Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kveik Ebbegarden raw ale

Gestart door ciesvandekwis, 17-08-2020 13:31 u

Vorige topic - Volgende topic

ciesvandekwis

Omdat het zomer is en véél te warm om lagers te brouwen, terug een kveik raw ale.
Vergist bij 35°, razendsnel (48u max), en je kookt niet, maar koelt na het maischen en filteren, spoelen met koud water terug tot 35°.
Een beetje hop tijdens laatste maischstap, en bottelen met hopthee.

BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable))  - Datum Export: 15/08/2020

Naam van het bier                        : Kveik ebbegarden
Type van het bier                        : Kveik hornindal
Brouwvolume                              : 20 liter
Extractie-efficiëntie                    : 75%
Voorspelling begindensiteit              : 1046,5 SG /11,5 °P /12,0 Brix
Waarvan suikers                          : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1008,2 SG /2,2 °P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,0%
Voorspelling IBU totaal  / EBC-kleur     : 13 IBU  /  43 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
Grondstof                            EBC       kg       % Gewicht
Palemout 7                           8       3,500        77,8 %
Crystel Red cara350                  350     0,500        11,1 %
Havervlokken / havermout             4       0,500        11,1 %

MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (Z) Zacht
Maischwater : 20 liter aan 67 °C
              63,0°C gedurende 25 min (ß amylase (maltose))
              72,0°C gedurende 30 min (a amylase (body) )
              Filterspoelen: ga naar 75..78°C
Totaal spoelwater :6 liter aangezuurd, KOUD
Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN

Hop                           Vorm  alfa%  gram  Toev.na..'   IBU
tuinhop nadine                BLM   5,0%    30      maischen       13,4
Fuggles (A)                   BLM   3,0%    50      dry       + 50 g in hopthee (in 90° water hopzakje laten afkoelen en toevoegen aan bottelvat)

VERGISTING
Gistnaam           : Ebbegarden kweik
Gisteigenschappen  : fruity esters, tropical guava  mango, traditional as  modern NEIPA. Accentuate hop bitterness,  only use  in whirlpool / dry hop.

Volume giststarter: ik maak een starter van 1/4 liter en giet daar 1/4 van in het wort (underpitchen dus)

Johan_vL

Kveik is inderdaad een goed idee met deze temperaturen, ben benieuwd naar het resultaat. Waar heb je de hornindal kunnen kopen?

Brouwgroet, :brouwen:

ciesvandekwis

Het zijn 3 kveik gisten die ik kreeg toegestuurd van iemand van de Fbookgroep Belgische hobbybrouwers. Hij heeft uit smackpacks de gist in de oven kunnen drogen en zo z'n 'korrelgist' (eerder brokjes) gemaakt.
- Ebbegarden
- Rima
- Hornindal (was van vorig recept: Kveik is the new black, moet ik nog aanpassen in dit recept)

Daarnaast heb ik ook nog Voss van vorig jaar in mijn gistbankje in de diepvries. Dat drogen intrigeert me wel. Ik vries doorgaans mijn gisten in met glycerine in zo'n cryobuisjes.

De kveiks gaan gewoon als gek, niet verwonderlijk met zo'n temperaturen.

Johan_vL

Ik deel je interesse en ben nu het boek van Lars Marius Garshol Farmhouse brewing aan het lezen. Ik ga eerst starten met de Voss variant, maar de Hornindal intrigeert me het meest, alleen daar kan ik nog niet zo gemakkelijk aan geraken.

Laat jij de gist gewoon in de oven drogen? Dat klinkt ook vrij agressief tegenover de gist... Ik vries mijn gisten ook in met glycerine net als jij.
Is het misschien mogelijk wat vlokken via de post te krijgen van die Hornindal?

Brouwgroet, J.  :brouwen:

Rinus

Hornindal staat bij mij al 2 weken te gisten bij de huidige temperaturen van circa 25-39 C met een RAW recept.
Ik begrijp er echt niets van, bij het zwenken van de vaten gaat het via de blow-off gigantisch te keer!
Ik zwenk een 3-5 keer per dag en komt er giga veel gas uit het vat, geen idee hoe dit afloopt...
Dit is overigens mij eerste RAW en tevens Kveik ervaring  :weetniet:

Alexander_H

Ga je bij het zwenken niet gewoon CO2 uit het jongbier forceren?
Ik heb ook een keer met Hornindal gebrouwen, die was na een dag of 4 echt wel klaar. Meet je je SG ook?

Ik heb de hornindal overigens in een stockly gedroogd op een stuk bakpapier, dat lijkt ook goed gewerkt te hebben, maar ik heb met die vlokken alleen nog maar een cider vergist daarna.
Vlokken liggen in een zakje in de vriezer.

Rinus

Citaat van: Alexander_H op 19-08-2020  09:06 uGa je bij het zwenken niet gewoon CO2 uit het jongbier forceren?
Ik heb ook een keer met Hornindal gebrouwen, die was na een dag of 4 echt wel klaar. Meet je je SG ook?

Ik heb de hornindal overigens in een stockly gedroogd op een stuk bakpapier, dat lijkt ook goed gewerkt te hebben, maar ik heb met die vlokken alleen nog maar een cider vergist daarna.
Vlokken liggen in een zakje in de vriezer.
Inderdaad zal dit het CO2 uit het jongbier helpen ontsnappen, ik doe dit normaal altijd zo. Totdat het waterslot rustig is ga ik pas het SG meten.
Op dit moment zit er nog niet eens een waterslot op, nog altijd de blow of slangen, moet ook wel met zoveel druk.

Wat is overigens een Stockly? Is dat een droger oid?

zatkruier1

Citaat van: Johan_vL op 18-08-2020  13:47 uIk deel je interesse en ben nu het boek van Lars Marius Garshol Farmhouse brewing aan het lezen. Ik ga eerst starten met de Voss variant, maar de Hornindal intrigeert me het meest, alleen daar kan ik nog niet zo gemakkelijk aan geraken.

Laat jij de gist gewoon in de oven drogen? dat klinkt ook vrij agressief tegenover de gist... Ik vries mijn gisten ook in met glycerine net als jij.
Is het misschien mogelijk wat vlokken via de post te krijgen van die Hornindal?

Brouwgroet, J.  :brouwen:

Ik heb een aantal Kveik gisten besteld via Ebay bij de verkoper "yeasterbunnybrewing".
Deze werden via de post vezonden vanuit Hongarije. Ik heb nog geen tijd gehad om de gist te testen, maar het zag er goed uit.

https://www.ebay.com/itm/Kveik-Oirignal-Norwegian-Farmhouse-Beer-Yeast-Worldwide-Shipping/143353271744?hash=item21608555c0:g:bj4AAOSwvn5fEKH6

Alexander_H

Citaat van: Rinus op 19-08-2020  14:34 uInderdaad zal dit het CO2 uit het jongbier helpen ontsnappen, ik doe dit normaal altijd zo. Totdat het waterslot rustig is ga ik pas het SG meten.
Op dit moment zit er nog niet eens een waterslot op, nog altijd de blow of slangen, moet ook wel met zoveel druk.

Wat is overigens een Stockly? is dat een droger oid?

Het is Stockli zie ik nu :) , en inderdaad een droogapparaat, gebruiken we normaal voor van alles uit de tuin te drogen.
https://www.braumarkt.com/conserving/drying-food/droogapparaat-stockli-thermostaat-kunststof

Rinus

Citaat van: Alexander_H op 20-08-2020  07:49 uHet is Stockli zie ik nu :) , en inderdaad een droogapparaat, gebruiken we normaal voor van alles uit de tuin te drogen.
https://www.braumarkt.com/conserving/drying-food/droogapparaat-stockli-thermostaat-kunststof

Aha, bedankt voor de tip! Ik leen elk jaar zo'n soort apparaat om de hop te drogen.
Ik wist echt niet dat je gist daarin kunt drogen, is er dan geen risico op vreemde / wilde gist die zich daarin gaat nestelen?
Ik zal eens op het forum rondneuzen om wat meer hierover te leren.

Alexander_H

Kveik is zo "sterk" dat anderen geen kans krijgen, het wordt al generaties gedroogd op een stok in Noorwegen.

Vergelijkbare Topics (7)

12947

Gestart door RobinB

Reacties: 18
Gelezen: 5344

35870

Reacties: 23
Gelezen: 5002

17059

Gestart door Joran

Reacties: 19
Gelezen: 7159

4839

Gestart door William

Reacties: 38
Gelezen: 14867

43318

Gestart door tdp

Reacties: 15
Gelezen: 1907

23647

Gestart door Paide

Reacties: 4
Gelezen: 2114

8828

Gestart door KingKarel

Reacties: 9
Gelezen: 4410

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.