Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Houdbaarheid vs temperatuur gebotteld bier

Gestart door rutger1973, 21-08-2020 10:01 u

Vorige topic - Volgende topic

rutger1973

Hallo Brouwers,

Ik heb begin van dit jaar een aantal batches gebrouwen die inmiddels al een tijdje gebotteld in mijn berging staan. Op zich lekkere biertjes maar als ik nu een flesje proef smaakt het echt vies... kan het kloppen dat door de hoge temperaturen van de laatste weken, het gebottelde bier alsnog bederft? Ik heb geen koeling in de berging en ben daarmee afhankelijk van de buitentemperatuur.

Grt
Rogier

Adbrouwt

Dat is zeker mogelijk. Je kunt oxidatie krijgen als je bij het bottelen te veel zuurstof inslag hebt gehad. Verder kan er een ongenode gast in je bier zijn gekomen tijdens het bottelen. Denk bijvoorbeeld aan melkzuur bacteriën oid. Een hoge temperatuur zorgt voor een sneller bederf. Beter dus koel maar ja dat zal niet altijd lukken.

rutger1973

Dank voor jullie reactie maar inderdaad erg off topic... ik heb simpelweg een vieze smaak in het bier wat voorheen prima te drinken was. Lijkt nu bedorven te zijn.

Ik was gewoon benieuwd of de hoge temperaturen de smaak van het bier kunnen beïnvloeden als dit eenmaal gebotteld is. Of sterker nog, het bier hebben bedorven...

hansHalberstadt

Citaat van: rutger1973 op 24-08-2020  20:13 uDank voor jullie reactie maar inderdaad erg off topic... ik heb simpelweg een vieze smaak in het bier wat voorheen prima te drinken was. Lijkt nu bedorven te zijn.
Kun je de smaak omschrijven? Kun je het wel normaal inschenken zonder dat het uit de fles komt?

hansHalberstadt

Citaat van: rutger1973 op 24-08-2020  20:13 uDank voor jullie reactie maar inderdaad erg off topic... ik heb simpelweg een vieze smaak in het bier wat voorheen prima te drinken was. Lijkt nu bedorven te zijn.

Ik was gewoon benieuwd of de hoge temperaturen de smaak van het bier kunnen beïnvloeden als dit eenmaal gebotteld is. Of sterker nog, het bier hebben bedorven...

Dat off topic deel over gushing is afgesplitst naar https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41859.0/topicseen.html

rutger1973

Citaat van: hansHalberstadt op 24-08-2020  20:21 uKun je de smaak omschrijven? Kun je het wel normaal inschenken zonder dat het uit de fles komt?

Ik kan het normaal uitschenken, schuim is wel snel weg. Smaak vind ik moeilijk te omschrijven... zurig, te bitter, naar en 'simpelweg' bedorven smaak. Een maand geleden was dit best een OK biertje.

hansHalberstadt

Het kan zijn dat er een infectie in zat, maar die was er waarschijnlijk ook uitgekomen bij een minder hete zomer alleen wat later. Het kan ook zijn dat na rijping de balans verstoord is, bv door zuur bitter. Bij bieren die licht geinfecteerd zijn proef je wel dat het niet lekker is, maar niet simpel aan te geven. Je zou het eens kunnen laten proeven bv op een gildeavond door ervaren proevers.

Vergelijkbare Topics (7)

7535

Gestart door Jacques

Reacties: 24
Gelezen: 7372

32397

Reacties: 6
Gelezen: 2175

23079

Gestart door dannyronald

Reacties: 1
Gelezen: 1963

26528

Reacties: 20
Gelezen: 6284

17-08-2014 15:41 u
door homoeccentricus

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.