Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Jopen Maria Magdalena #6 Black Rye IPA kloon

Gestart door Alexander_H, 05-06-2020 09:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Alexander_H

Ik kwam in de winkel een tijdjhe geleden de Maria Magdalena #6 van Jopen tegen die me erg beviel. Aangezien een Black IPA toch al op het verlanglijstje stond om eens te proberen wat recepten opgezocht en een basis recept gemaakt. Ik heb toen Jopen gemaild met mijn recept met de vraag of het wat in de buurt zat, en van de brouwer wat hints gekregen voor verdere verbeteringen!
Dat is natuurlijk geweldig , dus ik heb het volgende recept gebrouwen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk#11
Naam receptBlack IPA
Brouwdatum25-04-2020
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume18,0
Begin SG1,062 SG
Eind SG1,016 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,2%
Alcoholgehalte6,0 vol.%
Berekende kleur (Morey)91 EBC
Berekende bitterheid (Rager)82 IBU
Brouwzaalrendement76,3 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Hulst
3,00 mlMelkzuur
11,65 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
46 mg/l7 mg/l45 mg/l126 mg/l54 mg/l66 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,20 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC77,1 %
0,60 kgGoldSwaen RyeDe Swaen175 EBC11,0 %
0,36 kgGoldSwaen Munich DarkDe Swaen150 EBC6,6 %
0,15 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC2,8 %
0,14 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC2,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
65,0 °C1 min.60 min.3,7 l/kg
uitmaischen78,0 °C5 min.10 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,1 gColumbuspellets15,3%60 min.63,2 IBU
30,0 gCitrapellets12,0%5 min.9,9 IBU
30,0 gMosaicpellets11,4%5 min.9,4 IBU
75,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU
75,0 gMosaicpellets11,4%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,016 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,2%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

Bij de carafa III heb ik de helft 24 uur van te voren in water gezet en "cold steeped" , de andere helft bij het spoelen al toegevoegd om de bitterheid te beperken.

De brouw ging prima, filteren ging wel moeizaam met de rogge, maar lukte uiteindelijk wel.Starter toegevoegd en na 3 dagen zag ik met de ispindel dat de bulk van de hoofdvergisting gedaan was, dus heb ik de dryhop toegevoegd in theefilters.
na nog een dag of 10 bleef de sg stabiel en heb ik gebotteld met 6,5 g/l suiker en ze twee weken op kamertemperatuur laten staan, met het volgende resultaat:

Links dus onze "i see a pale ale and i want it painted black", rechts de Maria Magdalena van Jopen.

Kleur is mooi, had wat donkerder gemogen nog,Jopen was duidelijk iets donkerder.
Smaak: Tja, rogge zit er mooi in, smaak zit wel in de buurt, maar onze versie haalt het in de verste verte niet qua hoparoma, ik stond daar van te kijken hoeveel verschil dat maakt.
geur: zelfde verhaal, duidelijke hopgeur bij Jopen, lichte hopgeur bij onze versie.

Conclusie: leuk om eens te doen, maar ik moet nog wel wat aanpassen om de gewenste hopgeur/smaak erin te krijgen en dat is wat de Jopen versie voor mij net mooi maakt.

Waarschijnlijk late hop / whirlpool aanpassen? Of de dryhop later doen omdat er nog hoparoma's verloren zijn gegaan door de vergisting?

jazon1963

Ik ben me ook een beetje aan het orienteren op Black IPA, leuk om dit te lezen... en zeker mooi dat je toch in de buurt komt!

Alexander_H

Ik moet zeggen dat dit tot nu toe een van de beste bieren was die ik gebrouwen heb, ik ga hem zeker nog eens brouwen met wat aanpassingen.

jazon1963

Citaat van: Alexander_H op 02-12-2020  09:39 uIk moet zeggen dat dit tot nu toe een van de beste bieren was die ik gebrouwen heb, ik ga hem zeker nog eens brouwen met wat aanpassingen.

Heb je al een idee wat je aanpassingen zijn, ben benieuwd...

Alexander_H

De koudhop aanpassen door 30 gram van elk naar de whirlpool brengen , en de overige 45/50 gram in een of twee keer als koudhop toe te voegen, vooral iets later in de vergisting zodat ik niet alle aroma naar buiten blaas met de CO2 mee.
Zo hoop ik iets meer hoparoma over te houden, ik zou dus ook nog de koudhop kunnen verhogen en in twee keer doen (tijdens vergisting / einde vergisting ).

Voor de rest vond ik het bier zelf heel smakelijk, dus daar zou ik niet veel meer aan doen.

Jos Duurland

Hoi, mooi project.  Zie ook mijn kloonpogingen mooie Nel. Topic kloonbieren

Ik heb daar dezelfde ervaring als jij. Onvoldoende aroma van de drooghop. Mijn vermoeden was ook dat een hoop aroma verloren gaat tijdens het nagisten. Volgende poging wordt een drooghop in een keg, tijdens geforceerd carboneren vlak voor het bottelen. Ik heb gehoord dat grotere brouwers drooghoppen door het jongbier tijdens de lagering over een apart hoptankje pompen.  Ik weet niet hoe zo'n tankje heet.  Dat is natuurlijk veel efficienter als in een zakje onderdompelen. Zij hebben ook geen hergisting op fles maar carboneren geforceerd. Wellicht zit daar de truc.

Update, hoorde net van oscar dat zo'n tankje een hopgun heet

Alexander_H

Vandaag nog eens proberen met de aanpassingen die ik voorgesteld heb, 30 g citra en 30 g mosiac naar de whirlpool, 50 g citra en 50 g mosiac dryhop einde vergisting, in plaats van de 2x 75 gram. Ik heb 500 gram pale ale vervangen door spitzmalt, om eens te kijken wat dat geeft.

joenedu

Hm ik hou dit in de gaten, ik hou heel erg van rogge in bier maar heb er zelf nog nooit mee gebrouwen. Interessant recept, lijkt me leuk om ook eens te brouwen!

Vergelijkbare Topics (7)

41092

Gestart door langewout

Reacties: 2
Gelezen: 709

31732

Reacties: 4
Gelezen: 1920

22560

Gestart door Brouwter

Reacties: 65
Gelezen: 22551

43100

Reacties: 9
Gelezen: 759

34581

Reacties: 6
Gelezen: 2065

26589

Reacties: 1
Gelezen: 1471

9167

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 58
Gelezen: 17240

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.