Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste poging amber ale

Gestart door Pim Rijnart, 24-05-2020 17:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Pim Rijnart

Hallo hobbybrouwers!

Ik heb als beginnend hobbybrouwer al meerdere batches bier gebrouwen aan de hand van recepten hier op het forum of elders op het internet en ik merk dat ik het brouwproces al steeds meer onder de knie krijg. Op den duur zou ik toch echter graag mijn eigen recepten gaan ontwikkelen en brouwen! Nadat ik me heb ingelezen over de eigenschappen van verschillende ingrediënten en stappen in het proces heb ik met BrouwHulp een eerste schets van een een recept voor een stevig, moutig, hoppig amber bier gemaakt. Overigens wil ik in plaats van gerstemout die boven beukenhout gerookt is turfgerookte whiskymout gebruiken, alleen staat deze niet in BrouwHulp.

Alle tips, op- of aanmerkingen en kritiek zijn meer dan welkom!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptPeaty Amber
Brouwdatum24-05-2020
BierstijlAmber-Red (American)
Volume22,0 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)35 EBC
Berekende bitterheid (Rager)37 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Oudenbosch
9,20 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,67 kgPale Ale moutDingemans7 EBC65,0 %
0,72 kgRoggemoutWeyermann6 EBC10,0 %
0,72 kgCara 120Dingemans120 EBC10,0 %
0,72 kgBiscuitDingemans50 EBC10,0 %
0,36 kgRookmoutWeyermann6 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%60 min.15,0 IBU
12,5 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%30 min.2,7 IBU
20,0 gCitrapellets12,0%15 min.8,9 IBU
7,5 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%15 min.0,9 IBU
35,0 gCitrapellets12,0%0 min.9,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)American Ale (1056)bovengist

Jacques

Citaat van: Pim Rijnart op 24-05-2020  17:18 uOverigens wil ik in plaats van gerstemout die boven beukenhout gerookt is turfgerookte whiskymout gebruiken, alleen staat deze niet in BrouwHulp.

Het is bij alle brouwsoftware mogelijk om grondstoffen toe te voegen.

Hoe dit werkt bij BrouwHulp weet ik niet. Tegenwoordig gebruik ik Brewfather en daar gaat dit bijzonder eenvoudig.

Rob Q

Nieuwe mout kun je in databank mout zelf toevoegen.

Griebelienus

Citaat van: Pim Rijnart op 24-05-2020  17:18 uHallo hobbybrouwers!

Ik heb als beginnend hobbybrouwer al meerdere batches bier gebrouwen aan de hand van recepten hier op het forum of elders op het internet en ik merk dat ik het brouwproces al steeds meer onder de knie krijg. Op den duur zou ik toch echter graag mijn eigen recepten gaan ontwikkelen en brouwen! Nadat ik me heb ingelezen over de eigenschappen van verschillende ingrediënten en stappen in het proces heb ik met BrouwHulp een eerste schets van een een recept voor een stevig, moutig, hoppig amber bier gemaakt. Overigens wil ik in plaats van gerstemout die boven beukenhout gerookt is turfgerookte whiskymout gebruiken, alleen staat deze niet in BrouwHulp.

Alle tips, op- of aanmerkingen en kritiek zijn meer dan welkom!

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptPeaty Amber
Brouwdatum24-05-2020
BierstijlAmber-Red (American)
Volume22,0 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)35 EBC
Berekende bitterheid (Rager)37 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Oudenbosch
9,20 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
4,67 kgPale Ale moutDingemans7 EBC65,0 %
0,72 kgRoggemoutWeyermann6 EBC10,0 %
0,72 kgCara 120Dingemans120 EBC10,0 %
0,72 kgBiscuitDingemans50 EBC10,0 %
0,36 kgRookmoutWeyermann6 EBC5,0 %

Maischschema
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,1 l/kg

Hop
35,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%60 min.15,0 IBU
12,5 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%30 min.2,7 IBU
20,0 gCitrapellets12,0%15 min.8,9 IBU
7,5 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%15 min.0,9 IBU
35,0 gCitrapellets12,0%0 min.9,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType

Nou Rob, je bent nogal wat van plan!
Toevallig heb ik zelf net vorige maand een American Amber Ale gebrouwen, die nu op dronk is.
Maar zoals jij het schetst heeft het niets met een AAA te maken. Eerder met een mengvorm van verschillende stijlen.
Ik heb dan ook de tip: probeer eerst een bier naar de stijl te brouwen, en ga dan variëren.
In elk geval hoort turf-gerookte of whiskey-mout niet bij AAA. (ik ga uit van de Beer Judges style guide van Zainasheff & Palmer)

De essentie van een AAA is moutigheid, karamel smaken en enige zoetheid (residual sweetness)  en veel hop... heel veel (sterke) hop, maar niet te veel alcohol ( +/- 5a 6 %)

Dus, ik begrijp die Roggemout niet (nergens voor nodig en heel lastig maischen) en de Rookmout (= erg sterk van smaak, past niet goed bij een hoppige en karamel-achtig bier).  Dus gooi die er uit en doe er wat Munich of Vienna mout er bij (7 a 8 procent) en nog een ander cara-mout, bijvoorbeeld Cara munich  II.
Dan zou ik je adviseren om vooral Amerikaanse hoppen te nemen en die de Halleratau variaties (Duitse hop) te vervangen. Maar kies een stevige Amerikaan, naast je Citra, dus bijvoorbeeld: Horizon of Cascade of Centennial. Maar Simcoe of Mosaic kunnen ook, en zelfs een 'hars-achtige hop', zoals Chinook kan ook prima.
Zainasheff & Palmer hebben ook een leuke variatie in hun boek "Brewing Classic Styles". De "West Coast Blaster", waar naast de bovengenoemde ingrediënten ook  1,5% Chocolade-mout aan toegevoegd is.

In elk geval is het belangrijk om "koel" te fermenteren, met de gist die je hebt gekozen, rond de 19 graden, zodat je geen "hogere alcoholen" krijgt.

En tenslotte: een begin SG van 1.070 is erg hoog voor de stijl. De meeste AAA hebben maar 5 a 6 % ABV, dus als je met 1.070 begint, dan kom je uit op ongeveer 7% of hoger (Die gist 1056 gaat lang door, net als US05 volgens mij, tenminste als je een flinke giststarter maakt).

Dus kortom, als je hem zo zou maken, zoals je voorstelt, dan wordt het een bijzondere mengstijl (en misschien is het wel heel lekker ook), maar ik zou variaties maken op een stijl in kleine stapjes.... dan begrijp je beter hoe de smaak is ontstaan, die je uiteindelijk hebt gekregen.

Takkie83

35g Mittelfrüh als bitterhop toevoegen is ook zonde, zou die bewaren voor het aroma (als je hem al gebruikt) en een (Amerikaanse) hop met hoger alfazuurpercentage als bitterhop gebruiken

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 28-05-2020  13:34 u35g Mittelfrüh als bitterhop toevoegen is ook zonde, zou die bewaren voor het aroma (als je hem al gebruikt) en een (Amerikaanse) hop met hoger alfazuurpercentage als bitterhop gebruiken

Veel Amerikaanse hopsoorten met een hoger alfazuurpercentage hebben een heel mooi aroma en zijn prima voor een late hopgifte. Mittelfrüh vind ik niet spannend. Prima te gebruiken als bitterhop.  ;)

Overigens heb ik zo'n anderhalf jaar geleden een presentatie bijgewoond de gegeven werd door iemand van BathHaas (een bekende hopleverancier). De essentie van het verhaal was dat we als brouwers af moeten van denken in bitterhop en aromahop. Elke hop is elk moment inzetbaar was de boodschap.

Takkie83

Ja ik geloof best dat het kan, maar een single hop Magnum IPA lijkt me toch niet echt een feestje. En natuurlijk kun je Mittelfrüh als bitterhop gebruiken, je hebt met zo'n laag alfazuurpercentage alleen een berg nodig. En het aroma is weg. Uiteraard de keuze aan de brouwer  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 28-05-2020  21:29 uJa ik geloof best dat het kan, maar een single hop Magnum IPA lijkt me toch niet echt een feestje. En natuurlijk kun je Mittelfrüh als bitterhop gebruiken, je hebt met zo'n laag alfazuurpercentage alleen een berg nodig. En het aroma is weg. Uiteraard de keuze aan de brouwer  :brouwen:

Magnum vind ik geen fijn hoparoma hebben. Die gebruik is sowieso niet...

Neemt niet weg dat veel hopsoorten met een hoog alfazuurgehalte prima te gebruiken zijn voor late hopgiften of voor koudhoppen.

Veel hop met een laag alfazuur gebruiken is prijzig maar omdat hop zoveel meer is dan alleen bitterheid wel een optie. Hop draagt bijvoorbeeld bij aan de body van je bier. En het zorgt ook voor het beter uitvlokken van eiwitten.

Griebelienus

Citaat van: Jacques op 28-05-2020  21:20 uVeel Amerikaanse hopsoorten met een hoger alfazuurpercentage hebben een heel mooi aroma en zijn prima voor een late hopgifte. Mittelfrüh vind ik niet spannend. Prima te gebruiken als bitterhop.  ;)

Overigens heb ik zo'n anderhalf jaar geleden een presentatie bijgewoond de gegeven werd door iemand van BathHaas (een bekende hopleverancier). De essentie van het verhaal was dat we als brouwers af moeten van denken in bitterhop en aromahop. Elke hop is elk moment inzetbaar was de boodschap.

Hier ben ik het toch met Takkie83 eens, dat 35 gram Mitelfrüh wel echt zonde is. kan je inderdaad beter een Amerikaanse bitterhop gebruiken met hoog alfazuur gehalte, bijvoorbeeld CTZ. Ik vind Mittelfrüh namelijk wel een mooi subtiel aroma hebben. James Morton gebruikt het ook als aromahop (i.e. late hopgift) voor z'n dubbel (Abdij) bier en z'n tripel. Die heb ik volgens het recept in z'n boek zo nagebrouwen en die bieren waren echt verrukuluk!

tdp

Ik gebruik eigenlijk altijd hoppen met relatief lage alfazuren, ook als bitterhop. Hop doet meer dan alleen bitterheid verschaffen, het zorgt ook voor body aan een bier. En 35 gram op 22 liter kost je nou ook niet de kop volgens mij.

Jacques

Citaat van: Griebelienus op 03-06-2020  01:08 uHier ben ik het toch met Takkie83 eens, dat 35 gram Mitelfrüh wel echt zonde is. kan je inderdaad beter een Amerikaanse bitterhop gebruiken met hoog alfazuur gehalte, bijvoorbeeld CTZ. Ik vind Mittelfrüh namelijk wel een mooi subtiel aroma hebben. James Morton gebruikt het ook als aromahop (i.e. late hopgift) voor z'n dubbel (Abdij) bier en z'n tripel. Die heb ik volgens het recept in z'n boek zo nagebrouwen en die bieren waren echt verrukuluk!

Ik ben geen liefhebber van hoppen met een hoog alfazuurgehalte als bitterhop. Dat geeft snel een harde bittere smaak. Mittelfrüh vind ik wat saai maar dat komt ook doordat ik een liefhebber ben van zogenaamde C-hoppen met uitgesproken fruitige aroma's. Dit neemt niet weg dat de traditionelere hoppen het goed doen in bieren die het van een gistprofiel moeten hebben zoals een dubbel en tripel. 
Voor een American Amber kun je beter uitgesproken Amerikaanse hopsoorten gebruiken.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 03-06-2020  17:25 uVoor een American Amber kun je beter uitgesproken Amerikaanse hopsoorten gebruiken.

Volgens mij zijn we het op dat vlak wel allemaal eens  ;)

Zou leuk zijn als de topicstarter weer eens van zich laat horen en ons kan vertellen of hij wijzer is geworden uit onze discussie en wat hij ermee doet   :biersmile:

Pim Rijnart

Ik heb mijn recept wat vereenvoudigd, de whiskymout en rogge even gelaten voor wat het is. Verder ben ik het wel eens met het punt betreffende Amerikaanse hopsoorten voor deze bierstijl; mijn oog is gevallen op Willamette. Omdat ik weinig ervaring heb met Amerikaanse hopsoorten heb ik besloten om eerst een single hop IPA te brouwen om wat beter door te krijgen wat voor smaak ze opleveren. Hierbij wil ik Citra gebruiken, omdat dat van wat ik begrepen heb een vrij veel voorkomende en populaire hopsoort is, en het citrusachtige spreekt mij wel aan. Hier is het volgende recept uit gekomen.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk4
Naam receptCitra Single Hop I.P.A.
Brouwdatum28-05-2020
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume21,0 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)20 EBC
Berekende bitterheid (Rager)49 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lOudenbosch kraanwater
10,03 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
3 mg/l1 mg/l3 mg/l11 mg/l5 mg/l2 mg/l

Vergistbare ingrediënten
6,03 kgPale Ale moutDingemans7 EBC90,0 %
0,67 kgCara-redWeyermann40 EBC10,0 %

Maischschema
Amylaserust66,0 °C1 min.60 min.3,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,0 l/kg

Hop
20,0 gCitrapellets12,0%60 min.35,2 IBU
10,0 gCitrapellets12,0%15 min.4,7 IBU
40,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU
30,0 gCitrapellets12,0%0 min.8,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType

Ik ben van plan deze volgende week te gaan brouwen, nadat ik mijn gistkast heb gebouwd. Ik zal jullie op de hoogte houden van hoe het gegaan is.  :degroeten:

Edit: ik heb cara-red als caramout gekozen omdat ik die ook voor de amber ale wil gaan gebruiken.

Griebelienus

Het is een heel ander verhaal geworden, maar ik denkt dat het een mooi inzicht is een verder een prima recept.
Brouwen maar! (En ons op de hoogte houden).  :brouwen:

Takkie83

Zit nu zo te zien een beetje tussen IPA en Amber in, interessant! Wordt vast lekker  :proost:

Vergelijkbare Topics (7)

23349

Reacties: 16
Gelezen: 4281

27929

Reacties: 6
Gelezen: 2630

3389

Reacties: 16
Gelezen: 10094

31732

Reacties: 4
Gelezen: 1929

14850

Gestart door Croch

Reacties: 3
Gelezen: 1703

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.