Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te weinig gist

Gestart door Stefan013, 25-05-2020 12:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Stefan013

Brouwers!

Gisteren een IPA gebrouwen en hiervoor de US-05 gist gebruikt. Omdat het maischrendement een stuk hoger uitviel heb ik een liter water toegevoegd, en ipv 19 liter 21.5 liter in het gistvast bij een SG van 1053. Gisteren heb ik begin van de avond de gist toegevoegd, er is nu nog geen activiteit, er lijkt wel wat gist bovenop het wort te liggen. Zal ik nu 1 of 2 zakjes bijbestellen, of een ander advies?

Alvast bedankt!
Stefan

Snelbier

Volgens berekening MrMalty  http://www.mrmalty.com/calc/calc.html  moet dit genoeg gist zijn, mits een beetje gezond (niet te oud).
US05 kan wat traag starten, dus geduld..
En niet te koud zetten, scheelt ook activiteit.  20'C of hoger zou ik aanhouden.
Succes,  Snelbier.

Stefan013

Citaat van: Snelbier op 25-05-2020  12:48 uVolgens berekening MrMalty  http://www.mrmalty.com/calc/calc.html  moet dit genoeg gist zijn, mits een beetje gezond (niet te oud).
US05 kan wat traag starten, dus geduld..
En niet te koud zetten, scheelt ook activiteit.  20'C of hoger zou ik aanhouden.
Succes,  Snelbier.

Bedankt, ik wacht nog even af. De klimaatkast heb ik met 1 graad verhoogd naar 20 graden.

hansHalberstadt

De gist trekt zich niet zoveel aan van hoeveel er is toegevoegd. Na toevoegen gaat die gewoon verder delen totdat er ergens een beperking optreedt omdat er iets opraakt. Het is dus maar de vraag of het voor de uiteindelijke hoeveelheid gist veel uitmaakt of je nu begint met 1 of met 2 zakjes.

Stefan013

Met geduld komt het goed! :)

Jacques

Citaat van: Stefan013 op 25-05-2020  12:06 uBrouwers!

Gisteren een IPA gebrouwen en hiervoor de US-05 gist gebruikt. Omdat het maischrendement een stuk hoger uitviel heb ik een liter water toegevoegd, en ipv 19 liter 21.5 liter in het gistvast bij een SG van 1053. Gisteren heb ik begin van de avond de gist toegevoegd, er is nu nog geen activiteit, er lijkt wel wat gist bovenop het wort te liggen. Zal ik nu 1 of 2 zakjes bijbestellen, of een ander advies?

Wel gist op het wort en geen activiteit waterslot = lekkend gistvat.

Zie https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:controle_gistvat

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-05-2020  13:55 uDe gist trekt zich niet zoveel aan van hoeveel er is toegevoegd. Na toevoegen gaat die gewoon verder delen totdat er ergens een beperking optreedt omdat er iets opraakt. Het is dus maar de vraag of het voor de uiteindelijke hoeveelheid gist veel uitmaakt of je nu begint met 1 of met 2 zakjes.

Toch maakt de hoeveelheid gist waarmee je begint veel uit. Als je meer gist ent start de vergisting veel sneller. Ook heb je nadat de hoofdgisting is beƫindigd meer gist. Hierdoor heb je eerder last van autolyse. Wel is het inderdaad zo dat je niet twee keer zoveel gist hebt na afloop als je start met twee zakjes in plaats van 1 zakje. Als je met meer gist start groeit de gist minder.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.