten?
Als je wort voldoende is afgekoeld kun je het beste de gist er zo snel mogelijk bijdoen. Het is immers een concurrentiestrijd tussen ongewenste micro organismen en je gist. Wetende dat die micro-organismen elk half uur verdubbelen in aantal zolang de gist niet de overhand heeft kun je wel nagaan wat er dan gebeurt als je de gist pas de volgende dag erbij doet. Dan heb je na een halve dag al snel 10000 x de hoeveelheid ongewenste micro-organismen tov waar je mee begon.

Jacques

Citaat van: Mr_Eenoog op 25-09-2020  06:53 uOke, dus met korrelgist is het niet nodig om te beluchten (kletteren).

Het is niet nodig, maar een beetje beluchten kan ook bij korrelgist geen kwaad.
Beluchten zorgt voor de aanmaak van meer gistcellen.

Overmatig beluchten is in verband met het voorkomen van oxidatie niet gewenst.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.